




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
mrah schreef:Hoi,
Klopt de mijne is van 1979. Mijn ervaring is dat de hete koelvloeistof in de zomer zoveel hitte uitstraalt in het ventilatiesysteem dat je het veel heter in de auto hebt dan als er wel een kachelkraan in zou zitten. Stom systeem dus. Het is echt niet te harden zo heet.
Dat systeem zullen ze later wel weer teruggedraaid hebben.
Beetje offtopic, maar ik ben het hier niet mee eens. Het werkt juist veel beter dan een kachelkraan zoals bv in de DS. Waarschijnlijk sluit bij jou een van de kleppen niet goed als je nog warme lucht hebt in de zomer.
Ik heb het euvel gevonden denk ik,
De chokeklep wilde niet goed dicht omdat het hefboomsysteem met dat veertje half uit elkaar was gevallen. Het sluiten van deze chokeklep is in de zomer natuurlijk minder belangrijk maar het ding kan natuurlijk ook kort geleden uit elkaar zijn gevallen.
Dus rudi 2cv bedankt voor de tip.
Alles functioneert nu weer naar behoren.
Verwarmingselement weer aangesloten op het koelsysteem. Nu nog de startmotor er in en starten maar.
Het lijkt me nu best lekker verwarming in de cx. Het is wel een warme wagen hoor. Tot diep in de herfst kun je zonder verwarming rijden. Hij beslaat dan wel een beetje langer maar ging best goed.
Ik laat nog van me horen als ie weer goed rijdt.
hoe krijg ik touwens nieuwe onderdelen voor dat vacuum gedeelte. Die zogenaamde verhoogd stationair aansturing? Zit achter de acceleratiepomp.
Ik hoor het wel.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zit er in de buurt geen CX-specialist?
Die zal vast wel een sloopcarb op de plank hebben liggen…
‘Spirit of avant-garde’
Alle startproblemen zijn inmiddels opgelost. Het slecht starten en lopen tijdens de opwarmfase had inderdaad als oorzaak een slecht sluitende chokeklep.
Verwarming doet het ook weer.
Rudi 2cv:
In welke alfa’s zaten die 34dmtr carb’s? Daar zullen er ook wel niet veel meer van zijn en CX’en ben ik al jaren niet meer tegen gekomen op de sloop.
Dag allemaal,
Het blijft tobben met de CX.
Met heel koud en mistig weer hokt en bokt ie geweldig. Ik heb vandaag - op zo’n moment van slecht lopen - de auto aan de kant gezet, kap open en even gevoeld aan de achterkant van de carburateur. En ja hoor helemaal wit uitgeslagen en be-ijsd.
De carburateur bevriest toch!
Moet er eigenlijk geen warme lucht voorziening zijn en vanaf de uitlaatspruitsstuk worden aangevoerd?. Die ontbreekt in ieder geval geheel bij mijn wagen.
Er zit ook een dikke pakking tussen carburateur en spruitstuk. Dat geeft ook niet echt warmte af aan de carburateur. Het lijkt mij toch niet dat die weg moet of een dunnere pakking er tussen?
Ontsteking is kort geleden geheel vernieuwd. Kabels rotor en kap.
Graag jullie mening hier over.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Er zit in het inlaatspruitstuk op het deel waar de carb op wordt gemonteerd een verwarmingselement.
Die zou bevriezingsverschijnselen moeten tegengaan, want ik ondervindt eigenlijk geen problemen met dit weer…
Dat element krijgt zowel electrisch als mechanisch voeding (mechanisch als in: door koelwater, zodra dat goedje op temperatuur komt..).
Ik zou dus beginnen een tweetal zaken na te lopen: staat er spanning op de stekkerverbinding op het element onder de carb? (stekker zit linksonderaan, gezien vanuit voor de wagen staand de motorruimte inkijkend).
Twee: zit er misschien een luchtbel in de koelslang naar de carb?
Het is een beetje pielen, geef ik toe, maar draai de slangeklem eens los onder de carb en trek de koelslang er eens af.
Wanneer de motor loopt (en warm wordt, zodat het water rondgepompt wordt) moet hieruit water komen.
Zodra dat het geval is kun je de slang er weer opdrukken en vastzetten.
Het blijft natuurlijk een hoog punt in een slangeinde, dus er zal altijd wel iets lucht blijven zitten…
‘Spirit of avant-garde’
Er steekt wel een metalen pin (5 a 6 cm schat ik) recht van onderen het inlaatspruitstuk uit ongeveer recht onder de carb. Ik kom er niet fatsoenlijk bij. Er hangt ook iets van een draad aan. Is dat hem?
Ik heb een tijd geleden de carburateur er wel af gehad maar niets in het inlaatgedeelte gezien wat op een gloeispiraal oid lijkt. Of verwarmt ie het koelwater en zit ie daarin gestoken?
Slangen en inlaatspruitstuk worden wel warm van het koelwater dus verstopt is ie niet.
Die metalen pin zal het wel niet zijn want ik kijk onder de wagen en zie dat er aan de pin een hol plastic slangetje zit dat onder de wagen uit komt.
Ik zal morgen eens controleren of ie daar geen valse lucht uit aanzuigt.
Het zal de oplossing wel niet zijn want bevriezen doet ie valse lucht of niet…
Verder absoluut niets te bekennen van wat op een verwarmingselement lijkt of eventueel de bedrading die er bij hoort.
Ik heb wel een motor met die rode bougiedoppen boven op het kleppendeksel. Dan weten we waarover we praten….
Misschien heb ik wel een warm weer auto….





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Even een fotootje ter verduidelijking:
als je goed kijkt zie je net achter het front een geel stekkertje zitten links naast de carb…
Hier zie je hem zitten onder de terughaalveer van je gaskabeldinges..
hier een kloossup, met daaronder de verticale koelslang naar de carbvoet…en ja dat is anders als bij jou: dit is huisvlijt…
Heb je er genoeg aan zo?
‘Spirit of avant-garde’
Bij mijn motor zit de carburateur tussen schutbord en motorblok. Ik heb dus een heel ander type motor blijkbaar.
carburateur
uit je laatste bericht kun je dan afleiden dat jouwn cx nog voorzien is van de oude [ds] 2 liter motor
hier geld het voor -verwarmings verhaal niet voor[het elektrische]
dat verwarmings element in het spruit stuk
zit standaard nooit in een 2 liter maar in een 22 !!
misschien kun je een foto plaatsen dan kan iedereen even met je meekijken





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Okee, duidelijk.
Je gaf in de openingspost al aan een 2000 te rijden (serie I, oude motor), maar ik raakte in de war door het ‘1979’ (immers het jaar dat de ‘Douvrin’ in de CX werd gelepeld).
Je hebt dus de aangepaste 1985 uit de DS20/DSuper in het vooronder, met de carb dus tussen blok en schutbord.
Omdat ik tevens een DSuper heb, maar niet weet hoe het blok verder is aangepast in de CX, weet ik alleen van de koelwateraansluiting op de carb.
Er zal er ongetwijfeld wel eentje zijn die je meer kan vertellen…
‘Spirit of avant-garde’
hier foto’s van mijn CX motor
Hier onder een foto met de pin/buisje die onder uit het spruitstuk steekt omcirkeld.
carburateur
dat buisje is gewoon een soort overloop bij een teveel aan benzine
op deze manier krijg je dus geen plasje benzine in je spruitstuk
er hoort een slang aan die tot onder de auto komt
even opletten dat je hem niet boven de uitlaat laat eindigen
maar liefst er zover mogelijk er vandaan
ik zal voor de voor- verwarming van je lucht inlaat eerst even in het boek
moeten kijken
dit type cx is niet zoveel meer in omloop
even geduld aub
Meer foto’s van de weber carburateur