


Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Hallo allemaal,
Ik heb onlangs de remblokken achter vervangen (waarbij dank voor de handleidingen die hier op het forum staan!) en de boel daar schoongemaakt. Bij het ontluchten bleek dat de LHM behoorlijk zwart was. Dus LHM-systeem (filters etc) schoongemaakt en LHM vervangen. Nogmaals achter ontlucht, tot de LHM daar mooi lichtgroen uitkwam.
En dan het probleem: sinds deze kleine operatie stuitert ze van achter als een dolle. Je kunt er met goed fatsoen geen drempel mee over . Waar kan dat aan liggen? Ik las in oudere topics iets over elektrische storingen etcetera voor wat het veergedrag betreft, maar waar moet ik dat zoeken? En kan het dan dat alleen achter problemen heeft? Voor is er niks aan de hand namelijk. Of is er toch iets met een veerbol/veerbollen aan de hand?
Help aub, want het is geen rijden zo, laat staan zweven…..
Sander
NB: het gaat om een XM 2.0i 16v automaat uit januari 1997.
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.
Re: stuiteren na vervangen remblokken achterzijde?
bleudelta schreef:Hallo allemaal,
Ik heb onlangs de remblokken achter vervangen (waarbij dank voor de handleidingen die hier op het forum staan!) en de boel daar schoongemaakt. Bij het ontluchten bleek dat de LHM behoorlijk zwart was. Dus LHM-systeem (filters etc) schoongemaakt en LHM vervangen. Nogmaals achter ontlucht, tot de LHM daar mooi lichtgroen uitkwam.
En dan het probleem: sinds deze kleine operatie stuitert ze van achter als een dolle. Je kunt er met goed fatsoen geen drempel mee over
. Waar kan dat aan liggen? Ik las in oudere topics iets over elektrische storingen etcetera voor wat het veergedrag betreft, maar waar moet ik dat zoeken? En kan het dan dat alleen achter problemen heeft? Voor is er niks aan de hand namelijk. Of is er toch iets met een veerbol/veerbollen aan de hand?
Help aub, want het is geen rijden zo, laat staan zweven…..
Sander
NB: het gaat om een XM 2.0i 16v automaat uit januari 1997.
Is de hoogte achter goed?
Zitten er storingen in het hydractief waardoor de middenbol niet meedoet?




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Ja en idd de bollen laten checken.
eXaMple schreef:Ja en idd de bollen laten checken.
Kan nooit kwaad, maar als de auto voor het spoelen wel goed veerde dan lijkt het mij sterk dat het aan de bollen ligt.




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Bij mij is ooit een bol gewoon geploft. En toen stuiterde ie echt vreselijk..
Dat was overigens wel nadat ie getest was.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Werkt de hoogte regeling wel goed in alle standen? Probeer een paar keer de hoogste en laagste stand. Spoeld de olie ff goed rond.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Je kan het niet uitsluiten. Maar als de wagen niet de juiste hoogte heeft dan zal ie ook met perfecte bollen stuiteren.



Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Danku! Dus de middenbol lijkt verdacht, gaan we sowieso even laten checken (en de andere bollen ook). Maar dat hele hydractief-elektra-verhaal: kan ik iets per ongeluk losgetrokken hebben oid, dat dat ineens niet meer werkt?
Nu je het zo over hoogte hebt: ik heb er niets aan veranderd, maar het is inderdaad net of ze achter in de hoogste stand staat, qua veergevoel dan. Dat gaan we eens even onderzoeken (bij mij weten gaat ze niet als snuffelauto (dwz met de neus op straat) door het leven, maar mijn vriendin rijdt in de auto, misschien dat een kleine wijziging mij nooit opgevallen is?). Overigens: hoog-laag gymnastieken doet ze zoals het hoort.
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dan lijken het toch de bollen. Al staat de auto vast in de sport stand, dan nog moet hij redelijk veren. Zou het niet kunnen dat je na het verversen van de olie de auto in de hoogste stand hebt gezet en de bollen de maximale druk kregen en bezweken zijn? Erg toevallig allemaal maar je moet wat.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
boukewerff schreef:Dan lijken het toch de bollen. Al staat de auto vast in de sport stand, dan nog moet hij redelijk veren. Zou het niet kunnen dat je na het verversen van de olie de auto in de hoogste stand hebt gezet en de bollen de maximale druk kregen en bezweken zijn? Erg toevallig allemaal maar je moet wat.
De klappen die de bollen krijgen met het rijden (dynamische druk) zijn veel hoger dan de de statische druk van de hoogste stand. Lijkt me dus sterk.
Maar je moet wat idd.
Ik zou eerst toch eens die hoogte goed checken.




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Misschien dat ze juist door het drukloos maken te veel ruimte hebben gekregen en daardoor zijn gescheurd? ( kan dit uberhaupt? )











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dat zou ook nog kunnen maar lijkt me niet aannemelijk. Maar weet je zeker dat de druk onder het rijden hoger is? Als je hem immers in de hoogste stand zet veert de auto tataal niet meer. Maw, ook bij een drempel drukt het wagengewicht het gas niet verder in elkaar.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
eXaMple schreef:Misschien dat ze juist door het drukloos maken te veel ruimte hebben gekregen en daardoor zijn gescheurd? ( kan dit uberhaupt? )
Het membraan kan scheuren, alleen had de TS dan wel last gehad van een zakkende kont bij remmen. En bij het spoelen van de remmen had er dan een hoop gas/lucht uit de leidingen moeten komen. Maar als het membraan scheurt dan is de vering zo hard als een plank.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Misschien blijft de hoogteregelaar achter hangen in een hogere rijstand? Of de elektroklep in de achterste hydractive regelaar wordt niet aangestuurd igv als de bollen wel goed blijken te zijn.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Citrophile schreef:Of de elektroklep in de achterste hydractive regelaar wordt niet aangestuurd igv als de bollen wel goed blijken te zijn.
Daar van gaat ze toch niet zo stuiteren? Dan rijdt ze gewoon alsof in de sportstand
Volg je hart, gebruik je hoofd.

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
@Brian, in de sportstand zal de achteras idd niet stuiteren. Maar misschien valt het extra op als de vooras soepel blijft veren en de achteras stug blijft. Maar wellicht is dit een “worst case” gedachte.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!