























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Thnx!
Zo te zien moet ik dus wel degelijk aan een slechte pomp denken!
par eXeMple! schreef:De auto komt moeilijk meer omhoog (bijv. bij gymmen), en doet er iig veel te lang over. Dan krijg ik vaak de displaymelding “Hydrauliek druk” en moet ik gas bijgeven om de auto omhoog te krijgen.
Bollen zijn 15000 km terug op druk gebracht, systeem is schoongemaakt en gespoeld, nieuw LHM (blauw) er in, niveau is goed. Kan dit aan de pomp liggen of moet ik het elders zoeken?
@par eXeMple!
Ja, zou kunnen. Maar sluit drukregelaar en debietverdeler of vervuiling daarvan ook niet uit.
ik heb iig maar eens een beurt bij chyparse geboekt. Die zitten hier om de hoek.
de lhm is tigk km wel eens ververst maar het systeem heeft iig sinds ik er in rij geen spoeling gehad.
Tevens laat ik ff alle bollen controleren qua druk.
Daarna zie ik wel weer verder aangezien dit het meest eenvoudigste is om te doen en ik hooguit 2 weken hoef rond te rijden met die spoelhandel.
ff en updatetje…
ik rij nu inmiddels een km of 1000 met dat schoonmaak spul in de leidingen en verdomd… het werkt.
Het veren gaat steeds beter, zeker aan de achterkant. Alsof er idd gewoon steeds meer troep aan het loskomen is.
Enige waar ik nog ff tegen aan ben gelopen;
de kont zakt wat te vlot in. Niet op de grond maar toch. Voorkant blijft keurig op hoogte. Dat zou interne lekkage kunnen zijn. Iemand een idee hoe je dat kunt localiseren zonder alles los te moeten trekken?
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Wat bedoel je met interne lekkage?









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Lekke Smac bol?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Paul Cornelisse schreef:Lekke Smac bol?
welke is dat ook al weer?
Die ene die je alleen los krijgt als je het sub-frame losmaakt?
of
die ene die achter het hitte schild zit ?





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
par eXeMple! schreef:Wat bedoel je met interne lekkage?
Dat de afdichtingen intern nooit 100% sluiten, waardoor er drukverlies optreedt. SMAC bol dient er alleen maar om het drukverlies op te vangen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
met de smacbol wordt de bol bedoeld die vrijwel niet zichtbaar op je achteras zit, een andere vorm heeft en vrijwel nooit vervangen wordt. Die achter het subframe is gewoon je HA bol van de achteras.
Maar voor hetzelfde geld klopt er geen hout van wat ik nu zeg…...kan ook niet even snel een fototje maken…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Het is al meerdere keren getypt. De bol midden boven je hitteschild is je achterste hydractivebol. Die is verantwoordelijk voor het hard/zacht veren. Linksachter, bovenop het subframe ligt je SMAC bol. Daar moet je het subframe voor laten zakken en dat is de zogenaamde hooghoudtbol.
Interne lekkage heeft niets met een lekke bol van doen. Dit zijn 2 totaal verschillende dingen. Interne lekkage is altijd al in geringe mate aanwezig doordat niet alles 100% afdicht, maar met de tijd en door slecht onderhoud wordt die lekkage groter. De SMAC bol kan het verlies dan niet meer opvangen en de dame zakt sneller dan je zou willen. Dit verlies kan in ieder bewegend hydraulisch component zitten. Denk aan veercilinders, hoogteregelaar etc.
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar iedereen denkt geloof ik ineens een slechte pomp te hebben. Bedenk je wel dat een 6+2 pomp een laag debiet geeft aan de vering en hierdoor een hydraulische druk melding niet te voorkomen is bij het gymen vanuit de laagste stand.. Dat hebben ze allemaal.
@Gompy: dat van het spoelen zou je onderhand wel moeten weten, dat heeft verschrikkelijk veel invloed…
Xsara Coupe
De lhm is al eerder vervangen sind sik ‘m heb. Dat was ook niet zozeer het probleem ofzo. Dit is de eerste keer sinds ik ‘m heb dat er iig een schoonmaakactie in de leidingen plaats heeft gevonden. Aangezien alles verder in orde was leek me dat de enige verklaring waarom de boel minder ging veren.
Resultaat is er dus ook naar. Elke dag gaat het wat beter nu. Hoewel ik wel denk dat ik nu niet heel veel verschil meer zal merken. Binnenkort het spul er dus maar uit halen.
De bollen zijn ook allemaal keurig op druk gecontroleerd behalve die ene speciale dus.
Interne lekkage moet je mee leren leven denk ik, maar ik vroeg me gewoon af of je bepaalde stukken kunt uitsluiten. Zakken gebeurt namelijk wat te vlot aan de achterzijde terwijl voro alles perfect blijft staan.
Wat ik me wel nog ff afvraag… als de gewone LHM er weer in gaat… halen ze dan ook de 4 bollen weer even los in d elaagste stand ? Of gaat alleen het vat eruit in de laagste stand en thats it ?
Dat laatste kan ik zelf natuurlijk ook, het bollengedoe zonder brug is wat lastig
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Xsara Coupe schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar iedereen denkt geloof ik ineens een slechte pomp te hebben. Bedenk je wel dat een 6+2 pomp een laag debiet geeft aan de vering en hierdoor een hydraulische druk melding niet te voorkomen is bij het gymen vanuit de laagste stand.. Dat hebben ze allemaal.
Xsara Coupe
Thanx Marco, dat wist ik niet!
ik wel, zodra je in de buikstand omhoog wilt komen in een 6+2 Xm dan krijg je standaard het rode uitroepteken te zien. Mara daar ging het niet om