9 van de 13
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
citroen BX in de autokampioen
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9071
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 16 september 2008 11:43 AM
  [ # 121 ]
karel schreef:

Of er op dit moment rijdende BX break typen 1 zijn in NL weet ik niet.

Jazeker!
(foto 2 & 3)

Helaas wel Surprisedfftopic

EDIT: ernst89 was me al voor.. Laughing

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
rondje nederland
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 27-04-2006

Gepost: 16 september 2008 04:55 PM
  [ # 122 ]
patje74 schreef:

Zeg “rondje nederland”, ook in jouw geval onderschrijf je het artikel! Nogmaals, ik kan mij er behoorlijk in verplaatsen. En ook ik ben liefhebber (van 1e type bixen)!

Toch niet,

Ik vind de toon van het artikel zo typerend.
Ze hebben een punt wat oudere auto’s aangaat en niet specifiek de BX.
En een adal of octopus laten vervangen vind ik niet echt een financiele aderlating bij een auto zonder afschrijving. Volgens mij gooien mensen dat soort bedragen ook gewoon in de benzine tank. En geloof me, een mercedes C klasse op de weg houden kost veeeeeeel meer dan een BX keurig onderhouden.
Wink

Maar ja, met dit soort berichten wordt de BX straks echt zeer bijzonder Very Happy

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 16 september 2008 05:00 PM
  [ # 123 ]

Maar ja, met dit soort berichten wordt de BX straks echt zeer bijzonder

Ik betwijfel dat. Op dit moment bestaat er al een behoorlijk levendige club met een aardig aantal leden/auto’s. Hierdoor zal er altijd een behoorlijk deel op de weg blijven, en dan met name de bijzondere/mooie exemplaren.

Overigens net wat Bovag informatie ingezien voor 2008 en daar in staat dat er nog 5.312 BX-jes geregistreerd staan, terwijl dat een jaar eerder nog 8.109 waren. Had niet gedacht dat het nog zo hard ging Sad Vorig jaar was de daling zelfs minder geloof ik.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 september 2008 05:04 PM
  [ # 124 ]
rondje nederland schreef:

Ze hebben een punt wat oudere auto’s aangaat en niet specifiek de BX.

Een aantal dingen zijn zeker BX-specifiek. Hier noem je er al eentje!

rondje nederland schreef:

En een adal of octopus laten vervangen vind ik niet echt een financiele aderlating bij een auto zonder afschrijving. Volgens mij gooien mensen dat soort bedragen ook gewoon in de benzine tank.

Dat is een feit, maar doet niets af aan de beschreven feiten.

rondje nederland schreef:

....een mercedes C klasse op de weg houden kost veeeeeeel meer dan een BX keurig onderhouden.

Apels, peren enzo?
Maar vergeet niet dan het best duur kan zijn om een BX op de weg te houden. Denk dan vooral aan de niet al te handige jongen die de betere adresjes niet weet. De gemiddelde automobilist dus.

rondje nederland schreef:

Ik vind de toon van het artikel zo typerend.

En daar heb je de werkelijke reden gevonden waarom enkelen zich niet kunnen vinden in het artikel!  Laughing

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 september 2008 05:08 PM
  [ # 125 ]
patje74 schreef:

En daar heb je de werkelijke reden gevonden waarom enkelen zich niet kunnen vinden in het artikel!  Laughing

Het sluit qua nuchterheid meer aan bij de gevoelsbeleving van een niet BX rijder. Nou kan dat kloppen, want de grotere meerderheid van de autobezitter is niet-BX rijder.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 16 september 2008 05:10 PM
  [ # 126 ]
mpostma schreef:
patje74 schreef:

En daar heb je de werkelijke reden gevonden waarom enkelen zich niet kunnen vinden in het artikel!  Laughing

Het sluit qua nuchterheid meer aan bij de gevoelsbeleving van een niet BX rijder. Nou kan dat kloppen, want de grotere meerderheid van de autobezitter is niet-BX rijder.

Wat een onverstandige mensen toch Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 september 2008 05:21 PM
  [ # 127 ]

Waar het nogal eens op mis gaat is de wijdverbreide gedachte dat het niet verstandig is meer dan de economische waarde te investeren in een auto. Want als dat nodig is kun je beter een andere kopen, er evenwel van uitgaande dat het alternatief geen onderhoud zou behoeven.

Inmiddels weten de meeste duur BX rijders wel beter. Very Happy

Profiel  
 
rondje nederland
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 27-04-2006

Gepost: 16 september 2008 05:24 PM
  [ # 128 ]
patje74 schreef:
rondje nederland schreef:

Ze hebben een punt wat oudere auto’s aangaat en niet specifiek de BX.

Een aantal dingen zijn zeker BX-specifiek. Hier noem je er al eentje!

rondje nederland schreef:

En een adal of octopus laten vervangen vind ik niet echt een financiele aderlating bij een auto zonder afschrijving. Volgens mij gooien mensen dat soort bedragen ook gewoon in de benzine tank.

Dat is een feit, maar doet niets af aan de beschreven feiten.

rondje nederland schreef:

....een mercedes C klasse op de weg houden kost veeeeeeel meer dan een BX keurig onderhouden.

Apels, peren enzo?
Maar vergeet niet dan het best duur kan zijn om een BX op de weg te houden. Denk dan vooral aan de niet al te handige jongen die de betere adresjes niet weet. De gemiddelde automobilist dus.

Appels en peren, je hebt gelijk.

rondje nederland schreef:

Ik vind de toon van het artikel zo typerend.

En daar heb je de werkelijke reden gevonden waarom enkelen zich niet kunnen vinden in het artikel!  Laughing

Yep,

Surprisedfftopic

En ik maak het zelfs mee dat een lokale Citroen dealer hier in Venlo je adviseert om een goed onderhouden BX naar de sloop brengen. Surprisedops:

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 16 september 2008 08:00 PM
  [ # 129 ]

De dealer moet je sowieso niet vertrouwen.  devil Die gaat voor de omzet, en er is geen makkelijker manier om een flinke omzet te realiseren voor een dealer dan een auto te verkopen, nieuw of 2e hands. En aan zo’n oud hok valt voor een dealer toch niet veel eer te behalen, want het mag nooit veel geld kosten, en zo’n ding is altijd smerig van onderen met vastgeroeste bouten en dat soort ellende.
Het enige waarvoor ik naar de dealer ga is voor onderdelen. Reparaties besteed ik uit aan een specialist. Kost ook een hoop geld, maar dan weet ik wel dat het goed gebeurt.  Wink

Wel triestig, zo weinig respect van een dealer voor haar eigen automobiele erfgoed, ook al is het in dit geval geen DS oid.

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 24 september 2008 11:27 PM
  [ # 130 ]

Ik lees met erg veel verbazing over storingsgevoeligheid en duur onderhoud van de BX. Mijn ervaring is totaal anders. Ik heb nog nooit zo goedkoop gereden als de laatste 4,5 jaar in mijn BX 1.6 automaat. Op de eerste plaats kocht ik hem voor €0,0! Hoe? In de kroeg vroeg ik aan een stel bekenden of niemand een BX 16-klepper te koop wist. Zegt een maat van me: “Nee, maar ik heb wel een 1.6 automaat uit 1987 in de stalling staan en die moet weg, want ik heb de ruimte voor een Renault 30 nodig. Als je hem deze week ophaalt, kun je hem zo meenemen.” Ik was toen nog geen erg grote vriend van automaten, maar besloot toch maar even te kijken. De auto startte na een jaar stilstand meteen, had nog net geen 130.000 op de teller en reed als een speer, wat me toen nogal verraste omdat ik dacht dat BX’en trage ouwelullenbakken waren. Inmiddels heb ik al heel wat petjes in Golfjes het schaamrood op de kaken gejaagd bij een stoplichtsprintje en is de grote grijns me haast niet van de bek te branden.

Dus duur? Afschrijving in ruim 4 jaar €0. Bij de APK nooit veel problemen gehad: 1 keer meteen goedgekeurd, verder: 1 aandrijfashoesje, 1 retourleiding, 1 middenstuk en einddemper van de uitlaat, de achterremmen, 1 waterdoorlatende koplamp en een voorbumper die iemand een beetje krom had geramd, laten vervangen. Verder groot onderhoud: Veersysteem revisie en op druk brengen €125,- (wat kosten 4 nieuwe schokdempers van willekeurig welke auto?); distributie- en multiriem vervangen €150, nieuwe startmotor €110, stuurslot vervangen €90 en de schakelaar op de automaat (sloopexemplaar 1 tientje). Zelf op zijn tijd wat olie erbij (in de 4,5 jaar is hij precies 1 keer ververst) en verse bougies, that’s it! Het enige lullige van al die tijd was het koelsysteem. Al vrij kort na de aanschaf begon het wat te lekken, maar een busje Bar’s Leak erin en alles was weer dicht. Ging twee jaar goed tot weer lekkages optraden. Kokend water en rubberslangen en 20 jaar oud bleken een niet al te jofele combinatie. Inmiddels is al het rubberwerk vervangen, kostte elke keer niet al te veel, maar was wel lastig. Verzekeren via de Citroenclub nog geen 2 tientjes per maand. Eigenlijk is het enige kostentechnische nadeel zijn dorstigheid, maar wat wil je met een 4-bak automaat, tweetraps carburateur en een loden rechtervoet.

Helaas moet ik nu toch afscheid nemen van deze BX, want onlangs begon hij te rijden als een locomotief, ik dacht dat m’n homokineten vervanging nodig hadden, maar het probleem blijkt aan de andere kant van de aandrijfas te zitten. Het dif van de automaat begint te verslijten. Op de sloop zijn automaten niet te vinden, dus wordt het vaarwel, maar ik heb al een leuke GTI en nog een andere 1.9 zien staan, dus morgen maar even kijken.

Bij de aanschaf van een nieuwe auto was ik in die 4,5 jaar al minimaal 10 mille kwijt geweest aan afschrijving, had ik me blauw betaald aan de verzekering en waren de onderhoudsbeurten ook aardig in de papieren gelopen. Dus even iets corrigeren: BX-rijders zitten nog altijd voor een dubbeltje op een zeer comfortabele eerste rang.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 24 september 2008 11:38 PM
  [ # 131 ]
rondje nederland schreef:
patje74 schreef:
rondje nederland schreef:

Ze hebben een punt wat oudere auto’s aangaat en niet specifiek de BX.

Een aantal dingen zijn zeker BX-specifiek. Hier noem je er al eentje!

rondje nederland schreef:

En een adal of octopus laten vervangen vind ik niet echt een financiele aderlating bij een auto zonder afschrijving. Volgens mij gooien mensen dat soort bedragen ook gewoon in de benzine tank.

Dat is een feit, maar doet niets af aan de beschreven feiten.

rondje nederland schreef:

....een mercedes C klasse op de weg houden kost veeeeeeel meer dan een BX keurig onderhouden.

Apels, peren enzo?
Maar vergeet niet dan het best duur kan zijn om een BX op de weg te houden. Denk dan vooral aan de niet al te handige jongen die de betere adresjes niet weet. De gemiddelde automobilist dus.

Appels en peren, je hebt gelijk.

rondje nederland schreef:

Ik vind de toon van het artikel zo typerend.

En daar heb je de werkelijke reden gevonden waarom enkelen zich niet kunnen vinden in het artikel!  Laughing

Yep,

Surprisedfftopic

En ik maak het zelfs mee dat een lokale Citroen dealer hier in Venlo je adviseert om een goed onderhouden BX naar de sloop brengen. Surprisedops:

Dealers hebben tegenwoordig alleen nog maar modellen van na ‘94 en hebben geen 10W40 olie meer uit de bulk alleen nog maar 5W40. Logisch dat ze dan de BX liever zien gaan dan komen. Onderdelen wordt ook moeilijker aankomen en langere wachttijden voordat het dan binnen is. En het belangrijkste er is weinig meer aan te verdienen voor de dealer.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 24 september 2008 11:57 PM
  [ # 132 ]

Dat klopt. Op een gegeven moment vinden de eigenaren van oudere wagens het niet meer zo nodig om bij hun servicebeurten mee te betalen aan een gepoetste marmeren vloer in een verwarmde ruimte, strakke pakken en alles wat er nog meer voor nodig is om je bedrijf Citroën dealer te mogen noemen. Het is logisch dat deze dealers hun voorraden op aanpassen, waarbij er door verjonging van het team ook vaak een berg kennis verloren gaat. (kijk jongens, dit is nu een carburateur!  Laughing )
Dat is het moment dat je beter naar een specialist kunt gaan die nog wel ingespeeld is op dit soort wagens, en in zijn service diverse onnodigheden weg laat, waardoor de prijsstelling gelijk op een wenselijker niveau komt.

Vanaf dat moment heb je, gekeken door de ogen van autokampioen, een oude bak. Door andere ogen gezien heb je misschien een klassieker (in wording), een liefhebbersauto of zelfs een collectorsitem. En wellicht hebben ze allemaal een beetje gelijk.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 25 september 2008 06:47 PM
  [ # 133 ]
patje74 schreef:

Het is logisch dat deze dealers hun voorraden op aanpassen, waarbij er door verjonging van het team ook vaak een berg kennis verloren gaat. (kijk jongens, dit is nu een carburateur!  Laughing )

Hahaha, prachtig! ..Maar helaas waar:
ik ben ooit (toen ik haar nèt de mijne mocht noemen) naar de plaatselijke Cit-dealer gegaan met ‘Pino’ omdat ze niet stationair bleef lopen.
Kwam er meteen zo’n jong kereltje aanlopen:“ik zal d’r wel even uitlezen” waarop hij begon te friemelen aan m’n zekeringenkast….
Ik heb maar niets gezegd, en rustig gewacht op het ” hûh…waar zit de stekker?”....
Toen ik vroeg naar iemand die verstand had van carbs werd hij gek…

Laughing

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 26 september 2008 12:34 AM
  [ # 134 ]

ja ook een leuk verhaal
1998, saxo1100x van anderhalf jaar en 30000km gereden
tig keer bij de dealer geweest omdat motor bij een halfwarme start lag te hijgen
uitlezen, vcomputer en sensoren wissellen, geen resultaat
specialist stelt kleppe, probleem opgelost
fabriekswaarden .2 , .4 stonden op 35 enresp.05
gevolg verkeerde cilindervulling en de elektronica ontregeld

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 26 september 2008 05:33 PM
  [ # 135 ]

Goh, dus ze dachten dat kleppen stellen bij een moderne auto niet meer nodig is?  Rolling Eyes Kleppuh, wa’isdah?  Laughing

Profiel  
 
 
9 van de 13
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook