




















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Buiten parkeren als je nat aankomt, binnen parkeren als je droog aankomt.
Geen korte start maken om binnen te zetten (condens in uitlaat).
En Pelleboer volgen: voordat het gaat regenen naar huis

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Laat dat meiske nou eerst eens een ID of een DS kopen…........
Kan ze zich daarna drukmaken over stallingsperikelen
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Hmmz ik denk dat het ook wel slim is om eerst dingen door te denken voor ik een mooie ds in mn garage zet en na de winter tot de conclusie kom dattie rot is Een goeie voorbereiding is t halve werk.
Dont eat yellow snow…












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
goldfishie schreef:Hmmz ik denk dat het ook wel slim is om eerst dingen door te denken voor ik een mooie ds in mn garage zet en na de winter tot de conclusie kom dattie rot is
Een goeie voorbereiding is t halve werk.
Zo hard gaat dat niet hoor.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wel leuk hoor dat we er waarschijnlijk nieuwe vrienden bij krijgen:)
Toch een DS kopen is op zich al niet verstandig maar wel heel leuk en je wil niet meer anders als je haar heb. Tenminste dat heb ik nog wel;)
Succes met de zoektocht/aanschaf!
Groetjes, Nick
Re: Wat zijn jullie ongeveer kwijt aan onderhoud?
goldfishie schreef:Hoi,
Ik en mn vriend zijn ons aan het orienteren op een DS. Nu was mijn vraag, gemiddeld genomen wat zijn jullie kwijt aan onderhoud?
de DS puur recreatief gaan rijden.En nu ik toch bezig ben… hebben jullie de DS wa + casco verzekerd (tegen taxatiewaarde) of niet?
Ik heb lang niet alle reacties hierop gelezen, maar gooi toch een duit in het zakje. Wat kost een snoek,...
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een gelegenheidsrijder ben en dus geen echte uitspraak kan doen over kosten voor dagelijks gebruik.
Ik heb mijn ID nu 14 jaar en heb in die 14 jaar:
- de bekleding laten vervangen (ruim 2000 gulden)
- mijn uitlaat laten vervangen door een rvs type (ruim 1500 gulden)
- Inmiddels mijn 2e ruil radiator geplaatst
- Koprevisie gedaan (alleen de revisie van kop, ex de- en montage was rond de 600 euro)
- 2 banden, nog in het gulden tijdperk Fl 325 per stuk
- overspuiten (zo goed als volledige demontage) was 3500 euro (ik ben trouwens zeer tevreden over het bedrijfje in lelystad wat het spuitwerk heeft gedaan). Tijdens de sloop, spuit en montage actie heb ik zelf veel extra dingen gedaan in het bedrijf wat het uiteindelijke spuitwerk (en een klein beetje plaatwerk herstel) heeft gedaan.
- Voorwiel ophanging vervangen (lagerhuis van de wielarmen vervangen)
Dit was zo even een opsomming van de grotere dingen die ik heb meegemaakt. Ook heb ik 3 jaar achter elkaar alleen maar APK keuringskosten gehad zonder ook maar een klein probleempje.
Dit jaar was de APK wat duurder, omdat o.a. de hoofdremcylinder gammel bleek te zijn.
Eigenlijk is de eindconclusie van mijn relaas dat je nooit kan inschatten wat de kosten van een oudere auto zijn. Soms valt het jaren mee, en soms valt het tegen. Maar ja, dit jaar dus 800 euro APK kosten voor mijn snoek, maar de eerste beurt van onze boodschappenkar (daihatsu cuore met 16000 km op de teller) was 600 euro en de APK van de xsara slechts 100 euro, dus het blijft koffiedik kijken.
Wel heel belangfrijk is dat je begint met een auto die in redelijke goede staat is, anders weet je al van te voren dat het een paar jaar duur wordt.
Rob
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Bedankt voor je opsomming. Dit soort dingen geven toch een beetje een indicatie voor Wat Als…
Kijk het voordeel wat wij hebben is dat het niet onze dagelijkse auto word. We zijn er dus niet afhankelijk van om van A naar B te komen. Dat wil zeggen als t écht even vet flink tegenzit kunnen we dingen op de lange baan schuiven. Ik denk dat we ook mazzel moeten hebben en geen ‘Christine’ moeten treffen die om de 100 meter wat mankeert. Want we hebben wel hulptroepen maar we hopen niet tijdens elk toerritje weggesleept te hoeven worden bij wijze van. En er zijn ook een hoop klusjes die je moet doen die niet meteen inhouden dat je langs de kant van de weg staat.
Dit is ook een erg leerzaam forum. Maar ook beetje verwarrend. Het ene moment denk ik ach we komen er wel uit. De andere keer lees ik operaties dat ik denk van zo handig zijn wij never!
Dont eat yellow snow…
goldfishie schreef:
Dit is ook een erg leerzaam forum. Maar ook beetje verwarrend. Het ene moment denk ik ach we komen er wel uit. De andere keer lees ik operaties dat ik denk van
zo handig zijn wij never!
Herkenbaar ! Ik heb jaren te veel geld uitgegeven aan mijn ID, omdat ik niet zelf wilde sleutelen.
Zelf doen (weet ik nu) is leuk en leerzaam.
Ik was nog even wat vergeten in mijn opsomming:
- Koppeling vervangen : onderdeel kosten ongeveer 300 gulden en 4 dagen werk (zelf gedaan) voor de deur.
Rob
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Zelf leren sleutelen lijkt me ook wel leuk. Maar dan lekker voor de deur en niet dat we moeten lopen omdat madam denkt dikke doei
Maar ik denk dat mochten er problems zijn hier en elders heel veel kennis is om dingen na te vragen. Dus wij zoeken lekker verder. Heb al wat op het oog maar of dat dr ook uiteindelijk gaat worden is even to be continued.
Dont eat yellow snow…








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Vaak denkt men dat een DS rijden “lekker goedkoop” is (lpg, geen belasting). Deze mensen komen (vaak) bedrogen uit.
Mijn ervaring is dat, als je alles zelf doet en als je kwaliteitsonderdelen gebruikt, je ongeveer evenveel geld kwijt bent dan dat je in een auto van een paar jaar oud rijdt. Daarvoor rijd je dan wel in een fantastisch icoon rond.
Als je gaat uitbesteden dan ben je meer tot veel meer (afhankelijk van wat je uitbesteed en gekozen garage) kwijt. Ook hier geldt: je rijdt dan wel in een speciale (en op sommige vlakken gecompliceerde) auto rond. Deze emotie kan het extra geld waard zijn.
Ook komt men, achteraf, vaak met opmerkingen als:
- ze lekt wat druppeltjes olie op de mooie oprit
- ze is windruisgevoelig
- ik hoor wat motorgeluid boven de 140
- het duurt zo lang voor ik weg kan rijden want ze moet eerst omhoog komen
- er zit geen derde remlicht op
- geen cruisecontrol, park assist, climacontrol, gekoeld handschoenenkastje, geintegreerde navigatie, 8x150W, elektrische ramen of automatische bandenspanningsmeter
Als je met bovenstaande punten kunt leven, je kunt de simpelere zaken zoals onderhoud zelf uitvoeren en je wilt ‘puur’ auto rijden zonder de haast van alledag in een fantastische Franse voiture met allure…,
Ach, dan neem je die extra kosten of moeite die onze dames soms vragen graag voor lief…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
ted.kampen schreef:
Mijn ervaring is dat, als je alles zelf doet en als je kwaliteitsonderdelen gebruikt, je ongeveer evenveel geld kwijt bent dan dat je in een auto van een paar jaar oud rijdt.
Eens!
Namaak of gebruikte onderdelen geven weleens aanleiding tot twee keer repareren (en ergernis ).
In alle jaren dat ik DS rijd heeft ze me één keer laten staan, en wel op de Lijnbaan in Den Haag: losgetrilde plus-draad op bobine, verder wel allerlei mankementen gehad, maar rammelend en lekkend altijd thuis gekomen
als ik het zo lees is het toch een kwestie van: instappen en weg willen rijden zonder (veel) gezeur. dan zul je toch zeker een 6000 euro moeten steken in de aanschaf….. tja keuze’s; ze blijven moeilijk.
heb die van mij 5 jaar geleden gerestaureerd en rij zinsdien kostenloos (beurten daar gelaten…....... ops: en s’winters in de stal/garage)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb mijn dame nu 5 jaar ( waarvan 2 jaar stil door motorproblemen )en de afgelopen jaren heb ik een hoop zelf gedaan.
Een kleine opsomming van werkzaamheden en geschatte kosten:
2 achterbanden 150 euro ( geen michelin )
2 nwe achterlichtkapjes 250 euro
2 andere voorstoelen bruin leer 200 euro
diverse losse interieur delen 100 euro
stuurhuisrevisie 120 euro
hd pomp revisie 7,50 euro
centrifugaalregelaar revisie 35 euro
motorrevisie ong. 900 euro (met hulp van een collega)
123 ontsteking 265 euro
radio 50 euro
1 complete set deelbare bollen 250 euro
verder de nodige blikken antiroest voor de hele auto 300 euro
Nu al 2 jaar enkel de APK en brandstof kosten.
De teller slaat volgend jaar verder door vanwege de ombouw van 3e naar 2e neus ( incl. de bolletjes verstralers )
Eens een DS altijd een DS.
ds21pallas schreef:
...verder de nodige blikken antiroest voor de hele auto 300 euro…
Wat gebruik je hiervoor?
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Voor de antiroest behandeling gebruik ik de produkten van RX.
Eens een DS altijd een DS.