Waar kabel van versterker doorheen voeren?
tinustilburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 06 mei 2005 02:52 AM

Hoi mensen. Ik ben Martijn uit Tilburg en ik ga a.s. zaterdag m’n nieuwe auto ophalen, een 1.6 TZI Very Happy
Ik wil graag mijn versterker/subwooferzooi er weer in hebben maar ik vroeg me af of iemand weet waar ik het beste de stroomkabel van de versterker doorheen kan voeren, dan bedoel ik van onder de motorkap naar binnen, en of dat moeilijk is bij een bx… Bij mijn vorige auto, een renault 5, kon ik hem naast het slangetje van de ruitensproeier doen alleen toen deed die sproeier het niet meer, niet zo handig Laughing
Verder zal ik zsm foto’s plaatsen als ik hem/haar heb opgehaald.
Alvast bedankt voor de tips!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 mei 2005 03:30 AM
  [ # 1 ]

je neemt een boormachine .
voorziet die met een boor van 8 mm,

en ,,

boren hoeft die meer want een fransoos is toch zweedse gatenkaas..

sorry, nee kon het niet laten..

je beste kans is om even een gaatje langs de gaskabel en of koppelingskabel te boren.
dan kom je onder de plank uit alwaar ook je handel van de motorkap zit.
van daaruit kan je elke kant op om die kabel door te voeren .

naar de tunnel om onder de voorstoelen uit te komen.
of daarachterlangs door te gaan naar het midden van je kofferbak.

of met wat meer sleutelwerk, even naar links gaan, en dan onder de dorpels door naar de achterzijpanelen in de kofferbak.
om dan de versterker in de kofferbak te monteren.

langs kabels op werken zou ik niet adviseren en doen.
dit omdat je dan het risico hebt om de rubberen thule te beschadigen en ook je kabel door te slijten.
wat een aardige kortsluiting tot gevolg kan hebben.


dus een boor van 8 a 10 MM erdoor, en dan even netjes afwerken met een rubberen thule.
zowel automateriaalzaken ,garagebedrijven , en last but not in the least, sloperijen hebbe die dingen.
kosten a 0,04 euricent het stuk.
al kost het een euri , je bent daarme het beste aan het werken.

groetjes van kreazyV8:die een bix heb gehad met 2000 wat nominaal vermogen.
heden is de 4X40 wat genoeg,,, Tja, je word ouder papa…. Wink

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 06 mei 2005 03:54 AM
  [ # 2 ]

hoi,

ik heb die kabel vanaf mn accu door mn paravan-bak (of hoe je dat ook schrijft) gegooid, en dan rechtsvoor een gaatje in mijn schutbord geboord (6 mm ofzo)
Daar zit een vierkantje in, in je schutbord, en dan heb ik em (als je voor de auto staat) rechtsboven geboord geloof k.
Als je dan in de auto je bovenste dashboard-vakje eruit haalt (die 4 zwarte doppies eruit halen, dan 2 schroefjes in de bodem) kun je t gaatje vinden, en je kabel erdoor voeren. (de kabel heb ik vastgelijmd met een lijmpistool tegen t schuren)

Vervolgens trek je die kabel naar je tunnelconsole…. en onder de passagiers-vloerbedekking zit een geul in je plaatwerk voor kabels; die loopt tot je achterbank. Kun je je versterkers mooi in die bakkies van je kofferbak leggen, aan de zijkant (althans, daar heb ik ze geplaatst)

Ik heb foto’s van t hele spul ,dus als je die wilt hebben hoor ik t wel.


gr

Daan

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
tinustilburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 06 mei 2005 01:58 PM
  [ # 3 ]

foto’s zijn altijd leuk Laughing
Dus gewoon een gaatje boren, ik was van plan om hem links langs de dorpel te leggen als dat lukt. En dan de signaalkabels en de kabels voor de speakers voor langs het midden ofzo, door de middenconsole en dan onder de vloerbedekking door, dat gaat wel lukken volgens mij.
Maar hebben jullie die kabels allemaal bij elkaar liggen dan??

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 mei 2005 02:10 PM
  [ # 4 ]

de voedingskabel NOOIT langs de andere kabels leggen, hooguit kruisen.

dit geeft anders van die jankgeluiden ,en andere storende soundjes die je niet wilt hebben.

ik had de voeding langs de dorpellinks, en de signaaldraden langs de dorpel rechts.

de speaker draden van de versterkers door de tunnel en dan onderr het tapijt door naar de linker en rechter portieren voor en achter.

vervolgens de dash speakers draden vanuit de tunnel omhoog en onderlangs de dash naar de speakers zo ver mogenlijk verweiderd van de radio en de andere kabelbomen.

dit om dus eventuele stoorgeluidjes direct voor te zijn.

een maat van me had zijn voedingskabel onder de dorpel langs lopen ,en de signaal draden uit de radio ,naar de versterkers door het plafond rechts, en de spreaker draden vanaf de versterkers door het midden van het plafond lopen.

