Ik heb gezocht, maar kan er niks over vinden. Vreemd…
Omdat een XM met Diravi vervelend en indirect stuurt, zou ik best een normaal stuurhuis eronder willen hebben. Zou dan pas gebeuren als de motor er een keer uit moet natuurlijk, maar toch.
Is dat eigenlijk mogelijk? Scheelt het veel in leidingwerk? Een Dirass dinges zal toch wel compacter zijn dan die idiote pot die op een Diravi stuurhuis zit, plus dat die domme UFO dan van het schutbord kan.
Het lijkt me namelijk wel een flinke verbetering voor het stuurgedrag!

Totaal aantal Berichten: 591
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Moet je de Diravi niet gewoon nakijken ?
Er zijn veel mensen die andersom zouden willen inbouwen, maar van diravi naar dirass…!!
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Ik heb ‘m er liever helemaal uit… de mijne doet ‘t inderdaad niet helemaal lekker (erg zwaar bij stilstand), maar in de XM’s met goede diravi waar ik in heb gereden vind ik ‘t ook geen meerwaarde. Meer zo’n relikwie uit het verleden waar citrofielen op geilen maar die eigenlijk verboden zouden moeten worden.

Totaal aantal Berichten: 591
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Mooi Harm! Da’s tenminste een uitgesproken mening! Ik moet zeggen dat ik wel geniet van de Diravi; leuk en apart, maar de Dirass op de TD vond ik ook prima. Als jouw DIravi zwaar stuurt bij stilstand dan moet je inderdaad wel wat doen ermee..
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Overigens ben ik verder best tevreden met m’n V6je op gas hoor. Maar ik ben wel blij dat ik een type 2 heb… bij een type 1 had ik het complete front, achterklepspoiler en het dashboard moeten ombouwen naar type 2.
leuk en apart,
Precies, leuk en apart, en grappig om te demonstreren… maar verder zie ik echt geen nut in.
Ik snap wel wat je bedoelt… Ik vind zelf dirass ook meer gevoel geven en gewoon comfortabeler rijden… Ik heb een tijdje een v6 met diravi gehad, maar vind mijn es9j4 zonder toch echt fijner sturen!
Vooral het zware sturen van de jouwe bij stilstand is hinderlijk…
Ben ook wel benieuwd of het mogelijk is…

Totaal aantal Berichten: 857
- XM V6 24V Exclusive
Zonder enige kennis van betekenis zou ik toch denken dat het mogelijk zou moeten zijn. Er moet ruimte zat zijn voor dirass. Citroen heeft Diravi pas laten vallen vanaf het es9j4 blok. En dat deden ze omdat er geen ruimte meer was voor diravi.
Ergio conclusio; het zou moeten kunnen.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
de wereld op z’n kop…
Omdat een XM met Diravi vervelend en indirect stuurt
Ik vraag me serieus af of je wel eens een goed werkende DiRaVi gevoeld hebt Indirect en DiRaVi in een zin? dat klopt sowieso niet.
Ik heb toch makkelijk meer dan 100dkm in een DiRaVi Xm gedaan en evenveel in een CX GTi, vandaag nog in een ES9 Xm gereden en hoe goed dat ook voelt het kan toch echt niet tippen aan DiRaVi!
Hier is echt iets mis.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
100% eens, heb altijd gediraviet maar heb nu dirass ,wil graag terug !!
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Tja, Harm wil graag het kleine beetje karakter uit de auto hebben
Ik vind Diravi ideaal, licht bij inparkeren, zwaarder op snelheid en altijd vanzelf rechtuit
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
ben er juist ook heel gelukkkig mee naast idd dat het een leuke “gadget"is voor niet citro-rijders..
Stuurt geweldig en imho met gevoel over de weg.
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Ik vind het vooral vreemd bij sterke zijwind. Je voelt de wind aan de auto trekken, maar hij blijft rechtdoor gaan . Het lijkt dan wel of je een lekke band hebt ofzo.
Ik vraag me serieus af of je wel eens een goed werkende DiRaVi gevoeld hebt Indirect en DiRaVi in een zin? dat klopt sowieso niet.
Met indirect bedoel ik eigenlijk meer gevoelloos
Dat er mensen zijn die Dirass prefereren, komt omdat ze dat niet gewend zijn….alles wat dan afwijkt van de norm is niks.
Volgens mij is de XM van Harm helemaal niet in orde, veert niet goed, diravi werkt niet goed…alleen de LPG installatie werkt.
Ik heb nog nooit een XM zonder Diravi (langer dan 10 minuten) gereden, dus voor mij is diravi de norm. Mijn diravi doet ‘t dan wel niet zo goed, maar ik rij ook nog wel eens een XM waarbij het wel goed werkt. En zelfs dan vind ik ‘t veel te afstandelijk, en heeft ‘t alleen maar gadget- en freakwaarde. Verder kan ik ‘t missen als kiespijn.
Mijn XM veert trouwens prima hoor, ook als de veercomputer gereset moet worden.

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Harm schreef:En zelfs dan vind ik ‘t veel te afstandelijk, en heeft ‘t alleen maar gadget- en freakwaarde. Verder kan ik ‘t missen als kiespijn.
Sry… beetje off topic maar dit moet ik nu echt kwijt ik loop hier al weken mee als ik de postjes van Harm lees….......dus
Misschien moet je er eens over na gaan denken Harm om van de Xm af te stappen, alles wat ik lees van je over de Xm gaat in het negatieve.
Of het wil niet of het deugt niet.Zo dat is gezegt.