Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Het is afstrepen he.
Export kenteken is de mooiste manier maar dan moet de wagen wel een keuring hebben.
Transport is een goede 2e maar je loopt tegen de praktische kant. Een standaard ambu weegt 600kg en mag 1400kg laden. Een overschot aan je trekhaak hangen is vaak voor de politie 1 ding. Een overbelading van je aanhanger is een veel groter ding.
Met een beetje pech mag span niet meer verder rijden, maar je mag de auto onderweg ook niet zomaar aflieren en laten staan want hij is immers niet verzekerd. Als ze echt kwaad willen zal je dus iemand met een toegestane combi op je af moeten laten komen oid. Ben je te zwaar aan de kogel, dan kan je altijd afkoppelen en later terugkomen met een zwaardere wagen.
Het hele idee is zoals ik zei een proefbalon ook voor mensen die in de toekomst een CX met een ambu willen ophalen.
Ik zat zelf aan deuren te denken. Ook meer voor het ‘idee’. Mocht de ambtenaar onderweg menen dat je te zwaar bent, dan kan je uitleggen dat je dat weet en daarom wat gewicht ‘verplaats’ hebt richting kofferbak auto.
Zoals ik al zei zal een oprij truck wel de oplossing zijn. Overigens trok ik het kenteken van Duck Service na bij de RDW, maar die mag helemaal geen CX laden. Ik geloof dat het laadvermogen slechts een 1300 kg was.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Even de eigenaar van dit voertuig even lief aankijken
Op een autoambulance mag altijd wel 2 ton, dat is nooit het probleem.
Wat voor cx had je gedacht? Een 22trs op een ambu met een volvo ervoor die 1600 mag trekken ben je er al, mits je E rijbewijs hebt!!
ambulance is 450 plus 1200 cx totaal 1650 kg, je kogel druk mag eraf, zit je op 1575. Dan mag je er ook nog eens 10% over het gewiicht heen zitten.
Een trd turvo limousine is lastiger die weegt 1450, is 250 meer. Zou ik de gok ook nog wel mee durven trouwens, mits je E hebt (blijf het herhalen )
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het gaat om een break
Volgens mij een diesel zelfs

- Xantia Ambulance, GiFa
Mister verkuil…
Zoals ik al eerder aangaf ben ik vrachtwagen chauffeur, heb ik al ervaring met een XM op een ambu… dus of ik E heb….
Een ambu van 450kg ben ik nog niet tegengekomen, ook al naar gezocht.
Een standaard ambu heeft de gewone standaard 1 tons as en mag totaal inclu eigengewicht een 2 ton zijn dus.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen mogelijk, maar dan kom je wel bij speciale ambu’s uit, sommigen met een derde as zelfs…
Een volvo 850 mag op papier een 1600 meenemen ja, maar met 2 ton wil het ook wel in nederland. Of men de bulten ermee over moet in het buitenland is het een vraag of dit technisch verstandig is. Bergop waarts komt het zeer op je koppeling aan. Bergafwaarts op je remmen…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Totaal aantal Berichten: 1130
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
bij boels en dat soort bedrijven kun je en ambu huren die 2 ton mag laden, meerdere keren gedaan voor het vervoer van cx’en (een pallas , een gti turbo en 2 prestiges).
Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Totaal aantal Berichten: 4311
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
PHoskam schreef:bij boels en dat soort bedrijven kun je en ambu huren die 2 ton mag laden, meerdere keren gedaan voor het vervoer van cx’en (een pallas , een gti turbo en 2 prestiges).
Klopt , wegen rond de 450/500 kg leeg.
Precies, heb meerdere soorten ambulances gehuur in omgeving utrecht.
Allemaal rond de 450 kg en maximum toe gelaten gewicht iets boben de twee ton.
Wat betreft de hellingen tja…
Kan je wel zeggen dat ik paar jaar geleden met een LT35 uit 1984 een cx uit zuide Duitsland heb gehaald, helling op net geen 50 km/h!!!
Maar je komt er en soort van legaal.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Totaal aantal Berichten: 4311
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Archont schreef:citro-power schreef:Of een zwaardere aanhanger regelen die meer dan die aangegeven 2 ton tillen kan.
En dan een terreinwagen ervoor die 3,5 ton trekken mag.daar heb je geen terreinwagen voor nodig
VW t3 1.6d mag 3.7 ton trekken bvb
Lijkt je dit verstandig??
3,7 ton achter een 1,6 diesel hangen ? Komt het eigen gewicht van de bus nog bij !
Zonder er iets achter te hangen kom je al niet voorruit met zo’n bus.
De nieuwere T5 2,5 TDI gaat wel erg goed , spreek uit ervaring.
En ik geloof er helemaal niets van dat een VW T3 3,7 ton mag trekken , maar dat terzijde.

- Xantia Ambulance, GiFa
Kijk van die ambu is mooi, maar ik ben aardig opweg met via via connecties ed om een oprij truck te regellen.
Trouwens andere CX gezien nu nog iemand die frans kan babbellen mijn frans is wat stoffig en op ‘niveau de l’ecolle’ ofziets.
citro-power schreef:Archont schreef:citro-power schreef:Of een zwaardere aanhanger regelen die meer dan die aangegeven 2 ton tillen kan.
En dan een terreinwagen ervoor die 3,5 ton trekken mag.daar heb je geen terreinwagen voor nodig
VW t3 1.6d mag 3.7 ton trekken bvb
Lijkt je dit verstandig??
3,7 ton achter een 1,6 diesel hangen ? Komt het eigen gewicht van de bus nog bij !
Zonder er iets achter te hangen kom je al niet voorruit met zo’n bus.De nieuwere T5 2,5 TDI gaat wel erg goed , spreek uit ervaring.
niet vooruitkomen is een groot woord, maarja, met 4 versnellingen ga je nooit snelheidsrecords breken
die 3.7 ton staat op het typeplaatje, dus moet technisch wel kunnen, tzal natuurlijk niet hard gaan