Hallo,
Sinds gisteren ben ik de eigenaar van een prachtige CX 2400 GTI uit 1982 met LPG (100 ltr tank) De auto is prachtig om te zien echter rijdt niet goed.
Op Benzine:
Het volgende doet zich voor, het starten, optrekken etc gaat uitstekend echter wanneer ik een constante snelheid rij begint de auto te schokken, niet constant wel heel regelmatig, het voelt alsof de auto enorm inhoud.
Daarnaast geeft de auto in zijn 5 bij een snelheid van 140km/h al aan op de toerenteller tegen de 6000 toeren en dus in het rood te lopen, ik durf hem niet verder in te drukken! De warmtemeter blijft constant en verder remt, stuurt en schakelt ze uitstekend.
Op LPG:
Identiek aan het verhaal op Benzine echter stilstaand voor een stoplicht en ik geef gas gebeurd er niets en pas rond de 3000 toeren kan ik de koppeling echt loslaten en komt de wagen in beweging.
Ik heb voor volgende week een afspraak staan bij mijn citroen specialist die ook mijn vorige CX (25 RD Break ‘1988) in onderhoud had maar ik hoop hier op het forum iemand te vinden die de beschreven problemen herkend en mij misschien al op weg kan helpen….
Alvast bedankt voor jullie reacties!














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat voor soort LPG installatie zit er in de cx? Lpi, mengstuk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zoals beschreven staat op de installatiebon
100 ltr LPG tank, AEB725, OMVL, N referentie
Let wel, stotteren cq schokken is gelijk bij Benzine en LPG….



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zou het een bobine kunnen zijn?
ik lees nu verder op het forum soortgelijke problemen, maar zou een defecte Bobine ook je topsnelheid dusdanig kunnen begrenzen…?
140 met 6000 toeren is natuurlijk ook niet normaal^
Zojuist ook deze mail van een garage bedrijf binnen gehad waar ik dezelfde vraag heb uitstaan
`Je ontstoring van je bobine is vermoedelijk het probleem. Probeer maar eens een nieuwe condensator.`
Zou dit inderdaad kunnen?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zou kunnen. Er zou een cilinder weg kunnen vallen, wat een schokkend resultaat en vermogen verlies tot gevolg heeft.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vergeet ook de bougies niet te vervangen. Ook de bougiekabels even doormeten of ze nog voldoen.
Dit lijkt me toch mogelijk wel een belangrijk iets voor het schokken
Er kunnen natuurlijk ook 2 kleine problemen zijn die elkaar versterken
Duidelijk maar ik maak me toch wel ernstig zorgen helemaal over de topsnelheid…





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Pimmus schreef:Zoals beschreven staat op de installatiebon
100 ltr LPG tank, AEB725, OMVL, N referentie
Let wel, stotteren cq schokken is gelijk bij Benzine en LPG….
Heb je bovenop de motor een rijtje LPG injectoren zitten? Zie deze foto, links net naast het reservewiel, die zwarte blokjes met stekkertjes eraan:
Ik heb overigens ook last van stotteren op benzine zoals jij beschrijft, maar niet op LPG.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Pimmus schreef:Duidelijk maar ik maak me toch wel ernstig zorgen helemaal over de topsnelheid…
Draait de motor dan ook werkelijk 6000 toeren voor je gevoel, of is het geluid “normaal”? Ik denk het laatste, anders kan eigenlijk alleen je koppeling slippen.
Die condensator, of een ander onstekingsonderdeel klinkt dan wel logisch, want daar hangt de toerenteller ook aan…












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Slippende koppeling is natuurlijk wel te testen.
Even proberen koppeling laten opkomen met de handrem erop.
De motor moet dan natuurlijk gaat vertonen dat die af wil slaan



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Maar het schokken gebeurt bij een constante snelheid, niet bij optrekken en heeft mijns inziens dan weinig met de koppeling te maken.
Dan is het probleem geconstateerd, zowel bij gas als bij benzine, dus lijkt een elektrisch probleem het meest logisch.
FLuidphreak~ Heb zojuist even gekeken maar die blokjes heb ik niet…..
En nee de auto voelt niet alsof deze op haar max draait en ik heb ook gas over…...., heb zelf al gedacht dat de toerenteller misschien niet goed werkt en valse info geeft maar ben te bang omdat nu zomaar even te checken voordat ik een specialist heb laten kijken, liever 110 op de snelweg dan een opgeblazen motor….
Het schokken is inderdaad bij constante snelheden, zelfs als ik 110 rij en even het gas intrap zit ik zomaar op 140….. (zeker in vergelijking met mijn 25rd break)



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Sorry, even off topic, maar naar welke garage ga je?
ik ga naar Jan Konijnendijk, Bergschenhoek….
Even wat foto´tjes hebben jullie een idee waar we over praten