maar ja, die knuls is helemaal kierewiet als je het mij vraagd.
hij spendeerd een vermogen aan die auto en het geluid.

greets van wuppie. Wink

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 06 mei 2005 04:45 PM
  [ # 5 ]

tja, ik heb alle kabels bij elkaar liggne ,en 2 versterkers achterin….
Kom maar luisteren…... k hoor geen storing ofzow.
In principe heb je natuurlijk gelijk dat voeding nooit bij meet/regel o.i.d. kabels mag liggen, maar ach, ik vind mn geluid echt wel goed

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
Gorilla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 08 mei 2005 09:23 PM
  [ # 6 ]

Re: Waar kabel van versterker doorheen voeren?

tinustilburg schreef:

Hoi mensen. Ik ben Martijn uit Tilburg en ik ga a.s. zaterdag m’n nieuwe auto ophalen, een 1.6 TZI Very Happy
Ik wil graag mijn versterker/subwooferzooi er weer in hebben maar ik vroeg me af of iemand weet waar ik het beste de stroomkabel van de versterker doorheen kan voeren, dan bedoel ik van onder de motorkap naar binnen, en of dat moeilijk is bij een bx… Bij mijn vorige auto, een renault 5, kon ik hem naast het slangetje van de ruitensproeier doen alleen toen deed die sproeier het niet meer, niet zo handig Laughing
Verder zal ik zsm foto’s plaatsen als ik hem/haar heb opgehaald.
Alvast bedankt voor de tips!

Bij de rubber plak in het schutbord achter je pedalen zit een ongebruikte (nog dichte ) door- voer die je open kunt prikken/boren.
Eerst een ijzerdraad erdoor en dan je stroomdraden (plus en min!) eraan vast en doortrekken.

Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 08 mei 2005 09:34 PM
  [ # 7 ]

Re: Waar kabel van versterker doorheen voeren?

Gorilla schreef:
tinustilburg schreef:

Hoi mensen. Ik ben Martijn uit Tilburg en ik ga a.s. zaterdag m’n nieuwe auto ophalen, een 1.6 TZI Very Happy
Ik wil graag mijn versterker/subwooferzooi er weer in hebben maar ik vroeg me af of iemand weet waar ik het beste de stroomkabel van de versterker doorheen kan voeren, dan bedoel ik van onder de motorkap naar binnen, en of dat moeilijk is bij een bx… Bij mijn vorige auto, een renault 5, kon ik hem naast het slangetje van de ruitensproeier doen alleen toen deed die sproeier het niet meer, niet zo handig Laughing
Verder zal ik zsm foto’s plaatsen als ik hem/haar heb opgehaald.
Alvast bedankt voor de tips!

Bij de rubber plak in het schutbord achter je pedalen zit een ongebruikte (nog dichte ) door- voer die je open kunt prikken/boren.
Eerst een ijzerdraad erdoor en dan je stroomdraden (plus en min!) eraan vast en doortrekken.

 

plus EN min?
waarom niet gewoon je min van je chassis pakken?

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
Gorilla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 08 mei 2005 09:51 PM
  [ # 8 ]

Re: Waar kabel van versterker doorheen voeren?

DaanDus schreef:
Gorilla schreef:
tinustilburg schreef:

Hoi mensen. Ik ben Martijn uit Tilburg en ik ga a.s. zaterdag m’n nieuwe auto ophalen, een 1.6 TZI Very Happy
Ik wil graag mijn versterker/subwooferzooi er weer in hebben maar ik vroeg me af of iemand weet waar ik het beste de stroomkabel van de versterker doorheen kan voeren, dan bedoel ik van onder de motorkap naar binnen, en of dat moeilijk is bij een bx… Bij mijn vorige auto, een renault 5, kon ik hem naast het slangetje van de ruitensproeier doen alleen toen deed die sproeier het niet meer, niet zo handig Laughing
Verder zal ik zsm foto’s plaatsen als ik hem/haar heb opgehaald.
Alvast bedankt voor de tips!

Bij de rubber plak in het schutbord achter je pedalen zit een ongebruikte (nog dichte ) door- voer die je open kunt prikken/boren.
Eerst een ijzerdraad erdoor en dan je stroomdraden (plus en min!) eraan vast en doortrekken.

 


plus EN min?
waarom niet gewoon je min van je chassis pakken?

Vanwege de grote stroom die een zware versterker trekt krijg je sneller roest op (gelaste) overgangen in je plaatwerk als je de massa ergens op je chassis schroeft.
Je geluid is ook strakker (vooral in het laag) als je stroomvoorziening optimaal is.En da’s beter met zo dik mogelijke kabels…...
En de plus zo dicht mogelijk bij de accu zekeren( maar dat wist hij natuurlijk al)

Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 09 mei 2005 12:53 AM
  [ # 9 ]

Ik had in mijn vorige auto last van dynamo-geluiden over mn boxen, scheelde inderdaad wel iets toen ik een massa-kabel had getrokken.
Echter, bij mn bix klikt t super nu. EN over die roest, k soldeer em wel een keer vast aan t chassis. Feit is natuurlijk wel dat je minder weerstand hebt via je chassis…..

Mijn zekering ligt OP mijn accu; je wilt niet dat je ergens kortsluiting kunt maken VOOR je zekering natuurlijk!
Mij werd een zekering van 50A aangepraat,maar ik heb er lekker 30 ingezet (versterkers zijn ieder met 15A gezekerd, 140 watt piek pioneer en een 300 watt piek voor mijn sub)
NEEM ALTIJD EEN ZO LAAG MOGELIJKE ZEKERING!
gr

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
tinustilburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 30 mei 2005 10:59 PM
  [ # 10 ]

Het is gelukt, ik heb de kabel door het voorspatbord en dan bij de voordeur door een rubber naar binnen gedaan dus ik heb geen gaten hoeven boren.
Wat fijn trouwens dat bij een bx de gele draad massa is en de grijze draad de plus. Het heeft me gvd mijn radio gekost maar dan weet ik het in ieder geval voor in de toekomst Crying or Very sad  Crying or Very sad
Het was een pioneer dex-p88r, een hele goede met 3 versterkeruitgangen, en die is nu dus dood, hij begon te roken….
Dus als er nog iemand een leuke radio/cd heeft liggen wil ik hem wel overnemen…

Profiel  
 
martijn78
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 14-01-2005

Gepost: 30 mei 2005 11:31 PM
  [ # 11 ]
tinustilburg schreef:

Het is gelukt, ik heb de kabel door het voorspatbord en dan bij de voordeur door een rubber naar binnen gedaan dus ik heb geen gaten hoeven boren.
Wat fijn trouwens dat bij een bx de gele draad massa is en de grijze draad de plus. Het heeft me gvd mijn radio gekost maar dan weet ik het in ieder geval voor in de toekomst Crying or Very sad  Crying or Very sad
Het was een pioneer dex-p88r, een hele goede met 3 versterkeruitgangen, en die is nu dus dood, hij begon te roken….
Dus als er nog iemand een leuke radio/cd heeft liggen wil ik hem wel overnemen…

Dat Belgische gedoe met de gele/grijze draad heb ik ook gehad…Ik had alleen de accu niet ontkoppeld dus een nieuwe zekering was voldoende

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 30 mei 2005 11:53 PM
  [ # 12 ]

De soort zekering in je voedingskabel (+) hangt af van de dikte van de voedingskabel. De dikte wordt uitgedrukt in mm2.
De massa moet je NIET van de accu afhalen. Deze moet je direct van het chassis afhalen op een zo kort mogelijke afstand van de versterker of in geval van aanwezigheid, de condensator. De bevestiging van de achterbank is bij mijn weten de kortste, goed geschikte massaverbinding.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 31 mei 2005 03:41 AM
  [ # 13 ]
tinustilburg schreef:

Het is gelukt, ik heb de kabel door het voorspatbord en dan bij de voordeur door een rubber naar binnen gedaan dus ik heb geen gaten hoeven boren.
Wat fijn trouwens dat bij een bx de gele draad massa is en de grijze draad de plus. Het heeft me gvd mijn radio gekost maar dan weet ik het in ieder geval voor in de toekomst Crying or Very sad  Crying or Very sad
Het was een pioneer dex-p88r, een hele goede met 3 versterkeruitgangen, en die is nu dus dood, hij begon te roken….
Dus als er nog iemand een leuke radio/cd heeft liggen wil ik hem wel overnemen…

Niet om je te ontmoedigen (gecondoleerd met je radio) maar 1. die draden kun je prima en veilig door het schutbord heen leiden; in één van de rubberstoppen vlak naast de kmtellerkabel zitten 2 tuitjes; 1 daarvan is vrij en kun je gebruiken voor dit soort grappen.
Geen risico op inregenen of kortsluiting.

2. Als je in het instructieboekje of op een meter gekeken had….
De kleuren gaan idd volstrekt tegen je gevoel in en je doet dit ook maar precies 1x fout.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 31 mei 2005 08:36 PM
  [ # 14 ]

tja, maar de kleurcodes van de bx kan je toch beter altijd maar controleren geloof k confused zie (mijn) draadje over Afstandsbediening C.V.
Rood = massa en zwart = +12V???????? rare lui, die fransen…..

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
Gorilla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 31 mei 2005 11:31 PM
  [ # 15 ]
karel schreef:

Niet om je te ontmoedigen (gecondoleerd met je radio) maar 1. die draden kun je prima en veilig door het schutbord heen leiden; in één van de rubberstoppen vlak naast de kmtellerkabel zitten 2 tuitjes; 1 daarvan is vrij en kun je gebruiken voor dit soort grappen.
Geen risico op inregenen of kortsluiting.

.

Ja, dat zei ik dus al…............. Confused: ff oplette…........ Smile

Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook