richtingaanwijzer en koppeling cx
hansdalm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28

Gepost: 14 oktober 2008 05:27 PM

Beicht van een nieuw forum gebruiker; heb vorige week na een lang verblijf in de garage mijn CX weer van stal gehaald (CX TRS 1988) voor een weekendrit; er blijken twee probleempjes die ik ondanks de nodige moeite niet zelf kan oplossen: wie heeft advies?
probeem 1. Mijn richtingaanwijzers doen het niet goed; steeds vaker komt er geen reactie; raar, want mijn alarmknipperlicht doet het wel.
Wie weet waar het aan kan liggen; zelf kan ik het knipperrelais of de knipperautomaat niet vinden; waar zit die?. Hoe ziet het eruit?

Probleem 2. Het wegrijden/ op laten komen van de koppeling in zijn eerste versnelling gaat noal hortend en schokkend.
Wat kan het zijn? Moet ik er iets aan doen?  Of kan het geen/weinig kwaad

Alvast dank voor hulp

Hans dalm

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 14 oktober 2008 05:45 PM
  [ # 1 ]

Je schakelaar is lam denk ik, want het relais stuurt ook je noodverlichting aan en die doet het (zeg jezelf).
Koppeling is gewenning denk ik, als ze voor het wegzetten geen problemen gaf.
Misschien is de kabel wat stroef?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 14 oktober 2008 05:51 PM
  [ # 2 ]

Knipperlicht: hoeft niet de schakelaar te zijn, want de automaat heeft toch wel de stroom van alle lampen nodig om goed te werken. Als er dus 1 stuk is, doet hij het ook niet (goed).

Zet de alarmlichten aan en loop rond de auto, als nu 1 licht het niet doet zit hier het probleem. Anders is het toch de schakelaar!

Profiel  

hansdalm
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 oktober 2008 06:02 PM
  [ # 3 ]

ik had al een ander richtingaanwijzerschakelaartje van mijn vorige cx gemonteerd, maar hij deed het nog steeds niet, dus kan het niet aan de schakelaar liggen. Weet iemand waar de knipperrelaisjes of automaat zit; dan kan ik die vervangen?

En wat de koppeling betreft: heb nog niet veel met deze CX gereden, maar het schokken bij het op laten komen van de koppeling heeft ie altijd gehad; de motor schokt dan ook; dus mij lijkt het iets met de koppeling(splaten)

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten

- CX 2400 GTi
Gepost: 14 oktober 2008 06:21 PM
  [ # 4 ]
hansdalm schreef:

ik had al een ander richtingaanwijzerschakelaartje van mijn vorige cx gemonteerd, maar hij deed het nog steeds niet, dus kan het niet aan de schakelaar liggen.

Deze logica gaat niet op voor 2e hands onderdelen Smile  Heb je mijn suggestie al geprobeerd?  Automaat zit onder de lunule.

Koppelingsplaten zou kunnen, of slechte motorsteunen…

Profiel  

slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 108

Gepost: 14 oktober 2008 06:35 PM
  [ # 5 ]

idd, motorsteunen. En dan vooral het ‘hondebot’.

Profiel  

hansdalm
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 oktober 2008 10:14 PM
  [ # 6 ]

hartelijk dank voor alle goede raad
tav de richtingaanwijzers:
ik ben nog niet goed ingevoerd in de cx terminologie: met wat gegoogle heb ik uiteindelijk begrepen wat de lunule is!!!; heb hem nu zelfs kunnen losmaken: maar zie onder dat mooie dak wel allerlei electraonderdelen zonder dat ik weet welke van die onderdelen nu net de richtingaanwijzers aanstuurt: hoe kan ik dat ding vinden?
De vervangen richtingaanwijzerschakelaar (aan de linkerkant) deed het wel op mijn oude (overleden) cx; dus die zou goed moeten zijn

Overigens doen alle andere lampen het (zoals de alarmlichten) maar de richtingaanwijzers blijven morsdood. Dus lastig bij het afslaan

Misschien toch een klus voor de garagevakman?? Of kan ik nog wat proberen

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 14 oktober 2008 10:57 PM
  [ # 7 ]

Ik weet niet hoe dat bij een serie 2 zit, maar bij de serie 1 zit er een cilindervormige relais (?) van aluminium. Misschien is dat bij de serie 2 ook nog zo. Zit er zo"n ding?

Profiel  

Evan
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2427

Gepost: 15 oktober 2008 01:33 AM
  [ # 8 ]

bij de serie 2 zit het clignoteurautomaatje gewoon op het zekeringen bord volgens mij.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten

- CX 2400 GTi
Gepost: 15 oktober 2008 11:59 AM
  [ # 9 ]

Oops sorry, ik had niet gezien dat je een serie 2 hebt. Verder zou ik gewoon alles heel goed doormeten aan de hand van het schema, dan kun je stap voor stap de onderdelen uitsluiten.

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 15 oktober 2008 02:19 PM
  [ # 10 ]

wat betreft die knipperlichten lijkt mij in eerste instantie een stekker de boosdoener.
dat komt wel vaker voor bij citroen, en zeker niet alleen bij knipperlichten.

De koppeling kan inderdaad heel goed een motorsteun zijn, en inderdaad het hondebot boven is dan het meest verdacht.
Maar het is ook zo dat je niet weet wat je meemaakt met een nieuwe koppeling.
Ik heb begin van het jaar mijn koppeling vervangen, niet omdat die stuk was maar omdat het blok er toch uit moest.
Onvoorstelbaar wat een verschil.

beetje jammer alleen dat het vrij veel werk is Sad

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 665

Gepost: 15 oktober 2008 08:26 PM
  [ # 11 ]

Linksonder het stuur zit een zekeringskast. Die kun je openen met een muntje, of grote platte schroevendraaier (2X). Dan is het hoge zwarte relais van de knipperlichten.

Koppeling kan verkeerde koppeling zijn, maar ook de motorsteunen.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 15 oktober 2008 08:26 PM
  [ # 12 ]

Hij gaat ook gigantisch bokken als de bout van de onderste motorsteun ontbreekt… die wil ook nog weleens kwijtraken.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

MVOS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8

Gepost: 29 oktober 2008 09:34 PM
  [ # 13 ]

Schakelaar van knipperlicht zal waarschijnlijk stuk zijn

Ik heb precies het zelfde gehad met m´n CX uit 1987.

Achterknipperlicht deed het wel. Voor niet.

Opgelost door nieuw tuimelschakelaar voor de knipperlicht te plaatsen.

Probleem opgelost.

Veel succes!

Groeten, Martin

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook