Totaal aantal Berichten: 486
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Naar aanleiding van dit topic waarin ik massa’s goede tips kreeg waar ik op moest letten bij het kopen van een ‘project-DS’ (Non-citroviruslijders zeggen ook wel: oud roestig lijk). heb ik een DS op de kop kunnen tikken. Deze dame moest gewoon gered worden van de langzame dood. Dit draadje is voor haar.
Ik kocht deze DSpécial van Lopezdijkstra. Hij heeft mij alle goede kanten van deze auto laten zien, maar vooral ook de probleempunten met me nagelopen. Gewoon eerlijk. Waarschijnlijk had de auto als sloper een veelvoud opgebracht van de vraagprijs, maar als echte liefhebber zocht hij iemand die de auto weer de weg op zou helpen. That’s where I came in.
De auto heeft enkele jaren stilgestaan onder een boom, volgens mij ook nog met 1 raam op een kier, voordat Lopezdijkstra haar vond.
In het kort is de conditie: plaatwerk en interieur slecht, maar chassis en motor zijn meer dan redelijk.
Foto’s komen nog, moet even iets vinden waar ik ze kan uploaden.
Prioriteitenlijstje:
-Inventariseren: In welke staat zijn de cruciale onderdelen?
-Goed lopend krijgen
-Remmen, koppeling etc inspecteren en zo nodig repareren/vervangen
-APK-lijst aflopen en keurpoging
-Plaatwerk aanpakken
-Fijnafwerking (uiterlijk)
Wat ik er tot dusver mee gedaan heb:
[list]
24 mei: heb ik haar op een autotransporter geladen en mee naar huis genomen
25mei: Alles goed bekeken en opgeschreven welke problemen en prombleempjes geconstateerd worden. Kabels, stangen, scharnieren, raamechanieken e.d. gesmeerd en/of weer gangbaar gemaakt.
26 mei: benzinepomp verwisseld voor een andere gebruikte, de eerste was stuk. Sloten nagekeken, deuren linksvoor en rechtsachter openen nog niet
27 mei Nieuwe accu gekocht en gemonteerd, electrisch systeem getest. Alles werkt behalve het dashboard. Hier werkt alleen de benzinemeter van en het laadstroomlampje.
28 mei: Verse benzine in de tank gegooid en gekeken of de “nieuwe” benzinepomp werkt. Het lijkt erop van niet, helaas. Ook met ïnfuus (benzine in een flesje direct op carbu) wil ze niet. Nou heb ik haar nóg niet horen lopen!
29 mei: Het blijkt dat het stekkertje van de bobine naar de verdeler geen verbinding maakt. Geen wonder, want hij is helemaal uitgelubberd. Nieuw stekkertje aangezet en netjes afgewerkt met krimpkous. Weer aan het infuus gezet en nu start ze wel! Direct dient zich een volgend probleem aan: pokkeherrie Gelukkig lijkt alleen het flexibele uitlaatstuk kapot te zijn.
En het probleem met de benzinepomp blijft. Zou die tweede ook stuk zijn?
30 mei Flex uitlaatpijp en gloedjenieuwe benzinepomp besteld. Op aanraden van Lopezdijkstra eens gebeld met garage Jansen in Bennekom. Herman Jansen was aardig en behulpzaam, vertelde me waar ik nog even op moest letten bij montage, stuurde de gevraagde onderdelen dezelfde dag nog op en hoefde niet eens betaling vooraf of via rembours. “Nee joh, ik sluit wel gewoon een faktuur bij”. Mooi dat dat nog kan vandaag de dag!
Verklikkerlampjes in dashboard werken niet behalve laadstroom en de STOP lamp. Klokkenwinkel eruit gesloopt om dit aan te pakken.
31 mei: Mijn bestelling bij garage Jansen werd vanmiddag al gebracht! Joepie, nu kan ik het dit weekend nog monteren. Direct deze avond zet ik de nieuwe benzinepomp erop. Daarbij zie ik dat de verdamper los op zn beugel hangt, deze zet ik direct weer even vast.
Ik herstel het massakontakt van de bedrading achter het dashboard en neem het “klokkenspel” mee naar binnen om verder te werken aan het hardnekkige probleem van de verklikkerlampjes. De koperbanen zijn flink geoxideerd, daardoor werkt er vrijwel niets.
1 juni: Eindelijk wordt ze gewassen. De metamorfose loopt van “10-jaar-in-schuur-laten-rotten” naar “auto-die-nog-dagelijks gebruikt-wordt-maar-dringend-aandacht-behoeft”. Niet gek. Waar ze niet roest komt een goede laag Blanc Meije tevoorschijn.
Daarna wordt ze gestart, gaan in de hoogste stand de blokken eronder, en klus ik de flex pijp er onder. Ah heerlijk, nu loopt ze tenminste lekker rustig… Hé waarom slaat ze nou af? Benzinefilter leeg? Bah, het blijft tobben met de benzinepomp.
Ondanks dat ik in de aanvoerslang geblazen heb, lijkt er toch geen benzine te komen… Dat wordt de tank spoelen, iets eerder dan ik gepland had. Ach, ik kan haar nu zo vaak starten als ik wil zonder de buurt meteen een collectieve hartverzakking te bezorgen. Wordt vervolgd!
[/list:u]
Zoals gezegd, het is de bedoeling dat foto’s volgen
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Totaal aantal Berichten: 1425
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Weer een held!!
Gefeliciteerd en veel lol en leerzame momenten toegewenst bij het restaureren!
Gefeliciteerd. Succes met het APK klaar maken van je dame en natuurlijk met alle andere klussen die daarna nog zullen volgen.
Enne niet te lang wachten met de foto’s. Ben erg benieuwd hoe je dame eruit ziet.

Totaal aantal Berichten: 1234
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Wat een onderneming!!
succes Peter.
Schitterend verhaal en heel herkenbaar.
Ik ga je topic zeker volgen.
Misschien kan ik je hier en daar behulpzaam zijn. Want ik heb, en nog steeds, dezelfde weg bewandeld.
Heel veel succes.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Mooi Roger, kun je je vrije tijd nuttig besteden…
Benzine wordt aangezogen onderuit de tank, de slang hoort vast te zitten aan de aftapplug.
Verdere reactie via aanvulling op eerdere pb’s…
Rob.
Ik had ook het probleem dat ze niet op benzine wilde blijven lopen.
Bij mij zat de ontluchtingslang en benzineleiding op de tank omgedraaid.
Maar het lijkt mij sterk dat jij nu net dezelfde fout hebt.
Maar je tank is er zo uit hoor. Bank eruit plaat los en je ben bij je tank.
Achterspatbord eraf. Binnenspatbord eraf slangen los en je kunt hem eruit halen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Iedereen bedankt voor alle steunbetuigingen!
Ik weet niet of ik blij moet zijn met de opmerking dat ik lef heb, echter
Deze avond ben ik helaas té gaar om aan de auto te werken, het was de hele dag erg benauwd hier, en zeer druk op het werk. Als ik nu ga sleutelen lijkt me dat de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid niet erg ten goede komen.
Maar ik heb altijd dit forum nog! Ik ga me verder inlezen over de situatie rondom de benzinetank, en ik heb hier nog mijn tellerhuis liggen waar de verklikkerlampjes nog steeds niet meewerken. Die kontakten zijn erg slecht bereikbaar zeg. Maar ik verzin wel wat, elektra is m’n specialiteit.
Geen erg grote update dit keer dus, helaas. Oh wacht, ik zou nog een fotosite zoeken voor jullie zodat jullie de Dame Blanche kunnen bewonderen dan wel afkraken. Hier staan foto’s van de staat waarin ik haar gekregen heb. Schrik niet!
Hij lijkt wel erg veel op die van mij. Zelfs de kleur is het zelfde. En zo te zien ook de staat van het plaatwerk.
Ik zou als ik jou was eerst de kritieke punten nakijken.
Als deze in dezelfde staat zijn moet je wel heel goed na gaan denken of je dit wel wil en aankan.
Het is allemaal best te doen. Dat is het voordeel van staal. Zit er te veel dan kan je het wegslijpen, zit er te weinig dan kan je iets erbij lassen.
Maar het gaat een hoop tijd en geld kosten als zij op de kritieke punten niet hard meer is.
Maar als je het ziet zitten is het een prachtig project. Iedereen heeft mij ook geadviseerd om er niet aan te beginnen. Gelukkig wist ik niet waar ik aan begon, maar spijt heb ik nooit gehad. Je leert zo heel erg veel in een korte tijd.
Dus nogmaals veel plezier met je dame. Eerst met het opknappen en dan met het rijden.
Ja, een witte DS heeft wel iets (maar dat is dus héél persoonlijk). Ik heb mijn DS de naam “De Witte Dame” gegeven, gewoon Nederlands voor “La Dame Blanche”. Zie mijn avatar: het Philips-gebouw De Witte Dame in Eindhoven. En ik dacht héél lang dat mijn DS Blanc Meije was, maar na een grondige poetsbeurt bleek het tóch Blanc Cygne te zijn. Zie mijn website. Blanc Meije zou voor bouwjaar 7/1970 al héél twijfelachtig zijn, en toen ook nog bleek dat de kleurpastille “handgemaakt” was, veranderde die twijfel in zeker weten: de mijne is géén Blanc Meije. Succes met je restauratie van deze origineel Nederlandse DS !!
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wat een project. Weet waar je aan begint!
Citroen!
De foto’s vind ik best meevallen. Niks aan de hand.
Nauurlijk veel liefde geven. De bodum ben ik ook wel nieuwsgierig naar. neem ook eens een kijkje onder de afdekplaat van de tank voor me… (onder de bank) als je toch met de benzine tank bezig gaat. Wanneer ze daar best ok is ben ik helemaal gerustgesteld.
Sleutelze!
.komma

Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Had ook veel problemen in het begin, wist gelukkig ook niet goed waar ik aan begon, maar we hebben nu wel al een paar jaar een schitterende auto.
Leuk dat je de aanzwengelstang en wielmoersleutel als steun voor je kofferklep gebruikt.
Wieldoppen zullen je auto al snel een stuk beter laten uitzien. Ook zwarte hammerrite is een prima middel om onderdelen die niet geheel in het zicht zitten bij te werken. Gebruik echter voor je radiateur hittevaste verf.
Als je toch bezig bent met je dashboard, kijk dan eens op draadje
.
Maar ik kan begrijpen als je eerst grotere problemen wilt aanpakken, enfin, genoeg tips op dit forum…..
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Allemaal weer bedankt voor de tips.
ff reageren op een paar opmerkingen:
bartjes schreef:
Wieldoppen zullen je auto al snel een stuk beter laten uitzien.
Er zitten rondom wieldoppen op, alleen rechtsvoor is losgegaan bij het opslepen op de autotransporter destijds. Ik heb die dop natuurlijk gewoon nog, en zal later weer gemonteerd worden. Voorlopig heeft dit echter geen prioriteit, zoals je zal kunnen begrijpen.
Leuk dat je de aanzwengelstang en wielmoersleutel als steun voor je kofferklep gebruikt.
Hmm ja ik moest toch wat ops: Inmiddels blijft de klep netjes uit zichzelf openstaan.
Dirkman schreef:
De bodum ben ik ook wel nieuwsgierig naar. neem ook eens een kijkje onder de afdekplaat van de tank voor me… (onder de bank) als je toch met de benzine tank bezig gaat. Wanneer ze daar best ok is ben ik helemaal gerustgesteld.
De afdekplaat ziet er gewoon goed uit. Ongedeukt, ongeroest, alle klemmetjes eraan, netjes het dempingmateriaal ongeschonden op de onderkant, viel me alleszins mee. Ook de bodem ziet er van onderen opmerkelijk goed uit, vind ik zelf. Als ik haar weer eens met haar bips omhoog zet, zal ik eens proberen om er een foto van te maken. Vandaag de bank eruit gehaald en de tank losgemaakt, ook dit ziet er allemaal keurig uit. Op 1 verrassing na: 1 of andere onverlaat heeft in het verleden een enorme bol kit op de tank rond de aansluiting van de benzineslang gespoten. Dit heb ik natuurlijk meteen verwijderd om te zien welk probleem hieronder verstopt zat. De buitenslang was een stuk ingesneden, zodat je de binnenslang door het koperen pijpje de tank binnen zag gaan. Dit slangetje kreeg ik niet los. Ik heb eerst de tank afgetapt via de aftapplug uiteraard. Deze durfde ik echter niet helemaal los te draaien, aangezien het voelde alsof deze met een soort losse moer in de tank bevestigd zit. Nu ben ik dus op het punt dat de hele tank los zit, behalve de aanvoerslang zit er nog aan. Kan iemand mij vertellen hoe nu verder te gaan? Ik zal ook kijken in de boeken of er een doorsnede o.i.d. in staat.
BTW: ze is een echte DS! Bij het verwijderen van de achterbank vond ik namelijk het verplichte muizennest
Verder valt me op dat ze erg prettig is om aan te sleutelen: moeren komen makkelijk los, je ziet vrij snel hoe iets in elkaar zit (behalve de benzineleiding dan ). Dat was bij mijn oude peugeot 405 break uit ‘89 wel anders!
Hoe dan ook: tips over die slang zijn zeer welkom, ondertussen snuffel ik zelf even in mn lectuur hier.
Daarnaast heb ik vandaag via een klant van het bedrijf waar ik werk een blik Owatrol gekregen voor de spreekwoordelijke scheet en 2 knikkers. Dat hebben we dus ook alweer binnen. *geluid van zoemer* NEXT!!

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De aanvoerslang zit ingehaakt in een dop in de tankbodem om te voorkomen dat hij gaat zweven en je daardoor niet de gehele tank kunt leegrijden.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die witte kunststof aanvoerslang kan je dus niet zomaar uit je tank trekken bij de bevestiging bovenaan de tank. Wel kan je de slang daar doorsnijden (en bij montage tank weer verbinden met een stukje rubber slang over de witte slang. Wel oppassen dat het goed luchtdicht is, anders zuigt je benzinepomp geen benzine meer aan).
Citroen!