Op je eigen Citro-forum onder onderdelen staan ook nog redelijke Etoiles .
http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie.php?id=3269
Hydraulische klepstoters zie :
http://home.wanadoo.nl/s_smit/techniek/html/techniek-klepstoters-onderframeset-links.htm
In principe zou je daar dus niets aan hoeven te doen zolang je `em hebt , da `s wel lekker natuurlijk .
Succes ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
yep etoiles zijn nog steeds te koop
evt ook speedlines.
eXaMple schreef:yep etoiles zijn nog steeds te koop
![]()
evt ook speedlines.
Example :Ik zal je zo even mijn rekeningnr. PB `en
XM TCT Ambiance`94




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
hejje wat te koop dan
Stond ook al eerder in het topic lees ik net heheh
@eXpelliarMus: Bedankt voor het aanbod om mee te gaan kijken, hier wil ik graag gebruik van maken! Ik wil in ieder geval een keer in Aalsmeer gaan kijken. Zou je a.s. zaterdag tijd hebben? Ik zal eerst nog ff met ze mailen of ze ‘m sowieso nog daadwerkelijk hebben staan
@patje74: Volledig mee eens, idd liever een goed onderhouden wagen met meer kilometers. Bedankt voor de info over de 3.0 V6 (@Xsara Coupe: ook bedankt voor de info).
@Dirk de Pirk: Bedankt voor de info over de hydraulische klepstoters; als ik het goed heb begrepen is dit een voordeel als een auto op LPG rijdt (zie de opmerkingen in de volgende link: .
Ik heb geprobeerd wat meer info en meningen te verzamelen over het inbouwen van LPG in een XM. De meeste info heb ik gehaald uit dit topic van gompy: . Ik begrijp hier een beetje uit dat LPG inbouwen voor de meeste XM’s moet kunnen, maar dat het bij de Turbo’s vaak minder goed werkt. Ik weet nog niet waar ik het beste de boel in kan laten bouwen en welke installatie ik het beste in kan laten bouwen. Het zou mooi zijn als dit bij m’n eigen (niet-dealer) garage zou kunnen ( ); ze zijn schijnbaar alleen AG-dealer. Ik heb hier al enkele jaren naar volle tevredenheid m’n LPG-Xantia in onderhoud. Als ik de forums goed begrijp, is er een voorkeur voor Prins ( ). De grap bij Prins is dat de kans groot is dat je die bij een ‘Prins specialist’ moet laten inbouwen. Hiervan zijn er dus niet zo heel veel, maar wel 1 redelijk in de buurt: Zeist (zie , de rode bolletjes geven de mogelijke opties aan). Jos van Dartel in ‘s-Hertogenbosch, het adres van Harm is schijnbaar ook wel okee, maar dit zit nou niet bepaald bij mij in de buurt. Ik denk dat ik een 100 liter tank erin wil hebben; 50 liter heb ik nu in m’n Xantia en eens in de 2,5 dag (+-400km) bij de pomp staan vind ik toch net ff te vaak. Een 160 liter tank (zoals Harm heeft gedaan: ) gaat me denk ik weer te ver, ik wil toch een beetje kofferbakruimte overhouden
Ik heb ook het forum doorgespit voor de kosten van het (laten) vervangen van de distributiesnaar/distributieriem; de kosten hiervan verschillen blijkbaar nogal per model (van 300 tot 1250 euro). Het heeft nog wel wat moeite gekost om de vermoedelijke duurdere modellen te bepalen voor het vervangen; als ik het goed begrepen heb is het vooral bij een V6 meer werk en valt het bij de rest wel mee.
Ik ga nu eerst maar ff pitten, voor vandaag weer even genoeg uurtjes besteed aan het opzoeken van informatie
Nachtdienst gehad of heb je de hele nacht info gezocht?
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Hakuna schreef:@eXpelliarMus: Bedankt voor het aanbod om mee te gaan kijken, hier wil ik graag gebruik van maken! Ik wil in ieder geval een keer in Aalsmeer gaan kijken. Zou je a.s. zaterdag tijd hebben? Ik zal eerst nog ff met ze mailen of ze ‘m sowieso nog daadwerkelijk hebben staan
Hoe laat wil dan gaan kijken op zaterdag a.s.? Ik moet wel op die zaterdag naar mijn Vaders verjaardag!! PB me maar even met je plannen, smorgens en vroeg in de middag moet wel kunnen.
Heb je evt al wat info over de XM die wild gaan bekijken?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Hoi Hakuna.
k zie dat je in Almere woont ? Ik werk er dus we kunnen wel eens wat afspreken. Ik heb dus net een G3 in met 16v. Persoonlijk moet ik zeggen dat het misschien nog wel beter rijd dan op benzine. IIg loopt het stationair beter.
Die g3 installatie , daar moet je wel ff voor shoppen want de prijzen voor exact hetzelfde product varieren noagl met een stevig aantal honderd euro
Ook het ritje op de autobahn van de week leverde geen enkel probleem op met een gemiddelde van 160 km/u
stur maar een pb als je wat wilt afspreken.
@XMTurboCT: Werken doe ik alleen doordeweeks, ik heb inderdaad de hele nacht voornamelijk info opgezocht
@eXpelliarMus: Ik zal eerst ff de garage mailen, maar ik denk dan dat het handig is om zo vroeg mogelijk te gaan. Ik PB je hier morgen of overmorgen nog even over, als ik antwoord heb van de garage. Het gaat toch om de XM waar ik m’n post mee begon, hier ben ik toch wel uitermate nieuwsgierig naar: . Deze springt er toch wel een beetje uit en Aalsmeer is voor mij (en voor jou; ik zie dat je in Amsterdam woont) ook niet al te ver.
@gompy: Top! Bedankt voor het aanbod, hier kom ik nog even op terug. Ik werk zelf trouwens in IJmuiden. Jij hebt er uiteindelijk een Prins-installatie in laten zetten, toch? Ik heb je posts flink doorgespit m.b.t. je LPG-project en dat gedoe met die zogenaamde Prins-specialisten is toch wel erg prettig om van tevoren te weten. Heb je bij alle rode bolletjes op de Prins-kaart een offerte gevraagd? Als ik je verhaal goed heb gelezen, ben je uiteindelijk naar Zeist geweest voor de inbouw, klopt dit? Ik heb gelezen dat de wachttijden voor het inbouwen nog wel flink kunnen oplopen: 2 maanden wachttijd is eerder regel dan uitzondering. Dit is dus ook de reden dat ik twijfel of ik m’n Xantia op LPG nog even moet houden totdat ik LPG in de XM heb. Ik rijd dagelijks ruim 140 km en als je dat 2 maanden op benzine moet doen, kan dat aardig in de papieren lopen… Ik heb flink naar verhalen gezocht over AG, maar hier heb ik eigenlijk weinig concreets over terug kunnen vinden. Het kleine beetje dat ik wel terugvind, heeft vooral een negatieve toon. Aangezien ik wel over positieve ervaringen met Prins lees, neig ik ernaar om daar toch voor te gaan. Ik zoek eigenlijk ook een beetje naar positieve ervaringen m.b.t. AG-installaties. Ik ben namelijk erg tevreden over m’n huidige garage waar ik m’n Xantia in onderhoud heb, maar deze is gespecialiseerd in AG. Voordat ik bij deze garage zat, ben ik jaren bij de Citroen-dealer blijven hangen; voornamelijk met het idee dat die toch het beste weten hoe ze een Citroen moeten verzorgen. Op een gegeven moment had ik het echter toch helemaal gehad met de dealer en ben overgestapt op m’n huidige garage. Dit was opeens een wereld van verschil: opeens liep de motor een stuk lekkerder op LPG, waarschijnlijk omdat ze inbouwspecialist zijn van de AG-tank die ik in m’n Xantia heb zitten. Ook de klantvriendelijkheid was een openbaring; bij de Citroen-dealer moest ik bij het wegbrengen van de auto voor een beurt altijd 5 tot 10 minuten wachten totdat ik m’n autosleutels een keer ‘mocht’ afgeven, vooral veroorzaakt door de onderbezetting van het personeel ‘s morgens. Bij m’n huidige garage is dit nooit een probleem geweest. Als dan ook nog de rekening op 60% tot 70% van het dealerniveau ligt… Ik heb een paar keer een probleem gehad met m’n Xantia, waarmee ik dan na maximaal 2 dagen terecht kon bij m’n garage; het was dan ook direct de volgende dag gemaakt en als dit niet ging lukken, werd ik netjes ‘s middags gebeld; hij was dan wel de dag daarna gereed. Bij de dealer kon ik ‘m wel snel brengen, maar dan hoorde je vervolgens niks meer; hij stond daar dan maar een beetje te staan en je moest iedere dag zelf bellen wat de status was Maar goed, de kern van het verhaal is dus dat ik er aardig wat aan wil doen om bij m’n huidige garage te blijven























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Hakuna schreef:
@eXpelliarMus: Ik zal eerst ff de garage mailen, maar ik denk dan dat het handig is om zo vroeg mogelijk te gaan. Ik PB je hier morgen of overmorgen nog even over, als ik antwoord heb van de garage. Het gaat toch om de XM waar ik m’n post mee begon, hier ben ik toch wel uitermate nieuwsgierig naar: . Deze springt er toch wel een beetje uit en Aalsmeer is voor mij (en voor jou; ik zie dat je in Amsterdam woont) ook niet al te ver.
U heeft wel een budget!! Bij Gert, kunt U altijd terecht.
P.S. Voor dat bedrag kan het bijna geen slechte XM V6 zijn.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ach.. zonder dealers te willen bashen, is het een feit dat ze erg weinig verdienen aan de verkoop van auto’s. Echter staan die auto’s wel in een verwarmde showroom en lopen er wel een of meerdere verkopers rond. En die kosten geld…
Het is dus slechts een kwestie van logisch nadenken als je wilt weten waar die van betaald moeten worden, juist, uit de werkplaatst.
Je moet je dus afvragen of jij voor een showroom + bezetting daarvan wilt betalen als je je auto voor een beurtje doet. Persoonlijk ben ik er vrij snel uit!
Lang leve de (echte) specialisten!
Bij een dealer kom ik eigelijk alleen nog voor specifieke onderdelen en dan ook nog alleen als er een beetje een fatsoenelijke kerel in het magazijn zit die medenkt. Die heb ik overigens wel gevonden bij Dijkstra in Almere.
MIjn g3 is idd een prins. Bouwstation was Rijssen. Een rot eind weg maar je hoeft er alleen te zijn voor de inbouw. Garantie is prins en onderhoud kan dus ook dichterbij als het moet.
Ik alleen gekeken naar de hoofdealers, 1 per regio. In katwijk en zeist was het 2500 euro ex respectievelijk in btw. met lange wachttijden.
Rijssen zit wat meer uit de bewoonde randstad wereld en was dus veeeeeel goedkoper en daar kon ik binnen een maand terrecht.
Daar liep overigens iemand rond die vroeger ook xm had gereden wat een bijkomend voordeel was. Mijn prijs daar..1985 in de btw incl de buitenland nippels. Rijssen is een rot eind rijden maar voor dat prijs verschil en snelheid van handelen…. RIngtank of bom maakt niet uit in prijs.
Let er overigens op WAT je krijgt bij prins. Je hebt voor een xm echt de regelbare comp nodig ipv de standaard comp die bij zelfbouwpakketten zit. DIe regelcomp dingen worden door prins alleen aan de regio dealers geleverd…
ik heb er nu bijna 9000km mee gereden sinds inbouw. verbruik met gas, 9,2 km per liter gas tov 10,17 per liter super. reken zelf maar uit hoe vrolijk ik er van ben
@eXpelliarMus: het is idd wat meer dan wat ik oorspronkelijk in gedachten had en flink wat meer dan ik tot nu toe ooit voor een auto heb uitgegeven. Als ik echter kijk naar de onderhoudskosten van m’n Xantia de afgelopen jaren, kom ik toch wel flink hoger uit dan de aanschafkosten 7 jaar geleden (aanschaf: 10k euro). Nu wil ik natuurlijk nog wel zo veel mogelijk van de prijs af hebben; als ik de foto’s van de auto bekijk staat hier een datum in april op vermeld. Als ie er nog staat, willen ze er misschien toch wel onderhand vanaf
@patje74: ik heb m’n keus tegenwoordig ook gemaakt
@gompy58: als je een beetje handig bent met auto’s, kan ik me voorstellen dat het een ander verhaal wordt bij de dealer. Ik heb zelf totaal geen sleutelervaring; een band verwisselen en vloeistoffen bijvullen lukt nog wel, maar daar houdt het wel zo’n beetje mee op. Kijk, daar heb ik wat aan: ik zal ze in Rijssen ‘ns een mailtje sturen met m’n plannen. Als ze op ongeveer dezelfde prijs uitkomen als die jij noemt, ga ik daar gewoon naartoe. Een eind rijden voor dit soort dingen vind ik niet zo’n probleem. M’n Xantia heb ik destijds ook uit Etten-Leur gehaald Ik had al uit je verhaal begrepen dat het daar in eerste instantie bij jou misging, met die regelcomp. Het hielp al enorm om te weten dat je beter direct een hoofddealer kunt kiezen; zo is de kans op dezelfde ellende die jij ermee had al een stuk minder.









Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
De auto bij Gert de Jong is natuurlijk een beauty. Daarnaast is Gert de Jong 1 van de dealers die bij de meeste XM rijders wel een goede naam hebben.
De Serie “3” (eigenlijk de Serie 2 met wat updates) in V6 Exclusive automaat is natuurlijk de uber XM. Ik heb 2 jaar de eer gehad (toen werkte ik voor het district waarin ik woon) er als dagelijkse auto mee te rijden. Het zweeft over de weg, geen sensationeel gevoel van snelheid maar wel een perfecte automaat en heerlijke motor. De Grand Cru van chateau Citroen volgens autoweek volgens autoweek in 1997.
De ES9J4 V6 24v motor (geleverd vanaf modeljaar 1998) is soepel, redelijk zuinig en zeer betrouwbaar. Er zit echter 1 fout in het ontwerp, en dat is dat er een distributieriem op zit ipv een ketting zoals op zijn voorgangers. Deze moet elke 120.000Km worden vervangen en dit kost inclusief spanrollen en waterpomp minimaal 1000 euro. Daarnaast is ook het vervangen van bougies 3 uur werk omdat het inlaatspruitstuk eraf moet en gaan de bobines regelmatig stuk. In onderhoud dus een duur stuk techniek. Ook het uitlaatsysteem en de radiateur zijn kostbaar.
Mijn huidige multimedia is mijn derde XM met de ES9J4 V6 en ik vind het ‘t geld waard. Schikt het financieel niet, dan kan het ff wachten want ik rijd dagelijks in een C4 HDI.
Kies je voor een 2.0 16v dan bespaar je op het onderhoud de helft. Zowel uitlaat als distributie zijn voordelig een ook is alles gewoon beter bereikbaar door de “lege” motorruimte. Verbruik zal marginaal lager zijn. Betrouwbaarheid net zo goed.
Aanschaf waarschijnlijk ook wat goedkoper. Als je een VSX koopt en via het forum een setje leer aanschaf bespaar je minimaal de helft en heb je dezelfde luxe. Alleen minder snel en iets meer motorgeluid.
Daarnaast is er nog de oude V6 12v die ook in de XM van Harm ligt. Onderhoud aan de motor zelf is even duur als aan de 16V. Verbruik echter fors hoger. Kom je een mooie V6 van 1996 tegen, gewoon doen. Nadeel naast het hogere verbuik en lagere vermogen t.o.v. van de nieuwe 12v V6 is er niet echt.
Hydraulische stoters zijn dus zelfstellende kleppen. Bij gas is de verbranding heter en hierdoor moet je vaker kleppen stellen. De V6 motoren en de 2.0i 16v hebben dus hydraulische stoters en stellen is dus niet nodig.
Zowel de V6 12v/24v als de 2.0i 16v gaan uitstekend op LPG G2/3. 16V kan zeker als G3, de V6 24v zou ook moeten kunnen volgens de wet.Inbouw bij de V6 uiteraard duurder.
Maak het voor jezelf makkelijk, laat de CT Turbo en oude 2.0i 8v links liggen. Evenals de oude 24V V6 die geleverd is tot 1997. CT turbo vanwege LPG ellende, 2.0i vanwege geen hydraulische stoters en te weinig pk’s en de oude V6 24v vanwege 0 LPG ervaring en extreem duur onderhoud.
Mocht je in het Oosten des lands iets moois tegenkomen dan is een Pb’tje en wat hulp uiteraard vanzelfsprekend.
Kies je voor een 2.0
Domme vragen bestaan niet.
16.000 euro voor een XM van 9 jaar oud vind ik extreem duur. Hij mag er dan mooi uitzien, maar het is een bak geld waar je U tegen zegt.
Ik kocht mijn XM TCT in 2001 voor 2850 euro, ook bij een garage en die zag er van binnen en van buiten ook uit als nieuw.
Het kleppenverhaal is ook heel apart, ik lees hier altijd over een soort idealisering van de hydraulische stoters, maar het heeft ook zijn nadelen hoor. Die zijn niet groot, maar er is geen klepspeling en de nok heeft voortdurend contact met de klepstoter, er is dus meer slijtage van de nokken en stoters.
De komende generatie motoren hebben geen nokkenassen meer, de kleppen worden electromagnetisch of met luchtdruk geopend. Kijk eens hier.
Anyway, die mooie XM uit de openingspost is met 3500 euro dik betaald.