2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
dilemmaaaaaaaaaaaaaaa
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 29 maart 2005 02:13 PM
  [ # 16 ]

Ik ben sinds oktober vorig jaar de trotse eigenaar van een 2000 Pallas uit ‘77. Dus met de oude DS-motor, na 1979 (toch?) kregen de 2-liters een ze een nieuwe, betere (en zuiniger) motor. Ook hier betrof het in zoverre een impulsaankoop dat ik me van tevoren maar beperkt heb verdiept in de veel voorkomende gebreken. Technisch ben ik in het bezit van twee prachtige linkerhanden dus dat betekent veel laten doen en dus meer kosten dan iemand met twee rechterhanden… En wat proberen te leren in de tussentijd. Maar daarvoor heb ik nog te weinig problemen gehad… (de kosten vallen dus nog erg mee, maar ik rijd er dan absoluut niet dagelijks mee).

Wat mij tot nu toe is opgevallen:
- Verdroogde rubbers.
- Hydraulische leidingen: als je zelf geen brug hebt is het erg moeilijk hier zelf bij te komen, zeker als het lek ergens in de wielkast zit (zat, bleek uiteindelijk eenvoudig en goedkoop te verhelpen). Maar dit lijkt me niet het voornaamste probleem. Dat is tot nu toe toch wel:
- Roest! Vooral dorpels en de onderzijden van de portieren zijn een probleem. Randen motorkap en kofferdeksel zijn ook bekende pijnpunten, maar die zijn bij mij nog goed.
Op mijn Pallas zitten van die fraaie RVS dorpelplaten. Ziet er mooi uit maar je ziet niet wat er onder zit. De bevestigingspunten van deze platen (schroefgaten in de dorpels) zijn het begin van mijn voornaamste en meest recente roestproblemen. Inmiddels is dit wel weer opgelost, maar de vraag is voor hoelang, de roestpreventie en de kwaliteit staal van deze auto’s is niet geweldig, staal is erg dun (ook bv. in vergelijking met een DS) en van roestpreventie hadden ze in de jaren ‘70 volgens mij nog nooit gehoord.

Maar verder: absoluut doen. De CX is een prachtige auto en rijdt als geen andere. Oude auto’s kosten qua onderhoud nu eenmaal meer dan moderne, de CX is daarop geen uitzondering (heb ik me laten vertellen).

Voor een checklist van zaken waar je op moet letten kun je verder terecht op de site van de CX Club (http://www.citroen-cxclub.nl) of op http://www.citroen.mb.ca/cxfaq
Succes!

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 29 maart 2005 02:17 PM
  [ # 17 ]

Ik ben bang dat zelfs met de B9HVX’en je dat misschien nog niet haalt. De T2 is al een stuk zuiniger vanwege de intercooler. Als je ooit nog iets aanpast zou ik dan ook zeker een intercooler overwegen, CGAT heeft er ook een en ik vind het verbruik dat hij haalt extreem laag voor een auto met 440pk. Het helpt met vermogen, maar nog veel belangrijker, verbruik wordt ook minder. Ik vind mij Gti T2 zelfs vrij zuinig. Ik ben nog niet helemaal zeker of het reservelampje van de benzine het doet, dus ik ben nog vrij huiverig over het leegrijden totdat ik een tankje met reserve super achterin heb liggen, maar op het moment ziet het er naar uit dat ik met 68 liter minimaal zo’n 590km zou moeten kunnen halen. Met alleen rijksweg (niet te hard rijden Smile) schijnt 1 op 10 haalbaar te zijn, maar dat moet ik nog zien.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 29 maart 2005 02:26 PM
  [ # 18 ]

Mijn ervaring is een echtpaar dat puur uit emotie een CX GTI kocht en hij
later trots kwam vertellen dat zaterdags zijn vrouw zei"Kom zullen we nog
een stukje gaan rijden” Kijk dan heb je iets om van te genieten en laten we eerlijk zijn,een hobby mag toch iets kosten.En als er probleempjes zijn
bestaat er ook nog een Forum waar we iederen graag willen helpen.

Profiel  
 
MSL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 25-09-2004

Gepost: 24 mei 2005 07:37 PM
  [ # 19 ]

*Schop*
Ik heb geloof ik al op het forum laten doorschemeren dat ik meer dan normaal geinteresseerd ben in een CX. Op Marktplaats en Autototaal staat een advertentie van een anthracietgrijze (gris renard?) GTi Turbo 2 die mij bijzonder geraakt heeft. Maar nou komt het probleem. Ik ben een (thuiswonende) student van bijna 23 met twee linkerhanden. Ik heb weliswaar 11,000,- op mijn spaarrekening staan maar mijn ouders hebben mij te kennen gegeven dat ik dat geld nog ‘‘hard nodig zal hebben’‘. Wat ik met een CX wil is: ‘s winters in de stalling en in de lente enkele plezierritjes en in de zomer naar Zuid-Frankrijk (daar zijn CX’en ook voor gemaakt; lange snelle Autoroute kilometers Wink ). Dus dat betekent dat ik weinig km’s per jaar maak. Ik wil haar dus niet voor dagelijkse ritten gebruiken. Daar heb ik mijn OV en een Renault Clio voor. Is het zo dat stilstand bij een CX automatisch achteruitgang betekent?  Rolling Eyes

Edit: plaatje bijgevoegd

La CX, elle est plus qu’une voiture.

Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 24 mei 2005 07:45 PM
  [ # 20 ]

Geldt dat niet voor elke auto?
Maar ik neem aan dat het ook afhankelijk is van de plek waar je haar stalt.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
MSL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 25-09-2004

Gepost: 24 mei 2005 08:02 PM
  [ # 21 ]

Dat is i.d.d. ook een vraag. Maar ik ken iemand die nogal wat boeren kent, misschien kan ik via hem aan een goed(kop)e stalling komen.  Rolling Eyes

La CX, elle est plus qu’une voiture.

Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 24 mei 2005 08:19 PM
  [ # 22 ]

Hmmm, voor citroens geldt in het algemeen - je moet er mee rijden. Ze houden er niet van om gestald te worden. Die 11,000 kan in een jaar op zijn met een CX, maar je hebt best kans dat je het 2 jaar lang redt Smile. Auto’s zijn nu eenmaal duur, en CX’en duurder dan veel anderen tenzij je de afschrijving meetelt, want dan valt het ineens extreem mee.

En ja, wat moet je dan doen… ik denk dat wij hier dat niet voor je kunnen beslissen. Ik heb een calculatortje gemaakt http://www.sans-pareil.net/autokosten.php waar je een overzicht kan krijgen wat je per maand kwijt bent. Schaal je onderhoudskosten per km wel hoog in (0,08-0,10 per km) als je er aan gaat rekenen. Dan heb je een indruk wat je er aan kwijt gaat zijn. Kijk wat je te besteden hebts per maand aan een auto, en je weet hoe hard je gaat interen op je 11,000 (en interen ga je), dan moet je beslissen of je dat een acceptabele situatie vindt om in een CX te kunnen rijden… en wat ga je doen als je 11,000 op is? Heb je tegen die tijd al voldoende inkomen om CX rijden te bekostigen (ik houd zelf toch rekening met 500 per maand aan CX contributie).

Maar goed… reken uit waar je aan toe bent… en van stilstaan wordt ie niet beter… ik denk dat de ideale situatie voor een CX regelmatig gebruik voor lange stukken is, niet bezuingen op onderhoud en binnen parkeren, dan blijft ie misschien wel het beste.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 24 mei 2005 08:32 PM
  [ # 23 ]

500 per maand aan CX contributie

Maar goed, dat is dus sterk afhankelijk van het aantal kilometers dat je ermee maakt. Maar de (onderhouds)kosten gaan een keer komen natuurlijk…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 24 mei 2005 09:19 PM
  [ # 24 ]

heb ook 3 jaar lang getwijfeld en zo lang in xm’s rond gereden, maar heb er geen moment spijt van !! wel moet ik donderdag naar de garage Crying or Very sad  poreuse benzine leidingen, ach ja je moet er wat voor over hebben ! Wink  ik zeg doen ! Smile

groet Roy
:cevr

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
MSL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 25-09-2004

Gepost: 24 mei 2005 10:42 PM
  [ # 25 ]

Ja maar goed; het ligt er ook maar aan wat je te besteden hebt. En die 11,000,- is spaargeld. En als S-P meldt dat je die 11,000 er binnen no-time doorheen kan jassen dan denk ik dat het GTi Turbo 2 gebeuren even op de lange baan schuif. Of ik moet op zoek gaan naar een mooie 22 TRS voor een fijn prijsje. Want ik heb zo’n idee dat dat nog wel een beetje te managen valt (wat geld betreft, en ik weet dat er wel eens wat stuk aan kan gaan maar ja, wie mooi wil zijn moet pijn lijden Wink ).

La CX, elle est plus qu’une voiture.

Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français

Profiel  
 
wannabee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 24 mei 2005 11:24 PM
  [ # 26 ]

Hoe heet dit ook al weer, luxeprobleem ofzoiets?  Een auto rijden kost nu eenmaal geld. Een cx kost waarschijnlijk meer, maar goed, dat is de keus die je maakt. Een CX rijden is geen rationele keuze, rationeel koop je mitshubishi colt van 4 jaar oud. CX is een gevoel.
23 jaar- 11000 euro, geen vaste lasten, ga ervan genieten man!  Cool 
groet Johan

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 25 mei 2005 12:01 AM
  [ # 27 ]

Ach ja… voor mij was uiteindelijk de overweging dat het leven veel te kort is om een paar honderd uur per jaar in een andere auto te ziteen dan die je eigenlijk had willen hebben Smile.

Maar goed, met 11,000 kan je best een eindje komen hoor. Als je de kmtrage laag houdt kan je het misschien zelfs rekken tot een jaar of 4… dat zijn wel 4 hele mooie jaren dan Smile.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
MSL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 25-09-2004

Gepost: 25 mei 2005 08:50 PM
  [ # 28 ]

Ben intussen definitief tot inkeer gekomen en mijn eventuele aanschaf van een CX in de ijskast gezet tot het moment dat ik afgestudeerd ben en ergens een baan heb (als leraar) en voldoende financiën heb heb om de niet geringe lasten van een CX te bekostigen.  Crying or Very sad  Jammer maar geduld is een schone zaak. En voorlopig is OV nog gratis en mijn Cliootje heeft ook genoeg karakter. Piept en kraakt alsof het een lieve lust is. Et alors? Een Franse auto leeft.  Smile

La CX, elle est plus qu’une voiture.

Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook