Totaal aantal Berichten: 2475
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Pascal schreef:Die mening deel ik ook: compleet van voor naar achteren?
Dan is 800 euro echt niet slecht…
Welk RVS-soort wordt toegepast als ik zo vrij mag zijn: 316(L) is welliswaar goed las- en vormbaar, maar kan zeer slecht tegen trillen -> scheuren…
heb ook even gevraagd welke soort ze gebruiken…
Hierbij het antwoord op uw vragen:
1ste welke rvs soort wordt er gebruikt 316 L
316L wordt in de uitlatenindustrie niet gebruikt. Voor delen die optisch mooi moeten blijven gebruiken we veelal 304. Dit zullen we ook voor het uiteinde van de tailpipe gebruiken.
Voor dempers en tussenbuizen gebruiken we best 430Ti of 441.
De tussenbuizen 25 cm langer maken, dus uitgelegd voor de “langste” uitvoering is geen probleem. We denken er aan om voor de verbindingen aparte klemmen mee te leveren.
Die zijn dan ook bruikbaar als de buis wordt ingekort voor de “normale” uitvoering.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
misschien dat ik me er niet mee moet bemoeien, maar ik doe het toch
rvs is echt niet heilig voor uitlaten.
het is veel gevoeliger voor scheuren, en ook condens met bepaalde samenstelling kan rvs harder doen wegrotten dan staal.
nog een ander probleem is de warmtegeleiding en het uitzetten van rvs.
het zou jammer zijn als er een boel geld wordt uitgegeven aan iets wat uiteindelijk niet goed is.
ik zou toch eens wat verder informeren bij andere bedrijven, en kijken wat zij adviseren.
het kan best dat de bosal oplossing perfect is hoor, maar als je een beetje rondvraagt weet je het misschien zeker.
hoe dan ook ik vind het initiatief om schaarse onderdelen te gaan produceren super!
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
bxsport schreef:Pascal schreef:Die mening deel ik ook: compleet van voor naar achteren?
Dan is 800 euro echt niet slecht…
Welk RVS-soort wordt toegepast als ik zo vrij mag zijn: 316(L) is welliswaar goed las- en vormbaar, maar kan zeer slecht tegen trillen -> scheuren…... of 441…
Dat dacht ik al, maar efkes checken..
het is veel gevoeliger voor scheuren, en ook condens met bepaalde samenstelling kan rvs harder doen wegrotten dan staal.
Dat scheuren klopt, maar daarvoor worden toevoegingen als mangaan, silicium of wolfraam gebruikt die de eleasticiteit vergroten.
RVS is slecht bestand tegen een zure omgeving: gedurende de opwarmfase van een motor is de verbranding niet optimaal.
De condens die ontstaat en neerslaat in het koude uitlaatsysteem is zuur door alle verbrandingsresten.
Het is dus, net als een conventioneel (pisbakken-)stalen uitlaatsysteem, erg belangrijk het spul goed warm te rijden…
Ik heb ooit mijn eerste autootje (BL mini Clubman Estate) van een RVS systeem voorzien.
Die zit er nog onder…
Mijn motoren hebben allemaal een (homemade) RVS systeem, en ik ondervindt geen problemen qua materiaal (Alu kop- RVS headers) en dus uitzettings-/ spanningsverschillen.
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Pascal schreef:
Mijn motoren hebben allemaal een (homemade) RVS systeem, en ik ondervindt geen problemen qua materiaal (Alu kop- RVS headers) en dus uitzettings-/ spanningsverschillen.
Zijn RVS uitlaten ook niet wat lawaaiiger dan de gewone uitlaten? Ik heb ooit zoiets gehoord.

- ID/DS DSuper
Geluid hangt af van pijplengte en -diameter (denk kerkorgel), en golffrequentie (lees: motortoerental), het materiaal van de pijp waar de golf doorheen geblazen wordt heeft nauwelijks effect.
De toestand van de pijpbinnenwand (ruwheid, eventueel absorptievermogen/ poreusheid) is wel van belang.
Da’s gewone natuurkunde/ WTB.
‘Spirit of avant-garde’

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
erikkuiper schreef:misschien dat ik me er niet mee moet bemoeien, maar ik doe het toch
![]()
het zou jammer zijn als er een boel geld wordt uitgegeven aan iets wat uiteindelijk niet goed is.ik zou toch eens wat verder informeren bij andere bedrijven, en kijken wat zij adviseren.
het kan best dat de bosal oplossing perfect is hoor, maar als je een beetje rondvraagt weet je het misschien zeker.hoe dan ook ik vind het initiatief om schaarse onderdelen te gaan produceren super!
kijk onder mijn sm zit een rvs uitlaat uit begin jaren 90 deze zit er nog altijd onder is in in perfecte staat… in verband met scheuren…momenteel werkt bosal op zo’n hoog niveau waar wij als Niet-kenners niet echt veel over kunnen zeggen bv op een audi uitlaat geven ze al 7 jaar garantie…
ze weten echt wel waar ze mee bezig zijn…
en over het luidruchtige van rvs… bij een sm of gti turbo mag dat gerust…
nu zit iedereen te kloten met halfbakken materiaal om toch nog maar iets mooi te krijgen onder hun gti turbo… rvs is voor mij het beste als je niet veel met je oldtimer rijdt…trouwens het niet warm rijden van een rvs uitlaat is minder schadelijk dan het niet warm rijden van een ijzeren pot hoor…

- ID/DS DSuper
bxsport schreef:
trouwens het niet warm rijden van een rvs uitlaat is minder schadelijk dan het niet warm rijden van een ijzeren pot hoor…
Je zou het niet verwachten, maar RVS is gevoeliger voor een zure omgeving dan gewoon staal…
Condens in uitlaten is vrij zuur, dat mot er echt uit..!
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 3909
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
bxsport schreef:heb vandaag prijs gekregen van bosal een volledig inox uitlaat zal op een 800 euro komen. Valt nog mee van prijs denk ik dan… even met de cx club overleggen wat ze willen hebben of doen….
mijn achterpot is al een paar keer dichten vast gelast…... mijn voorpot blaast al wat langs de demper-pijpaansluiting…. dus houd ik mijn uitlaat en dit draadje in de gaten !
heb je al een idee hoe verder met dit initiatief ?
en dan nog de logistiek van die uitlaten, of dat via de cx club verzorgen, ze hebben wel een magazijn….. ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Pascal schreef:
Je zou het niet verwachten, maar RVS is gevoeliger voor een zure omgeving dan gewoon staal…
Is dat dan omdat rvs zachter is?

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Pascal schreef:bxsport schreef:
trouwens het niet warm rijden van een rvs uitlaat is minder schadelijk dan het niet warm rijden van een ijzeren pot hoor…
Condens in uitlaten is vrij zuur, dat mot er echt uit..!
Er is RVS en RVS , geen appelen met peren vergelijken aub .
Bosal heeft wel 48 verschillende soorten RVS op stock om uitlaten te maken .
Dus die zullen wel weten wat ze moeten gebruiken
Walter
PS mijn RVS uitlaat onder mijn SM zit er al 22 jaar onder
Meten is weten , gissen is missen

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb ook sterk het vermoeden dat ze bij Bosal vrij goed op de hoogte zijn van hoe je dat doet, een uitlaat maken.
Wel een vraag hebben ze bij bosal toevallig ook berekend tot welk vermogen je zou kunnen gaan bij een standaard gti t uitlaat voordat de OEM ontwerp uitlaat een restrictie gaat vormen?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

- ID/DS DSuper
wbogaerts schreef:Pascal schreef:bxsport schreef:
Condens in uitlaten is vrij zuur, dat mot er echt uit..!Er is RVS en RVS , geen appelen met peren vergelijken aub .
Niet om het een of het ander Walter, maar als je ooit aan RVS hebt gelast weet je dat er twee manieren zijn om de verbrandde carbiden uit het oppervlak te krijgen: polijsten/ borstelen en…?..juist!..etsen/ zuren.
Hoe zou dat komen denk je?
Tuurlijk weet ik ook wel dat een fabrikant als Bosal die kan terugkijken op een lange historie echt wel testondervindelijk heeft ondervonden welke soorten je wel en welke absoluut niet bruikbaar zijn in een uitlaatsysteem.
De reeds genoemde 441 is bijvoorbeeld een hele goede..
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
garagestmarien schreef:Pascal schreef:
Zijn RVS uitlaten ook niet wat lawaaiiger dan de gewone uitlaten? Ik heb ooit zoiets gehoord.
Dit komt denk ik omdat RVS uitlaten vaak gebruikt worden als custom uitlaat, de wens is dan vaak meer vermogen en meer/mooier geluid
Bij een CX T2 hoeft meer geluid van mij niet, deze zijn prima stil zoals ze zijn.
Vind het wel mooi om naast een brullende uitlaat een verlaagde Golf gas te geven en er zonder geluid zo vandoor te zoeven

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
Arjan Verkade schreef:garagestmarien schreef:Pascal schreef:
Dit komt denk ik omdat RVS uitlaten vaak gebruikt worden als custom uitlaat, de wens is dan vaak meer vermogen en meer/mooier geluid
Bij een CX T2 hoeft meer geluid van mij niet, deze zijn prima stil zoals ze zijn.
Vind het wel mooi om naast een brullende uitlaat een verlaagde Golf gas te geven en er zonder geluid zo vandoor te zoeven
zoveel meer lawaai maakt een rvs uitlaat niet hoor.
kan dat van een sm vergelijken gewoon met rvs.

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
sans-pareil schreef:Ik heb ook sterk het vermoeden dat ze bij Bosal vrij goed op de hoogte zijn van hoe je dat doet, een uitlaat maken.
Wel een vraag hebben ze bij bosal toevallig ook berekend tot welk vermogen je zou kunnen gaan bij een standaard gti t uitlaat voordat de OEM ontwerp uitlaat een restrictie gaat vormen?
nee dat hebben ze niet gedaan en voor mij is dat ook niet nodig. ik wil naar het zo origineel mogelijk houden.