





























Totaal aantal Berichten: 11870
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
patje74 schreef:Penny Lane schreef:Overigens is tussen de trucks blijven qua verbruik wel een heel goed plan: dan vangen die de wind.
Een fantastisch plan! Met een beetje mazzel schuift de achteropkomende vrachtwagen lekker over je BX bij een goede remactie. Misschien is het resultaat een BX van pak-m-beet 30cm hoog, dat zal een luchtweerstand schelen!
Mensen kinderen, mik dan aub een paar liter extra peut in die tank…..
Let me rephrase that…
Achter een truck blijven hangen. De staart van het zog zit best wel een eindje weg bij 90. De trucker achter je heb je niet nodig. Vaak is het zelfs zo dat als de trucker voor je weet dat je er zit, dat je voor zover mogelijk gewaarschuwd wordt voor het remmen begint.
Maar ik moet toegeven dat ik er ook minder van houd tegenwoordig want het sust je wel in slaap als je niet oplet. En dát is wél link. Puur op de cijfers: ja, het werkt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
patje74 schreef:Penny Lane schreef:Overigens is tussen de trucks blijven qua verbruik wel een heel goed plan: dan vangen die de wind.
Een fantastisch plan! Met een beetje mazzel schuift de achteropkomende vrachtwagen lekker over je BX bij een goede remactie. Misschien is het resultaat een BX van pak-m-beet 30cm hoog, dat zal een luchtweerstand schelen!
Mensen kinderen, mik dan aub een paar liter extra peut in die tank…..
...en trappen met het hok
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
helemaal mee eens. al dat geneuzel over zuinig rijden.
zijn hoop mensen die zeuren over zuinig rijden, maar dan in de zomer wel lekker de airco enzo aan. (in meeste bx niet van toepassing overigens maar in het algemeen gesproken)
ik zit liefst zo min mogelijk tussen die vrachtwagens. ik heb 1 keer iemand haast voor me neus geplet zien worden tussen 2 vrachtwagens. kan je verzekeren dat er dan weinig van je autotje overblijft.






























Totaal aantal Berichten: 11870
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Penny Lane schreef:patje74 schreef:Penny Lane schreef:Overigens is tussen de trucks blijven qua verbruik wel een heel goed plan: dan vangen die de wind.
Een fantastisch plan! Met een beetje mazzel schuift de achteropkomende vrachtwagen lekker over je BX bij een goede remactie. Misschien is het resultaat een BX van pak-m-beet 30cm hoog, dat zal een luchtweerstand schelen!
Mensen kinderen, mik dan aub een paar liter extra peut in die tank…..
Let me rephrase that…
Achter een truck blijven hangen. De staart van het zog zit best wel een eindje weg bij 90. De trucker achter je heb je niet nodig. Vaak is het zelfs zo dat als de trucker voor je weet dat je er zit, dat je voor zover mogelijk gewaarschuwd wordt voor het remmen begint.
Maar ik moet toegeven dat ik er ook minder van houd tegenwoordig want het sust je wel in slaap als je niet oplet. En dát is wél link. Puur op de cijfers: ja, het werkt.
Derk
Nou nog 1 keer dit, en dan hou ik erover op.
Trouwens, het kan best geneuzel zijn over zuinig rijden, maar ik vroeg me gewoon af of een BX dat flikt, 1:23. Met een XU9D motor kom je sowieso verdacht dicht in de buurt. Hoef je ook al niet eens per sé stoffig voor te rijden, maar ik ben van de haast af (ik heb mijn BMW te koop ) en ik kom er wel met 110 op ‘t klokkie en af en toe ff de boel doorblazen tegen het lui worden. Mercedes 220D rijden onthaast écht wat dat betreft! Wat niet wegneemt dat ik in de BMW weer prompt op de deurkrukken de hoek om moet, geheel dwangmatig. Daarom is die auto eigenlijk helemaal niet goed voor mij
Terug naar het onderwerp! Wie heeft er nou een beetje rond de 1:20 gedraaid - zullen wel dieselrijders zijn dan?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb met een stokoude 19RD break wel 1:22 - 1:23 gehaald ja. 90 km/u, binnendoor wegen, filevrij.
Ich bin ein Breaker






























Totaal aantal Berichten: 11870
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Kijk dat snijdt hout!
Gewoon om te weten of het kán…
Maar nu ben ik benieuwd hoe ver ik zelf kom… Morgen bij het tanken even weer uitrekenen! Ze heeft redelijk zuinig gedraaid deze tank vol…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





















Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wel, als je het ook wilt proberen: ik heb ooit ongeveer 1: 24,5 gehaald met mijn TZD Turbo. Maar dat was dan wel in Noorwegen, voornamelijk over 80 km wegen rijdend (en me ook daaraan houdend, de boetes daar zijn niet mals!!), en uiteraard was het blok lekker warm van het kilometervreten tijdens de late zomermaanden.
Het is dus mogelijk, maar dan wel onder uitermate ideale omstandigheden. De wat langere eindreductie van de Turbodiesel-versnellingsbak zal zeker ook geholpen hebben. Ter referentie: normaliter rij ik momenteel een kleine 1: 18, met een toch wel vrij stevige rijstijl. Ik heb zo van die periodes dat ik steady state een zuinige rijstijl aanhou, totdat het me gaat vervelen. Dan rij ik weer een tijdje als een losgeslagen @#$%. Maar uiteraard wel altijd netjes warm rijden.
Ik rijd momenteel ook een beetje lomper dan anders. Verbruik van mijn 19TGD break die aardig de sporen krijgt komt dan ook niet echt boven de 1:16 oid uit, terwijl 1:17 met de huidige pomp-instelling (tikkeltje feller dan standaard) best haalbaar was.
Ich bin ein Breaker






























Totaal aantal Berichten: 11870
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
winnetou schreef:Wel, als je het ook wilt proberen: ik heb ooit ongeveer 1: 24,5 gehaald met mijn TZD Turbo. Maar dat was dan wel in Noorwegen, voornamelijk over 80 km wegen rijdend (en me ook daaraan houdend, de boetes daar zijn niet mals!!), en uiteraard was het blok lekker warm van het kilometervreten tijdens de late zomermaanden.
Het is dus mogelijk, maar dan wel onder uitermate ideale omstandigheden. De wat langere eindreductie van de Turbodiesel-versnellingsbak zal zeker ook geholpen hebben. Ter referentie: normaliter rij ik momenteel een kleine 1: 18, met een toch wel vrij stevige rijstijl. Ik heb zo van die periodes dat ik steady state een zuinige rijstijl aanhou, totdat het me gaat vervelen. Dan rij ik weer een tijdje als een losgeslagen @#$%. Maar uiteraard wel altijd netjes warm rijden.
Dát zijn nou verbruikscijfers! Een klasgenoot haalde laatst 1:25 met een Peugeot 106 diesel - maar dan moest-ie idd 100 blijven rijden.
Overigens is het Priusgetal óók alleen onder ideale omstandigheden!
Ik heb trouwens nog niet veel speciaals gedaan hoor om zuinig te rijden. Ik rijd alleen nog net zoals ik met de Benz gewend ben maar alleen mét een vijfde versnelling nu…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Maar vind je nu niet dat deze toch al “appels met peren vergelijking” wordt omgebogen tot iets wat helemaal nergens meer over gaat als we er diesels bij gaan halen? En een vergelijking met een rugzakje als een 106… Tsja, uiteindelijk kan je natuurlijk wel onder de Prius-cijfers komen. Maar een Prius doet het op benzine en is qua formaat een behoorlijke wagen. Wat dat betreft is de BX best een leuk vergelijk.



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Penny Lane schreef:Terug naar het onderwerp! Wie heeft er nou een beetje rond de 1:20 gedraaid - zullen wel dieselrijders zijn dan?
Derk
1 op 23 met een ZX D. In de zomer altijd rond de 1 op 21. Volgens HNR gereden, en dat betekent zo min mogelijk remmen, snelheid houden. Schiet nog best op hoor. Gewoon asociaal ver vooruit kijken en de fouten van je medeweggebruikers opvangen.
Lees ook de verbruikscijfers eens in een C1 draadje. Dat benzine karretje is verdomd zuinig.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Om wat meer ontopic te blijven: de gemiddelde verbruikscijfers van de Prius vallen mij tegen.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hoe zwaar is zo’n Prius eigenlijk? Als het ding op benzine loopt, heeft het natuurlijk wel enig nadeel doordat hij al die accu’s mee moet zeulen. En natuurlijk wordt dat deels gecompenseerd door stukken elektrisch te rijden, maar toch…. Dit voordeel heb je dan zeker alleen bij gemengd gebruik?














































Totaal aantal Berichten: 43395
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het grote voordeel van de Prius haal je er uit in en rond de stad. Het stadsverbruik is zéér laag, vergeleken met andere niet hybride auto’s.
Overigens vind ik dit hele topic nergens op slaan. Een Bx kan je niet met een moderne prius vergelijken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Overigens vind ik dit hele topic nergens op slaan. Een Bx kan je niet met een moderne prius vergelijken.
En daar heb je natuurlijk een punt. En een benzine BX zal het ook nooit zo zuinig doen als een Prius. Punt. Misschien als je een 14e aan een zesbak koppelt en dan zeer nieuw gaat rijden, dan kun je een eind verder komen dan nu, maar Toyota zet met de Prius wel een auto neer met al het moderne comfort en met een laag verbruik. Tenminste, ik vind 1:19,7 (eigen ervaring) een goede score voor mijn dagelijks gebruik. En nee, ik heb geen 90 gereden, mezelf niet aan vrachtwagens gehangen etc. Ik heb gewoon gereden zoals ik dat in al mijn auto’s doe. Als je een andere benzine auto kunt vinden die dat kan en die de ruimte en het comfort biedt, dan vind ik dat knap. (Nee, dus niet de Daihatsjoe Cuore met 1:23 of mijn XM Break 12td met 1:19,5 op de lange einden naar Zwitserland.)
De uitdaging die ik er in zou zien, zou zijn dat je een BX even weinig zou laten vervuilen als een Prius. En dat lijkt me schier onmogelijk. (Sorry BX-fans.)
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991