C5 automaat HDI ?
V strom
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 29-04-2005

Gepost: 29 april 2005 12:46 AM

Wie kan mij vertellen of een automaat duurzaam is.
Ik heb me laten vertellen dat een automaat rond kilometerstand 150.000 tot 200.000 gereviseert moet worden.
klopt dat verhaal of is zo´n automaar superduurzaam ?

Profiel  
 
V strom
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 29-04-2005

Gepost: 30 april 2005 03:58 AM
  [ # 1 ]

Leuk al die reacties Crying or Very sad

Profiel  
 
automatique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 22-03-2005

Gepost: 30 april 2005 12:53 PM
  [ # 2 ]

Misschien weet niemand het antwoord…kan toch?

Ik rij zelf ook automaat, maar ik heb hem pas 2 maanden, us ik ben zelf ook wel benieuwd.

Maar in ieder geval heb ik geen antwoord voor je

Groet,


Gert

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 30 april 2005 01:34 PM
  [ # 3 ]

Het ligt maar net aan het gebruik, ik denk dat veel stadritjes waarbij de bak erg veel moet schakelen op een gegeven moment kapot gaat. Veel met een te zware caravan op stap is ook niet goed voor een automaat.

Vaak ligt het aan het onderhoud van een bak, die nieuwe bakken hoeven geen olieverversingen te hebben, maar of dat nou goed is?

De automaat van een XM, de ZF 4HP18 MOET elke 10.000 km nieuwe olie krijgen. Anders geeft hij toch echt een keer de geest.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 30 april 2005 02:12 PM
  [ # 4 ]

Huh? elke 10,000 ? vaag hoor.

oke , ff wat puntjes dan.
Een automaat schakelt dus op een geheel andere manier dan een standaard bakkie.

en er zitten dus veel meer draaiende delen in.

wat nekt een automaat op langere termijn.

1 zwaar beladen en of aanhangers trekken .
2 onvoldoende koeling (gebeurt het vaakst dat ze daar klappen van krijgen , onvoldoende koelvloeistof ed.(kom ik op terug)
3 een zware rechtervoet.

hoelang kan een bak mee?

ik heb er laatst een gereviseerd die 650,000 KM ongereviseerd heb weggereden.

dus het kan wel.

hoe?
door met verstand te rijden.
tips in deze zijn,,,,, zet hem in Neutraal bij verkeerslichten (als je langer dan 1 minuut stil moet staan bijvoorbeeld)

geef geleidelijk gas, dus niet vlam gas onderin en dan geleidelijk gas terug nemen.
maar andersom.

laat hem aan de rol komen , en vermeerder dan het gas.
dit spaart de koppelingen.(zijn er 7 in totaal)((in de meeste 4 trapsbakjes teminste)

trekken met belading! is hetzelvde rijden als ik hiervoor aangaf.
laat hem met beleid het spul aan het rollen brengen, en vermeerder dan geleidelijk het gas.

dus niet vlam onderin en de bak zoekt het maar uit.

met caravan rijden en aanhanger in de bergen of viaducten ed…
schakel handmatig een versnelling terug, houd het toerengebied omtrent de 2500 a 3500 .

—————————————————————————————————————————————————
oke dat benne zo wat tips omtrent het rijden enzo.
maar wat is nu het allerbelangrijkste?

KOELING.
dus als je problemen hebt met je koelcircuit, en je kan nog rijden ZET HEM DAN STIL.
want zelfs voor de motor gaat koken, ben je de bak al aan het slopen.
de idieale temperatuur van de bak is 85 graden celcius MAX = 90 graden celcius.

Dus zorg ten alle tijden dat je koeling oke is, koelvinnen goed werken,, bouw geen gekke dingen voor de luchtinlaten en of de radiatoren.

Zorg dat je koelwater altijd op niveau is..

————————————————————————————————————————————————————-
onderhoud…...

olie verversen is een beetje afhankelijk van gebruik.
onder zware omstandigheden zou die 10,000 km interval op zijn plaats zijn.
maar ikzelf zou als vuistregel (buiten de fabrieksnorm om) 20,000 aanhouden.

hoe en wat ververs je?

elke bak is gestuurd door een hydraulische regelunit.
die zit in de meeste gevallen onderaan de bak geschroeft.
afgeschermt door de carterpan.
als je geen aftapplug kan vinden, schroef dan die pan eronderuit.

elke bak is uitgevoerd met een hydraulische pomp, en die heeft natuurlijk een filter.
vervang of reinig dat filter altijd samen met de verversing !!!!

in een automaat zit doorgaans ongeveer 15 ltr olie.
je ververst dus maar een deel .
wil je alle olie verversen ,zul je de bak geheel moeten demonteren en is stukjes moeten leggen.
dat werkt dus niet.
wat kan je wel verversen?
de olie in de carterpan en in het filter aanzuigcircuit.
is ongeveer 5 liter (verschilt iets per uitvoering)
NOOT,,,BELANGRIJK !!!
let erop dat je EXACT DEZELVDE OLIE GEBRUIKT.

ATF is er in verschillende soorten !!

en peilen me lopende motor,, het niveau is ULTRA belangrijk.
dus je hebt weinig tollerantie.
precies op niveau houden dus,en houd rekening met koud of warm meten !

zo da’s ff grof uit de pols wat tips…
wil je meer weten,, schroom niet en vraag maar raak.

wupke:die de HP 14 en 18 kan dromen, en ze voor de lol reviseerd. Wink

Profiel  
 
V strom
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 29-04-2005

Gepost: 30 april 2005 02:24 PM
  [ # 5 ]

Zo, da´s pas een antwoord Very Happy
Bedankt hoor !!!!!!!!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook