

































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
eXpelliarMus schreef:Ik begin me toch af te vragen of de TS wel een XM (op gas) moet kopen!?
Waarom niet? De ervaringen zijn goed, behalve de TCT dan. Een 2l 8-ploffert zal ook prima gaan.
Ik heb 3 jaar een V6 12 klepper break gehad.
Gekocht met 170k op de teller. Er meteen een eenvoudige gas-installatie in laten zetten. 100.000km mee gereden. Nooit een probleem met de installatie gehad. Recentelijk heb ik hem met 280k op de teller verkocht. Reed nog prima.
Heb nu een V6 24 break uit 2000 met net 100.000 km op de teller. Ga er ook gas in laten bouwen (waarschijnlijk in Den Bosch). Terugverdientijd 2 jaar, op basis van 12.000 km per jaar.
Het leven is te kort voor slechte wijn
Ik zou nu toch wel eens willen weten waarom een turbomotor niet op gas zou kunnen lopen. Ik ben daar gewoon technisch in geïnteresseerd. Een TCT haalt 150pk uit een twee liter motor. Kawasaki haalt bijna net zoveel vermogen uit een 600cc motortje welke gewoon in de winkel te koop is.
Dus zo’n racemonster is een TCT nou ook weer niet. Dat het minder eenvoudig is dan met een atmosferische motor kan ik volgen, maar niet kunnen is wel weer erg drastisch.
Ik hoor het graag.
han, het gaat niet om die turbo. Het gaat om de kleppen. die tct en de gewone 8 klepper hebben geen hydraulische klepstotters dus die moeten steeds gesteld worden en dat kost geld…
de huidige prins vsi g3 installaties hebben injectoren en een pomp. Systemen met een pomp IN de tank zijn wat ouder en als die pompen de geest geven moet je de hele tank vervangen…









Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Eerst ff dat pomp verhaal tackelen. Het enige merk dat een pomp kent is Vialle. Het LPi systeem spuit de LPG onder zeer hoge druk (ruim boven de 10 bar) vloeibaar in.
Inderdaad is de pomp wel een onderdeel dat stuk kan gaan, net als de injectoren. Veel Volvo ervaring hiermee in mijn directe vriendenkring. Goede vriend heeft een 940 met ruim 5 ton op de teller. In 2005 is na 400K de pomp samen met de injectoren en de motor vervangen. Lijkt me heel fatsoenlijk. Mijn eerste Xantia was een 1.8i 16v op gas, ook een Vialle installatie. Is na 300K weggeaan en 0 problemen met pomp en injectoren. Er zijn echter ook andere verhalen…
Vloeibare inspuiting schijnt iets beter te zijn volgens de kenners.
Alle andere andere LPG systemen (Prins, Koltec-Necam, AG) spuiten LPG in gasvorm in, hier is geen pomp. Prins VSI heeft dus GEEN pomp, slechts een druksensor. Zie de site van Prins. Hier staat een mooie duidelijk brochure.
De Turbo CT is een 8 klepper zonder hydraulische stoters. Ben met Han eens dat dit in de basis geen nadeel hoeft te zien. Dilemma is echter dat de kop van de 8V minder hard is als die van de 16V. Hierdoor meer slijtage en dus sneller een koprevisie. Zie hiervoor de xantiaclub voor meer info. De Turbo is van nature al heter als de normale 8V. Daarnaast loopt zelfs met de normale electronica de Turbo CT al niet bijster mooi. Electronica is dus een risico. En dara heb je met een gascomputer mee van doen.
Een Prins of Vialle installatie zou kunnen. Prins heeft de mooiste regelbare computer. Vialle veel ervaring met Turbo’s. Veel Volvo en Saab Turbo’s op gas zijn powered by Vialle.
Ik ben zelf groot Prins fan, maar wil Vialle niet vergeten. Als ik mocht kiezen zou ik een V6 met Prins VSI kiezen….
Mijn mening: TCT op gas is best een optie als je al een goede auto hebt. Heb je de keus uit een 16v of een V6, lekker de (mogelijke) problemen vermijden en niet voor kiezen.
Is slechts mijn persoonlijke mening…
Hier ff de link naar de Prins Site
Domme vragen bestaan niet.

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Han S schreef:Ik zou nu toch wel eens willen weten waarom een turbomotor niet op gas zou kunnen lopen. Ik ben daar gewoon technisch in geïnteresseerd. Een TCT haalt 150pk uit een twee liter motor. Kawasaki haalt bijna net zoveel vermogen uit een 600cc motortje welke gewoon in de winkel te koop is.
Dus zo’n racemonster is een TCT nou ook weer niet. Dat het minder eenvoudig is dan met een atmosferische motor kan ik volgen, maar niet kunnen is wel weer erg drastisch.
Ik hoor het graag.
Dit hebben we toch al in een ander draadje besproken ......geeft niet, hopelijk gaat je t nog wel begrijpen .
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=192577&postdays=0&postorder=asc&start=0
Trouwens ben ik het niet met je eens dat hydraulische klepstoters sneller slijten dan “normale klepbediening” met vulplaatjes. Je wilt in dit soort mechanische systemen nooit speling hebben want dat geeft juist slijtage en daarmee ook herrie. Bij de klepbediening met vulplaatjes is er een klepspeling, maar die is zo minimaal mogelijk gekozen. Klepspeling bij XU motoren hoeven doorgaans niet afgesteld te worden. Bij het gebruik van een goede motorolie die ook regelmatig met beurten wordt ververst, hou je de klepstoters schoon en is de slijtage juist klein.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
@eXpelliarMus: Ik laat me nog niet afschrikken hoor Een auto met hydractive-vering is voor mij in ieder geval een vereiste
Ik denk dat ik onderhand een redelijk idee heb van de mogelijke problemen die je bij een XM kunt krijgen. Ik rijd 10 jaar auto en heb in die tijd nooit anders dan LPG gereden (in mijn eigen auto’s). De motor loopt soms wat minder stabiel op LPG, maar dit is de afgelopen jaren wat mij betreft alleen maar beter geworden. Ik heb trouwens vandaag een mailtje naar de dealer gestuurd met het verzoek voor een proefrit a.s. zaterdag; ik heb hier vooralsnog geen antwoord op. Ik houd je op de hoogte!
@gompy58: ik heb een offerte aangevraagd bij de Prins-specialist in Rijssen (Agit); dit was hun antwoord: “Een lpg installatie voor uw auto kost 2495,00 Euro Incl. Het is een prins vsi systeem ( injectie per cilinder). De tank wordt gemonteerd in overleg met de klant. Dit systeem is g3 en heeft twee jaar garantie of 100.000 Km”. Ik denk dat als ik straks daadwerkelijk een XM heb gekocht, ik hier toch wel naartoe ga. Ze hebben alleen niet erbij gezegd hoe lang de wachttijd nu bij ze is; als dit straks toch erg lang blijkt te zijn, ga ik toch nog even navraag doen bij wat andere Prins-specialisten.
Er komt hier een flinke discussie op gang geloof ik
strakke actie dan! ik heb toch echt niet meer dan 1985 incl btw betaald.. en de tank maakt eniet uit op de prijs…
dat betekent dat ze
OF de balen hebben na 1 xm…
OF erachter zijn gekomen dat de rest veel duurder is..
zal ik ff kijken of ik hun offerte mail nog heb ?
Overigens.,... ik merkte dat die tent van harm met zijn v6 opeens ook voor mijn 16v veeeel duurder werd…
Bij telefonische toelichting hebben ze aangegeven dat de tank niet uitmaakt. Mijn tank was iets duurder dan de ringtank, maar die ringtank was weer lastiger inbouwen dus dat bleef qua prijs gelijk…
————Oorspronkelijk bericht————
Onderwerp: Re: offerte
Van: “Agit Rijssen” <info>
Datum: Don, mei 15, 2008 8:28
Aan: <mte>
Hallo
Een lpg installatie voor uw auto kost 1985,00 Euro Incl.
Het is een prins vsi systeem ( injectie per cilinder)
De tank wordt gemonteerd op de plek van het reservewiel.
Dit systeem heeft twee jaar garantie of
100.000 Km.
Voor meer vragen bel.
0548-520691
Agit lpg service
——- Original Message——-
From: Agit autogasinbouw Rijssen
To: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Sent: Wednesday, May 14, 2008 8:05 PM
Subject: offerte
Merk auto citroen
Type auto XM
Motor inhoud 2.0 16v
Bouwjaar auto juni 1994, modeljaar 1995
Versnelling schakel
Bijzonderheden Graag obv 100 liter tank.
Ik ben ook bezig met LPG-G3 installatie voor mijn V6.24 break.
Gebeld met Jos van dartel in den bosch. daar kost de prins installatie € 2.500. wachttijd 4-5 weken. je bent de auto dan 3 dagen kwijt. Zij hebben meerdere XM’s gedaan. De man die ik aan de telefoon had verwees nota bene naar dit forum!
Het leven is te kort voor slechte wijn
Citrophile schreef:Han S schreef:Ik zou nu toch wel eens willen weten waarom een turbomotor niet op gas zou kunnen lopen. Ik ben daar gewoon technisch in geïnteresseerd. Een TCT haalt 150pk uit een twee liter motor. Kawasaki haalt bijna net zoveel vermogen uit een 600cc motortje welke gewoon in de winkel te koop is.
Dus zo’n racemonster is een TCT nou ook weer niet. Dat het minder eenvoudig is dan met een atmosferische motor kan ik volgen, maar niet kunnen is wel weer erg drastisch.
Ik hoor het graag.
Dit hebben we toch al in een ander draadje besproken ......geeft niet, hopelijk gaat je t nog wel begrijpen
.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=192577&postdays=0&postorder=asc&start=0Trouwens ben ik het niet met je eens dat hydraulische klepstoters sneller slijten dan “normale klepbediening” met vulplaatjes. Je wilt in dit soort mechanische systemen nooit speling hebben want dat geeft juist slijtage en daarmee ook herrie. Bij de klepbediening met vulplaatjes is er een klepspeling, maar die is zo minimaal mogelijk gekozen. Klepspeling bij XU motoren hoeven doorgaans niet afgesteld te worden. Bij het gebruik van een goede motorolie die ook regelmatig met beurten wordt ververst, hou je de klepstoters schoon en is de slijtage juist klein.
In dat andere draadje waarnaar je linkt wordt helemaal niet duidelijk waarom een TCT niet op LPG zou kunnen. Als de klepzetels en kleppen minder geschikt zouden zijn zou dat resulteren in vaker kleppen moeten stellen en een vroege koprevisie, waarbij dan meteen hardere zetels en hardere kleppen zouden kunnen worden gemonteerd.
De turbo op zich kan geen beletsel zijn, andere turbo motoren doen het prima met LPG dus het zou me verbazen als de TCT daar een uitzondering op maakt.
Hydraulische klepstoters zijn handig omdat je geen kleppen hoeft te stellen, maar ze zijn ook niet probleemloos. Bovendien vind ik het stellen van de Jaguar kleppen helemaal geen rotklus, ik hou wel van dat gesleutel aan auto’s. Wat het bij de TCT minder prettig maakt is die fokking snaar, ik haat die dingen.
Ik kom hier niet om gelijk te krijgen hoor, maar ik wil graag weten wat de TCT ongeschikt maakt voor LPG.
@ Simmetje:
Daarnaast loopt zelfs met de normale electronica de Turbo CT al niet bijster mooi.
Ik heb begrepen dat de TCT twee uitvoeringen kent waarvan de een mooier loopt dan de ander. Die van mij loopt hardstikke mooi, regelmatig, soepel en ik ben zeer tevreden, zelden zo’n soepele viercylinder gehad.
@gompy58: zou het ermee te maken kunnen hebben dat ik een offerte heb gevraagd voor een V6 automaat? Wellicht is dit meer of moeilijker werk oid ten opzichte van een 2.0 schakelbak(?) Het kan natuurlijk ook zijn dat ze genoeg mensen in de wacht hebben staan en dat ze hun prijzen daardoor flink omhoog gooien.
@dirkh: Ze zijn ook niet gek he De vraag is nu schijnbaar zo gigantisch dat ze bijna kunnen vragen wat ze willen. Dat er maar een flink beperkt aantal inbouwstations is in NL, versterkt hun positie alleen maar… Wel een beetje jammer van die wachttijd van 4-5 weken; die prijs van rond de 2500 euro had ik sowieso al ongeveer op gerekend.

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Han S schreef:
In dat andere draadje waarnaar je linkt wordt helemaal niet duidelijk waarom een TCT niet op LPG zou kunnen. Als de klepzetels en kleppen minder geschikt zouden zijn zou dat resulteren in vaker kleppen moeten stellen en een vroege koprevisie, waarbij dan meteen hardere zetels en hardere kleppen zouden kunnen worden gemonteerd.
De turbo op zich kan geen beletsel zijn, andere turbo motoren doen het prima met LPG dus het zou me verbazen als de TCT daar een uitzondering op maakt.
Hydraulische klepstoters zijn handig omdat je geen kleppen hoeft te stellen, maar ze zijn ook niet probleemloos. Bovendien vind ik het stellen van de Jaguar kleppen helemaal geen rotklus, ik hou wel van dat gesleutel aan auto’s. Wat het bij de TCT minder prettig maakt is die fokking snaar, ik haat die dingen.
