Slechte timing met alle regen..maar kwam vanavond thuis, parkeren, contact af en mn op een kier openstaande electrische linkerraam wilde niet meer dicht..
Nu is dit de laatste tijd vaker gebeurt na een wat langere rit..even 5-10 min wachten (afkoelen?)..en dan wilde het allemaal wel weer dus een zekering lijkt me onwaarschijnlijk. Nu begin ik me zorgen te maken want het duurt nu al een tijd..en nog geen geluk. Het rechterraam wil overigens dan ook niet meer..
Alle andere elektriek werkt ok maar radio en kachel zijn soms wat bokkig. Het lijkt me een structureel electrisch probleem al heb ik geen idee wat de oorzaak kan zijn.. Het liefst fix ik zoiets zelf dus tips zijn welkom!

Totaal aantal Berichten: 2779
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De elektriek van de ramen wordt niet warm als je ze niet bedient. Dus met warm of koud heeft het waarschijnlijk weinig te maken.
Het zou wel iets te maken kunnen hebben met het vochtgehalte in de auto. Geen mensen = minder vocht.
Het kan ook zijn - dit weet ik dus niet zeker - dat er een sensor is die waarneemt of het raam helemaal omhoog of helemaal naar beneden staat, om te voorkomen dat de boel zichzelf stuk kan draaien.
Zo’n sensor/ schakelaar zou slecht kunnen functioneren als ie smerig, oud of vochtig is.
Er is in elk geval iets mis met de bedrading, de schakelaar, sensoren, de verbindingen of een combinatie daarvan. Misschien geen kapotte maar een losse zekering of een loszittend relais o.i.d.
Er ouderwets een klap op geven zou best wel eens kunnen werken… maar natuurlijk niet als permanente oplossing.
Succes met zoeken!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik zou ook eens even naar de schakelaars kijken, die willen ook nog wel eens gek doen. De schakelaar kun je uit elkaar halen en de contacten schoonmaken, ook zou je kunnen proberen om de schakelaars links en rechts om te wisselen (indien het probleem rechts niet, maar links wel zich voordoet) dat geeft iig alvast uitsluitsel. Mocht het daar niet in zitten dan zul je verder moeten zoeken, wellicht dat de stekkers bij de motortjes wat geoxideerd zijn, maar dat lijkt mij minder waarschijnlijk dan versleten/vervuilde knopjes.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Thanks..voor nu geef ik de ‘klap’ de meeste kans..ik zal ‘s in het vooronder gaan wrotten aan de zekeringen achter dat witte klepje.. Dat zijn die zekeringen achter dat witte klepje aan de bestuurderskant denk ik.
Mechuccio schreef:Ik zou ook eens even naar de schakelaars kijken, die willen ook nog wel eens gek doen. De schakelaar kun je uit elkaar halen en de contacten schoonmaken, ook zou je kunnen proberen om de schakelaars links en rechts om te wisselen (indien het probleem rechts niet, maar links wel zich voordoet) dat geeft iig alvast uitsluitsel. Mocht het daar niet in zitten dan zul je verder moeten zoeken, wellicht dat de stekkers bij de motortjes wat geoxideerd zijn, maar dat lijkt mij minder waarschijnlijk dan versleten/vervuilde knopjes.
Het houdt links en rechts tegelijk op.. en in het recente verleden ‘doen’ zet het na enige tijd ook weer.. Individuele schakelaars zijn het daarom denk ik niet..iets dat ‘centraler’ de boel verbind…of verbreekt..

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
maar met links en rechts bedoel je daarmee de bediening in de linkerdeur, of geldt het dan ook voor het knopje in de rechterdeur?
Als dat ook zo is dan ontkom je er helaas niet aan om de rest van het spul te onderzoeken. De reden waarom ik het vraag is dat om wat voor reden dan ook er meer vocht in de linkerdeur zou kunnen komen, daarnaast zijn het de meest gebruikte knopjes ook.
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Mechuccio schreef:maar met links en rechts bedoel je daarmee de bediening in de linkerdeur, of geldt het dan ook voor het knopje in de rechterdeur?
Als dat ook zo is dan ontkom je er helaas niet aan om de rest van het spul te onderzoeken. De reden waarom ik het vraag is dat om wat voor reden dan ook er meer vocht in de linkerdeur zou kunnen komen, daarnaast zijn het de meest gebruikte knopjes ook.
Ja..maar het is een oudje..CX serie 1. De bediening van de 2 ramen zit in de middenconsole ter hoogte van de pook

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Oooh aha.. aha en ooooh!
Tsja, dan is het wel errug toevallig als beide knopjes toevallig versleten zouden zijn, dan zou je bijna gaan denken aan een mottige kabel/aansluiting/zekering Dan zou je zodra je merkt dat het niet werkt eigenlijk meteen de kabels moeten doormeten om te kijken of er wel stroom geleverd wordt. Begin gewoon bij de knopjes, haal die alvast los zodat je ze gemakkelijk kunt verwijderen, staat er stroom op dan moet je tussen de knopjes en de motortjes zijn, zo niet, dan zit het voor de knopjes, je snijdt hier iig alvast het zoekgebied mee in tweeen.
Veel succes, dit zijn nou weer net van die puzzeltjes die erg rottig zijn, maar o zo fijn en dankbaar wanneer opgelost!
Haha.. Succes! ..althans..voor nu. Net weer naar buiten geweest (na 3 uur wachten dus..) en nu wilde het raam wel dicht..overigens zonder klap..gewoon contact om en dit keer wilde het raam omhoog! Toch een iets zekerder gevoel nu ze echt ‘waterdicht’ is.
Dit versterkt het idee dat het inderdaad ergens een brak contact is ergens.. Ik zal ‘s mn multimeter van zolder halen..

Totaal aantal Berichten: 674
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
misschien moet je het zoeken in de massa? De twee knopjes hebben volgens mij zelfde massa in het midden, als ik me goed herinner van de vorige keer dat ik het open had liggen
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Moet ik dan de massa controleren bij de knopjes nadat ik ze eruit gehaald heb? Ik heb op dezelfde manier ook wel ‘s last van een niet ‘aanslaande’ startmoter…geen klik, niks. Vooral na een lange rit..

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Relais?

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hoi Lepraque, en goedemorgen aan allen!
Wellicht (en dat zou minder leuk zijn) zit het euvel in een draadbreuk. En wel op precies die plek, waar ze je deur inkomen. Oftewel: de draden die je ziet bok de scharnieren, als je deuren helemaal geopend zijn. Zit meestal in een rubber hoesje. Uit ervaring kan ik zeggen dat die nog weleens willen doorslijten. Dan kan het zijn dat je soms ineens contact maakt en soms niet.
De enige oplossing: die draden weer netjes aan elkaar solderen. Een lullig klusje, omdat je er zo rot bij kunt.
Slechte massa kan ook het probleem zijn, zoals Michelangelo al terecht opmerkte. Doormeten van alles geeft je hierbij enig uitsluitsel.
Maar kop op: vandaag wordt een mooie dag, dus een prima gelegenheid om eens fijn op ‘t gemakske te gaan knutselen.
Veel succes!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
lepraque schreef:Ik heb op dezelfde manier ook wel ‘s last van een niet ‘aanslaande’ startmotor…geen klik, niks. Vooral na een lange rit..
Oh en dat van die startmotor is ook een bekend probleem: als hij warm wordt functioneert hij niet meer. Noodoplossing: een bak koud water erover kieperen.
De juiste oplossing: vervangen of reviseren.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Het is bij beide ramen. Lijkt me erg toevallig als bij beide deuren de draadbreuk is ontstaan. Ik verdenk nog steeds het relais met misschien een slecht of vuil contact.

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
In geval dat beide ramen tegelijk niet en wel werken zou een voedings/massa probleem in de zekeringenkast kunnen zijn. Als ik met mijn linkervoet tegen de zekeringenkast hield dan werkten de ramen, zodra ik mijn voet los liet stopten ze ermee.
Iets dergelijks heb ik meegemaakt met mijn vorige XM.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!