OK guys, zullen we de C5 laten rusten. Het moet geen welles nietes worden over hoe goed/slecht deze auto is. Als je nergens last van hebt is dat natuurlijk klasse, dat af en toe iets het niet doet, tsja, het is natuurlijk wel een Citroën Dat zaken die kapot gaan duur zijn is ook een beetje inherent aan de nieuwe auto’s. Alles moet tegenwoordig electronisch/digitaal/overal moeten zo nodig airbags. Je hebt dus steeds meer computers en stuurapparaten nodig die peperduur zijn als ze defect raken. Om een absoluut off-topic zijstap te maken, zelfs een Harley kun je in Nederland niet meer nieuw kopen met carburateur omdat onze milieueisen, geloof het of niet, erger zijn dan die in Californë
Gevolg: zelfwerkzaamheid wordt noodgedwongen minder, die electronische rommel kan niet tegen trillingen en de dealer lacht zich rot want als er wat is moet je wel naar hem toe voor reparatie.
Enne, zo’n nieuwe C5 Break in het zwart is wel heel erg fraai natuurlijk Eerlijk is eerlijk.
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Airco denk ik niet want er schijnt een andere carterpan onder te zitten? Hoe belangrijk is airco in een break, er zit wel een schuifdak in. Daarnaast, met die 13e ruit ontwasemt mijn achterruit nu ook nauwelijks
Belangrijkste vragen die ik heb, de break heeft geen sportstand maar schijnt wel een stuggere vering te hebben. Hoe ervaart dit zich tijdens het rijden? Is dat sportstand gebeuren over te knutselen, kan het nl. wel uit een sloopbreak halen.
Airco en hydractive zijn nou net de dingen die niet echt over te knutselen zijn. Dan kun je beter verder zoeken naar een die ‘t wel heeft.
Persoonlijk zou ik nooit een XM zonder airco willen.
Overigens zijn in Nederland XM’s zonder hydractive volgens mij erg zeldzaam, in België kwam dat vaker voor.

Totaal aantal Berichten: 2155
- C3 1.4 VTi Exclusive
Hoera, ik heb een zeldzame

Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ries schreef:Hoera, ik heb een zeldzame
![]()
Tja, als ik één wiel van m’n XM afsloop heb ik ook een zeldzame….

Totaal aantal Berichten: 2155
- C3 1.4 VTi Exclusive
Nou, wat ledje?
naderhand laten inbouwen van een airco kost bij Webasto ongeveer een 2700 euro. Het schijnt overigens dat die nooit het comfort leveren van een af fabriek systeem door oa de luchtbuizen in een dergelijke versie.

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Luchtbuizen zijn precies hetzelfde, alleen het kachelhuis is anders.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
ik vraga me af of ze een kachelhuis uit een airco xm gaan zoeken en inbouwen dus….
Zit er niet ook verschil dat de een buizen door de deur heeft lopen naar achter of is dat serie 2 tov 3?

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gompy58 schreef:
Zit er niet ook verschil dat de een buizen door de deur heeft lopen naar achter of is dat serie 2 tov 3?
Nee da’s verschil van uitvoering. “Simpele” hadden geen ventilatieroosters achterin. Duurdere uitvoeringen wel en dan lopen er buizen door de voordeuren. De zijkanten van het dash hebben dan ook extra gaten die op de deuren aansluiten.
“Simpele” hadden geen ventilatieroosters achterin. Duurdere uitvoeringen wel en dan lopen er buizen door de voordeuren. De zijkanten van het dash hebben dan ook extra gaten die op de deuren aansluiten.
Dat klopt, en het grootste proleem daarbij is het vervangen van de kachelbuizen in het dashboard met de mogelijkheid lucht naar achter te blazen Da’s een baan. En dan ook nog de gaten aan de zijkant snijden, maar da’s een eitje.
Gezien de onmogelijkheid van het overbouwen van toch wel lekkere luxe zaken en het gemis van een automaat denk ik de boel toch maar te laten schieten. Plan was leuk, creativiteit een 10, uitvoering dik onvoldoende helaas. Dus toch maar op zoek naar een V6 of TCT exclusive, VSX of zoiets
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Zoek dan een V6 12v met handbak… veel gadgets, geen brakke automaat en een motor die zo’n beetje het eeuwige leven heeft en waar je nooit een d-riem hoeft te vervangen. Met handbak komt ‘t ook nog redelijk vooruit…