




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens mij komt het signaal voor de toerenteller van de bobine, en volgens het werkplaatshandboek ook….
Citroen!

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Bij mij zit er aan de snelheidsmeterkabel een Hall-gevertje. Waar is die dan voor? (ID 02-1970).....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
DriverD schreef:Volgens mij komt het signaal voor de toerenteller van de bobine, en volgens het werkplaatshandboek ook.
Vertel mij wat… ik ben inmiddels al aardig wat tijd kwijt geraakt met uitzoeken wat ze nou precies met die toerenteller uitgevreten hebben.
Uiteindelijk ga ik erachter komen, na de keuring heeft het wat meer prioriteit en dan ga ik er helemaal voor. Maar werken zal het kreng weer!
GW-tje schreef:Bij mij zit er aan de snelheidsmeterkabel een Hall-gevertje. Waar is die dan voor? (ID 02-1970).
Da’s luxe zeg! Heeft er misschien ooit een geavanceerde Halda Tripmaster o.i.d. in je DS gezeten? Kan zo snel geen andere toepassing bedenken.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Nou, het ziet er zéér origineel uit. Maar ik heb nog geen idee wat er vanaf getakt wordt en waar dit signaal zijn diensten bewijst….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Voorzichtig met afstellen van de koplampen, de kunststof busjes zijn vaak verhard, en breken gemakkelijk af. Moet je weer bestellen…duurt het nog langer voordat je weer rijdt!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dynamo puls kan nooit de toerenteller goed aansturen. Toerenteller krijgt puls van de bobine / contactpunt.
Wisselspanning uitgan laten voor wat ie is. Niet nodig in de DS.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
bogaard77 schreef:Dynamo puls kan nooit de toerenteller goed aansturen. Toerenteller krijgt puls van de bobine / contactpunt.
Wisselspanning uitgan laten voor wat ie is. Niet nodig in de DS.
Ik ben het helemaal met je eens. Maar ik wil altijd graag begrijpen wat de vorige eigenaar voor ogen heeft gehad met deze verandering, en vooral met welke reden. Om het vervolgens weer eigenwijs terug te bouwen
Zoals gezegd: zodra ze door de keuring is wordt dit één van de eerste punten die ik aanpak. Zodra ik ff met de multimeter heen en weer gezwaaid heb, ben ik al heel wat wijzer m.b.t. waar de draad van de toerenteller exact gebleven is, en wat ze in godsnaam met die wisselspanningsuitgang wilden bereiken…
vlietmansje schreef:Voorzichtig met afstellen van de koplampen, de kunststof busjes zijn vaak verhard, en breken gemakkelijk af. Moet je weer bestellen…duurt het nog langer voordat je weer rijdt!
Daar had je me al eens voor gewaarschuwd, en jij niet alleen. Totdat ik de nieuwe originele busjes binnen zou hebben in dit doemscenario, zou ik ondertussen echter wel een alternatief busje in elkaar geprutst hebben
Maar bedankt voor je waarschuwing.
Vandaag de rubberstukken binnengekregen voor aan de waterpomp en radiateur. Ze zien er steviger uit dan degene die er nu op zitten: ze zijn veel dikker qua wanddikte. Blij dat ik een setje besteld heb dus.
Vanavond regent het hier helaas, dus kan ik niet aan de dame verderwerken. Gelukkig heb ik de dynamo hier binnen liggen, gisteren de diodebrug doorgemeten en enkele soldeerpunten hersteld, vanavond beetje oppoetsen dan maar. En wat rondsurfen op Autoscout en Citromarkt wellicht: de Xsaar moet plaats maken voor een ruimere auto. Ik heb er genoeg van om dubbelgevouwen in mn coupeetje de kinderstoel vast te riemen op de achterbank. Jammer dat Citroen tussen de Xantia/XM tijd en de C4 zo weinig moois gemaakt heeft, nu wordt het voor mij kiezen tussen oud, goedkoop (in aanschaf althans!) en mooi, of nieuw en duur in aanschaf. Van de laatste 10 jaar vind ik eigenlijk alleen de C4 een geslaagd model, en typisch Citroen. C5 en Picasso kunnen me echt niet bekoren. XM en Xant vind ik wél schitterende auto’s en ook typisch Citroën. Maar dit alles is een ander verhaal dat eigenlijk niet in het topic van mijn dametje thuishoort.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gisteren: dynamo en accubak teruggeplaatst, V-snaren gespannen en LHM-vat weer op z’n plek gehangen.
Vandaag: Divers klein spul weer gemonteerd, alsmede radiateur en luchttunnel op hun juiste plek gezet. Het wordt alweer bijna een auto. Het viel me op dat de aandrijfashoes die ik een tijdje terug vervangen heb, van het tripohuis af geschoten is. Waarschijnlijk niet ver genoeg erop geduwd, stupid me! Gelukkig sloot het nog goed aan op elkaar, zodat er geen vuil of vocht in kon komen. Nog even naar kijken dus.
Van het weekend nog een paar uurtjes (hoop ik), en dan zijn we er zo’n beetje!
Huh, ben ik zomaar eens to the point zeg.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Voor deze keer zien we het door de vingers…
Citroen!





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
AH1828 schreef:Dat zal dan zondag zijn, want morgen loop je likkebaardend door de buurt
Dat was wel het plan ja. Helaas belde mijn vader gisterenavond. Hij was al 4 dagen bezig met de aanhanger opnieuw te bedraden, en nog steeds kwam hij er niet uit, ondanks alle uitleg en papiertjes die hij had meegekregen van mij. Dus heb ik vandaag zoonlief in de Xsaar geduwd en mijn vader geholpen met de aanhanger terwijl mijn moeder flesjes gaf en continu met dat kind zat te knuffelen Het was wel weer een schitterende vertoning toen ik over het Beijerplein reed!
‘s Avonds kon ik ook nog anderhalf uurtje vrijmaken voor mijn eigen dame. Ik heb de accu en spanningsregelaar weer gemonteerd, en de luchttunnel goed vastgezet. De radiateur gevuld met KVS. Vervolgens nog even het reservewiel erin gelegd en vastgetrokken met een spanband.
Zo! Nu hoop ikdat ik morgen nog even de tijd kan vinden om de aandrijfashoes opnieuw vast te zetten (ditmaal goed vast!) en de koplampen af te stellen. Dan nog even het rijdende onderdelen- en gereedschappakhuis dat ze momenteel is omtoveren in een normale, lege auto, en dan kunnen we maandag onze vriend de keurmeester weer bellen!!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Lekker samengewerkt, dus!
Begrijp ik dat je geen interesse meer hebt in een oude koeltunnel?
Tot dinsdag…





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
vlietmansje schreef:Begrijp ik dat je geen interesse meer hebt in een oude koeltunnel?
Jazeker wel! Ik wilde alleen graag de dame afmonteren, en zo slecht is mijn eigen tunnel dan ook weer niet. Jouw tunnel wil ik t.z.t. van nieuw doek voorzien en daarna omwisselen met de mijne, dat was mijn plan. Ooit. Als de dame er wat frisser bijstaat. Volgende eeuw ofzo.
En tot dinsdag ja, ik zal alle spullen meenemen voor je.
:smt202 :
Vandaag heb ik een productief dagje gehad: ik heb beide aandrijfashoezen opnieuw gemonteerd (was bij nader inzien niet tevreden over allebei, niet alleen degene die eraf gefloept was). Goedbedoelde poging gedaan om koplampen te stellen: vroeger stond in het instructieboekje van de CX een prachtig plaatje van hoe je de auto op 6 meter afstand van een muur moest zetten, en hoe hoog de lichtbundel dan mocht komen. Helaas niet zo bij de DS, alleen aanwijzingen over welke schroef je moet verdraaien voor horizontaal of verticaal verstellen. Gelukkig werkten alle stelschroefjes lekker soepel en braken er geen busjes af. Ik heb ze voorlopig even verder naar beneden gedraaid, zodat de bundel niet meer in mijn ogen scheen als ik ze ongeveer op 1 meter hoogte hield. Ook scheen de linker koplamp wat ver naar buiten, leek me nogal irritant voor tegemoetkomend verkeer. Morgenavond tijdens een proefritje even tegenover een muur of garagedeur zetten. Het is alleen nogal lastig om een vlakke ondergrond te vinden in deze wijk. (Hydrauliek-cursisten en Regio Arnhem-bijeenkomsten-bezoekers weten wat ik bedoel )
Toen kwam het grote moment: testdraaien. Het duurde enkele seconden voor ze wilde aanslaan (niet zo vreemd: ik had de LPG-toevoerslang los gehad) maar toen ze eenmaal aansloeg liep ze als vanouds. Direct viel op dat het laadlampje netjes uitfloepte na aanslaan, als gevolg van de bestede uren aan dynamo een spanningsregelaar
Nu had ik nog wat tijd over… Hmmm… eens kijken waarom dat STOP-lampje nooit werkt, nu wil ik ook dat alle relevante lampjes netjes aan- en uitgaan bij contact en starten. Kijk aan, hij doet het ook niet als ik de testknop indruk. Even gauw klokkenwinkel eruit gesloopt, en lampje vervangen. Presto! Weer een niet onbelangrijk dingetje aan het werken gekregen. Mooi geweest voor vanavond. Morgen een laatste check-up, auto leegruimen, dan een proefritje, én de langverwachte afspraak voor herkeuring maken. <roffel>
(Ze zijn zó tof he, die nieuwe smilies! Meer! a.u.b.!)
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
<roffel> <roffel> <roffel> <toeterdetoet> oude doen het ook nog, gelukkig
Leuk om te lezen dat het allemaal verspoedig verloopt.
Heel veel succes straks bij de APK.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”