











































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het lijkt mij ook wel erg veel werk
Ik heb ABS op mijn Turbo, overigens 1 van de 2 dingen die niet werken op mijn CX
Op een 89er Turbo is het standaard. Ik weet niet of dat voor een GTi ook geld.
Zoals gezegd, heb je ABS assen nodig en sensoren.
De ABS computer zit onder de achterbank, oftewel draden door je hele auto leggen.
Onder het reservewiel zit het ABS blok daarop moeten de remleidingen worden aangesloten. Vlak daarnaast zitten nog 2 relais die ook deel uit maken van het systeem. En er hoort natuurlijk een lampje in je dash gezet te worden wat gaat branden als het systeem niet volledig functioneerd
En het belangrijkste niet te vergeten het ABS plaatje achterop je achterklep
Als je een sloper heb met ABS zou ik er wel van te voren zeker van willen zijn dat dat systeem werkt, anders moet je na het inbouwen naar de oorzaak gaan zoeken terwijl je nog niet eens zeker ben of het systeem al goed was..
Wellicht kan je overwegen om nieuwe kabels te gebruiken, dit kan nog wel eens een zwak punt zijn
Ik snap dat je erg blij met met je huidige CX, je weet wat je heb natuurlijk
Maar ik zou toch overwegen om een GTi (Turbo) of Prestige te kopen met werkend ABS systeem…
Als je deze auto eenmaal gewent ben dan vergeet je je huidige CX denk ik toch zo weer
Misschien iets steviger in verbruik, maar het luxe niveau en een soepelere motor passen prima bij het luxe reisauto idee van de CX
Het principe van ABS systeem zal op een CX niet heel veel anders zijn als bij een nieuwere auto. Maar dit systeem kent bijvoorbeeld niet de mogelijkheid om de computer uit te lezen, hierdoor is het lastig om naar problemen in het systeem te zoeken. Een nieuwer systeem geeft bijvoorbeeld aan als er iets mis met met een sensor, soms zelfs exact welke
Ik neem aan dat je een ABS systeem wil om het slippen te voorkomen, want een kortere remweg krijg je er natuurlijk niet van
Het zorgt er alleen voor dat je de controle over de auto houd en kan uitwijken indien nodig.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Haleluja man, is je wink-smiley knop vastgeplakt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
waterman771 schreef:Edwin van Seggelen schreef:Het zou wel uniek zijn, ABS in een 20RE… Bij mijn weten is dat - in ieder geval in Nederland - nooit geleverd.
Ik heb een ‘85’er, serie 1, 20 pallas gehad mét ABS
Die auto was een beetje een vreemd ding: een zeer late serie 1 met diverse serie 2 onderdelen…
Mmm…in Denemarken is een tijdje een ‘actiemodel’ geleverd (meer iets om door de oude voorraden heen te komen): de Advance op basis van óf een 20RE óf een 22TRS maar mèt ABS..
‘Spirit of avant-garde’












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo zijn er ook enkele BX 14 of 16 modellen met ABS
Ik denk dat in Nederland ABS alleen op een GTi (Turbo) of Prestige is geleverd.
In de andere landen zal dit ook de vuistregel zijn muv bepaalde acties.
Ik heb er de laatste tijd geen 1 te koop zien staan in elk geval.
ik heb gelukkig abs op mijn turbo ook nog werkend
je haalt wel een hoop sleutel werk op de hals. de remweg word inderdaad niet korter maar bij slecht weer blijft de auto goed bestuurbaar
het system werkt wel trager als de huidige versie abs
het beste kun je inderdaad een sloper kopen
ik heb in het verleden wel eens banden gezien van een cx zonder abs. bij een noodstop compleet vlak profiel weggebrand dit is bij abs minder en
dat is voor de gene met trx wel mooi meegenomen
ik weet zo niet of er diameter verschil in de aandrijfassen ziten ivm tandring
Met TRXen blokkeren de wielen vele malen sneller dan met goede moderne banden. dus dan heb je dat anti slip systeem ook wel nodig. In het begin had ik ook bij noodstop wel dat ik de wielen liet blokkeren van een CX zonder ABS. Nu heb ik daar ook bij noodstop geen last van. Ik denk dat je ook wel went aan het rijden met een cx-remsysteem….
CX GTi Turbo 2 - All Black