4 van de 13
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »

citroen BX in de autokampioen
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 856

Gepost: 15 augustus 2008 12:24 AM
  [ # 46 ]

Het artikel is gewoon de waarheid. De meeste BX-en zijn afgeragt zonder onderhoud aan te plegen.
Ik zou niemand zonder verstand van zaken een BX aanraden. Vaak is het toch een bodemloze put als je zelf niet kunt sleutelen.
Goede BX-en in de verkoop moet je tegenwoordig met een lampje zoeken.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 19 augustus 2008 10:24 PM
  [ # 47 ]

Ik zou niemand zonder verstand van zaken een BX aanraden. Vaak is het toch een bodemloze put als je zelf niet kunt sleutelen.

Precies, ik kan me helemaal in het stuk vinden. Als autoleek die gewoon een auto wil kopen om ermee te rijden en er verder niet over na te denken (een soort Fransman dus) moet je ver van BXen vandaan blijven.
Er zijn tenslotte ook mensen die een auto willen hebben, en geen project…

Profiel  

robinrossie
> 800 berichten
Totaal aantal Berichten: 851

Gepost: 20 augustus 2008 02:07 AM
  [ # 48 ]

Toen ik tegen een vriend zij dat ik mijn auto voor 500 euro had zij hij meteen, dat is niet veel voor zo’n auto. Hij wist niet dat er toen al voor 400 euro aan gemaakt en onderhouden was. Hij zei van als die nou kapot gaat dan gooi je hem op de sloop en koop je gewoon weer een andere.
Ik denk niet dat die dan nu nog geleeft had. dus eigelijk is het artikel helemaal waar als je iemand anders over een bx hoort praten. Zo krijgen ze natuurlijk alleen nog maar een slechtere naam als iedereen zo ermee omgaat. Maar eigelijk heeft die wel geleik als je goedkoop wil rijden moet je niet met een bx aankomen het begint toch een liefhebbersauto te worden denk ik en al het onderhoud dat je eraan doet is niet economische verantwoord.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 20 augustus 2008 02:31 AM
  [ # 49 ]
robinrossie schreef:

....en al het onderhoud dat je eraan doet is niet economische verantwoord.

Wellus! Zolang je het onderhoud maar blijft doen. Bijhouden dus! Een goed onderhouden en dus bijgehouden BX kan zeer goedkoop rijden. Maar vind die maar eens….
En als je er wel een hebt, wil men er geen drol voor betalen. (want ze zijn toch allemaal brak???  Laughing )

Profiel  

robinrossie
> 800 berichten
Totaal aantal Berichten: 851

Gepost: 20 augustus 2008 01:04 PM
  [ # 50 ]

Wellus! Zolang je het onderhoud maar blijft doen. Bijhouden dus! Een goed onderhouden en dus bijgehouden BX kan zeer goedkoop rijden. Maar vind die maar eens….
En als je er wel een hebt, wil men er geen drol voor betalen. (want ze zijn toch allemaal brak???  )

Ja precies als je de auto lang houdt dan zou het wel verantwoord zijn maar als je hem wilt verkopen krijg je er niks voor. En de meeste mensen willen na een paar jaar toch weer een andere auto.

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 20 augustus 2008 01:52 PM
  [ # 51 ]
robinrossie schreef:

En als je er wel een hebt, wil men er geen drol voor betalen. (want ze zijn toch allemaal brak???  )

Ja precies als je de auto lang houdt dan zou het wel verantwoord zijn maar als je hem wilt verkopen krijg je er niks voor. En de meeste mensen willen na een paar jaar toch weer een andere auto.

dat geldt voor elke auto: je koopt een goedkoop hok voor drie knaken, stopt er 10x de aankoopwaarde in aan achterstallig onderhoud en spoedreparaties, om hem vervolgens weer voor drie knaken te kunnen verkopen.
Tenzij je iemand treft die jouw moeite op waarde kan schatten, maar dat zijn er maar weinig.
Onderhoud loont altijd: als jij voor 400 euro het beestje weer redelijk gezond kunt krijgen, dan kun je daarna vrijwel kostenloos rijden…
Als ik soms hoor wat voor bedragen voor onderhoud aan een nieuwe leasebak wordt neergeteld….brrr.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 20 augustus 2008 02:20 PM
  [ # 52 ]

Met die filosofie heb ik de afgelopen 7 jaar mijn BX-en ook rijdend gehouden, kijkend naar de lange termijn. Maar er zit wel een risico aan vast, want wat blijft er van de je investering in onderhoud over als volgende week een of andere halve #$%^ zijn Slopel achter in je mooi onderhouden BX parkeert? In dat licht bezien bevindt de BX zich in een moeilijke fase, want in het geval van een mooie DS zou in zo’n situatie eerder gekeken worden wat er nog te redden valt. Voor een BX betekent dit vrijwel zeker een enkeltje sloop.  Crying or Very sad

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 20 augustus 2008 02:36 PM
  [ # 53 ]

Ik ben het eigenlijk in grote lijnen wel eens met het artikel.

Een BX is gewoon onderhoudsgevoelig. Let wel: er zijn al zat knierten die al 6 jaar of 60.000 km in een Starlet rondrijden met dezelfde olie en al klagen als ze moeten bijvullen. Kom dan met een BX aan die nog een extra olieplas heeft. Dus de opmerkingen over de onderhoudsgevoeiligheid onderschrijf ik van harte. En al onderhoudt je de BX goed, dan zijn er nog zat dingen die echt ondermaats waren, kapot kunnen en kapot gaan. Al dan niet preventief (al dan niet economisch verwantwoord) onderhoud ten spijt, een BX haalt gewoon een ondermaats gemiddelde in de statistieken. Nu vinden “wij, liefhebbers” dat een BX wel eens mag nukken of stilvallen, zelfs in goed onderhouden staat. Dat is niet geheel in lijn met wat de meeste mensen verwachten van een auto.

Vooral de types 1 en 2 waren een ramp wat dat betreft. (voor/achter) ADALen, slechte stoelen in de basismodellen die na een ton al versleten waren. Octopi die te snel kapot gaan. Leidingen naar achter die doorroesten, Ducellier modules die je het leven zuur konden maken en net als C3 veren NIET gewoon met een terugroepactie preventief werden vervangen. Frequent kapot gaande handremkabels, ruitenwissermotoren, kachelaanjagers…

Met mijn eigen diesel heb ik door de auto goed bij te houden de meeste malheur langs de weg wel kunnen voorkomen. Wat dat betreft zijn negatieve WW reacties mij (meestal) bespaard.

Alleen mijn eerste WW ervaring was ronduit negatief. Idd een witte BX met een gebroken hydrauliekleiding. “wil je em nog repareren of gaat ie gelijk naar de sloop” was het botte commentaar van de wegenwachter. Natuurlijk is die auto gefixe. Voor het waanzinnige bedrag van 150 gulden is er indertijd een andere HD pomp leiding (tweedehands) opgevijsd door een zo mogelijk nog bottere hond van een garagist.

Later ben ik gestrand met een kapotte spie van de koppelingshevel en een geploft differentieel. Hierbij had ik hulp nodig van wegenwachters die mij overigens altijd op een prettige manier hielpen, complimenten gaven over de auto en totaal niet zeurden. Het ligt er denk ik maar net aan hoe je strandt. Een WWer wordt gewoon chagerijnig van auto’s die door overduidelijk gebrek aan onderhoud stranden. De meeste WWers zijn autoliefhebbers en die kunnen dat natuurlijk maar moeilijk aanzien, een auto die puur kapot gaat op kniertigheid.

Nog een paar gebreken (gebroken koppelingshevel, gebroken brandstoftoevoerdraadje, intercoolerslangen losgesprongen, koelwaterlekkages) die ik ter plekke kon repareren zonder WW hulp.

Terug op het artikel: die dieselmotoren waren juist in hun tijd WEL modern. Meja, ze werden lang nagenoeg ongewijzigd toegepast. dus de D9A/B was in 83 idd modern, maar niet meer zo in 1993. Toen was ie wel verouderd.

De 18TD was in 88 modern, maar de ontwikkelingen gingen toen snel en de motor was in 93 weer achterhaald door de 19 TD en 21 TD. Niet dat de concurrentie op dat moment veel beters had…  De dieseltechniek is de laatste 15 jaar gewoon keihard gegaan en dat vergeten de heren bij Autokampioen volgens mij. Echter: ze roemen wel de betrouwbaarheid en kwaliteit en dat is wel realistisch.