Ik kom hier niet om gelijk te krijgen hoor, maar ik wil graag weten wat de TCT ongeschikt maakt voor LPG.
Ik heb begrepen dat de TCT twee uitvoeringen kent waarvan de een mooier loopt dan de ander. Die van mij loopt hardstikke mooi, regelmatig, soepel en ik ben zeer tevreden, zelden zo’n soepele viercylinder gehad.
Het algemene probleem is gewoon de hoge vuldruk in combinatie met de hoge verbrandingstemperatuur en ook het gas wordt met een overdosis aan gecomprimeerde lucht toegevoerd (extra arm tov benzine) aan de cilinders extra hete verbranding.
Wellicht dat LPG bij lagedruk turbo motoren wel goed kan gaan, TCT valt ook onder een lage druk turbo type. Mij lijkt het dat de levensduur van de TCT wordt verkort en het inslaan van de kleppen een aantoonbaar gevolg is van de hogere verbrandingstemperaturen.
Verder heeft PSA geen rekening gehouden tijdens de ontwikkeling dat de TCT met LPG gereden zou worden.
Er bestaan idd 2 typen TCT de RGX met 141pk en de RGY met 150pk, de laatste loopt mooier en rustiger vanwege de holle zuigers.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Citrophile schreef:Han S schreef:
In dat andere draadje waarnaar je linkt wordt helemaal niet duidelijk waarom een TCT niet op LPG zou kunnen. Als de klepzetels en kleppen minder geschikt zouden zijn zou dat resulteren in vaker kleppen moeten stellen en een vroege koprevisie, waarbij dan meteen hardere zetels en hardere kleppen zouden kunnen worden gemonteerd.
De turbo op zich kan geen beletsel zijn, andere turbo motoren doen het prima met LPG dus het zou me verbazen als de TCT daar een uitzondering op maakt.
Hydraulische klepstoters zijn handig omdat je geen kleppen hoeft te stellen, maar ze zijn ook niet probleemloos. Bovendien vind ik het stellen van de Jaguar kleppen helemaal geen rotklus, ik hou wel van dat gesleutel aan auto’s. Wat het bij de TCT minder prettig maakt is die fokking snaar, ik haat die dingen.
Ik kom hier niet om gelijk te krijgen hoor, maar ik wil graag weten wat de TCT ongeschikt maakt voor LPG.
Ik heb begrepen dat de TCT twee uitvoeringen kent waarvan de een mooier loopt dan de ander. Die van mij loopt hardstikke mooi, regelmatig, soepel en ik ben zeer tevreden, zelden zo’n soepele viercylinder gehad.
Het algemene probleem is gewoon de hoge vuldruk in combinatie met de hoge verbrandingstemperatuur en ook het gas wordt met een overdosis aan gecomprimeerde lucht toegevoerd (extra arm tov benzine) aan de cilinders
extra hete verbranding.
Wellicht dat LPG bij lagedruk turbo motoren wel goed kan gaan, TCT valt ook onder een lage druk turbo type. Mij lijkt het dat de levensduur van de TCT wordt verkort en het inslaan van de kleppen een aantoonbaar gevolg is van de hogere verbrandingstemperaturen.
Verder heeft PSA geen rekening gehouden tijdens de ontwikkeling dat de TCT met LPG gereden zou worden.Er bestaan idd 2 typen TCT de RGX met 141pk en de RGY met 150pk, de laatste loopt mooier en rustiger vanwege de holle zuigers.
Maar is het dan niet gewoon een kwestie van een zo ideaal mogelijk mengsel, dus een juiste dosering? LPG heeft idd een wat hogere verbrandingstemp, maar ook een ‘octaangetal’ van 12. En dat inslaan van de kleppen op de zetels, daar hebben we het ook eerder over gehad. Het verschil met loodvrije benzine is denk ik niet groot en hoewel men hier niet gelooft in loodvervanger, denk ik dat het wel wat zal helpen.
En zoals ik in mijn vorige post zei kun je harde zetels en kleppen gebruiken. Er zijn zelfs al tientallen jaren kleppen met harde randen en holle met natrium gevulde klepstelen die de warmte afvoeren van de schotel naar de steel.
Waar het mij om gaat - en dat kan best vervelend lijken- is het ‘naadje van de kous’ als het om technische zaken gaat.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Han S schreef:.....LPG heeft ...... een ‘octaangetal’ van 12.
Volgens mij neemt je toetsenbord je nu in de maling!