Ik merk dat als ik met een lage snelheid, ergens rond de 90 in 5, over de weg ga merk ik de laatste tijd steeds meer dat de richels aan de achterwielen harder doorkomen.
Na een beetje testen merk ik dat als ik met de zelfde snelheid maar bijvoorbeeld in 4 of zelfs 3 dat zelfde stuk rij, het veel comformtabeler is. Lawaaiger maar wel zachter. Drempels rij ik dan af waarbij ik het afrijden nauwelijks merk.
Rij ik langzamer in 3 en geef stevig gas dan merk ik ook dat de achterkant tegendruk levert. In 5 merk ik dat nauwelijks meer.
Rij ik met een volle auto, 4 personen, volle koffer in 5 met normale snelheid dan is het ook veel zachter, beter en merk je de vering beter reageren.
De conclussie lijkt dat de hya pomp met lagere, normalere rpm’s te weinig capaciteit heeft.
Is dit de juiste conclussie en is de pomp aan vervanging toe of moet ik het elders zoeken ?
tis een 16v uit 94 met nu 255k op de klok. adals zijn overigens nog prima.
Re: hydraulische pomp a/h overlijden?
Heeft niks met de pomp te maken.
mpostma schreef:Heeft niks met de pomp te maken.
gevalletjes van gaan spoelen ofzo ? De huidige lhm zit er al met al denk ik een slordige 40k km in.Ik heb het destijds wel ververst maar heb nog nooit met spoelzooi gereden. Bollen zijn wel allemaal nagelnieuw enzo…
Waar moet ik dit eens gaan zoeken ?

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gompy58 schreef:....ergens rond de 90….
....met de zelfde snelheid…..
Drempels rij ik dan af waarbij ik het afrijden nauwelijks merk.
kweetnie hoor, maar drempels kom ik altijd tegen in 30- of 50-km gebieden.
Serieus. Als je het echt zo voelt, dan ligt het ws aan het motortoerental. De hydrauliekpomp wordt door de multiriem aangedreven, maar of de opbrenst van de pomp van het rpm afhankelijk is, weet ik niet. Motor rpm is iig geen ingangsvariabele van de veercomputer.
Wat wel je veercomputer ingaat, is de stand van het gaspedaal. Zou het niet aan die sensor kunnen liggen?
mpostma schreef:Heeft niks met de pomp te maken.
Waarom niet? Een btje uitleg zou wel leuk zijn.
Ik meen idd dat de hya pomp boven de 2500rpm harder gaat draaien door meer rpm’s van de motor. Het voelt iig wel of het invloed heeft. Heeft het natuurlijk altijd gehad maar aan de achterkant word het veren minder. Dan ff met hoge rpm draaien laat me iig weten dat het nog wel zacht kan zijn.
Wat de vc betreft ik heb een weekje terug voor het eerst sinds tijden een stroing gehad en dat was 23, stuurwiel enzo… Die heb ik ff gereset en klaar.

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Als de wagen op hoogte is, staan de hoogteregelaars dicht. Dat wil zeggen, er is niet een constante stroming van LHM naar de veerpoten en bollen. Vandaar dat de opbrengst van de HD-pomp hier niet de boosdoener kan zijn.
De gaspedaalsensor lijkt me een stuk aannemelijker dan de pomp.
Waarom noem je het eigenlijk een hya-pomp? Ik heb meerdere afkortingen geprobeerd, maar ik ben er niet uitgekomen.
Eveneens ben ik tevens ook.
de gaspedaalsensor…. mmm… waar zit dat ding en waarom denken jullie hieraan ? Is dat ding moeilijk te vervangen/kostbaar?
oh ja, waarom hya ? ach, beestje moet een naam hebben en om nu het steeds voluit te tikken… je weet wat ik bedoel dus das goed
wat dat op hoogte blijven trouwens betreft, het valt me ook op dat de achterkant wel meer neiging tot zakken heeft als de motor uit is.

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gompy58 schreef:
Wat de vc betreft ik heb een weekje terug voor het eerst sinds tijden een stroing gehad en dat was 23, stuurwiel enzo… Die heb ik ff gereset en klaar.
De gaspedaalsensor kan een verkeerde waarde sturen zonder dat hij buiten bereik gaat of zo iets. Dat laatste zou door de vc als foutmelding worden opgeslagen. Maar een verkeerde waarde verwerkt de vc gewoon.
Stel dat de sensor bij weinig gas geven een stand doorgeeft die overeenkomt met vol accelereren? Dan gooit de vc de achtervering op stug om inzakken te voorkomen.

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
gompy58 schreef:
oh ja, waarom hya ? ach, beestje moet een naam hebben en om nu het steeds voluit te tikken… je weet wat ik bedoel dus das goed
Het was ook geen kritiek, ben gewoon nieuwsgierig
Eveneens ben ik tevens ook.
par eXeMple! schreef:gompy58 schreef:
De gaspedaalsensor kan een verkeerde waarde sturen zonder dat hij buiten bereik gaat of zo iets. Dat laatste zou door de vc als foutmelding worden opgeslagen. Maar een verkeerde waarde verwerkt de vc gewoon.
Stel dat de sensor bij weinig gas geven een stand doorgeeft die overeenkomt met vol accelereren? Dan gooit de vc de achtervering op stug om inzakken te voorkomen.
mmm, ik begrijp…
nu ik ff in mijn geheugen zit te graven, vorige week zat ik f maf naar mijn km wijzer te kijken, die knalde naar de 0 om daarn aweer normaal zijn werk te doen.
Toeval… ? of…

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gompy58 schreef:
nu ik ff in mijn geheugen zit te graven, vorige week zat ik f maf naar mijn km wijzer te kijken, die knalde naar de 0 om daarn aweer normaal zijn werk te doen.
Toeval… ? of…
Dat lijkt me toeval. De snelheidsindicatie komt uit de versnellingsbak.
gompy58 schreef:de gaspedaalsensor…. mmm… waar zit dat ding en waarom denken jullie hieraan ?
Zou ff niet weten waar dat ding zit. In haynes zie ik hem niet bij het gaspedaal zitten, dat zou betekenen dat hij aan het andere eind van de gaskabel zit.
Het lijkt me overigens sterk dat het aan die sensor ligt, want het is gewoon een potmeter met een voorgeschakelde weerstand. Als je het ding wilt doormeten op weerstandswaarden bij verschillende standen van het gaspedaal, dan kan ik je die waarden wel opgeven.

Totaal aantal Berichten: 591
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
op z’n Engels dan maar even
The gas pedal position sensor
This sensor is a 4.7kohm potentiometer linked to the gas pedal by a sprung lever. The wiper of the potentiometer has an integrated 2kohm series resistance. The sensor is located below the dashboard right next to the gas pedal mechanism, and the little ‘lever’ on it is mover by the gas pedal moving (see pictures below). The lever is sprung by a spring inside the sensor.
The entire travel of the potentiometer is divided into 256 steps by the ECU. In effect, the sensor is supplied from a 5V reference source within the ECU, which is also the full scale reference for an 8-bit A/D converter.
The sensor then divides the 5V reference voltage, connected between pins 1 and 3, and the input of the A/D converter within the ECU is connected between pins 2 and 3. Due to the gas pedal initial position and maximum travel variations the full travel of the pedal will result in 160 to 220 steps out of 256 being usable.
However, the signal from the sensor is only taken as a relative value, so the actual number of usable steps is not an issue.
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Yep dat is ‘m. Hij zit dus toch bij het pedaal.
Als je hem doormeet met een multimeter (wel eerst de connector losmaken) dan meet je tussen klemmen 1 en 3 een constante waarde van 4700 ohm. Tussen 1 en 2 en tussen 2 en 3 meet je een waarde afhankelijk van de stand van het gaspedaal, tussen 2000 en 6700 ohm.
In de documentatie die ik heb, wordt voor de hoofdweerstand 4150 ohm en voor de voorschakelweerstand 1600 ohm opgegeven. In dat geval meet je tussen klemmen 1 en 2 (en tussen 2 en 3) een waarde van 1600 tot 5750 ohm.
Wat de waarheid is, weet ik niet…

Totaal aantal Berichten: 591
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Nog meer mooie verhalen hierover hier:
Ergens uit Finland, of all places! Maar wel een diepgaand stuk..
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
sweef schreef:Nog meer mooie verhalen hierover hier:
Ergens uit Finland, of all places! Maar wel een diepgaand stuk..
Hetzelfde verhaal had ik al eens op de Xantiaclub site gevonden:
Maar in dat document uit Finland staat verderop nog veel meer. Ik heb wel het idee dat het over Xantia gaat en niet over XM. Maar de werking van hydractief 2 blijft hetzelfde.
ik zal eens ff kijken of met de lexia te zien is of de pedaal sensor dood is.
Wat ik alleen nog niet heb gevonden; wat leid tot de conclussie dat het in dat onderdeel gezocht zou moeten worden?
Ik zeg niet dat het niet zou kunnen, maar een motivatie die tot die conclussie leid mis ik nog…