Totaal aantal Berichten: 777
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Die ruitenwissers met eenvoudige schroefjesbevestiging gaat over het oude type ruitenwissers, die zitten niet met zo’n lelijk zwart plastic klik-mechanisme op de ruitenwisserarmpjes vast, maat met een mooi blinkend schroefje.
Ik vraag me af, zou een Special zdz ook een ruitenpiesertje op de motorkap hebben?
Om het te hebben over de rubber strips in de bumper, die horen er niet meer op als de auto na september ‘75 geleverd is. Citroënfolders als referentie gebruiken is vrij waardeloos. De auto’s waren vaak préproducties of gewoon modellen van het vorige modeljaar die er ook wel op leken.
Dus de plakstrips op de Orange Ténéré zijn origineel
Yannick
http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/
Belgische Dyane Confort ‘67.
Nu een aantal van jullie gereageerd hebben op dit lijntje…
Vraag ik me af waar deze info vandaan komt.
Welke boeken, folders of brochures liggen hieraan ten grondslag?
Zijn deze nog in omloop? ( te koop? )
Zijn er bijvoorbeeld op dit forum mensen die 1ste eigenaar van een special ZDZ zijn?
Heeft iemand een foto van de kartonnen deurpanelen??
CX GTI 1986 Rouge florentin
2cv6 1978 Vert Jade
2cv6 1982 Bleu

Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Vraag ik me af waar deze info vandaan komt.
Welke boeken, folders of brochures liggen hieraan ten grondslag?
Zijn deze nog in omloop? ( te koop? )
Ik ken van de 2cv special zdz maar twee leaflet’s.
Eentje van de gele 2cv en een extra inlegvel van de rode 2cv special.
Hier is een adresje waar je tegen een redelijke prijs de folders kunt aanschaffen die je zoekt:
Naast de folders zijn testverslagen uit die tijd ook een goede informatiebron.
Ook kun je nog op zoek gaan naar oude foto’s uit die tijd.
Succes!
Jeroen

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ik heb hier de folder van de gele zdz, een dubbelzijdig A4-tje met aan de ene kant een foto en aan de andere kant wat gegevens. Het kenmerk heeft niet eens een nummer of datering: DELPIRE ADVICO Printed in France Holl. Ams. Ik zal ‘m zo onder de scanner gooien.
Boeken waar ik vaak iets in opzoek:
- La Citroën 2cv de mon père. Uitgeverij ETAI. ISBN 9 782726 883105 en nieuw leverbaar voor ongeveer 35 euro.
- De Eend. Citroën 2cv in Nederland. Door Jan de Lange. Uitgeverij Elmar. ISBN 9 789038 902067 en nieuw geloof k niet meer leverbaar (weet het niet zeker, misschien bij de autoboekenwinkels?), maar soms zie je ze wel eens op marktplaats voor niet al teveel.
en verder zijn er natuurlijk ontstellend veel eendenboeken, ga maar eens kijken bij Automobilia in Haarlem bijvoorbeeld. Qua achterhalen van bouwjaarspecifieke details is Sander Aalderink (van de eendengarage in Wormer) een enorme bron van kennis.

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ik vond in de folder van voorjaar 1977 (die geïllustreerde folder van 2cv, dyane, ami en mehari in een woestijn-omgeving) ook nog wat tekstmelding van de 2cv4 special en 2cv6 special die naast de gewone 2cv4 en 2cv6 werden geleverd, maar geen plaatjes erbij.
Hier is de scan van de gele zdz-er:

- 2CV 6 Special
Op je scan lijkt het wel of er gele koplampen opzitten.
Dat waren toch wel grijs gekleurden.
Heeft Yannick misschien toch wel gelijk met z’n folder theorie.
Jeroen
Super bedankt allemaal… voor de info.
Ik zal eens op zoek gaan naar de betreffende boeken en folders.
Op je scan lijkt het wel of er gele koplampen opzitten.
Heeft Yannick misschien toch wel gelijk met z’n folder theorie.
Ook dat wist ik niet…. en dat is wel raar. (zie foto)
Deze stond ook op Citromobile… die is wel grijs
CX GTI 1986 Rouge florentin
2cv6 1978 Vert Jade
2cv6 1982 Bleu

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ik ken inderdaad een foto van een AZAM ‘64 (mt zelfmoorddeurtjes) en een AZAM ‘65 (met deurtjes dans le bon sens), zelfde foto maar dan geretoucheerd om de modelwijziging te volgen. Maar het lijkt me sterk dat ze een ander of ouder model hebben kunnen fotograferen dan de gele zdz-er op die foto, dat is zo’n specifiek model en kleur…
Ik weet wel van sommige AZAM’s en besteleenden dat ze in de jaren ‘60 werden uitgerust met grijze koplampen. Op de folderfoto zijn ze inderdaad dezelfde kleur als de carrosserie.
Op de foto’s van de rode zdz-ers zie je mooi het verschil tussen Rouge Géranium en Rouge eeh, die andere rood, Rouge Dinges?

Totaal aantal Berichten: 842
- Dyane 6 Commerciale
de eerste serie rode 2cv spécials had grijze koplampen. De laatste kreeg dezelfde kleur als de carosserie.
Van de gele weet ik het niet, maar in mijn fotoarchief kwam ik enkel gele koplampen tegen.
Kees-Jan Smit schreef:Ik weet wel van sommige Azam’s en besteleenden dat ze in de jaren ‘60 werden uitgerust met grijze koplampen.
Dat zijn auto’s uit de Belgische productie, zowel bij de basis- als luxeuitvoering. De grijze koplampen zijn mooi te zien op deze foto waarbij mijn tante bij de Azam6 poseert.
Sam
Michiel van Ginkel schreef:de eerste serie rode 2cv spécials had grijze koplampen. De laatste kreeg dezelfde kleur als de carosserie.
Van de gele weet ik het niet, maar in mijn fotoarchief kwam ik enkel gele koplampen tegen.
De Rouge Soleil 6zdz van mijn broer (23-TK-87) is ongerestaureerd en heeft rode koplampen. Mij is het niet bekend dat de eerste 6zdz grijze koplampen zouden hebben.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
toniclight schreef:Op je scan lijkt het wel of er gele koplampen opzitten.
Heeft Yannick misschien toch wel gelijk met z’n folder theorie.Jeroen
Op andere persfoto’s die ik gezien heb, waren ook de 4zdz met gele koplampen uitgerust.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

- 2CV 6 Special
Op andere persfoto’s die ik gezien heb, waren ook de 4zdz met gele koplampen uitgerust.
Ik heb zowel een 4zdz ( april 1976) als een 6zdz gehad, de gele in elk geval met grijze koplampen, over de rode begin ik te twijfelen. Moet ik even de dia’s opzoeken.
Jeroen

- 2CV 6 Special
Snel een foto gescand.
1984, de 2cv6 special was toen van mijn moeder, de gele 2cv special had ik van haar overgenomen, en de 2cv club was van een vriend.
De foto is genomen op de Holterberg.
Jeroen