Winterbanden andere maat dan zomerbanden
wittgen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 13-10-2008

Gepost: 27 oktober 2008 09:03 PM

Ik heb sinds 2 weken een C4 Grand Picasso waar stalen velgen met Michellin Premacy HP 215/55 R16 banden eronder. Nu begint (heel) langzaam weer het winterbanden seizoen er aan te komen en ik heb de volgende vraag.
Ik heb nog een set winterbanden (velg + band) “over” van mijn vorige auto (Peugeot 307 break). Het zijn Michellin Pilot Alpin 195/65 R15 banden. Nu is mijn vraag; kan ik deze velgen en winterbanden op mijn C4GP gebruiken? Ondanks het verschil in R16 en R15 en de 55 en 65 maat?

Marijn

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 27 oktober 2008 09:16 PM
  [ # 1 ]

Re: Winterbanden andere maat dan zomerbanden

moet volgens mij kunnen hoor.
de tellerafwijking bij 120km/h is ongeveer 1.5 km naar beneden.

het is sowieso beter om iets smaller te gaan met een winterband..

Wink

Profiel  
 
aerdt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008

- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Gepost: 27 oktober 2008 10:13 PM
  [ # 2 ]

Kijk ook even naar het draagvermogen van de banden, een grand picasso gaat vol geladen ruim over de 2 ton Exclamation

Profiel  
 
wittgen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 13-10-2008

Gepost: 28 oktober 2008 08:55 AM
  [ # 3 ]
aerdt schreef:

Kijk ook even naar het draagvermogen van de banden, een grand picasso gaat vol geladen ruim over de 2 ton Exclamation

Waar kan ik dat op de band zien?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 28 oktober 2008 10:32 AM
  [ # 4 ]

De ladingsindex mag in ieder geval niet lager zijn dan van de huidige band. De ladingsindex zijn de getallen voor de snelheidindex, bijvoorbeeld 97V, waarbij V staat voor 240 kilometer per uur.

Overigens heb ik het vermoeden dat de vijftien inch velgen wel eens te klein zouden kunnen zijn voor de remklauwen van de Picasso.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
aerdt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008

- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Gepost: 28 oktober 2008 11:49 AM
  [ # 5 ]
wittgen schreef:
aerdt schreef:

Kijk ook even naar het draagvermogen van de banden, een grand picasso gaat vol geladen ruim over de 2 ton Exclamation

Waar kan ik dat op de band zien?

Ik zou niet lager gaan dan 95(loadindex) dat is 690kg per band, zodat je een ruime marge hebt. Exclamation

Profiel  
 
aerdt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008

- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Gepost: 28 oktober 2008 11:52 AM
  [ # 6 ]

Overigens heb ik het vermoeden dat de vijftien inch velgen wel eens te klein zouden kunnen zijn voor de remklauwen van de Picasso.

Op de seduction modellen zit standaard 15 inch, dus dat moet m.i. wel kunnen. Blijft de vraag of peugeot velgen zonder meer passen op de picasso Confused:

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 28 oktober 2008 12:30 PM
  [ # 7 ]

De steek en ET-waarde is hetzelfde, dus dat zal wel in orde zijn. Ik heb nog even gekeken, de schijven van de GC4P met 1.8i16V motor zijn 283mm in doorsnee, dezelfde als mijn Xsara. Daar past gewoon wel vijftien inch staal omheen.

De ladingsindex wordt overigens niet alleen bepaald aan de hand van het (maximum) voertuiggewicht, het is ook een maatstaf voor de stijfheid van de wang van de band, belangrijk voor het weggedrag. Om die reden lijkt het mij niet verstandig zomaar even de totale massa door vier te delen en dan de load-index uit te rekenen. Gewoon aanhouden wat er op de huidige banden aangegeven wordt en zorgen dat de andere banden dezelfde specificatie hebben.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 28 oktober 2008 12:55 PM
  [ # 8 ]

Dat laatste is een beetje lariekoek Daan, die loadindex op de banden is hetgeen de auto nodig heeft. Bij bedrijfswagens staat dit per as aangegeven in kilo’s, dan zoek je dus gewoon uit welke code van loadindex daar bij past. Voor een personenwagen geldt dit dus ook. Bij een oud model Berlingo is de loadindex voor een personenwagen zelfs beduidend minder dan voor de grijs kenteken modellen. De banden die op de personenauto worden gevoerd voldoen nl. niet voor het kenteken van de besteller, terwijl het voertuiggewicht en laadvermogen elkaar niet ontlopen.

Profiel  
 
cornelus079
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-08-2008

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Gepost: 28 oktober 2008 07:28 PM
  [ # 9 ]

Allereerst moet de velg natuurlijk passen op de C% maar dan nog, waarom gebruiken. Ik denk dat de stabiliteit van je auto stukken achteruit gaat en dan heb je met de winterbanden niks gewonnen.
Ga naar de bandenhandel en probeer nieuwe met inruil te regelen. heb ik ook gedaan.
Groeten, Gerard.

Met citroen zoef je over de wereld

Profiel  
 
jotosammie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 28 oktober 2008 11:08 PM
  [ # 10 ]

Kijk ook eens op de volgende site.

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html


groetjes,

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 29 oktober 2008 11:48 AM
  [ # 11 ]

Ook als de wielen passen, zou je moeten nagaan hoe de wagen gehomologeerd werd, ook voor bvb. mogelijke aansprakelijkheid bij een ongeval. Als na expertise blijkt dat de wagen niet (meer) conform is door een verkeerde bandenmaat, kan je zelf opdraaien voor de kosten.

De dealer kan dit voor jou nakijken.

Toen ik mijn Xsara Picasso inruilde voor de GC4P, heb ik een vraag gesteld over de overname van mijn oude winterbanden op velg (maat 185x65 R15). Dealer zei dat ik deze banden nog niet te snel moest verkopen omdat het misschien mogelijk was deze nog verder te gebruiken. Uiteindelijk heb ik geopteerd voor nieuwe winterbanden met dezelfde maat als de zomerbanden.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 oktober 2008 12:44 PM
  [ # 12 ]
C4sohier schreef:

Ook als de wielen passen, zou je moeten nagaan hoe de wagen gehomologeerd werd, ook voor bvb. mogelijke aansprakelijkheid bij een ongeval. Als na expertise blijkt dat de wagen niet (meer) conform is door een verkeerde bandenmaat, kan je zelf opdraaien voor de kosten.

Is het niet zo dat sowieso voor de belgische technische controle de eisen voor toegelaten banden vrij stringent zijn?

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 29 oktober 2008 05:01 PM
  [ # 13 ]
mpostma schreef:
C4sohier schreef:

Ook als de wielen passen, zou je moeten nagaan hoe de wagen gehomologeerd werd, ook voor bvb. mogelijke aansprakelijkheid bij een ongeval. Als na expertise blijkt dat de wagen niet (meer) conform is door een verkeerde bandenmaat, kan je zelf opdraaien voor de kosten.

Is het niet zo dat sowieso voor de belgische technische controle de eisen voor toegelaten banden vrij stringent zijn?

Ja, dat klopt, maar de technische controle in België gebeurt pas als de wagen 4 jaar oud is.
Maar stel dat je een (zwaar) verkeersongeval had en je wagen was niet conform de reglementen, loop je het risico zelf voor de kosten op te draaien (dan betaalt de verzekering hoogstwaarschijnlijk niet).

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 oktober 2008 05:16 PM
  [ # 14 ]
C4sohier schreef:

Maar stel dat je een (zwaar) verkeersongeval had en je wagen was niet conform de reglementen, loop je het risico zelf voor de kosten op te draaien (dan betaalt de verzekering hoogstwaarschijnlijk niet).

In principe staat het in de gebruikershandleiding welke maten door de fabrikant zijn toegestaan. Evt. kan de dealer je daarover informeren.

Als je besluit een maat te monteren die niet is toegestaan door de fabrikant, dan voldoe je niet meer aan de typegoedkeuring en kan dat idd consequenties hebben. Dan moeten er wel gegronde bedenkingen zijn dat de oorzaak van het ongeluk idd te wijten is aan die niet originele banden.

Het is mijns inziens nogal een grijs gebied. Ik rij zelf ook rond met banden die niet zijn gehomologeerd volgens het instructieboekje. Maar in de praktijk kraait er geen haan naar, zeker omdat ik nog redelijk in het witte gedeelte van het grijze gebied zit.

Er zijn wel gevallen bekend van mannetje met Honda CRX met veel te brede bandjes die op een gek moment in een slip raakt (aquaplaning) en waarbij gezien de ernst van het ongeval een technisch onderzoek wordt gedaan door de politie en daarbij de flink afwijkende banden worden genoteerd als oorzaak van het ongeval. Of dat terecht is (of dat de heren blij waren iets te hebben gevonden) moet je dan maar afwachten, maar je doet er dan vrijwel niks meer aan… Resultaat is een verzekering die dan dwars kan gaan liggen.

Het is overigens niet ongebruikelijk om met winterbanden wat smaller te zitten dan zomerbanden.

Profiel  
 
wittgen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 13-10-2008

Gepost: 29 oktober 2008 05:30 PM
  [ # 15 ]

Ik loop wel eens een keertje binnen bij de dealer. Bedankt voor de verschillende reacties.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook