geens sensor, wel automatisch licht aan?
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 15 oktober 2008 04:37 PM

xsara picasso 18 16v difference 2003

Mijn dimlichten gaan af en toe automatisch aan..maar, ik heb geen sensor voor op mijn ruit (dat is toch die lichtgevoelige sensor en geen regensensor toch?). Ik kan het ook niet aan of uit schakelen wat beschreven staat in de handleiding.
Mijn schoonvader heeft een exclusive uitvoering en hij heeft wel een sensor op zijn voorruit, en hij kan het ook aan en uit schakelen. Dat knopje op de linker hendel van de richtingaanwijzers gaat bij hem ook veel dieper ingedrukt als bij de mijne.

Rara hoe kan dit?

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Gerrit T
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 18 oktober 2008 01:36 PM
  [ # 1 ]

Op de ruit zit de regensensor en niet de sensor voor de automatische verlichting.
Het knopje op de linkerhendel kan je ver of minder ver indrukken maar dat heeft niks te maken met de verlichting. Vlgns mij werkt die knop uitsluitend met de navi.

Ik heb een tip voor je:  RTFM


Gerrit Wink

196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

Profiel  
 
Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 18 oktober 2008 06:27 PM
  [ # 2 ]
Gerrit T schreef:

Ik heb een tip voor je:  RTFM
Gerrit Wink

Maar het is toch zo lekker makkelijk als een ander dat voor hem doet.  Evil or Very Mad

Profiel  
 
Caysee
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 386
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 19 oktober 2008 07:02 PM
  [ # 3 ]
Segerfan schreef:
Gerrit T schreef:

Ik heb een tip voor je:  RTFM
Gerrit Wink

Maar het is toch zo lekker makkelijk als een ander dat voor hem doet.  Evil or Very Mad

Moet je natuurlijk wel kunnen lezen Very Happy .

Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)

Profiel  
 
wizardwilly
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006

- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Gepost: 24 oktober 2008 12:52 AM
  [ # 4 ]

Heel vreemd;  zoals je al aangeeft heeft een exclusive wel een lichtsensor (eentje die je niet over het hoofd kunt zien). Ik kan me dus niet voorstellen dat er bij een Xsara Picasso van 2003 waar dit ding niet midden op de voorruit zit, toch ergens anders een sensor verstopt zit. Surprisedops:

Verkocht, helaas schade gereden!

Profiel  
 
wijnand 16v
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006

- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Gepost: 25 oktober 2008 08:02 PM
  [ # 5 ]
Gerrit T schreef:

Op de ruit zit de regensensor en niet de sensor voor de automatische verlichting.
Het knopje op de linkerhendel kan je ver of minder ver indrukken maar dat heeft niks te maken met de verlichting. Vlgns mij werkt die knop uitsluitend met de navi.

Ik heb een tip voor je:  RTFM


Gerrit Wink

Het gaat hier om een Xsara Picasso. En daar is het uiteinde van de hendel van de richtingaanwijzers en verlichting voor het in en uit kunnen schakelen van de automatische verlichting. Bij de C4 Picasso welke is uit gevoerd met navigatie is deze knop voor de navigatie. Het aanzetten van de automatische verlichting gaat hier via het menu.

Even terugkomend op de originele vraag als je niet zo’n sensor blok onder op de ruit hebt zitten heb je geen automatische verlichting. Het is een gecombineerde sensor. Als je je hand erop legt zul je zien dat de verlichting aan gaat mits de automatische verlichting functie is ingeschakeld.

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 25 oktober 2008 10:38 PM
  [ # 6 ]

Die sensor zie je idd toch wel zeer duidelijk op de voorruit in het midden.
Als je zo geen sensor hebt en je lichten gaan af en toe vanzelf aan, dan is er toch wel iets aan de hand.
Er zijn evenwel aftermarket kitjes die je kan inbouwen en waar de sensor niet zo duidelijk aanwezig is….

Greetz

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 27 oktober 2008 04:14 PM
  [ # 7 ]

tja ik lees hier dat ik de handleiding moet lezen maar een storing wat niet hoort staat dus niet in een handleiding Very Happy maar ik begrijp dat de verwarring van diegene is ontstaan omdat hij dacht dat het een C4 betrof.

Ik heb vernomen dat de storing zit in het hendel en de stekkerkast onder de stuurkappen.
In die stekkerkast/ hendel komen nogal eens wat storingen voor bij citroens.
Bijvoorbeeld dat je ruitewissers, verlichting, knipperlichten, een eigen leven kunnen gaan leiden.
En dus zo ook bij mijn dimlicht, heb ik een vermoeden.

Ik ga dus niet duur doen en een nieuwe stekkerkast kopen, maar ik zet net als vroeger gewoon mijn verlichting weer constant aan Smile

Dat bestaan van die sensor is in dit geval dus nogal verwarrend! Het is dat citroen dus zo’n sensor heeft, anders kon je meteen zeggen dat het niet spoorde dat de verlichting vanzelf aanging.
Kortom: Met sensor klopt het. Zonder sensor heb je zo’n stekkerkast/ hendel storing.

Oja en het linkerknopje op de hendel is dus een sierknopje dat toch iets ingedrukt kan worden bij mijn versie.

Bedankt voor het meedenken.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook