Goedemorgen allen,
Ik heb een CX GTI op het oog uit 1988, nou heb ik me laten vertellen
omdat de CX een klassieker is dat de auto wegenbelasting vrij zou zijn
en natuurlijk wel een oldtimer verzekering krijgt.
Maar klopt het van die wegenbelasting?
Wat ik weet is dat de auto 25 jaar oud moet zijn, maar men vertelde mij
dat de CX (ook van 1988) als oldtimer wordt gezien bij de belasting.
Wie heeft voor mij het goede antwoordt?
Alvast dank!
Groeten, Eric












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
MOET 25 jaar oud zijn om vrijstelling te krijgen. Wel kan je een oldtimer verzekering krijgen vanaf 15 jaar oud meestal…
(PS andere post dichtgedaan.)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
bij 20 jaar en ouder kan ik de ANWB aanraden voor oltimer verzekering
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
je kunt bij verschillende verzekeringsmaatschappijen een zogenaamde semi-klassieker verzekering afsluiten, die aanmerkelijk goedkoper is dan een reguliere verzekering.
Een CX uit 1988 is zeker geen oldtimer; ik spreek uit ervaring ...
En v.w.b. de verwijzing van Wendela, zal ‘ie dat ook waarschijnlijk nooit (meer) worden ...
Maar een CX rijd je omdat je dat wilt, vanwege het bijzondere karakter van de auto; dat ‘ie eventueel belastingvrij is, is een leuke bijzaak.
Daarnaast ben je dat geld dat je niet betaalt aan wegenbelasting wel weer kwijt aan onderhoud, reparatie, etc.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik kan de ANWB verzekering vooral afraden vanwege max 5000-7500 km/jaar. Emerpark is goedkoper bij gunstiger voorwaarden…








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
(alvast) Welkom bij het gilde der ‘88 ers GTi! De fijnste auto waar ik ooit in heb gereden, en dat wil wat zeggen, ik heb al flink wat (ook moderne) auto’s aan de tand mogen voelen. Laatst nog een flink stuk gereden in een zo goed als nieuwe BMW 525d, best een fijne auto maar ik zou voor geen goud willen ruilen (nou ja, ik zou juist meteen ruilen, de BMW verkopen en dan van het geld dat ik ervoor kreeg meerdere CXen aan gaan schaffen…)
Over de verzekering, hoewel de ANWB en de Emerpark-verzekering al stukken beter zijn dan de ‘gewone’ verzekeringsmaatschappijen, kunnen ze mijns inziens niet op tegen de verzekering die de CX-club heeft weten te regelen. 65 Euro per jaar voor WA, 65 euro plus 1,15% van de taxatiewaarde voor WA+ en 65 euro plus 1,50% van de taxatiewaarde voor WA+volledig casco.
Lidmaatschap van de CX-club plus deze verzekering is nog steeds stukken goedkoper dan alleen de verzekering bij andere maatschappijen. Kijk op http://www.citroen-cxclub.nl (en klik ‘clubverzekering’ aan) voor meer info.
Groet,
Jaco












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gewoon bij de CX-Club verzekeren, zoals gezegd
Die vragen niet hoe oud je CX is, of het je enige auto is, of etc… etc..
Standaard is 7500 km per jaar voor € 65,-
Als je er naar vraagt mag je vast ook meer rijden
En CX rijden is nu eenmaal geweldig, of je nu belasting betaald of niet
CX rijden is inderdaad geweldig.
Belasting betalen voor een CX is niet zo geweldig ivm het relatief hoge gewicht.
Als je een oldtimer CX zoekt zul je een CX van voor 1985 moeten zoeken en dan komt je eerder op een 2400 GTI uit als je een GTI zoekt.
CX GTi Turbo 2 - All Black












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Serie 1 is ook geleverd in een 2500 GTi
Zelfs een serie 2 86er 2500 GTi zal nog belastingvrij worden zoals het regelement nu is
Een Turbo tussenmodel of Turbo 1 serie 2 uit 86 behoort nog tot de mogelijkheden
ik heb dit ook gelezen dat het per 1-1-2012 niet meer mogelijk is
http://www.diks.nl/wegenbelasting-oldtimer.shtml
op deze website heb ik het vandaan bwj 87 zou dus ook nog net gaan heeft iemand ook alleens een taxatie uitgevoerd voor de verzekering?





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nou, zoals je kunt lezen is iedereen het er wel zo’n beetje over eens:
een CX is niet vergelijkbaar met wat dan ook.
Neem iemand mee die meer dan alleen het verschil kent tussen een HP-Cit en een Zastava, val niet in de valkuil die ‘totaal-afgeleefd-en/of-verrot’ heet en sla je slag!
P.S: enne…welkom in de wereld die ‘CX’ heet!
‘Spirit of avant-garde’






















Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Tinfoil schreef:Maar een CX rijd je omdat je dat wilt, vanwege het bijzondere karakter van de auto; dat ‘ie eventueel belastingvrij is, is een leuke bijzaak.
Daarnaast ben je dat geld dat je niet betaalt aan wegenbelasting wel weer kwijt aan onderhoud, reparatie, etc.
Ik ben het hier mee eens. Een CX rij je omdat je dat geweldig vindt. Bovendien wat is nu wegenbelasting. Het gaat maar om een paar centen. En daar zit geen besparing in. Als je goedkoop wil rijden moet je een Alto kopen en geen CX.
Koopman,
Ik weet niet of het de verkoper is geweest die je dat wijs heeft proberen te maken wat de wegenbelastingvrijstelling voor een 88-er betreft, zo ja, neem dan de rest van het verhaal over de desbetreffende cx ook maar met een korreltje zout en loop er met een boog omheen.








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Peteryed schreef:
Bovendien wat is nu wegenbelasting. Het gaat maar om een paar centen. En daar zit geen besparing in. Als je goedkoop wil rijden moet je een Alto kopen en geen CX.
Ik moet 119,= per maand betalen, noem jij dat een paar centen :
:
Voor die 1428,= per jaar kan je toch aardig wat aan onderhoud doen…...
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
baroen schreef:...Ik moet 119,= per maand betalen….
Maar niet lang meer!
Gr Martijn