




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Volgens mij komt dat omdat de lekkage via de hoogteregelaars dan uitgesloten wordt. Dit duidt dus op versleten hoogteregelaars.
Het is niet zo dat de veerbollen als voorraadbol gaan functioneren, want als de druk afneemt in de veerbollen moet de pomp meteen weer aanslaan (want anders zakt de wagen).


Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 29-01-2006
- C3 1,4 HDI
- C6 (2005-2012) 2.2 exclusief
als nergens geen lek hebt van lhm olie ,
en toch je ds snel zakt ,kan dit dan duiden op versleten hoogte regelaars?
stuurhuis lijkt me oke,
na ritje blijft ze redelijk staan,en soms na een ritje zakt ze al na 2a3min na aankomst
dus geraak er niet zo aan uit ,vermoed dus de regelaars



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
mijn ds zakt ook vrij snel. veel sneller dan 2 jaar terug toen ik haar kocht. de pomp slaat niet vaak aan. om de minuut ongeveer. ze zakt niet alleen sneller maar ze komt ook merkbaar moeizamer omhoog. wat ik wel bemerk, als ze maar bv een halve dag stilgestaan heeft komt ze redelijk snel omhoog, staat ze een heel etmaal stil duurt het heeel lang.
voorraadbol????
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kan. of lucht in het systeem.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
bogaard77 schreef:kan. of lucht in het systeem.
hmm…. om de 4 maanden moet ik ook de remmen ontluchten….
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep dus trekt ze ergens lucht naar binnen of verlies je stikstof uit de bollen.
Een slechte hoogte regelaar check je door de retour ijzeren leiding eraf te halen. dan laat je de dame op rijhoogte komen en kijk je of er lhm ui de retour komt. Ja? versleten.
Voor de zekerheid kan je een oude leiding in het gat draaien met een slangetje erop in een potje. Hoe harder ie lekt, hoe verrotter hij is.
En idd in de hooogste stand zit je net in een gebiedje dat minder versleten is.
LHM uit de plastic retour is ook een indicatie. Daar mag maar heeeel langzaam een drupje uitkomen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
bogaard77 schreef:yep dus trekt ze ergens lucht naar binnen of verlies je stikstof uit de bollen.
zal zeer binnenkort eens op onderzoek uitgaan
ik verdenk de 5de bol…
maargoed, eerst morgen een bruiloftje rijden met mijn godin
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
pj_ds schreef:maargoed, eerst morgen een bruiloftje rijden met mijn godin
![]()
![]()
![]()
![]()
Veel plezier met je ritje morgen. Vergeet de paraplu’s voor het bruidspaar niet.





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als ik naar het hydraulisch schema kijk kunnen voorraadbol, stuurhuis en remservo wel vaak aanslaan van de pomp, maar geen snel inzakken veroorzaken.
Als in voornoemde delen een interne lekkage optreedt zal de druk in het primaire systeem snel dalen. Als deze druk onder de 110 bar komt (dan is de auto nog lang niet ingezakt) zal de veiligheidsklep sluiten en zijn de hoogteregelaars en de veercylinders fysiek gescheiden van de remservo, het stuurhuis en de drukregelar/voorraadbol.
Ik denk dus dat je de oorzaak moet zoeken in hoogteregelaars/veercylinders/veerbollen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Lekenvraagje.. is het slecht als ze snel inzakt? Want dat merken wij ook, dat snel die kont naar de straat gaat. Maar ze is ook zo weer omhoog dus echt problemen geeft het niet. Stuurhuis lekt ietsje maar volgens de DS boer doen ze dat bijna allemaal.
Dont eat yellow snow…





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens de revue technique opent de vanne bij 110 á 130 bar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
goldfishie schreef:Lekenvraagje.. is het slecht als ze snel inzakt? Want dat merken wij ook, dat snel die kont naar de straat gaat. Maar ze is ook zo weer omhoog dus echt problemen geeft het niet. Stuurhuis lekt ietsje maar volgens de DS boer doen ze dat bijna allemaal.
Snel inzakken duid op lekkage ergens in het systeem. Lekt de dame geen lhm op de straat dan kan het zeker geen kwaad.
De meningen hierover op dit forum lopen erg uiteen.
Nuchter bekeken kan het totaal geen kwaad zolang alles maar goed werkt. Hoe meer lekkage hoe vaker de pomp aan zal slaan. Maar daar is het een pomp voor dus die doet zijn werk maar. Dus je kan gewoon lekker door blijven rijden.
Nu is het wel zo dat ook een inwendige lekkage een lekage is. Iets functioneerd niet meer zoals het oorspronkelijk bedoeld is. Dat er een beveiligingssysteem is die dit opvangt (en via een retour leiding weer netjes terug pompt in je voorraadvat) doet hier niets aan af. Er lekt iets en dat hoort niet.
Nu is het aan jou om te kiezen tot welke groep je wilt behoren.
Perfectionist of gewoon lekker gebruiken die dame. Beide kan natuurlijk ook.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een pomp die (te) vaak aanslaat zal eerder verslijten. Een lekkage wordt nooit minder. altijd meer.
Achter snel inzakken kan meerdere oorzaken hebben die soms gevaarlijk en soms niet gevaarlijk zijn. Is zo niet te zeggen.
Voorbeeld: je hoofdbol is leeg. Pomp slaat daardoor vaak aan. Alles werkt echter. Nu moet je een keer hard remmen en sturen tegelijk… Blijk je geen druk te hebben….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nog een vraagje even reagerend op bovenstaand voorbeeld over het remmen en sturen. Bij een Dsuper5 met ‘normale’ rem ipv hydraulisch treedt dit toch niet op?
Dont eat yellow snow…





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
goldfishie schreef:Nog een vraagje even reagerend op bovenstaand voorbeeld over het remmen en sturen. Bij een Dsuper5 met ‘normale’ rem ipv hydraulisch treedt dit toch niet op?
Alle D’s (behalve heel vroege ID’s geloof ik) hebben een hydraulisch bekrachtigde rem. Juist bij een niet-DS (dus ID of DSpecial/DSuper) kan dit probleem optreden omdat deze geen aparte remaccumulator heeft, dus dan moet de remdruk uit de hoofdbol komen.
Maar je hoeft je er niet al teveel zorgen over te maken hoor.