Ach, de eindconclusie is voor typisch Autokampioen publiek denk ik heel logisch. Face it, de BX is gewoon geen auto meer waar een gemiddelde autokoper zich nog op moet orienteren. Ik raad em in mijn prive kring ook aan niemand aan. MAAR, wat ook gesteld wordt is dat het een nog wat jonge klassieker is met een levendige liefhebbersclub en dat de BX in die zin zeker bestaansrecht heeft.

Kortom: gewoon een stukje realisme met een misser wat betreft de dieselmotoren.

Betrouwbaarheid is trouwens maar een relatief begrip. Ik noem mijn diesel zeer betrouwbaar omdat ie me nooit in de steek laat als het er op aan komt.
Echter, een buitenstaander ziet mij flinke happen kostbare vrije tijd en geld opofferen om die toddenbak aan de gang te houden

Laatste vakantie had ik 2 defecten: een kapotte dynamo (kan de BX weinig aan doen want was een foutje van de dynamoboer) en een lekke band (kapot ventiel: was niet oud). Niet iets waar ik mij zorgen om maakte, want de dynamo ging kapot toen ik bijna thuis was en een lekke band kunnen ze overal wel fixen. Bij een “standaard”  Autokampioen had dat wellicht 2x een inschakeling van een ANWB alarmcentrale opgeleverd.

Eerder hebben we (nog met mijn moeder) ernstige malheur gehad met een BX die voor het gevoel goed onderhouden was. Immers, de auto kreeg zijn beurten op tijd en was nog voor de vakantie door een garage nagekeken ivm LHM lekkage (retourslangen veerpoten vervangen). Die BX is op de heenweg gestrand met kapotte veerpoten in Denemarken. Op de terugweg is de auto gestrand met een gebroken v-snaar. Dat laatste is puur te wijten aan onzorgvuldig onderhoud. Dat had garage gewoon moeten vervangen. Daar wordt je dan als eigenaar (mijn moeder toen) op aangesproken, terwijl ze een paar maanden daarvoor nog stevig geld had afgetikt voor een grote beurt. Kun je het de BX aanrekenen?? Uiteraard wordt het de BX aangerekend. Nooit meer een BX (of nooit meer een Citroen) zouden de meeste automobilisten hebben geroepen.

Profiel  

Venom
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 143

Gepost: 23 augustus 2008 02:10 AM
  [ # 54 ]

Ik ben het niet eens met het stuk in de autokampioen. Elke occasion van een jaar of 20 oud onder de 1000 euro is onbetrouwbaar. Een BX niet minder dan een ford of opel of wat dan ook. (Die zijn over het algemeen meer afgeragd ook.)

Door dit soort berichten in de media daalt de waarde van de auto, dat is leuk als je er één wil kopen, maar niet leuk als je jouw goed onderhouden BX wilt verkopen. En dit zeg ik niet omdat ik zo’n BX liefhebber ben, maar gewoon, als autoliefhebber, realistisch om me heen kijk.

Overigens heb ik die éne keer dat ik in 4 jaar BX rijden met pech heb gestaan hele goede ervaringen met de WW gehad, maar dat moet je misschien net treffen.

Groëten, Erwin

Ride to live, live to ride

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 24 augustus 2008 01:17 AM
  [ # 55 ]

Tsja, ik heb een paar maanden geleden WW hulp gehad, maar dan wel voor mijn Kawasaki. Heb toen nog heel gezellig staan kletsen over BX-en met die Wegenwacht.  Very Happy

Profiel  

BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376

Gepost: 13 september 2008 02:23 AM
  [ # 56 ]

Ik moet eerlijk toegeven dat ik vanavond het vooroordeel bevestigd heb Surprisedops:

Eerder op de avond hoorde ik al wat slippen onder de kap, aan de interval te horen waarschijnlijk de snaar van de pomp. “Morgen even naar kijken”, dacht ik nog. Stom, stom, stom. Op weg van Amsterdam naar Eindhoven ging op de A2 bij Utrecht de stop lamp branden, de stuurbekrachtiging viel gelijk weg dus ik zag de bui al hangen. Zo snel mogelijk van de snelweg af, gestopt en ja hoor, snaar gebroken.

ANWB gebeld, de wegenwachter was er best vlot, en hij had ook nog een passende v-snaar bij zich. Kostte me slechts €10,25 en daarna kon ik mijn weg weer vervolgen. Hulde aan de ANWB! Very Happy Ik zei nog dat er laatst een stuk over de BX in de Kampioen stond maar misschien leest hij hem zelf niet want er ging geen lampje branden… Hij had trouwens sowieso niks tegen BX’en, was nog monteur geweest bij Citroën.

Nu ja, weer wat geleerd; bij een slippende snaar subiet kijken wat er aan de hand is.

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 13 september 2008 03:26 AM
  [ # 57 ]

Grappig… had het vandaag hetzelfde met m’n Peugeot 205. Ik rijd Den Bosch uit en prompt de rode laadstroom lamp floept aan. Dit na al een aantal dagen af en toe gegil uit het vooronder. Dus alle onnodige verbruikers zet ik uit en rijd naar de truckstop bij Hedel en bel de WW. Die man zei dat ie juist blij was met de BX want “die zijn altijd te repareren”. Nog een leuk lang gesprek gehad over onze gezamenlijke interesse (WO2 vliegtuigen) en 10,45 afgerekend. Het was gewoon leuk om pech te hebben!

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1761

Gepost: 13 september 2008 03:42 AM
  [ # 58 ]

Ik zie ook de heisa niet direct, zelfs over de diesels kan ik het niet echt oneens zijn.
Maar dan weer wel over opmerkingen over de waarde van de BX op dit forum, en dan al zeker als het beïnvloeding door de media betreft.

Wat een BX kost en/of opbrengt heeft gewoon te maken met de economische wet van vraag en aanbod. Er is veel aanbod van de BX, er is weinig vraag => lage prijzen (of lange verkooptijden).
Goed onderhouden door de jaren en veel geld in geïnvesteerd? Prima, de waarde stijgt mogelijk iets (mits de onderhoudshistorie ook goed gedocumenteerd is), maar je komt al snel in een prijsklasse van een andere auto => je moet al echt bewust voor een BX kiezen/gaan om vervolgens de meerwaarde te erkennen => goede (lees: duurdere) exemplaren alleen besteed aan de liefhebbers.

Het verhaal over investeringen in onderhoud die vervolgens de nek om worden gedraaid door een eventuele aanrijding van achteren gaan in principe voor iedere auto op die nog volop verkrijgbaar is voor weinig geld?!

Overigens geldt het dubbeltje/eerste rang-verhaal absoluut, en meestal ook hier op het forum. Ga maar eens bij jezelf na of je voor een hoger bedrag dezelfde auto zou rijden. Dan blijven er al niet veel meer over (ik voorzie een snelle overstap naar Xantia/XM danwel CX/DS?). De echte liefhebbers die wél nog BX blijven rijden moeten blij zijn met hun investeringen. Ze wegen vaak niet op tegen de afschrijving van een nieuwere auto, en ze houden hun grote liefde nog lang op de weg/oprit?

“Am I wrong? Am I wrong?” (=> The Big Lebowski) Wink

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 13 september 2008 04:43 AM
  [ # 59 ]

Dat over die diesels is echt onzin. De BX diesels waren de modernsten in hun tijd. Alleen met huidige diesels vergeleken zijn ze wel wat gedateerd.

Alhoewel ik een direct ingespoten diesel nog wel eens een roettest wil zien afleggen met een K-waarde kleiner dan 0.2 - zoals mijn 19TGD break…

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3865

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 13 september 2008 01:31 PM
  [ # 60 ]

De echte liefhebbers die wél nog BX blijven rijden moeten blij zijn met hun investeringen. Ze wegen vaak niet op tegen de afschrijving van een nieuwere auto, en ze houden hun grote liefde nog lang op de weg/oprit?

Is ook. Een huisgenoot verklaarde me voor gek dat ik 4 nieuwe Michelins onder mijn net aangekochte BX had laten zetten. Hij vroeg zich af waarom ik dat geld niet had uitgegeven voor banden onder een nieuwere auto. Mijn antwoord: die banden blijven even duur, maar ik zou dan wel een hogere aanschafsprijs hebben moeten betalen voor een auto die ik niet fijn/mooi vind.

Als ik dan ook kijk naar mijn kilometerkosten vind ik dat ook nog best schappelijk, denk niet dat je dat makkelijk haalt met een nieuwere auto die met gemak € 150-€ 200 per maand afschrijft.

Profiel  

4 van de 13
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook