cruise control in combinatie met EB6V
guido66
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1033
Geregistreerd: 04-03-2008

- DS 5 E-hdi EGS So Chic
Gepost: 17 november 2008 01:23 AM

Het zwakste punt van de EB6V is voor mij de software, en dit komt bij mij vooral tot uiting in het gedrag dat de bak in A vertoont in combinatie met de cruisecontrol.

Rij ik keurig (ahum) 86 op de teller op een buitenweg, moet ik de cruise control even pauzeren omdat er een auto verderop voor me afslaat. Als de snelheid vervolgens terugzakt tot 60, en ik de cruise control weer aanzet, dan gaat de bak achtereenvolgens naar 4, naar 5, weer naar 4 (echt waar, meerdere malen gebeurd, maar deze keer trekt ie wat verder door) en dan weer naar 5 en 6. Hier wordt ik dus lichtelijk gestoord van, te meer dat de motor het in z’n 5 met gemak aankan.

Als ik hetzelfde in M doe, gaat ie automatisch van 6 naar 5 en moet ik tijdens of na het optrekken 1x tikken naar 6.

Ook op de snelweg als je even achter een wat langzamere vrachtauto hangt, vindt de bak het nodig om heel eventjes terug naar 4 te gaan, vervolgens meteen weer naar 5 en vlot naar 6 om rustig naar een keurige 127 te gaan.

Dit gedrag heeft er voor mij toe geleid dat ik alleen nog in de stad in A rijd.

Ik weet dat het een eigenwijze dame is, en ik geniet er iedere dag van, maar om nou ook de bak met vrouwenlogica te programmeren?  Wink

sinds 13 april 2012: DS5 e-hdi So Chic, Bleu Philae, leer Claudia, eMyWay, HUD, thuiskomertje, afneembare trekhaak, km-stand: 123.000

daarvoor: GC4P 2.0HDiF EB6V Lumière, Show Rouge, Navidrive, afneembare trekhaak
eindkm-stand 127.000

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 17 november 2008 01:45 AM
  [ # 1 ]

Merkwaardig, huh . Misschien is het je rijstijl anders dan de mijne, en heb je daarom een ander schakelprogramma, dat niet zo goed werkt in die specifieke situatie, anders scheelt er iets. Ter info: mijn rijstijl is vooral rustig, af en toe geef ik wel eens wat door, maar 95% van de tijd rij ik niet sportief, maar met verkeer mee.
Bij ons valt deze situatie in elk geval niet voor, als ik moet afremmen naar 60 en daarna de cruise control weer aanzet zal hij wel terugschakelen naar 4 of 5, maar dit is voor zo snel mogelijk terug aan de 90 te zijn. op autostrade even naar 85 a 90, en daarna cruise control terug aan, blijft hij gewoonlijk in 6 of schakelt naar 5 om door te trekken naar 100 ongeveer en dan op te schakelen terug naar 6, maar dat gaat in elk geval vlot, en sneller dan in 6 blijven, dat heb ik al eens getest.

Wat wel is, is dat bij ons snel wordt overgeschakeld naar een lager toerental (hogere versnelling) vooral als je rustig rijdt, als je bijvoorbeeld 80 rijdt, zal hij al schakelen naar 6 en draaien tegen pakweg 1500rpm. Nu is het zo dat ik al heb gelezen dat er sommige GC4P’s en C4P’s zijn, die problemen hebben gekregen met de EGR-klep, en ergens anders heb ik gelezen dat 1 van de veel voorkomende redenen van problemen met EGR-klep, rijden in laag toerental is, vraag me niet precies waarom dit technisch is, heb het alleen maar ergens gelezen, om die reden vindt ik het toch merkwaardig dat de EB6V steeds snel opschakelt, niet enkel bij koude start. De enige reden die ik daarvoor kan vinden is een ietsje lager verbruik.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 17 november 2008 11:08 AM
  [ # 2 ]
Gunther schreef:

....De enige reden die ik daarvoor kan vinden is een ietsje lager verbruik.

Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat. Een van de, zo niet hèt belangrijkste verkoopargument van de EB6V is dat je kan rijden ‘als’ een een automaat, maar dan met het verbruik van een handbak.
Er is de ontwikkelaars dus veel aan gelegen om de EB6V zo zuinig mogelijk te laten rijden om zodoende het verbuik van een handbak zoveel als mogelijk te benaderen.  Wink

Profiel  
 
guido66
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1033
Geregistreerd: 04-03-2008

- DS 5 E-hdi EGS So Chic
Gepost: 17 november 2008 09:38 PM
  [ # 3 ]

Als ik 1 ding veranderd zou willen zien is dat de software juist wat sneller opschakelt en wat minder snel terugschakelt. Maar misschien is dit juist niet gedaan om de motor (en eventueel de EGR klep) wat te sparen.

Misschien is er weinig op aan te merken als je heel rustig rijdt, maar als je wat vlotter optrekt, vind ik dat ie over het algemeen toch wel 250 tot 500 toeren eerder mag schakelen.

sinds 13 april 2012: DS5 e-hdi So Chic, Bleu Philae, leer Claudia, eMyWay, HUD, thuiskomertje, afneembare trekhaak, km-stand: 123.000

daarvoor: GC4P 2.0HDiF EB6V Lumière, Show Rouge, Navidrive, afneembare trekhaak
eindkm-stand 127.000

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 17 november 2008 10:00 PM
  [ # 4 ]
guido66 schreef:

Als ik 1 ding veranderd zou willen zien is dat de software juist wat sneller opschakelt en wat minder snel terugschakelt. Maar misschien is dit juist niet gedaan om de motor (en eventueel de EGR klep) wat te sparen.

Misschien is er weinig op aan te merken als je heel rustig rijdt, maar als je wat vlotter optrekt, vind ik dat ie over het algemeen toch wel 250 tot 500 toeren eerder mag schakelen.

Wat mij stoort:
- soms te snel opschakelen zodat de motor slecht 1500 rpm draait: dit geeft dan een storend bromgeluid (toch bij mij)
Bvb vroeger schakelde de bak bij 73 naar 6e: heel de tijd gebrom op de 70 wegen, nu na een update doet hij dit niet meer.
Zelfde verhaal in 4e en 5e.
Overigens onder de 1500 rpm bvb 1250 draait de motor opnieuw rustig. Of scheelt er gewoon iets bij mij? (mss iets te maken met de resonantie die ik heb, al komt die van een andere plaats)
- soms te laat opschakelen, vooral 1e naar 2e en vaak ook naar 3e.
- soms te vroeg terug naar eerste schakelen bvb aan kruising waar je je laat bollen, om nadien met een schok weer ver vertrekken.

Meestal rij ik echter in A, omdat ik het makkelijker vind.
Om in te halen zet ik hem echter in M, of als ik me moet haasten, omdat de kickdown functie zijn beperkingen heeft. en ik niet van hoge toeren hou.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Arpic
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 07-09-2008

Gepost: 17 november 2008 11:08 PM
  [ # 5 ]

Het toerental voor opschakelen is heel erg afhankelijk van je rijstijl, met rustig optrekken rond 1500 tpm, met stevig doorhalen kom je ook zomaar in de buurt van de 4000 tpm.
Ook van mij zou hij best wat minder vaak mogen terugschakelen als je in 5 of 6 even wil inhalen, de tijd die het 2x schakelen (terug en weer door) kost is weinig sneller dan dat hij in een hogere versnelling was blijven staan (maar minder vlot weg komt).
Met het programmeren van zo’ń bak is het natuurlijk moeilijk te voorspellen wat je nog gaat doen, dus hebben ze voor de meest waarschijnlijke variant gekozen.
Mijn workaround om te voorkomen dat hij terugschakeld als de cruise-control je weer terug naar de 120+ sleurt: eerst rustig gas bijgeven, zonder dat hij terugschakeld, dan pas weer de ||-knop indrukken, dan trekt hij de laatste 20km rustig zonder terugschakelen door.

Van 5 naar 4 naar 5 naar 4 kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn, daar moet iets fout zijn.
Ik rij nooit in M, alleen in A, misschien dat de M handig is met caravan, maar dat proberen we in april/mei wel weer een keer uit.

GC4P 2.0 HDiF EB6V Exclusive Icare
(de eerste 71.000 km zitten erop)

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 17 november 2008 11:11 PM
  [ # 6 ]

Ik rij meestal ik A, omdat ik het eigenlijk voldoende werkt.
Soms heeft de sturing wel eens erg rare kuren.
Gisteren nog, ik rij 80 km/h, ik rem omdat iemand wil afslaan tot ongeveer 55 km/h, auto keert af, remt nog even ik rem nog even kort (seconden)
sturing: 4=>5=>4 (binnen de 2 seconden) en koppeling komt niet op in 4e.
Na 1 of 2 seconden grijpt de koppeling aan. Erg irritant als je dit hebt op bvb een kruispunt.
Ligt het aan de sturing of zit er ergens iets fout op mechanisch vlak?
Eigenlijk denk ik aan de sturing omdat die gewoon de koppeling niet laat opkomen en pas na 2 seconden laat aangrijpen.
Maar aan de andere kant: niemand heeft er last van, dus lijkt eerder exemplarisch wat kan wijzen op een mechanisch defect.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 18 november 2008 12:53 AM
  [ # 7 ]

Ik herken het niet, rij eigenlijk alleen maar in de A en de bak doet wat ie moet doen. Met paardenkar, met carvan, met wind, normale omstandigheden altijd schakelt ie de juiste versnelling in.

Ik herken het beslist niet, uitstekende keuze (vind ik persoonlijk)

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
hkonin02
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-2006

Gepost: 19 november 2008 10:46 PM
  [ # 8 ]
hbeck schreef:

Ik herken het niet, rij eigenlijk alleen maar in de A en de bak doet wat ie moet doen. Met paardenkar, met carvan, met wind, normale omstandigheden altijd schakelt ie de juiste versnelling in.

Ik herken het beslist niet, uitstekende keuze (vind ik persoonlijk)

dito Very Happy

C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van

Profiel  
 
Hansdj
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 19 november 2008 11:28 PM
  [ # 9 ]
hbeck schreef:

Ik herken het niet, rij eigenlijk alleen maar in de A en de bak doet wat ie moet doen. Met paardenkar, met carvan, met wind, normale omstandigheden altijd schakelt ie de juiste versnelling in.

Ik herken het beslist niet, uitstekende keuze (vind ik persoonlijk)

buiten het rijden met de caravan…................. hier ook geen enkel probleem.
Met de caravan vind ik de A stand erg onrustig Very Happy Very Happy Very Happy

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 19 november 2008 11:30 PM
  [ # 10 ]
Hansdj schreef:
hbeck schreef:

Ik herken het niet, rij eigenlijk alleen maar in de A en de bak doet wat ie moet doen. Met paardenkar, met carvan, met wind, normale omstandigheden altijd schakelt ie de juiste versnelling in.

Ik herken het beslist niet, uitstekende keuze (vind ik persoonlijk)

buiten het rijden met de caravan…................. hier ook geen enkel probleem.
Met de caravan vind ik de A stand erg onrustig Very Happy Very Happy Very Happy

Wrs dat de diesel hier beter mee overweg kan.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Hansdj
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 19 november 2008 11:32 PM
  [ # 11 ]

Ongetwijfeld, maar helaas liet dat het budget niet toe.
Lees…................de baas vond het zo wel welletjes Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen

Profiel  
 
cornelus079
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-08-2008

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Gepost: 05 december 2008 11:00 PM
  [ # 12 ]

Rij altijd in A en heb eigenlijk geen problemen. Weet dat hij bij optrekken schakeld bij 2000 N/min en na terug zetten in de cruisecontrol als een gek wil optrekken. Daarom bij inhouden op de autoweg met het gas ff op een gewone manier snelheid maken en dan cruisecontrol weer aanzetten.
Met de caravan ben ik nog niet weggeweest.
Ben tot nu toe uiterst tevreden over deze auto. zit lekker en zoeft nagenoeg hetzelfde als mijn vorige C5.
Alleen de knopjes op het stuur, voor je alle functies goed weet en daarbij te bedenken dat je niet mag telefoneren als dat niet hadsfree gebeurt.
Groeten, Gerard.

Met citroen zoef je over de wereld

Profiel  
 
Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 06 december 2008 12:22 AM
  [ # 13 ]
hbeck schreef:

Ik herken het niet, rij eigenlijk alleen maar in de A en de bak doet wat ie moet doen. Ik herken het beslist niet, uitstekende keuze (vind ik persoonlijk)

Misschien is een oplossing eens een poosje een andere (rustiger?) rijstijl te proberen, tot de bak een ander schakelprogramma heeft gekozen?  Idea Binnen zo’n schakelprogramma kan je best eens even lekker doorjagen maar dan raakt ze niet van slag.

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 06 december 2008 01:05 AM
  [ # 14 ]

Zou inderdaad kunnen. Ben een erg rustige rijder en de auto heeft zich aardig aangepast aan mij. Na een reset van de bak heeft ie weer een tijdje moeten wennen maar nu rijdt de auto weer zoals deze altijd reed

Geen enkel probleem op de A stand dus.

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook