Na het gehele onderwerp gelezen te hebben komt bij mij de volgende vraag op…is dmv een compressietest te meten of er een lekke/tikkende/slecht funtionerende klepstoter is?
friso
Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6
** Een Citroen slijt het meest door stilstand**





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Noops, tikkende kleppen bij het starten is het eerste teken.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Omdat wij een v6 hebben met waarschijnlijk defecte hydraulische klepstoters zijn wij vandaag begonnen met de operatie. Wellicht hebben anderen er wat aan als wij een fotoreportage hier laten zien met onze bevindingen…
klepdeksel demonteren duurde ongeveer een uur.(airco en hydrauliquepomp moeten eraf.
[img]http://inlinethumb21.webshots.com/7444/2124716480089806145S425x425Q85.jpg” alt=”” />
Nu komt het probleem:
A ik kan geen hydraulische klepstoter vinden…Waar zit deze? in de tuimelaar? dus net onder mijn duim? Je moet deze ergens in kunnen drukken… kan niet zien waar…
B als ik op de tuimelaar druk met mijn duim, dan is er bij zowel een tuimelaar waarvan de nok laag staat als een waarvan die op het hooste punt staat, behoorlijk wat speling voelbaar. bij nok laag is dat 6 mm en bij nok hoogste punt, 3 mm. Mijn ziens best veel… als ik snel op de tuimelaar duw (frequentie stationair) dan lijkt het verdacht veel op de tik die wij normaal ook hoorden.
Bij genoeg aanknopingspunten ga ik verder en zal ik weer foto’s plaatsen.. deel dus allen jullie kennis…
XM v6 ‘93. 12V Ambiance
friso
Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6
** Een Citroen slijt het meest door stilstand**





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Ze zitten idd in de tuimelaar onder je duim.
Ze mogen niet te “spons” achtig aanvoelen, maw de druk moet er lang genoeg in blijven
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Ben er net achter dat er eigenlijk er helemaal geen speling mag zitten tussen de klep en de tuimelaar. dus gaan we ze alle 6 vervangen… heb gehoord dat van een 605 v6 ze 15,- goedkoper zijn dan die van citroen…
wordt vervolgd
Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6
** Een Citroen slijt het meest door stilstand**
nah, dan zijn ze die onderdelen ws vergeten. Peugeot en Troen hebben een tijdje terug alle onderdelen prijzne gelijk getrokken…. Peugeot scheen te hard door zijn onderdeel zakjes heen te gaan…
we de onderdelen hadden binnengekregen hebben konden we de tuimelaaras gaan demonteren. eerst aan de rechterkant een borgveer verwijderd. De as kwam maar een 1,5 cm naar buiten…. na lang zoeken bleken er geen ringen te zitten tussen de veren die de tuimelaars op hun plaats houden en de tuimelaarashuis…in de as zit nl een groef, ik denk voor de oli doorvoer… de veer ging telkens in deze groef zitten waardoor de as niet verder naar buiten kon…wij vermoeden dat de kop al een keer gedaan is…de klepstoters voelde na het eruithalen heeel sponzig aan…maar de nieuwe ook!?? En nu weer vervangen… Meteen nemen de multiriem en de pompsnaar mee.
Opvallend was het prijs verschil tussen bedrijven.. een een motorenrevisiebedrijf 29,- ex btw en bij verschillende garages 54,- ex….
vogende keer verder met de opbouw…
Vandaag de boel weer terug gebouwd… Voor het starten karterpan-olie verwarmd met verfafbrander (de klepstoters zouden anders te lang zonder goede smeering bewegen en stuk kunnen gaan )en daarna gestart….na 15 min stationair laten lopen en stukje gereden…. GEEN VERBETERING!! de motor klint nog steeds als een diesel
Ik heb het vermoeden dat de olie niet in bij de cilinderrij aan de kant van het schutbord komt. is dit te meten/na te gaan o.i.d ?... Weet iemand meer over de olikanalen in de kop of heeft dit eens meegemaakt?
is een kantelende zuiger, behalve te horen, nog anders waarneembaar (zichtbaar)???
Mini cooper, BX 1400 ‘86 BX ‘91 Chic XM v6
** Een Citroen slijt het meest door stilstand**





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Welke olie gebruik je?
Heeft deze al een een spoeling gehad om alle kanalen “vrij” te maken?
Beste wat je kan doen is de oliedruk meten, heb je toch al enig gedacht.
Kantelende zuiger? blok opendoen en alles nameten.
Ik geloof niet dat je dit anders kan merken…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Ik heb de olie vervangen met 5w40 van Gastrol… nieuw olifilter enz. tevens is er een middel aan toegevoegd dat speciaal bedoeld is om de klepstoters te reinigen en voorkomen van vastzitten…(dit was voor we de boel vervangen hebben)
Vraag;
-waar kunnen we meten hoeveel druk?
-hoe zou het kunnen dat de ene rij wel olie bovenin de kop krijgt en de en ander niet.
- welk middel kunnen we het beste gebruiken om verstoppingen te verhelpen/oplossen?
-kun je de oliedruk op verschillende punten in het blok meten?





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
frisow schreef:Ik heb de olie vervangen met 5w40 van Gastrol… nieuw olifilter enz. tevens is er een middel aan toegevoegd dat speciaal bedoeld is om de klepstoters te reinigen en voorkomen van vastzitten…(dit was voor we de boel vervangen hebben)
Vraag;
-waar kunnen we meten hoeveel druk?
-hoe zou het kunnen dat de ene rij wel olie bovenin de kop krijgt en de en ander niet.
- welk middel kunnen we het beste gebruiken om verstoppingen te verhelpen/oplossen?
-kun je de oliedruk op verschillende punten in het blok meten?
In een ZPJ kan ips (uit ervaring) van 15W tot 0W in.
Wat je wel kan hebben is dat je hoofdlager(of andere) zooo ver weg zijn dat je met de dunne olie gewoon geen druk kan opbouwen, al zou dit wil héél raar zijn.
Druk meten: oliedrukcontact eruitschroeven en meter erin.
Smering in kop: ips “niet”, tenzij te lage oliedruk of verstopping.
Product: Wynns, Liqui Moly, Xenum, ... “Oil flush” of “Oil System Cleaner” of hoe ze het ook mogen noemen.
In verschillende punten meten? heb er geen idee van of je nog meer toegangen hebt in het ZPJ blok maar ik vrees ervoor.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.