karel schreef:Een rotte ontstekingsmodule of BDP-sensor geeft ook dit soort leuke effecten.
Ja dat kan inderdaad. Het kan echter ook in de onderdelen ervoor zitten. Ik bedoelde eigenlijk dat je het beste vanaf het onderdeel dat het niet doet, alle functionele elementen in de aansturing daarvan, tot aan de bron elementen stap voor stap na kan kijken. Voor de ontsteking zijn dat uiteindelijk de voedingsspanning op de ECU en de BDP sensor. Daar zitten nog tussen: bougies zelf, kabels, verdeelkap, bobine met voeding en aarde verbindingen, module, ECU.
ALs je het een paar keer gedaan hebt dan gaat dat redelijk rap met een mulitmeter, een diode en een losse bougie.
Ook voor de brandstof kan je zo een lijstje opstellen.
Arjan Verkade schreef:@FransTBX
Mooi logisch lijstje om af te werken
Tja iets te vaak gedaan denk ik (hoezo betrouwbare auto?) .
Nou Frans je had gelijk. Hij maakt ergens sluiting maar waar het precies zat konden ze niet vinden. Nu wordt de hele zooi opnieuw aangelegd. Daar zijn ze deze week al mee begonnen.
De nieuwe startmotor was al kapot gestart dus er is weer een nieuwe ingekomen. En wat denk je? Je draait de sleutel om en niks. Maar na 2 seconden begint de startmoter dan toch ineens te draaien. Erg langzaam dus er is nog iets niet goed. Maar de auto slaat nu dus wel weer aan en loopt op benzine en lpg.
Nu moet dus de start(vertraging/probleem langzaam draaiende startmotor) onderzocht worden. De massakabels zijn vervangen maar ik denk door het vele starten dat het contactslot ook zijn beste tijd wel heeft gehad. Dus ook dat moet vervangen worden. Een automaat aanduwen kan niet, dus ik wil gewoon dat de auto perfect start.
Goed en dan de winterbanden. Ik ga met deze auto op wintersport. Jaja ik hou wel van een uitdaging. Skibox (jetbag) op het dak. Maar nou de vraag wat voor winterbanden zijn goed. Mijn voorkeur gaat uit naar michelin of bridgestone. Hebben jullie nog een advies of een goed adresje voor me?
Verder wil ik de boxen in de hoedenplank laten bouwen. Maar ik wil er eigenlijk ook nog 2 in de achterportieren laten zetten. Is dat mogelijk of niet? Ligt waarschijnlijk nog geen bedrading voor denk ik?
De to-do list dus nog voor de wintersport: (die is februari 2009 goddank )
- winterbanden
- stoelverwarming fixen
- audio afmaken
- radiografische cv in laten bouwen
- dakdragers + thule jetbag kopen
- cruise control in laten bouwen
Afspraak is al meerdere malen uitgesteld en inmiddels tot nader order. Maar nu het ding weer loopt wil ik zsm verder gaan met de bx en het hok afmaken.
Tips en info over banden hoor ik graag. Ow ja ik neem uiteraard heel veel gereedschap mee.
Ow en sneeuwkettingen? Heeft iemand die toevallig nog?
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Over die Cruise Control moet je ons (mij ;D ) zeker op de hoogte houden
Ik heb nog wel sneeuwkettingen, weet zo alleen even niet meer voor welke maat. Voor welke maat heb je het nodig (winterbanden meestal iets smaller dan normaal)?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Totaal aantal Berichten: 1986
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
ik zou liever vredestein winterbanden willen dan michelin, die schijnen minder te zijn
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
@BX19TZI: is dat fijne startonderbreek-contact van je automaat al ge-elimineerd als foutoorzaak? Ook de bijbehorende stekkerverbindingen.
Een koude las in zo’n circuit door een overgangsweerstand kan namelijk precies veroorzaken wat je nu omschrijft als traag starten.
Ich bin ein Breaker
- radiografische cv in laten bouwen
- cruise control in laten bouwen
Ga je nou echt radiografische cv LATEN inbouwen?? heb je veel zwart geld waar je vanaf wil ofzo? En cruise control laten inbouwen in een auto die technisch nog niet eens goed is? Sorry hoor, maar ik vind niet dat je ooit nog mag klagen dat BXen geldverslinders zijn…
Voor de bandjes moet je gewoon even de test van dit jaar in de Autoweek NL of De lezen. Laatste keer kocht ik Pirelli’s waar ik erg tevreden over was.
Dakdragers the originals heb ik liggen en zijn beschikbaar mocht je doie nodig hebben.
Harm schreef:- radiografische cv in laten bouwen
- cruise control in laten bouwenGa je nou echt radiografische cv LATEN inbouwen?? heb je veel zwart geld waar je vanaf wil ofzo? En cruise control laten inbouwen in een auto die technisch nog niet eens goed is? Sorry hoor, maar ik vind niet dat je ooit nog mag klagen dat BXen geldverslinders zijn…
@ Harm maak je niet zo druk joh. Mijn bx-en zijn straks in veel betere staat dan die van jou. En dat doe ik omdat ik dat wil. Hoe jij dat doet moet je helemaal zelf weten.
Het ding loopt nu dus weer. Na het vervangen van het contactslot en nieuwe kabels aanleggen heeft die er weer zin in. Dat gevoel nam snel weer af want nu weigert die weer stationair te lopen. Dus dat wordt weer zoeken. Stappenmotor of iets dergelijks? Ik blijf nu kalmer dan normaal in ieder geval. Ding blijft maar tegenwerken, maar ooit moet het toch weer doen. Toch?
Alles is nu ongeveer vernieuwd en als het ene wordt vernieuwd gaat het andere kapot. Dat is nou eenmaal de eigenschap van deze BX. Daar ben ik dan mooi klaar mee. Maar ik heb vertrouwen genoeg dat het goed komt.
Gelukkig is mijn geldboom nog niet op.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Oke ik heb jullie hulp weer eens nodig. Ik kom er gewoon niet meer uit.
Dit kansloze hok weigert stationair te lopen op benzine. Logisch opzich want als die op gas loopt schakelt die allerlei dingen uit.
Maar ik heb nu inmiddels de gaskleppossitiemeter (zo heet at geloof ik) vervangen. Een nieuwe heb ik erin gezet maar uiteraard zelfde ellende. Wat kan het zijn? Ik heb zelf gene idee-en meer. Op gas loopt die mooi. Op benzine kan ik ook wel rijden maar zodra ik stil moet staan voor een stoplicht valt die uit. Aangezien het ook nog een automaat is kun je hem niet constant hoog houden in toeren. Ik begin het ernstig zat te worden. Wie helpt me?

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Het zou je stappenmotor kunnen zijn. Even het stekkertje goed schoonmaken en in de contactspray zetten, en het ding zelf even flink doorspoelen met remmenreiniger oid. zul je zien dat er best wat zwarte troep uit dat ding kan lopen *zeker met een LPG machine waarbij wel eens een backfire is geweest* als je hem helemaal hebt doorgefloten met reiniger vervolgens doorspoelen met WD40 oid en dan eens kijken of het beter is.
Ook kan het zijn dat er ergens valse lucht wordt gezogen door een vacuumslangetje dat los/niet goed zit, of een scheurtje in de slang tussen de inlaat en de gasklep. Nou weet ik niet of de 8V net zo allergisch is voor valse lucht als de 16V, maar ik heb met mijn auto in het begin geregeld stationair problemen gehad door bovenstaande oorzaken.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Totaal aantal Berichten: 27985
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als die valse lucht zou trekken moet die daar toch op LPG juist last van hebben?
Heeft de stappenmotor ook niet gewoon zijn functie op LPG, of wordt die dan niet gebruikt bij stationair loop?
Vreemd is dat die op LPG dus goed loopt.
En dat die op benzine wel rijdtbaar, behalve stationair.
Er werken zijn dus veel dingen die hun werk prima doen
Injectiecomputer resetten?
Tja even simpel beginnen denk ik dan maar

Totaal aantal Berichten: 2791
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Ik neem aan dat de polen nog nooit van een scoop hebben gehoord??
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Arjan Verkade schreef:Als die valse lucht zou trekken moet die daar toch op LPG juist last van hebben?
Bij mij niet zo heel erg, je zou het idd wel verwachten, maar ik moet zeggen dat ie op LPG juist nog heel behoorlijk stationair wilt lopen als er ergens een vacuum slangetje los zit, meja, ik heb een andere motor.
Arjan Verkade schreef:
Heeft de stappenmotor ook niet gewoon zijn functie op LPG, of wordt die dan niet gebruikt bij stationair loop?
Bij mijn installatie wordt het stationaire toerental door de verdamper zelf geregeld, er zit een stelschroef hiervoor op de verdamper zelf
Arjan Verkade schreef:
Vreemd is dat die op LPG dus goed loopt.
En dat die op benzine wel rijdtbaar, behalve stationair.
Er werken zijn dus veel dingen die hun werk prima doenInjectiecomputer resetten?
Tja even simpel beginnen denk ik dan maar
Dat is wel een goed punt, maar ik denk dat zijn computer inmiddels wel 100x gereset is, maar er moet inderdaad maar ergens gekeken gaan worden.
Bij mijn auto heb ik ook behoorlijk wat LPG/Benzine problemen gehad.
iig loopt mijn motor zelfs zonder LMM-meter nog prima stationair, maar gaat rijden totaal niet meer, dan heeft ie hem echt wel nodig.
Ik heb vwb het stationair draaien enorm veel baat gehad bij het schoonmaken van de stappenmotor, en dat is iets wat ik best regelmatig moet doen (paar keer per jaar) Ik vermoed dat omdat de luchtslang gevuld met LPG is, en de vacuumslang naar de stappenmotor hierop aangesloten is, dat het LPG mengsel de stappenmotor vervuild of de smering van de rotor weghaalt waardoor hij steeds stroever gaat werken. In mijn geval gaat ie meestal te hoog stationair draaien wanneer de stappenmotor vuil is, maar heel erg hakkeling tot uitvallen aan toe komt ook voor, een beetje een manisch depressief probleem eigenlijk.
Magoe, ik heb vwb de 8klepper niet heel veel ervaring, en al helemaal niet op LPG (behoudens een monopoint 1600 dan)
Ik zou zeggen gewoon alles wat er mee te maken heeft schoonmaken en kijken waar het op uitloopt. Je bent nu zo dicht bij… er zou toch uiteindelijk eens een fijne auto van temaken moeten zijn.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Het kan aan mij liggen maar volgens mij heeft een 8V geen stappenmotor. Het stationair toerental wordt ingesteld met de stelschroef op de gasklep zelf.
Wel zit er een omloopleiding voor de gasklep (NIET de luchtmeter) met een aansturing van of een meting naar de ECU. Ik weet eigenlijk niet wat die precies doet. Bij mij zit ie aan de achterkant van het blok bij de bestuurder zeg maar. Deze regelt niet actief in ieder geval. Ik denk eigenlijk dat ie een soort van ver open/ gewoon open/dicht gaat bij een toerentalgrenswaarde waaronder de motor afslaat, een bewaking dus door, oh shit, een stappenmotor. Maar er zit helemaal geen elektromotor achtig iets op, wellicht dan een membraan op onderdruk van het inlaatkanaal met vrijgave door de ECU?
De functie leid ik af uit de manier waarop de motor het stationair toerental oppakt als ik het gas los laat en de koppeling in trap. Na passeren (lees lager worden) van het normale stationair toerental geeft ie dan even een dot gas tot 1500 tmp voordat ie stabiel blijft hangen op het normale toerental.
De schakelaar op de gasklep is ALLEEN MAAR een eindcontact (maak contact) voor geengas/volgas signaal naar de ECU. Die dingen zijn zeer goed van kwaliteit over het algemeen en gaan zelden stuk. Als het contact niet wordt gemaakt blijft de motor van mijn 16V (ja dat is inderdaad een heel andere gasklep met een veel lagere veerspanning) op een veel hoger toerental (leklucht via gasklep) draaien dan normaal stationair. Bij afslaan heeft vervangen van dat contact volgens mij geen zin maar dat is eenvoudig getest (heb ik alleen nog niet gedaan).
Met alle respect naar ieder: ik zie eigenlijk nog geen echt goed kanshebber tussen de genoemde opties tot nu toe, alleen het stationair schakelding is inderdaad een grote kanshebber. We zijn er nog niet helemaal uit volgens mij.
We hebben in ieder geval als data:
1. Motor liep wel stationair op benzine voordat ellende met vollopende cilinders begon. Motor liep tijdens probleem toen even helemaal niet meer.
2. Daarna is er een en ander aan bedrading vervangen. Het is belangrijk te weten wat er daar precies is veranderd. Is er ook bedrading verwijderd zonder vervanging?
3. Motor loopt niet meer stationair op benzine en wel op gas.
Ik lever hierbij aan als optie
A. De vrijgave van de stationair bewaking via de omloopleiding (zeg maar de “stationair regeling” van de 8V) is gesneuveld in het proces van vervangen van de bedrading.
Motivatie: op gas loopt ie wel dus het zit alleen in het benzine regelgedeelte en dat is zo een beetje het enige dat regelt. Vervuiling lijkt me minder voor de hand liggend, omdat ik dat bij een 8V nog nooit heb gezien / last van heb gehad en inderdaad bij de 16V (op alleen benzine)regelmatig, voordat ik de motor van binnen echt mooi schoon had en echt goede olie ging gebruiken.
Ontbrekende info: loopt de motor wel bijna stationair op benzine als je met de hand het toerental langzaam laat zakken tot bijna stationair, net boven het punt dat de gasklep het eindcontact maakt? Eventueel kan je ook proberen rond te rijden met het stekkertje van de gasklepschakelaar losgemaakt. Op welk stationair toerental je dan uitkomt weet ik niet, maar je omzeilt dan in ieder geval de stationair regeling wel.
Ik ben weer zeer benieuwd.