2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Leeftijd D-Riem 2.1TD?
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 16 oktober 2008 06:59 PM
  [ # 16 ]

Jaartal speelt ook mee natuurlijk maar onze diesels staan niet stil.
Zo heeft peugeot een S16 blok in de 306 zitten en die riemen zijn ook breekbaar op een of andere manier. Misschien dat ze te strak gespannen worden?

Visuele inspectie van riemen is valse hoop mijn inziens. Ik heb een keer ene 309 diesel gekocht voor een maatje van me en die riem zag er van buiten heel netjes uit, zelfs de print er nog op!
Toch maar de riem vervangen.. en je kon de tandjes er vanaf pulken.

Andere kant van de visuele inspectie is is dat de vezels IN de riem de riem sterk maken als je het hebt over knappende riemen. Die vezels kan je van buiten niet beoordelen.
Dus eigenlijk als je riem er ruk uitziet is je riem ook ruk, maar als deze er knap uitziet kan deze nog steeds ruk zijn.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 16 oktober 2008 07:12 PM
  [ # 17 ]

Als je de tandjes er van af kan pulken zijn er zeker ook barstjers aan de binnenkant van de riem te zien .

Sory dat had ik niet helemaal duidelijk gesteld .

Wat mijn werfkeet betreft , daar waren gewoon een reeks blokjes afgescheurd , niet de riem echt doorgebroken ....

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 oktober 2008 08:13 PM
  [ # 18 ]

Sja, commerciele belangen spelen natuurlijk best mee. Het staat geweldig in de folder als de riem maar weinig vervangen hoeft te worden. Desondanks zitten ze ook niet overmatige hoeveelheden garantieclaims te wachten.

Inspectie is wat lastig. Eigenlijk wil je zien hoe de tandjes eruit zien waar de riem over de looprol of spanrol loopt. Als de blokjes daar nog hard en robuust aanvoelen (en dan de motor een stukje tornen zodat je een paar stukken van de riem kan zien) dan heb je al een aardig idee.

Als je er even van bovenaf een blik op werpt zie je er maar weinig aan.

Wat dat betreft is zo’n vrijlopende motor zo gek nog niet. De XUD11ATE valt daar in elk geval niet onder.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 16 oktober 2008 08:24 PM
  [ # 19 ]
mpostma schreef:

Sja, commerciele belangen spelen natuurlijk best mee. Het staat geweldig in de folder als de riem maar weinig vervangen hoeft te worden. Desondanks zitten ze ook niet overmatige hoeveelheden garantieclaims te wachten.


Inspectie is wat lastig. Eigenlijk wil je zien hoe de tandjes eruit zien waar de riem over de looprol of spanrol loopt. Als de blokjes daar nog hard en robuust aanvoelen (en dan de motor een stukje tornen zodat je een paar stukken van de riem kan zien) dan heb je al een aardig idee.

Als je er even van bovenaf een blik op werpt zie je er maar weinig aan.


Wat dat betreft is zo’n vrijlopende motor zo gek nog niet. De XUD11ATE valt daar in elk geval niet onder.

Ja daar kijken de lease maatschappijen wel naar !!
vroeger versleten ( zoals met mijn Transit ) gargantie voor het Merk !!


Weet het niet meer zo precies maar er is toch wel ergens een plek waar je de buitenkant EN de binnenkant kan zien waar hij over één van de looprollen gaat ??

 

Maar ja dan zouden we allemaal in een Ford of Opeltje rondhuppelen Laughing


Walter

PS ; hoe doe je dat zodat je antwoorden tussen de “quotes” kan zetten ??

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 oktober 2008 09:19 PM
  [ # 20 ]
wbogaerts schreef:
mpostma schreef:

Sja, commerciele belangen spelen natuurlijk best mee. Het staat geweldig in de folder als de riem maar weinig vervangen hoeft te worden. Desondanks zitten ze ook niet overmatige hoeveelheden garantieclaims te wachten.


Inspectie is wat lastig. Eigenlijk wil je zien hoe de tandjes eruit zien waar de riem over de looprol of spanrol loopt. Als de blokjes daar nog hard en robuust aanvoelen (en dan de motor een stukje tornen zodat je een paar stukken van de riem kan zien) dan heb je al een aardig idee.

Als je er even van bovenaf een blik op werpt zie je er maar weinig aan.


Wat dat betreft is zo’n vrijlopende motor zo gek nog niet. De XUD11ATE valt daar in elk geval niet onder.

Ja daar kijken de lease maatschappijen wel naar !!
vroeger versleten ( zoals met mijn Transit ) gargantie voor het Merk !!


Weet het niet meer zo precies maar er is toch wel ergens een plek waar je de buitenkant EN de binnenkant kan zien waar hij over één van de looprollen gaat ??

 

Maar ja dan zouden we allemaal in een Ford of Opeltje rondhuppelen Laughing


Walter

PS ; hoe doe je dat zodat je antwoorden tussen de “quotes” kan zetten ??


Geen idee.

Middelste kappen eraf. Maar je komt er zo rottig bij (zeker bij mijn BX).

In een Opeltje rondhuppelen? Dat mag dan wel een ruime bus zijn.

Weet ik wel, maar dat is iets met quotes en blokhaken. Tussenquoten gaat kut.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 17 oktober 2008 04:37 PM
  [ # 21 ]
mpostma schreef:
wbogaerts schreef:

PS ; hoe doe je dat zodat je antwoorden tussen de “quotes” kan zetten ??

Weet ik wel, maar dat is iets met quotes en blokhaken. Tussenquoten gaat kut.

Kan ook makkelijker.
Eerst gewoon quoten, vervolgens een aantal keer de gehele quote (incl. de blokhaken en de tekst “quote”) kopieren en plakken. Daarna per qoute alles waar je niet op reageert wissen. En tussen de quotes in je reactie op wat je hebt laten staan geven.

Hmmm, zo heel duidelijk is deze uitleg ook weer niet geloof ik Confused

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 17 oktober 2008 04:47 PM
  [ # 22 ]
wbogaerts schreef:

PS ; hoe doe je dat zodat je antwoorden tussen de “quotes” kan zetten ??

[quote="wbogaerts" date="1252147597"]PS hoe doe je dat zodat je antwoorden[/quote]

Ford transits zijn evil

[quote
="Ford Inc." date="1252147597"]Nietes[/quote]

Welles
.
[quote="wbogaerts" date="1252147597"] tussen de "quotes" kan zetten ??[/quote] 

geeft

wbogaerts schreef:

PS ; hoe doe je dat zodat je antwoorden

Ford transits zijn evil

Ford Inc. schreef:

Nietes

Welles
.

wbogaerts schreef:

tussen de “quotes” kan zetten ??


En om nog even on topic te blijven… inspectie van een D-Riem vertelt je toch nog vrij weinig. Het gaat eigenlijk om het onderscheid tussen twijfelgeval en zeker vervangen.

Het heeft denk ik dus alleen echt zin als je het risico wilt nemen een tijwfelgeval te laten zitten, want als je de kap er afhaalt met het idee dat je ook een twijfelgeval gaat vervangen, kan je dat beter gelijk gaan doen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook