2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
lofzang op diravi
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 02 oktober 2008 04:44 PM
  [ # 16 ]
bogaard77 schreef:
bxsport schreef:

diravi is eigenlijk een fly by wire besturing… in dat opzicht dat er geen verbinding is tussen de wielen en het stuur de hydraulique zit er tussen naar ik heb gehoord…..

NOPE!
er is wel degelijk verbinding. Dat moest toendertijd. Alleen ver voor je die verbinding nodig hebt stuurt de druk je wielen al waardoor het voelt als een fly by wire.

ja ik wist dat hiet zoiets was….feit is dat ik vind dat bij de xm het syteem veel meer minder sterk aanvoelt dan bij de sm/cx…

en wat is spijtig vindt alleen bij de cx maakt het stuur zo’n zuigend geluid sm heeft dit niet….en xm ook niet

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 02 oktober 2008 05:02 PM
  [ # 17 ]
bogaard77 schreef:
bxsport schreef:

diravi is eigenlijk een fly by wire besturing… in dat opzicht dat er geen verbinding is tussen de wielen en het stuur de hydraulique zit er tussen naar ik heb gehoord…..

NOPE!
er is wel degelijk verbinding. Dat moest toendertijd. Alleen ver voor je die verbinding nodig hebt stuurt de druk je wielen al waardoor het voelt als een fly by wire.

Die verbinding is een wassen neus, als de druk uitvalt is de boel (net als iedere andere bekrachtigde auto) vrijwel onbestuurbaar, helemaal een Sm met dat kleine ovalen stuurtje en 2 omwentelingen van aanslag tot aanslag, 1100kg op de voorwielen helpt ook niet trouwens Wink

Daarnaast heeft die “verbinding” veel te veel speling om echt mee te rijden, je voelt hem als de druk eraf is en je draait aan je stuur.

Gelukkig komt DiRaVi met een extra accumulatorbol, dus als het DiRaVi je hoofdbol langzaam leegtrekt heb je nog de extra bol voor een aantal noodstops. Bij een conventionele stuurbekrachtiging is alles gelijk weg als de pomp faalt (of de motor uitvalt)

De diravi van een Cx is zelfs een beetje vaag in de middenstand.

Dat hoort niet, de wielen moeten het stuur exact volgen, kan te veel speling op de fusées of rondsel, speling of slijtage op de differentiaal-regelaar zijn of gewoon te weinig druk/debiet, check de pomp en de hoofdaccubol (niet de remaccubol).

Verder is DiRaVi simpelweg hydraulisch fly-by-wire, met een snelheidsafhankelijke forced feedback loop. (aka de automatische terugloop) De hydraulica zorgt ervoor dat de wielen die kant uit wijzen die je met je stuur kiest.

Het stuurgevoel (feedback) is zuiver artificieel, hoger bij hogere snelheid, sterk centrerend om de middenstand, maar afnemend bij grotere uitslagen. Omdat bij snelheid nul de centrerende kracht niet helemaal nul is gaat het stuur terug naar het midden en volgen de wielen.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 02 oktober 2008 05:08 PM
  [ # 18 ]
eviltwin schreef:
bogaard77 schreef:
bxsport schreef:

diravi is eigenlijk een fly by wire besturing… in dat opzicht dat er geen verbinding is tussen de wielen en het stuur de hydraulique zit er tussen naar ik heb gehoord…..

NOPE!
er is wel degelijk verbinding. Dat moest toendertijd. Alleen ver voor je die verbinding nodig hebt stuurt de druk je wielen al waardoor het voelt als een fly by wire.

Die verbinding is een wassen neus, als de druk uitvalt is de boel (net als iedere andere bekrachtigde auto) vrijwel onbestuurbaar, helemaal een Sm met dat kleine ovalen stuurtje en 2 omwentelingen van aanslag tot aanslag, 1100kg op de voorwielen helpt ook niet trouwens Wink

Daarnaast heeft die “verbinding” veel te veel speling om echt mee te rijden, je voelt hem als de druk eraf is en je draait aan je stuur.

Gelukkig komt DiRaVi met een extra accumulatorbol, dus als het DiRaVi je hoofdbol langzaam leegtrekt heb je nog de extra bol voor een aantal noodstops. Bij een conventionele stuurbekrachtiging is alles gelijk weg als de pomp faalt (of de motor uitvalt)

De diravi van een Cx is zelfs een beetje vaag in de middenstand.

Dat hoort niet, de wielen moeten het stuur exact volgen, kan te veel speling op de fusées of rondsel, speling of slijtage op de differentiaal-regelaar zijn of gewoon te weinig druk/debiet, check de pomp en de hoofdaccubol (niet de remaccubol).

Verder is DiRaVi simpelweg hydraulisch fly-by-wire, met een snelheidsafhankelijke forced feedback loop. (aka de automatische terugloop) De hydraulica zorgt ervoor dat de wielen die kant uit wijzen die je met je stuur kiest.

Het stuurgevoel (feedback) is zuiver artificieel, hoger bij hogere snelheid, sterk centrerend om de middenstand, maar afnemend bij grotere uitslagen. Omdat bij snelheid nul de centrerende kracht niet helemaal nul is gaat het stuur terug naar het midden en volgen de wielen.


jij kan het toch allemaal mooi verwoorden hé hahah!

nu verbinding is er wel anders zouden je wielen niet draaien als je je stuurslot afzet zonder de motor te laten draaien hé

maar ps weet jij de verschillen in systemen tussen sm /cx/xm

waarom je trouwens bij cx dat zuigende effect hoort bij terugdraaien van het stuur ? dat hoor je niet bij sm of xm….

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 oktober 2008 05:27 PM
  [ # 19 ]

Dat zuigen is volgens mij slijtage.

Verder hebben de CX en XM de snelheidsopnemenr los zitten met een kabel. De SM heeft dat voorop op de bak. Zwak punt want als het membraantje daar sneuvelt loopt de bak vol LHM en daar kan de bak niet tegen…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 02 oktober 2008 05:30 PM
  [ # 20 ]
bogaard77 schreef:

Dat zuigen is volgens mij slijtage.

Verder hebben de CX en XM de snelheidsopnemenr los zitten met een kabel. De SM heeft dat voorop op de bak. Zwak punt want als het membraantje daar sneuvelt loopt de bak vol LHM en daar kan de bak niet tegen…

nope dat zuigen is GEEN slijtage ben ik zeker van bij cx… alle cxen hebben ook die gerestaureerd zijn…. is gewoon een andere constructie denk ik maar zou graag weten waarom….ik open wel een topic bij cx…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 02 oktober 2008 07:33 PM
  [ # 21 ]
bxsport schreef:

nu verbinding is er wel anders zouden je wielen niet draaien als je je stuurslot afzet zonder de motor te laten draaien hé

Als de motor niet draait werkt DiRaVi gewoon op restdruk van de accumulator, dus dat voel je nog steeds niet. Hoe veel speling er op die “verbinding” is, voel je wel als de auto een tijdje stil heeft gestaan, of geen goede accubol heeft. Na het afzetten van de motor kun je eens tig keer remmen, of hoog-laag selecteren, dan is alle druk weg en voel je echt de speling!

je kunt ook naar de technische tekeningen kijken dan zie je wat er voor “verbinding” moet doorgaan Wink

maar ps weet jij de verschillen in systemen tussen sm /cx/xm

waarom je trouwens bij cx dat zuigende effect hoort bij terugdraaien van het stuur ? dat hoor je niet bij sm of xm….

CX en Xm lijken volgens mij technisch sterk op elkaar, met als grote verschil dat de Xm makkelijk in het midden af te stellen is dmv een draaiwieltje onder de cowl. Een Xm zuigt ook.

IIRC De Sm is een evolutie van een DS rondsel met dus ook alle DiRaVi regelzooi voorop, het geluid is dus sowieso te ver weg. De differentiaal regelaar is een soort machet dat schuift en draait.

Op de CX en Xm is die regelaar complexer, met twee pielekes waarvan de uiteinden tov elkaar draaien en daarmee net als op de Sm een “schuifklep” bedienen. Omdat de hele regelaar verder weg is van de bak, is de snelheidsinvoer anders.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook