Bedankt voor het antwoord Algra.
Grappige oplossing voor een eventueel probleem waar ik nog nooit van gehoord heb.
Ik snap wel dat als je met stilstaande motor het gaspedaal intrapt de acceleratiepomp benzine inspuit en dat als je dat vaak genoeg doet de boel verzuipt.
Het slangetje zit er inderdaad aan en komt ergens onder bij de aandrijfas uit.
wat dat betreft niets om me zorgen over te maken dus.
Alleen hij bevriest nog steeds….en stotteren… bijna niet mee te rijden.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mmm…die electromagnetische klep/ afsluiter is eenvoudig op werking te testen: even uit de carb draaien en er rechtstreeks spanning op zetten (accu).
De naald moet dan bewegen, zoniet -> kaduuk.
Nieuw is wel aan te komen, maar kostbaar (>80 euro).
Gewoon een stukje van de naaldpunt afknippen, werkt het altijd.
Op het spruitstuk zitten genoeg koelwater-aansluitingen, maar warm geeft hij ook geen problemen las ik.
Weet je zéker dat de klep in het inlaatkanaal goed werkt, zodat alleen warme lucht wordt aangezogen wanneer het blok koud is?
Bevriezen heb je ook met warme motor, dat heeft niets met te koude lucht te maken (maar met de luchtvochtigheid).
Mijn vermoeden ligt dan ook bij de afsluiter, zie bovenaan dit bericht, of bij een niet goed sluitende chokeklep.
Haal de snorkel eens los van de carb zodat je er goed in kunt kijken en trek de choke uit: is de klep goed dicht?
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
De chokeklep was inderdaad niet goed afgesteld maar dat had ik al gerepareerd en werkt nu uitstekend.
Die elektrische afsluiter zorgt er toch alleen voor dat de motor niet gaat nadieselen bij afzetten van de motor? Heeft mijns inziens niets met het bevriezen te maken maar ik ga hem toch loshalen en testen.
Je schreef:
-Weet je zéker dat de klep in het inlaatkanaal goed werkt, zodat alleen warme lucht wordt aangezogen wanneer het blok koud is? -
Antwoord:
Er zit helemaal geen warmelucht voorziening op. Had ik ook al eerder geschreven en ALGRA zou even voor mij in het boek kijken dus ik wacht vol spanning op respons van deze man Ben benieuwd wat dat voor boek zal zijn. Het zal vast niet de vraagbaak zijn.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
mrah schreef:
Die elektrische afsluiter zorgt er toch alleen voor dat de motor niet gaat nadieselen bij afzetten van de motor? Heeft mijns inziens niets met het bevriezen te maken maar ik ga hem toch loshalen en testen.
Toch wel; de afsluiter regelt de benzinetoevoer naar het stationaire systeem.
Wanneer je dus het contact afzet en de afsluiter slaat dicht, dan krijgt de stationairsproeier in de carb (1e trap) geen toevoer..
Er zit helemaal geen warmelucht voorziening op. Had ik ook al eerder geschreven en ALGRA zou even voor mij in het boek kijken dus ik wacht vol spanning op respons van deze man
Ben benieuwd wat dat voor boek zal zijn. Het zal vast niet de vraagbaak zijn.
Hè?!?
Onder het luchtfilter móet een thermostaat zitten (welliswaar moeilijk bij te komen) die de aangezogen lucht via uitlaatspruitstuk (koud) of via de motorruimte (warm weer) regelt….
Efkes zoeken:
ik heb er een boek bijgepakt: “jetzt helfe ich mir selbst”- Citroën CX Benzin- und Dieselmotoren alle Modelle van Dieter Korp ISBN 3-87943-730-0.
Op blz.104 staat toch duidelijk onder het dikrood gedrukt “Ansaugluft Vorwärmung”:
‘wenn in der kalten Jahreszeit die Aussentemperatur sinkt, dies gar noch unter den Gefrierpunkt, muss die Ansaugluft vorgewärmt werden.
Ein Thermostat, der schwer zugänglich unterhalb des Luftfilters sitzt, steuert je nach Aussentemperatur kühle Luft aus dem Motorraum oder aber warme Luft vom Auspuff weg in das Luftfilter’....
Ik zou maar eens op zoek gaan als ik jou was….
‘Spirit of avant-garde’
Ik weet dat veel andere merken auto’s via een soort stalen kapje over het uitlaatspruitstuk warme lucht aanzuigen bij koud winterweer.
Over de gehele uitlaat zit bij mijn CX NIET zo’n stalen kapje waar je een flexibele aluminium buis op zou kunnen monteren voor een toevoer naar het luchtfilter.
Ik zal gelijk even kijken of er een extra aansluiting op het luchtfilter zit voor die flex. alu. buis die ik blijkbaar mis.
Ben al heel wat wijzer geworden.
Je hoort nog van me.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pascal, let op hé, het gaat hier om een oud type 2000 motor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Er is inderdaad niks te vinden van een thermostaat in het luchtfilterhuis.
Die warmelucht toevoer hoort niet op dit model.
Ik heb de CX net ff gestart om hem in de servicestand te zetten voor inspectie luchtfilterhuis en de motor liep weer heel beroerd en met gasgeven hoorde je hem echt pruttelen en overslaan.
Gelijk maar ff de elektrische afsluiter getest: met lopende motor de stekker er af getrokken.
De toch al beroerd lopende motor sloeg meteen af. Dingetje gedemonteerd en nog een keer los met een voeding getest en het werkt allemaal feilloos.
Vies was ie niet maar toch even met de remmenreiniger er overheen en schoon gemaakt.
Vervolgens schroef ik alles weer terug en start voor de zekerheid nog even de motor. En mooi lopen dat ie nu doet.
Hij rijdt weer als vanouds. Begrijpen doe ik het niet.
Het is nu ook iets warmer dan afgelopen dagen. Met kerst wordt het weer koud. Ik zal dan nog eens testen.
weber carburateur
ik heb in het wphandboek allen de techn gegevens en afstellingen kunnen vinden ik neem aan dat je die zelf ook wel hebt
over een voor verwarming van de inlaatlucht heb ik niets kunnen vinden
en al zoekende realiseerde ik mij dat de ds dat ook niet had
aleen de laatste jaren
ik zal nog even voor je in de apres vente mappen kijken maar dat duurt nog even
op de fotos ziet de carb er ook niet erg fris uit en vraag mij af of je hem al eens van het spruitstuk af hebt gehaald
probeer dat nog eens en reinig alle gaatjes en boringen nog eens met carb. reiniger de mousse variant lijkt een beetje op scheerschuim
rem reiniger verdamt volgens mij te snel
verder zou je nog kunnen proberen de carb inte pakken met schuimrubber of id
op deze manier kom je erachter of het allen aan de carb ligt
ofdat het een combinatie is van rijwind en carb
controleer of je rubber tussen luchtinlaat van de ventielatie en de motorkap goed afsluit eventueel kunje het rooster in de kap afsluiten met een karton of id
is het vlotterniveau goed
is het gaatje in de retour aansluiting niet groter geboord[er zijn nog weleens grapjassen die dat doen als de carb regelmatig overloopt]
probeer te achter halen waneer de boel bevriest
bij welke stand van het gaspedaal bedoel ik bv juist op het moment dat de 2e trap erbij komt
is je carteventilatie schoon dus geen schludge /mayonaise in de zeef
kan ook bevriesen !
is de lucht inlaat vrij, geen blad of dode vogels in de aanzuigslang van/voor het filter
is je lucht filter droog genoeg niet vochtig
geen condens of hoog vochtgehalte in/door de benz
zo kunje wel even een uurtje vooruit dacht ik zo
Dag allemaal,
Ik heb het euvel gevonden….. eindelijk.
Ik kwam tot de conclusie dat ie te weinig benzine kreeg. De achterkant van de carb bevriest dan wel, slaat wit uit, bij koudstart maar dat leek me toch niet de oorzaak, gewoon omdat een echte bevroren carburateur andere klachten geeft: normaal starten en lopen maar dan na enkele kilometers steeds slechter gaan lopen/afslaan en dan na een tijdje wachten gewoon weer goed lopen.
Dat deed ie van mij niet: liep goed stationair maar zodra je gas gaf….. horten en stoten.
Ik heb de hele carburateur weer uit elkaar gehad en elk borinkje en ieder kanaaltje minutieus gecontroleerd op vrije doorgang.
Er zat een kanaaltje tussen de CO-schroef en de electrische afsluiter die niet schoon was. Alles weer in elkaar gezet. Hij startte meteen en reageerde op choke en CO-afstellen zoals nooit tevoren. En loopt weer als een naaimachientje.
Bedankt voor alle hulp! Ik ben een hoop wijzer geworden.