Ik ben weer rustig aan het rondkijken voor een XM Break. Ik heb alleen een probleem, want we willen namelijk ook een derde rolgordel achterin de XM. Dat stuit natuurlijk op wat problemen. Waar monteer je die? Ik zat te denken aan twee opties. De eerste is om de bank uit elkaar te halen en de rolgordel in de bank te gaan verwerken zoals veel nieuwe auto’s dat ook hebben. De andere is om een rolgordel te monteren aan een frame achterin onder het dak van de XM zoals bijvoorbeeld bij de Peugeot 307.
Suggesties over wat de beste optie zou zijn? En heeft iemand foto’s van een gestripte break achterin?
(Jawel, je kunt deze post ook al tegengekomen zijn op de mailinglist of bij de XM club..)
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Totaal aantal Berichten: 139
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
2 opties, 2 problemen!
1-Als er een 3e rolgordel in de leuning verwerkt zit, is deze daarvoor verstevigd. Een gewone achterbank levert alleen ruggesteun, en is niet sterk genoeg om bij een aanrijding jou te kunnen opvangen.
2-Het dak is hetzelfde verhaal, alleen hoger. De dakbevestiging moet op een versterkte dakbalk zitten, anders wordt gewoon je dak naar binnen getrokken bij een aanrijding.
Volgens mijn garagist tenminste, en in de afgelopen 20 jaar is hij flexibel en creatief genoeg geweest om geloofwaardig over te komen.
Oh, by the way, APK… Als je een derde rolgordel in een auto knutselt die er origineel niet in zit/kan, wordt de auto afgekeurd omdat de origineel geplaatste heupgordel er niet meer in zit.
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…

Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Nope, gordel dient deugdelijk bevestigd te zijn. Dat is de enige APK eis. Als de keurmeester de bevesteging niet kan zien, dan maar wat rek en trek werk en kijken of die niet los schiet.
Kinderstoel probleem? Overigens heb ik ook heupgordels achter in mijn 305 en dat is technisch hoogst mogelijk. Ik gebruik geen stoelverhogers in combinatie hiermee omdat ze dan nog raarder voorover klappen.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Re: Derde rolgordel achterin
ghulst schreef:we willen namelijk ook een derde rolgordel achterin de XM.
Je bedoelt een derde driepuntsgordel? Want de heupgordel die er bij mij in zit is al een rolgordel.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Even voor de duidelijkheid, ik bedoelde inderdaad een driepuntsgordel.
Ik had ook al bedacht dat de montage van de gordel deugdelijk moet zijn. Anders kun je het net zo goed niet doen. Een rolgordel aan het plafond moet dan ook aan een balk hangen. Vandaar dus de vraag voor foto’s, want ik ben niet bekend met de dakconstructie van de XM Break.
De andere mogelijkheid zou zijn om de rolgordel in de bank te verwerken en ik denk dat ik dan de rug van een V70 classic van Volvo probeer te vinden, want daar zitten 3 driepuntsgordels in verwerkt. De structuur zou dan af te kijken moeten zijn. Al weet ik dan nog niet of de manier waarop de bank ik de auto vast zit voldoende is. Iets om over na te denken. Of misschien toch naar een V70 classic te gaan kijken…
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994

- Xantia Ambulance, GiFa
Ik rijd zelf een 850 (een vroege V70 is zo 1000 euro duurder omdat er V70 op staat) van de laatste serie. Ik moet zeggen mij bevalt het prima. Wel zijn het dure auto’s in onderhoud. Het weggedrag is wat stugger bij langzame snelheden, maar vanaf een 100 120 tot .... perfect
Men heeft er eventueel nivomats voor. Schokdempers die de auto op hoogte houden achter. Prijzige dingen waar wel eens wat mankeert maar goed…
Ik wou kiezen tussen een XM Break en een 850. Daar ik auto’s met hogere km standen neem. vanaf een 3 ton stuit ik keer op keer op onderhoudsproblematiek bij citroens. Er zijn een hoop mensen die deze auto’s zien wegwerp artikellen alla BX en nu ZX. Volvo’s daarin tegen komen vaak bij serieuse rijders weg die vinden dat onderhoud gewoon erbij hoort.
Dit trouwens terzijde…..
Wat betreft die gordel in combi met rugleuning, daar zou ik mij geen zorgen om maken, daar deze leuning ook het hele gewicht uit de kofferbak op moet vangen tijdens een botsing…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Dat is ook de overweging die ik aan het maken ben. Daarnaast ben ik ook een volvo liefhebber, dus is het zeker een mogelijkheid. De V70 is meer omdat dat een auto is waarmee je ook nog steeds goed bij klanten aan kunt komen. Vooral de voorkant is natuurlijk weer net iets moderner dan die van de 850. Maar een 855 met de 20 klepper en G3 er in staat ook op mijn lijstje. Eventueel ook de diesel.
De XM vind ik geweldig en heeft meer ruimte. Misschien had ik onze vorige break nooit moeten verkopen en er een automaat in moeten laten leggen. Maar ja, dat is altijd achteraf. Ze zijn nog steeds met boekjes te vinden, maar het wordt zeldzamer. En een goede kost dan ook weer direct de hoofdprijs. En dat is dan weer jammer. Toch zou een XM wel de voorkeur hebben vanwege de hydrauliek, het karakter en de ruimte. Maar goed, de 850 heeft de 3 driepuntsgordels al en dat is ook wat waard. Heel wat waard zelfs.
rare vraag maar wat is er mis met de gordel die al aanwezig (en goedgekeurd) is?
tmrrental schreef:rare vraag maar wat is er mis met de gordel die al aanwezig (en goedgekeurd) is?
Een heupgordel is voor veel kinderzitjes niet meer voldoende tegenwoordig. En daar zit het probleem als je wat flexibeler wilt zijn in het meenemen van meer dan 2 kinderzitjes. En die zijn dan weer wettelijk verplicht (en veiliger), dus daar hou ik me zeker aan.

- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
GoodOldDiesel schreef:Er zijn een hoop mensen die deze auto’s zien wegwerp artikellen alla BX en nu ZX. Volvo’s daarin tegen komen vaak bij serieuse rijders weg die vinden dat onderhoud gewoon erbij hoort.
Hee!!! Ik zou toch uitkijken waar ik zulke opmerkingen achterlaat, je weet maar nooit wie het leest
Ik rijd al 22 jaar hydraupneumatisch waarvan de laatste 13 jaar XM. Geen enkele wagen is zonder reden weggegaan, alle onderhoud word door een dealergarage gedaan. En dan heb ik het niet alleen over APK-noodzakelijk onderhoud.
Maar goed, fftopic !!
Om even op het dak terug te komen; er zit geen geschikte dakbalk om een gordel op te bevestigen, dus je zal of een balk , of een rugleuning moeten fabrieken voor je derde 3puntsgordel.
Ligt er ook nog aan of je een een- of tweedelige achterbank hebt.
Succes
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"

- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
ghulst schreef:Een heupgordel is voor veel kinderzitjes niet meer voldoende tegenwoordig.
En isofix is dat dan zeker wel? Dat werkt volgens mij met het vastklikken van het stoeltje met twee haken in twee ogen die tussen de zitting en de rugleuning zitten.
Dat zal vast wel in een 850 of V70 zitten, net als ingebouwde stoelverhogers op de achterbank, 2000 klapzakken en natuurlijk die 3 driepuntsgordels achterin.
Maar wat er niet in zit is hydraupneumatische vering
Zo’n veerbolletje is in de regel trouwens goedkoper dan een nieuwe schokbreker -die ook niet nagevuld kan worden- en veert XXX keer zo lekker!
Sorry, ik doe het weer…
whiteshepard schreef:En isofix is dat dan zeker wel? Dat werkt volgens mij met het vastklikken van het stoeltje met twee haken in twee ogen die tussen de zitting en de rugleuning zitten.
Dat zal vast wel in een 850 of V70 zitten, net als ingebouwde stoelverhogers op de achterbank, 2000 klapzakken en natuurlijk die 3 driepuntsgordels achterin.
Nee. Isofix zit ook niet in een volvo uit de tweede helft van de jaren negentig. En ik heb ook geen isofix zitjes. Maar wel zitjes die er vanuit gaan dat je een driepuntsgordel gebruikt om ze vast te zetten. En dat is dan wel een voordeel.
whiteshepard schreef:Maar wat er niet in zit is
hydraupneumatische vering
Zo’n veerbolletje is in de regel trouwens goedkoper dan een nieuwe schokbreker -die ook niet nagevuld kan worden- en veert XXX keer zo lekker!
Sorry, ik doe het weer…
LOL, en ik begrijp helemaal wat je bedoeld. Maar, als ik ook even de zaak door mag drijven…
Als ik moet kiezen tussen hydrauliek of de veiligheid van mijn kinderen, dan is die keuze bij mij toch wel weer erg snel gemaakt. Ondanks dat ik wel erg van hydrauliek hou en het argument van het navullen ook regelmatig gebruikt heb.

Totaal aantal Berichten: 587
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Mijn vorige Xantia Break van ‘99 had ook een driepunts rolgordel in het midden, in de achterbankleuning verwerkt. Ik kan me zo voorstellen dat de laatste serie XM Break (Eveneens bij Heuliez gebouwd) dit ook had. Dan kun je beter een achterbankleuning van een late XM break scoren en de bekleding overzetten.
GeraldDSuper schreef:Mijn vorige Xantia Break van ‘99 had ook een driepunts rolgordel in het midden, in de achterbankleuning verwerkt. Ik kan me zo voorstellen dat de laatste serie XM Break (Eveneens bij Heuliez gebouwd) dit ook had. Dan kun je beter een achterbankleuning van een late XM break scoren en de bekleding overzetten.
Hmmm, interessant. Ik had niet het idee dat ooit bij de XM gezien te hebben. Of hebben anderen dat wel?

- Xantia Ambulance, GiFa
Allicht kun je idd zelf wat fabrieken. Overigens word een rolgordel ook wel ‘verlengt’ met een stukje staaldraad.
Dwz de rolgordel monteer je op of in de leuning van de achterbank. Hieraan maak je een stukje staaldraad lang genoeg om de bank voorover te klappen en om bij een orgineel bevestigingspunt van de gordel klip te komen. Mocht die dan uit de leuning schieten, dan vangt het staaldraad hem op
Dit is geen grap, zo lost men het oa op bij auto’s met grijskenteken waar het achterschot verplaatst word om aan de regels te voldoen.
De verlengde driepunt gordel word met een stukje staaldraad extra geborgd aan de orginele bevestegings punt.
——————
Terzijde ik zeg ook sommigen zien een citroen als wegwerp artikel. Vroeger de BX en nu de ZX. Duidelijk lezen

- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
GeraldDSuper schreef:Mijn vorige Xantia Break van ‘99 had ook een driepunts rolgordel in het midden, in de achterbankleuning verwerkt. Ik kan me zo voorstellen dat de laatste serie XM Break (Eveneens bij Heuliez gebouwd) dit ook had. Dan kun je beter een achterbankleuning van een late XM break scoren en de bekleding overzetten.
Lijkt logisch, maar dat is dus niet zo…
Ik heb een laatste XM break met een heupgordel middenachter.
En mijn ‘99 berline idem.