2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
CX GTI uit 1988
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 03 december 2008 10:25 AM
  [ # 16 ]
baroen schreef:
Peteryed schreef:

Bovendien wat is nu wegenbelasting. Het gaat maar om een paar centen. En daar zit geen besparing in. Als je goedkoop wil rijden moet je een Alto kopen en geen CX.

Ik moet 119,= per maand betalen, noem jij dat een paar centen ConfusedConfused:

Voor die 1428,= per jaar kan je toch aardig wat aan onderhoud doen…...

hiervoor reed ik een 1997-er Ford Mondeo; die was duurder in WB (en in verbruik) dan mijn huidige CX 20 RE.

Voor alsnog heb ik ca. € 1.350,- achterstallig onderhoud aan mijn CX (en dan is er nog niet eens iets ernstigs aan de hand); voor zover ik om mij heen (op het forum en in de club) hoor, is dat bij de meeste mensen die een CX aanschaffen niet veel anders.

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 03 december 2008 10:35 AM
  [ # 17 ]
Martijn de Ruijter schreef:
baroen schreef:

...Ik moet 119,= per maand betalen….

Maar niet lang meer!  Very Happy

Gr Martijn

Ik heb even een brief geschreven als een ware


Horse


naar die CU volksvertegenwoordiger. Ik voel me op het laatste nippertje gered. Ze zullen zo’n wetsvoorstel er maar even door heen jassen terwijl ik de maanden aan het aftellen ben. Ben benieuwd wat hij met mijn idee voor subsidie aan ons, als redders van industrieel erfgoed, doet?

In aangepaste vorm (vrijstelling afschaffen bij 1987 in 2012) blijft het een gedrocht van een idee, die paar luizige belastingcenten die ze nu mislopen terwijl er aan de andere kant….. nu ja, laat ik maar ophouden.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 03 december 2008 10:58 AM
  [ # 18 ]
baroen schreef:
Martijn de Ruijter schreef:
baroen schreef:

...Ik moet 119,= per maand betalen….

Maar niet lang meer!  Very Happy

Gr Martijn

Ik heb even een brief geschreven als een ware


Horse


naar die CU volksvertegenwoordiger. Ik voel me op het laatste nippertje gered. Ze zullen zo’n wetsvoorstel er maar even door heen jassen terwijl ik de maanden aan het aftellen ben. Ben benieuwd wat hij met mijn idee voor subsidie aan ons, als redders van industrieel erfgoed, doet?

In aangepaste vorm (vrijstelling afschaffen bij 1987 in 2012) blijft het een gedrocht van een idee, die paar luizige belastingcenten die ze nu mislopen terwijl er aan de andere kant….. nu ja, laat ik maar ophouden.

Laat maar even weten of hij reageert, meestal doet hij dat wel. Lees ook dit even:

 
De Fehac heeft zijn best gedaan tot nu toe.
Vergeet ook niet dat wanneer je straks in het rekeningrijden tijdperk weinig rijdt je ook nauwelijks belasting betaalt.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Koopman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 14-02-2008

Gepost: 03 december 2008 12:30 PM
  [ # 19 ]

CX GTI uit 1988

Goedemorgen allen!

Dank jullie wel voor de antwoorden, ik ben van plan (al een hele tijd) een CX aan te schaffen uit 1988/89, liefst een automaat. Maar om een goede basisauto te vinden is niet makkelijk.

Welnu, deze GTI uit 1988 lijkt me wel wat, maar als ik over normaal onderhoud praat aan kosten per jaar waar moet ik dan aan denken?

Er is al veel aan de auto (aantoonbaar) gebeurt.

Wie kan me een indicatie geven, bij normaal onderhoud?

Dank!

Groeten, Eric

Profiel  
 
Koopman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 14-02-2008

Gepost: 03 december 2008 12:31 PM
  [ # 20 ]

CX GTI uit 1988

Goedemorgen allen!

Dank jullie wel voor de antwoorden, ik ben van plan (al een hele tijd) een CX aan te schaffen uit 1988/89, liefst een automaat. Maar om een goede basisauto te vinden is niet makkelijk.

Welnu, deze GTI uit 1988 lijkt me wel wat, maar als ik over normaal onderhoud praat aan kosten per jaar waar moet ik dan aan denken?

Er is al veel aan de auto (aantoonbaar) gebeurt.

Wie kan me een indicatie geven, bij normaal onderhoud?

Dank!

Groeten, Eric

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 03 december 2008 12:47 PM
  [ # 21 ]

Bij normaal onderhoud aan een goede CX zie ik niet veel verschil met andere auto’s.  Hoogstens moet er wat vaker onderhoud gepleegd worden i.v.t. een moderne auto.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 03 december 2008 12:58 PM
  [ # 22 ]
cx gti turbo schreef:

ik heb dit ook gelezen dat het per 1-1-2012 niet meer mogelijk is
http://www.diks.nl/wegenbelasting-oldtimer.shtml
op deze website heb ik het vandaan bwj 87 zou dus ook nog net gaan heeft iemand ook alleens een taxatie uitgevoerd voor de verzekering?

Nog een keer rekenen….

1987 + 25 = 2012 JA dat klopt!! maarrrrrr het is 1 januari 1987 dus alles NA 1 januari 2987 wordt niet belasting vrij Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 03 december 2008 02:00 PM
  [ # 23 ]
McDean schreef:

1987 + 25 = 2012 JA dat klopt!! maarrrrrr het is 1 januari 1987 dus alles NA 1 januari 2987 wordt niet belasting vrij Wink

Och waar maken we ons druk om? Tegen die tijd zijn er waarschijnlijk alláng geen benzineverbruikende auto’s meer…

Laughing  Laughing

@TS: zoals al aangegeven hebben veel oudere auto’s een redelijk gebrekkige staat van onderhoud, helaas is dat voor een CX niet anders.
Tel daarom bij aanschaf een bedrag van 1000-1500 euri voor het wegwerken van achterstallig onderhoud, dan zit je vrij veilig.
Onderhoudskosten op jaarbasis zal eveneens eenzelfde bedrag zijn, uiteraard afhankelijk van wat je zelf kunt (en doet)..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 december 2008 09:08 PM
  [ # 24 ]

Re: CX GTI uit 1988

Koopman schreef:

Welnu, deze GTI uit 1988 lijkt me wel wat, maar als ik over normaal onderhoud praat aan kosten per jaar waar moet ik dan aan denken?

Tja, hoeveel verwacht je ermee te gaan rijden? Wink

Met minder dan 10.000 km per jaar is het onderhoud natuurlijk een stuk lager dan dat je er meer als 30.000 mee gaat rijden.
Het onderhoudsinterval is natuurlijk al 10.000 km, dus dat is al het verschil tussen 1 keer of 3 keer per jaar olie verversen en bougies wisselen
Bij veel kms per jaar rijdt je ook setje voorbanden per jaar weg denk ik zo.

Zoals gezegd bij aanschaf van een wat goedkopere CX kan je 1000 a 1500 euro onderhoud verwachten. Dan is het natuurlijk ook nog eens handig als je zelf een beetje handig ben en niet voor elk lampje naar een garage moet Wink

Een goedkope CX hoeft geen slechte te zijn! en een dure geen goede!

Km stand en resent onderhoud spelen natuurlijk ook mee Wink

Oftewel groot deel van het onderhoud ligt aan je eigen gebruik Wink

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 03 december 2008 09:29 PM
  [ # 25 ]
baroen schreef:
Peteryed schreef:

Bovendien wat is nu wegenbelasting. Het gaat maar om een paar centen. En daar zit geen besparing in. Als je goedkoop wil rijden moet je een Alto kopen en geen CX.

Ik moet 119,= per maand betalen, noem jij dat een paar centen ConfusedConfused:

Voor die 1428,= per jaar kan je toch aardig wat aan onderhoud doen…...

Maar wat ik heb begrepen wil de TS een 25 GTI met een gewicht van 1314 KG Dat is max een wegenbelasting van 50 euro. Als dat te veel is moet je geen CX kopen. Bovendien rij je CX omdat het geweldig rijdt en niet omdat het duur is. Als jij per maand 150 moet betalen aan wegenbelasting deed je het nog wel, toch? Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 december 2008 09:37 PM
  [ # 26 ]

Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of je liever een belastingvrije CX koopt of die 50 euro kan missen per maand. Ik denk niet dat jij de persoon ben om te bepalen of je dan wel of CX moet kopen Wink

Op dit moment zijn CXen van 86 of eerder in 2012 belasting vrij. Zolang de regels niet veranderen Wink
Verder hebben we de discussie over de wegenbelastig in een ander topic gesloten en gaan we hier niet voor zetten Wink

Terug naar een GTi uit 1988 Wink

Profiel  
 
Koopman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 14-02-2008

Gepost: 04 december 2008 05:53 PM
  [ # 27 ]

cX GTI uit 1988

Goedemiddag allen!

Nog een vraag: Naast de GTI AUT, heb ik mijn aandacht ook op een 2.2 TRS laten vallen, maar wat nu? Hoe ziet het met de betrouwbaarheid van de Automaat, en wat zijn de kosten op onderhoud.
Wie heeft er ervaring mee, en is het nioet toch verstandiger om voor de 2.2 TRS te kiezen? Dus mety een schakelbak…

Ik lees het graag!

Alvast dank.

Groeten, Eric

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 04 december 2008 06:17 PM
  [ # 28 ]

Zie onderandere  
En wat verstandig is? Dat hangt van jezelf af. Een automaat rijdt natuurlijk wel wat luxer dan met zo’n door velen als hoogst sportief aangeslagen roerstaaf. Cool
Echter een schakelbak met 2,2liter motor zal weer wat zuiniger zijn schat ik zo in. Ik heb verder geen ervaring met deze 2.2. Douvrin motor, maar het lijkt me logisch. 
Of een douvrin blok net zo’n lange levensuur heeft als de schier onverslijtbare 2,5liter Citroen motor? Maar goed dat is niet de eerste zorg. Op de eerste plaats van zorgen staat natuurlijk roest en rotterij.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 04 december 2008 07:09 PM
  [ # 29 ]

Ik had een 22 TRS, heb nu een GTi (geen automaat), kan dus wel wat zeggen over het verschil.

22TRS: prima motor, nooit het gevoel dat je kracht of snelheid te kort komt. Carburateur zorgde bij mijn TRS - dat wil dus niet zeggen dat alle 22TRS’en daar last van hebben - wel voor wat problemen: moeilijk starten en schokkerig rijgedrag op lage snelheden als het koud en vochtig weer was. Gemiddeld verbruik na 2 jaar en een kleine 50.000 km: 1 op 10,66*

25GTi: toch wel wat meer ‘speel’ plezier, en geen problemen met schokkerigheid en moeilijk starten vanwege de electronische injectie. Verbruik (let op, het is dus geen automaat) na 1,5 jaar en 35.000 km bedraagt 1 op 9,88*

Ik geloof niet dat de ene motor significant betrouwbaarder is dan de andere, en ik geloof ook niet dat de automaat als vreselijk storingsgevoelig bekend staat. Wat Baroen al zegt, bij een CX moet je eerder naar de carrosserie kijken dan naar de techniek!

Veel kiesplezier!
Jaco

* Voor beide auto’s geldt dat er veel snelwegkilometers mee zijn gemaakt, wat het verbruik naar beneden brengt, maar aan de andere kant rijd ik wel stevig door (als het verkeersveiligheidshalve en flitskastmatig kan rijd ik 140, 150)

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 04 december 2008 09:26 PM
  [ # 30 ]

Echter een schakelbak met 2,2liter motor zal weer wat zuiniger zijn schat ik zo in. Ik heb verder geen ervaring met deze 2.2. Douvrin motor, maar het lijkt me logisch.

Volgens mij is de 22 TRS geen Douvrin, maar een “gewoon” PSA-blok.
Voor zover ik weet, is het serie 1 blok een Douvrin en zo goed als kogelvrij ...
Het voornaamste verschil is de distributieketting bij de Douvrin, bij het PSA-blok is dat een gewone riem.
De 2.2 is de opgeboorde versie van de 2.0. Dit blok is later ingebouwd in de Renault 25, maar dan met injectie.

Inderdaad; met koud en vochtig weer (lees: zoals vandaag) start de motor wat moeizamer en rijdt het iets schokkerig als de motor koud is.
Zodra ze warm is, is er niets meer op aan te merken.

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook