3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Turbo D Turbo tuning
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 april 2005 02:03 AM
  [ # 31 ]

Daar zal ik maar niet te bang voor zijn….komt allemaal goed…en anders…ach dan heb ik een goedkope nette xantia project voor een HDI motor Laughing

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 27 april 2005 02:33 AM
  [ # 32 ]

Eerst pomp, dan rook… arm mengsel = veel hitte, is de leuke “meltdown” tenminste, zo gaat het bij benzine. Eerst zorgen dat er brandstof is, dan pas turbodruk omhoog.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 april 2005 02:36 AM
  [ # 33 ]
sans-pareil schreef:

Eerst pomp, dan rook… arm mengsel = veel hitte, is de leuke “meltdown” tenminste, zo gaat het bij benzine. Eerst zorgen dat er brandstof is, dan pas turbodruk omhoog.

Juist ja, je zegt het al, bij benzine motoren is het inderdaad zo, en dat is dus ook het discussie punt op dat forum….er wordt namelijk gezegd dat de turbo bij een Diesel op een andere manier werkt en daardoor nooit te arm kan lopen…wacht…er zat een logische verklaring achter, ,maar ik ga nu geen 4 pagina´s lezen om te kijken wat dat was.. Laughing  Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 27 april 2005 03:30 AM
  [ # 34 ]

Turbo werkt op een andere manier? Uhmmm… meer lucht + meer brandstof in zelfde ruimte (cylinder) geeft meer vermogen. Wat is daar nu anders aan… dat overschot aan zuurstof als er niet genoeg diesel ingespoten wordt veroorzaakt hele hoge temperaturen… ik zou niet weten waarom dat anders is bij diesel dan bij benzine. Niet dat ik me heel erg verdiept heb in diesel hoor, maar het fundamentele verschil tussen diesel en benzine is de manier van onsteken als ik het goed begrijp… maar goed. Zo ver ik weet geldt de ideale stoichiometrische verhouding voor elke brandstof, van diesel tot PPO tot methanol enz… dus dan zou arm lopen = heet worden moeten betekenen. Maar ja, het is natuurlijk mogelijk dat diesel een of de andere bijzondere eigenschap heeft waardoor dit geldt… ik houd me (nog?) niet zo bezig met diesel turbo’s. Maar, ik zou zeggen als eerste ingeving, mengsel rijk houden.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 27 april 2005 01:07 PM
  [ # 35 ]

De verhouding diesel/lucht is veel kritieker dan de verhouding lucht/benzine.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 april 2005 02:10 PM
  [ # 36 ]

Hoe het nou precies zat weet ik dus niet meer…daarvoor zou je even het topic dat onder mijn link zat moeten lezen.

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 april 2005 02:57 PM
  [ # 37 ]
Robin schreef:

De verhouding diesel/lucht is veel kritieker dan de verhouding lucht/benzine.

Sorry, maar wat een gel$l wederom.

Bij diesel maakt de verhouding in zoverre niks uit als er maar niet te weinig lucht is. Diesel werkt altijd met een overmaat (hoeveel maakt grofweg niet uit) lucht en pas als er geen overmaat lucht meer is gaat ie roeten.

Diesel fikt altijd met wat voor overmaat lucht dan ook. Benzine ontbrandt gewoon stomweg niet meer als er teveel lucht is. DUS JUIST BIJ een benzine motor is de verhouding juist kritisch.

Bij een diesel pomp je er gewoon lekker veel lucht in met de turbo (voor het optimale zorg je er met de intercooler voor dat ie niet teveel opwarmt (koudere lucht bevat meer zuurstofmoleculen dan warme). De brandstofpomp detecteert bij turbodiesels ZELF de druk van de lucht in het inlaatspruitstuk en zal dus meer diesel in pompen resulterend in meer koppel.

gr,
Marten

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 april 2005 04:12 PM
  [ # 38 ]

het arm lopen van een diesel komt niet door een teveel aan lucht maar door een teveel van brandstof…

brandstof zorgt voor hitte,  niet de lucht…

Engelstalig forum schreef:

Right, I’ll try to explain it better.
You have to be aware that diesel turbos run on a very different principle to a petrol turbo.
In a diesel engine, you can only wind in the wastegate so much before you wont see any more boost. Why? Well its the expansion of the hot exhaust gases over the turbine which accelerate it and cause it to spin faster (thus create more pressure/boost). Add more fuel, you get more heat and so the turbo spins faster. By adjusting the turbo without adjusting the fuelling, you are not creating any more heat to spin the turbo.
Think load! You can rev the engine as much as you want in neutral and there will be hardly any boost made by the turbo. Climb a steep hill with your foot to the floor in top gear and the turbo is creating lots of boost. This is because of the extra fuel that is added when the engine is under load.
As more fuel = more heat, running lean = less boost and less heat.
A diesel engine will not suffer from detonation as a petrol would in high boost situations.

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 27 april 2005 08:28 PM
  [ # 39 ]
Simpele Ziel schreef:

brandstof zorgt voor hitte,  niet de lucht…

Engelstalig forum schreef:

Right, I’ll try to explain it better.
You have to be aware that diesel turbos run on a very different principle to a petrol turbo.
In a diesel engine, you can only wind in the wastegate so much before you wont see any more boost. Why? Well its the expansion of the hot exhaust gases over the turbine which accelerate it and cause it to spin faster (thus create more pressure/boost). Add more fuel, you get more heat and so the turbo spins faster. By adjusting the turbo without adjusting the fuelling, you are not creating any more heat to spin the turbo.
Think load! You can rev the engine as much as you want in neutral and there will be hardly any boost made by the turbo. Climb a steep hill with your foot to the floor in top gear and the turbo is creating lots of boost. This is because of the extra fuel that is added when the engine is under load.
As more fuel = more heat, running lean = less boost and less heat.
A diesel engine will not suffer from detonation as a petrol would in high boost situations.

Da’s wel heel simpel gesteld. Brandstof kan immers alleen verbranden als er lucht (zuurstof) bij kan komen…. En dat kan alleen vanaf een bepaalde temperatuur. En waardoor wordt de temperatuur verhoogd bij een diesel? Juist, door het sterk comprimeren van lucht. Als je een gas samenperst zal de temperatuur er immers van toenemen (moleculen die steeds harder en sneller botsen tegen de cilinderwand).
Door die hoge compressie heeft een turbo ook een veel hoger rendement bij een diesel dan bij een benzineauto (gassen stromen immers sneller langs de turbo, zie het stukje hierboven). En daarom zie je ook veel vaker een turbo op een diesel zitten dan op een benzinemotor.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 april 2005 08:46 PM
  [ # 40 ]
winnetou schreef:

En waardoor wordt de temperatuur verhoogd bij een diesel?

Juist, door het sterk comprimeren van lucht.

Je bent me net een slag voor….ik las het verhaal eerder vanmiddag maar moest weg….inderdaad, het juiste verhaal !

En ik weet niet zeker of dat nog verschil uitmaakt (ik denk van wel)....maar de compressie (tijdens het ontbranden en niet Explosie) bij een diesel ligt ongeveer bij 21 a 22 bar…...bij een benzinemotor rond de 9 a 10.

Ook zo leuk….sommigen hebben het weleens over de explosie i.p.v. Ontbranding. Rolling Eyes

Maar ik zie met veel interesse de komst van de allereerste Xantia TD met Explosiemotor tegemoet, hoor SZ ! Twisted Evil  Laughing
Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 april 2005 02:25 AM
  [ # 41 ]
M&M schreef:

Explosiemotor bestaat ook hoor , loop de hits op   google maar eens door ...

En dan heb je natuurlijk de van Dale nog   Exclamation

ex·plo·sie·mo·tor (de ~ (m.))
1 motor die werkt door ontploffing van gasmengsels

Wink

Alsof ze bij van Dale verstand hebben van motoren
Shocked  Wachten misschien nog steeds op antwoord.

Megoed, had je die wastegate nu al losser gezet? Want met allleen maar l$lle kom je niet verder!

Gr,
Marten

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 april 2005 10:43 PM
  [ # 42 ]

Ik nog niet i.i.d…ben even 3 weekjes van de auto verwijderd…over anderhalve week ga ik een eertse poging doen..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
martijn78
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 14-01-2005

Gepost: 10 mei 2005 01:55 AM
  [ # 43 ]

Ik heb de afgelopen dagen ondervonden dat er een goed merkbaar verschil is tussen het rijden met standaardfilter en openluchtfilter (in combinatie met een andere uitlaat zonder tussendemper). Het gaspedaal reageert veel directer en in de eerste versnelling schiet m’n BX vooruit!

Ook in de hogere versnellingen (op de snelweg) reageert de auto veel vlotter en het rijgedrag is rustiger….Ook de geluidsproductie is bij een stationair toerental (bv 120 km/u op de snelweg) veel rustiger, je hoort de motor bijna niet!

Nu eerst even de kachelradiateur vervangen (lekt een beetje), even kijken waarom het eerste (oranje) temperatuurlampje bij warm weer gaat branden (misschien thermostaat, de fans schakelen ook niet in) en een LHM-lekje opsporen (achterkant zakt erg snel), en dan kan ik er een andere intercooler op zetten en de turbo een beetje kietelen!! Very Happy

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 21 mei 2005 05:46 PM
  [ # 44 ]

Zeg sans, heb jij al een T-druk meter?
Ik ga misschien vanmiddag de druk verhogen en de pomp afstellen, zit alleen nog dat ik de uiteindelijke druk niet weet…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 21 mei 2005 07:08 PM
  [ # 45 ]

Nee, ook niet Smile. Ik heb het makkelijk, ik weet dat tot ongeveer 1.0 bar de standaard injectie het ongeveer wel aan kan en ik weet ook dat ie daar nog niet aan zit… dus ik hoef het nog niet precies te weten… maar goed, als in twijfel, hele kleine stapjes doen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook