




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Helaas Tin, ik moet je teleurstellen:
de eerste CX-en hadden een direct afgeleide van de DS-motor (die op haar beurt een direct afgeleide van de TA-motor was..).
Zo is de 2000 uit de serie I een echte (namelijk de DS20) Citroënmotor.
In 1979 kwam de gezamelijk ontwikkelde motor van ‘Française de Mécanique’ (te Douvrin) in de CX Reflex en Athena (en Peus 505 en Ruhno R20).
Dezelfde motor kwam via de CX20TRE in de CX 20RE.
De latere 2.2TRS is een vergrootte 2.0 ‘FdM’ of ‘Douvrin’-motor…
Dat de carb soms wat nukkig is heet “charme”, daar stonden ze al af-fabriek om bekend…( het gepiel met het zoeken naar de juiste chokestand, bokkig koud rijgedrag).
Men zegt dat de Citroënmotor iets duurzamer is dan de ‘Douvrin’-motor, maar alles valt of staat natuurlijk met onderhoud en rijgedrag.
‘Spirit of avant-garde’
cx gti
de 22 is niet opgeboord maar heeft een langere slag !!
bji normaal onderhoud en regelmatig gebruik geen extra kosten !!
wijlen mijn vader had een 22trs op lpg heeft daarmee ruim 750.000 km probleemloos gereden in 12 jaar tijd
grote reparatie oa 2 x koppakking 1x nieuwe radiateur 1 x frictie set 1x nieuwe kachelradiateur
olie [motor en bak en lhm ] zijn om de 25000 km ververst
om de 50.000 nieuwe bougie kabals en nieuwe bougie om de 30.000
achterbanden gingen ongeveer 150.000 mee
voorbanden 70.000 uiteraard michelin !!
voor de rest gewoon remblokken setje schijven voor [achter nog steeds eerste montage] fusee silent blocs riemen etc
motorisch dus geen enkel probleem
[kan dus net zoveel aan als de ds motor]
veel succes met je zoektocht












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
25.000 km met olie das toch flink meer dan voorgeschreven
mooie km stand behaald in elk geval!
Dat de carb soms wat nukkig is heet “charme”, daar stonden ze al af-fabriek om bekend…( het gepiel met het zoeken naar de juiste chokestand, bokkig koud rijgedrag).
... en toch houden we van haar ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250






















Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Die choke stand was in het begin wel eens lastig ja, maar daar groei je wel in. Ik heb ooit eens wat gehad met de stroomverdeler, maar ik heb de 22 TRS nooit als onbetrouwbaar gevonden. Ook niet bokkig trouwens. Ik vond het een erg fijne motor die ook redelijk snel was. Hoe dat staat ten opzichte van een 25 GTI weet ik nog niet.
CX GTI of TRS uit 1988
Goedemorgen allen!
Wie kan mij een antwoordt geven omtrent zijn eigen ervaringen of ik de keuze moet maken, even los van de staat van de auto maar puur de auto opzich. Tussen een GTI of een TRS? Als beginnend CX rijder, wie heeft een TRS en kan mij er wat over vertellen, ook betreft manko’s die je bij een wellicht duurdere GTI minder tegenkomt?
Tot nu toe bedankt voor jullie bijdrage!
Groeten, Eric


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik zou zeggen, neem een Gti. Uiteraard zullen allemaal TRS eigenaren het hier niet mee eens zijn, maar naar mijn mening zijn de Citroen motoren, zeker de laatste incarnatie daarvan (dwz Gti en Gti Turbo) betrouwbaarder en robuuster dan de Douvrins, het verbruik is net ietsje hoger denk ik, en het gewicht ook, maar ik vind ze een stuk fijner. Enige waar je met de Gti’s regelmatig aan moet geloven is stekkers inspuiten, en reserve BDP sensor bij je hebben.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Re: CX GTI of TRS uit 1988
Koopman schreef:Goedemorgen allen!
Wie kan mij een antwoordt geven omtrent zijn eigen ervaringen of ik de keuze moet maken, even los van de staat van de auto maar puur de auto opzich. Tussen een GTI of een TRS? Als beginnend CX rijder, wie heeft een TRS en kan mij er wat over vertellen, ook betreft manko’s die je bij een wellicht duurdere GTI minder tegenkomt?
Tot nu toe bedankt voor jullie bijdrage!
Groeten, Eric
Nogmaals Eric; dat hangt geheel van jezelf af.
T.o.v. een GTI is een TRS natuurlijk iets kariger in haar opties (geen ABS, Airco, Leer, Boordcomputers en power), maar daarintegen is een TRS over-het-algemeen wat betrouwbaarder.
Uiteraard wil dat niet zeggen dat een GTI niet betrouwbaar kan zijn, maar door alle extra’s en electra is de kans groter dat er problemen optreden dan met een auto die slechts een carb heeft…
Een GTI heeft (veel) meer vermogen, maar dat merk je dan ook weer aan de pomp (en dus in je portemonnaie..).
De keuze ligt dus, zoals al aangegeven, bij jezelf: wat wil je?
Ik tokkel naar grote tevredenheid in het basismodel (20RE) die voor mij prima voldoet!
‘Spirit of avant-garde’
Re: CX GTI of TRS uit 1988
Koopman schreef:Goedemorgen allen!
Wie kan mij een antwoordt geven omtrent zijn eigen ervaringen of ik de keuze moet maken, even los van de staat van de auto maar puur de auto opzich. Tussen een GTI of een TRS? Als beginnend CX rijder, wie heeft een TRS en kan mij er wat over vertellen, ook betreft manko’s die je bij een wellicht duurdere GTI minder tegenkomt?
Tot nu toe bedankt voor jullie bijdrage!
Groeten, Eric
in wezen is er geen verschil tussen de cx serie 2 onderling
aleen de motor en wat luxe details
tussen bv uitlaat van de 25d en een 20 zit geen honderden euros verschil
remmen zijn allemaal gelijk etc etc
motor vermogen daarentegen zit wel behoorlijk verschil tussen
er zijn er die 6 ton draaien met een gti en 2,5 ton met een 22
andersom komt net zo goed voor
ga niet klakkeloos af op de tellerstand deze gingen vaak stuk en zijn dan ook vaak vervangen
bv 160000km en een totaal versleten best. stoel is wel even een aandachtspunt
alles valt of staat met de onderhouds geschiedenis
voor ingewijde monteurs maakt ook het normale onderhoud niet of nauwlijks verschil
het enige voordeel van de 22 is dat je eigenlijk bij elke goede garage wel geholpen kunt worden bij motorishe storingen
een gti is vaak te complex voor een doorsnee garage
voor al de andere problemen en onderhoud/reparatie zul je bij een kenner van de cx moeten zijn
onderhoud en rep kosten geld soms veel geld
hoeveel is moeilijk aan te geven maar denk vooral niet dat het met een paar honderdjes per jaar beken is
succes












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
sans-pareil schreef:Ik zou zeggen, neem een Gti. Uiteraard zullen allemaal TRS eigenaren het hier niet mee eens zijn, maar naar mijn mening zijn de Citroen motoren, zeker de laatste incarnatie daarvan (dwz Gti en Gti Turbo) betrouwbaarder en robuuster dan de Douvrins, het verbruik is net ietsje hoger denk ik, en het gewicht ook, maar ik vind ze een stuk fijner. Enige waar je met de Gti’s regelmatig aan moet geloven is stekkers inspuiten, en reserve BDP sensor bij je hebben.
Ik denk dat de nadelen van de elektronica misschien nog wel minder problemen geven als het afstellen van de carbs.
Ik heb laaste weken al verschillende mensen horen zeggen dat de carbs zeker met koud weer lastig aan te krijgen zijn en niet mooi blijven lopen totdat ze warm zijn. Volgens mij zit er ook nog een handmatige zomer en winter loop in. Iets met een slangetjes wisselen ofzo..?
Een GTi (Turbo) loopt direct mooi na het starten en slaat ook vrij snel aan. Tenmiste dat is mijn ervaring tot nu toe
Voordeel van een GTi is dat ze ook veel geleverd zijn met het VIP pakket, waar dus o.a. de luxe stoelen in zitten.
Ik zie ook vaker een GTi te koop staan dan een TRS, dan is het vaak direct een 2.0 RE.
Arjan Verkade schreef:sans-pareil schreef:Ik zou zeggen, neem een Gti. Uiteraard zullen allemaal TRS eigenaren het hier niet mee eens zijn, maar naar mijn mening zijn de Citroen motoren, zeker de laatste incarnatie daarvan (dwz Gti en Gti Turbo) betrouwbaarder en robuuster dan de Douvrins, het verbruik is net ietsje hoger denk ik, en het gewicht ook, maar ik vind ze een stuk fijner. Enige waar je met de Gti’s regelmatig aan moet geloven is stekkers inspuiten, en reserve BDP sensor bij je hebben.
Ik denk dat de nadelen van de elektronica misschien nog wel minder problemen geven als het afstellen van de carbs.
Ik heb laaste weken al verschillende mensen horen zeggen dat de carbs zeker met koud weer lastig aan te krijgen zijn en niet mooi blijven lopen totdat ze warm zijn. Volgens mij zit er ook nog een handmatige zomer en winter loop in. Iets met een slangetjes wisselen ofzo..?
Een GTi (Turbo) loopt direct mooi na het starten en slaat ook vrij snel aan. Tenmiste dat is mijn ervaring tot nu toeVoordeel van een GTi is dat ze ook veel geleverd zijn met het VIP pakket, waar dus o.a. de luxe stoelen in zitten.
Ik zie ook vaker een GTi te koop staan dan een TRS, dan is het vaak direct een 2.0 RE.
de winterklep is niet (helemaal) handmatig; in principe wordt deze gestuurd door een thermostaat, die hem bij een bepaalde temperatuur dicht zet.
Het kan voorkomen dat de vacuumslangen waarmee de klep wordt aangestuurd los zitten. Die moet je dan “handmatig” weer vastzetten ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Ik begrijp niet waar de angst voor de electronica van een GTI vandaan komt. Ik heb er al vele gehad en behoudens een enkele keer een slecht contact eigenlijk nooit problemen gehad. Sorry 2.0 en 2.2 liefhebbers, het rijdt écht veel prettiger





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
..en dus Koopman: ieder zijn/ haar smaak!
Ga gewoon eens rijden in een TRS en een GTi en laat je overtuigen.
Ik ben niet bang voor electronica, maar heb ook geen carb-problemen nu de temperatuur buiten wegzakt…
Ik ben nu eenmaal verknocht aan ‘basic’ types; hiervoor reed ik oook al een Xant 1.8X.
Zelfs mijn Snoek is een Supertje en geen DS, en ‘Pino’ is zoals bekend de goedkoopste der goedkoopsten ooit…
Logisch dus (?!) dat ik voor een 2.0 ben gegaan….
‘Spirit of avant-garde’








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
sans-pareil schreef:Ik zou zeggen, neem een Gti. Uiteraard zullen allemaal TRS eigenaren het hier niet mee eens zijn, maar naar mijn mening zijn de Citroen motoren, zeker de laatste incarnatie daarvan (dwz Gti en Gti Turbo) betrouwbaarder en robuuster dan de Douvrins, het verbruik is net ietsje hoger denk ik, en het gewicht ook, maar ik vind ze een stuk fijner. Enige waar je met de Gti’s regelmatig aan moet geloven is stekkers inspuiten, en reserve BDP sensor bij je hebben.
Heerlijke motor, ik wil nog toevoegen als mogelijk probleem veroorzaker (meerdere keren meegemaakt), lekkage in de luchtslangen, bij voorbeeld de harmonicaslang links bij het inlaattraject (er voor staand) . Daar gaat de motor ook bijzonder rot van lopen en je zoekt je rot naar wat er loos is. Maar goed wat is een luchtslang voor schadepost eens je het gevonden heb.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )