Hallo,
Ik ga dit weekeinde nogmaals proefrijden met een prestige automaat uit 1988; kmstand is 80K;
Ik heb een paar vragen.
automaat schakelt wat ruw bij stevig gasgeven; klopt dit?
Wat is (op een koude dag) een goede aircotest?
er zitten plastic wieldoppen op (met een soort ‘chroom’ traanvormige druppels); het lijkt me sterk dat deze origineel zijn op een dergelijke luxe auto. Kan iemand daar iets meer over vertellen? Als dit namelijk niet origineel is, dan is de auto zelf ook niet meer helemaal origineel en moet ik wat dieper in de historie duiken.
In het algemeen: kan ik gewoon euro 95 tanken zonder loodvervanger?
Bij voorbaat dank,
Marc
prestige met 80d km lijkt me niet verkeerd als het ook echt zo is.
vooropgesteld dat ik geen verstand heb van prestiges (of eigenlijk benzine cx en in het algemeen) denk ik de volgende antwoorden voor je te hebben:
airco is sowieso niet het ergste wat stuk kan zijn, maar ik zou proberen de lucht in de auto eerst flink heet te maken en dan kijken wat de airco doet als je hem inschakelt.
automaten van de cx zijn niet van het meest geciviliseerde type (bedenk dat de auto 20 jaar is), maar hij moet natuurlijk wel normaal schakelen.
ik kan vanaf hier niet beoordelen wat je bedoelt met ruw en stevig.
ik weet niet welke wieldoppen je bedoelt, maar er is op de cx wel iets dergelijks geleverd (ik heb geen foto maar een beetje googelen moet wel eentje opleveren).
maar volgens mij is een prestige alleen met turbo of gti velgen geleverd.
het kan goed zijn dat de vorige eigenaar zijn trx velgen vervangen heeft voor stalen met doppen.
is geen probleem als je ook de bouten meewisselt.
succes
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

























Totaal aantal Berichten: 6508
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
De doppen die je bedoelt waren in ieder geval standaard op de 22 TRS. Ik zie wel meer Prestiges met doppen ipv lichtmetaal. Vreemd voor een dergelijke auto inderdaad. Ik denk dat lichtmetaal een optie was op de niet-turbo-modellen, en dus ook op de Prestige zonder turbo.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Re: proefrit Prestige automaat 1988
marcvv schreef:Hallo,
Ik ga dit weekeinde nogmaals proefrijden met een prestige automaat uit 1988; kmstand is 80K;
Ik heb een paar vragen.
automaat schakelt wat ruw bij stevig gasgeven; klopt dit?
In het algemeen: kan ik gewoon euro 95 tanken zonder loodvervanger?
Bij voorbaat dank,
Marc
De automaat schakelt i.h.a. zacht. Als je ruw gasgeeft zal de bak wat langer in de 1 en 2 blijven hangen. Echter de overgangen moeten soepel blijven gaan. Je merkt het schakelen uiteraard wel als de motor minder toeren gaat draaien. Probeer de bak bij een geowne rijstijl en je zult hem amper merken (als ie goed is)
Euro 95 zonder lv kan prima. Citroen gaf deze optie destijds ook aan.
Succes
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
De automaatbak van een cx is vrij ruw,als hij netjes schakeld,en niet nat van de olie is zou ik me daar geen zorgen over maken.
Bij iedere motorolie verversing ook de olie meepakken van de automaatbak!
Op de prestige zitten standaard doppen,lichtmetaal is een optie.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Tinfoil schreef:is het toevallig deze?
Ja, dat is hem. Ken je de auto?
Ik heb er vandaag nogmaals mee gereden. Bij rustig optrekken schakelt de automaat best redelijk. Bij wat meer sportief gas geven, gaat het schakelen lang niet soepel.
Ook bij het wisselen tussen P, R en A (in stilstand uiteraard) voel je toch de auto wel schokken. Is dit normaal?
Tevens mijn dank voor de overige reacties. Wat zijn mijn opties voor het vervangen van deze wielen voor (perfecte) exemplaren in lichtmetaal? Bij voorkleur de originele; of minimaal de look van de originele velgen.
Marc
Wieldoppen op een prestige kan zeker, zoals gezegd LM is een optie.
Bij een prestige goed op de roest letten, als het om veel geld gaat zou ik de plastic dorpel beshermers eraf halen, daaronder rotten ze nogal eens.
Neem zoiezo iemand met verstand van zaken mee een prestige is wat roest betreft slechter dan een gewone cx.
Als het die auto bij van soest is, zou die helemaal perfect moeten zijn.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik ken de auto niet; kwam hem tegen bij het “scannen” ...
De originele lichtmetalen velgen zijn nog goed te krijgen, zowel in TRX als in “gewoon” 14”.
In perfecte staat zijn ze duur, maar voor een paar tientjes tot honderd, honderdvijftig euro koop je een paar velgen in redelijke staat.
Die kan je vervolgens voor een euro of honderd laten opknappen bij een poedercoater.
Enne, voor die doppen weet ik dan ook nog wel een liefhebber ... ops:
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 27958
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi ding
Ik denk dat deze kleur op een prestige heel zeldzaam is, op de andere CXen zie je hem al weinig.
Dan ook nog eens rood prestige leer en een zwart dak en ABS en airco.
Lijkt mij een hele zeldzame combi
Wel wat aan de prijs, maar zoals je zegt dat heb je er voorover
En met deze prijs zou ik me ook niet druk maken over een paar lichtmetalen velgen voor paar 100 euro
Evt. goedkoop setje kopen en zelf laten opknappen, dan weet je zeker dat ze weer helemaal als nieuw zijn








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Arjan Verkade schreef:En met deze prijs zou ik me ook niet druk maken over een paar lichtmetalen velgen voor paar 100 euro
...voor deze prijs zou ik me er wél druk over maken - van Soest mag er voor deze prijs best een viertal velgen bijdoen - niet van lichtmetaal maar van puur goud!
WAAAAAAT, 15 mille voor een, inderdaad zo te zien best mooie, CX?????
Dat lijkt me zelfs voor een in absolute showroomstaat verkerende auto nog aan de prijs hoor! Als je het overweegt zou ik zowieso eisen dat de garage alle eventuele problemen (airco, roest, wieldoppen) fixt. Natuurlijk betaal je een premium voor een auto met lage kilometerstand, en van Soest staat geloof ik best goed bekend, maar hier schrik ik wel heel erg van!
Cassis nacre is inderdaad een hele mooie kleur voor een CX (maar misschien is dat niet helemaal objectief, de mijne is ook in die kleur gespoten!) en vrij zeldzaam - bij het CX-Register zijn op het moment 22 auto’s in cassis nacre bekend, waarvan 4 prestiges (en 2 limousines).
Sterkte met je keuze!
Jaco
PS Na slechte ervaringen met schokkerigheid en inhouden tank ik nu altijd 98 RON met mijn 25 GTi, en loodvervanger ook nog. Niet goedkoop maar het heeft de problemen wel opgelost.








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
jmmj schreef:Arjan Verkade schreef:En met deze prijs zou ik me ook niet druk maken over een paar lichtmetalen velgen voor paar 100 euro
...voor deze prijs zou ik me er wél druk over maken - van Soest mag er voor deze prijs best een viertal velgen bijdoen - niet van lichtmetaal maar van puur goud!
WAAAAAAT, 15 mille voor een, inderdaad zo te zien best mooie, CX?????
Dat lijkt me zelfs voor een in absolute showroomstaat verkerende auto nog aan de prijs hoor! Als je het overweegt zou ik zowieso eisen dat de garage alle eventuele problemen (airco, roest, wieldoppen) fixt. Natuurlijk betaal je een premium voor een auto met lage kilometerstand, en van Soest staat geloof ik best goed bekend, maar hier schrik ik wel heel erg van!
Cassis nacre is inderdaad een hele mooie kleur voor een CX (maar misschien is dat niet helemaal objectief, de mijne is ook in die kleur gespoten!) en vrij zeldzaam - bij het CX-Register zijn op het moment 22 auto’s in cassis nacre bekend, waarvan 4 prestiges (en 2 limousines).
Sterkte met je keuze!
JacoPS Na slechte ervaringen met schokkerigheid en inhouden tank ik nu altijd 98 RON met mijn 25 GTi, en loodvervanger ook nog. Niet goedkoop maar het heeft de problemen wel opgelost.
Ik ben het hier mee eens. Hoewel dit soort bedragen om onbegrijpelijke redenen wel voor een DS/ID worden betaald is het voor een CX astronomisch veel. Ik heb zelf een bikkelharde luxe break gekocht met weliswaar 30.000km meer op de teller voor nog geen derde van deze prijs. En goede breaks liggen zeker ook niet voor het oprapen. Oke geen airco en gelukkig geen abs. Maar 10 mille meer? Afijn, het staat je volledig vrij uiteraard.
Nog even over de automaat: het wsselen van P naar R en weer naar D kan inderdaad met een flinke schok gepaard gaan. Altijd goed de rem intrappen als je schakelt!
Ik kan me niet voorstellen dat de bak bij deze stand al versleten is. Maar ja, hoe is er mee gereden? Heb je de peilstok van de automaat er al uit gehad? Is de vloeistof rood en helder of pikzwart? Stinkt het verbrand? Indien zwart en verbrand dan heeft het wellicht aan onderhoud ontbroken. Voor deze prijs mag de bak zeker ververst worden. Of is dat in de onderhoudsgeschiedenis aantoonbaar gebeurd?
Mooie CX in een mooie kleur zo op de foto’s!
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
wel een schitterende auto, ik vind persoonlijk dat als zo’n soort auto echt puntgaaf is dat er dan best 15k voor gevraagd mag worden.
maar dan mogen er op z’m minst ook wel Lm wielen onder
vwb de automaat, de mijne is af en toe ook nogal ruw, met name bij het schakelen in de achteruit. heb al vaker gehoord at dit niets geks is bij een cx bak en ze er oud mee kunnen worden.
succes met je keuze
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Iedereen bedankt voor de tips; het is inderdaad veel geld, maar vergeet niet het is een vraagprijs (met garantie toeslag); dus daar zit ongetwijfeld nog wat ruimte in.
Die garantie wil ik omzetten in korting; garantie op een oude auto betekent alleen maar getouwtrek later. Ik laat de auto liever een keer goed keuren bij een specialist om hem vervolgens zonder garantie en met korting aan te schaffen.
Ik heb inmiddels een bescheiden lijstje van prestiges die in meer of mindere mate aan mijn wensen voldoen en ik ga langzaam aan eens strepen nav proefritten, etc.
Wordt vervolgd….
Marc
marcvv schreef:
Die garantie wil ik omzetten in korting; garantie op een oude auto betekent alleen maar getouwtrek later. Ik laat de auto liever een keer goed keuren bij een specialist om hem vervolgens zonder garantie en met korting aan te schaffen.
Bij mij is tijdens de garantieperiode de oliepomp vastgelopen met alle gevolgen van dien voor de motor: keurig een ruilmotor erin. Garantie is bij Van Soest echt garantie.
Staat deze auto niet netjes te wachten op een zekere Deelder uit Rotterdam?
Staat deze auto niet netjes te wachten op een zekere Deelder uit Rotterdam? Cool
... moet die niet in een zwarte CX rijden
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250