1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Maak ik het mezelf moeilijk
Hans01
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 29-12-2005

- C5 PT 180 Shine
Gepost: 25 december 2008 04:14 PM

Hi all,
Heb een mooie 2.0i 16VBreak uit ‘96 aangeboden gekregen voor een zeer sympathieke prijs. De distributie moet vervangen, 213K op de teller en een deukje in het RA portier, dus ff spuiten, verder een hele mooie koets. Bedoeling is de auto wat op te leuken op een verantwoorde Exclamation manier, de Speedlines en Etoiles (resp zomer en winter) gaan mee, lichte blinderingsfolie achter, ‘chroom’ in stootstrips rood maken (staat mooi bij zilvermetallic), eigenlijk een sportief sausje eroverheen mikken.
Ga dan echter wel het leer, de automaat en de airco van mijn huidige tct type 1 missen.
Interieur is misschien wel over te knutselen als de achterbank bevestiging is aan te passen. Leer voor een break zie ik eigenlijk nooit te koop staan, ook geen donorauto’s.
Airco denk ik niet want er schijnt een andere carterpan onder te zitten? Hoe belangrijk is airco in een break, er zit wel een schuifdak in. Daarnaast, met die 13e ruit ontwasemt mijn achterruit nu ook nauwelijks Sad
Belangrijkste vragen die ik heb, de break heeft geen sportstand maar schijnt wel een stuggere vering te hebben. Hoe ervaart dit zich tijdens het rijden? Is dat sportstand gebeuren over te knutselen, kan het nl. wel uit een sloopbreak halen.
Zijn er breakrijders die tips voor me hebben om op te letten bij de aankoop, specifieke dingen voor een break?
Ik rijd nu automaat, hoe lang gaat bij handgeschakeld een koppeling mee? Is dat nog steeds te testen door de auto op de handrem in z’n achteruit te zetten en dan de koppeling op te laten komen?
Na diverse andere auto’s bekeken te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat het gewoon een XM blijft, de rest valt gewoon tegen.
C5, leuk maar ik hoor iedereen die ik ken en zo’n ding heeft klaagt over de veel hogere onderhoudskosten. Er zijn er zelfs al die teruggaan naar een XM.

groet,
Hans

Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 25 december 2008 04:34 PM
  [ # 1 ]

Re: Maak ik het mezelf moeilijk

Leuk Hans, en je bent nogal wat van plan!

Hans01 schreef:

de break heeft geen sportstand maar schijnt wel een stuggere vering te hebben. Hoe ervaart dit zich tijdens het rijden? Is dat sportstand gebeuren over te knutselen, kan het nl. wel uit een sloopbreak halen.

Alles kan hè?  Laughing Maar dit is toch wel mission impossible. Er zit zoveel extra’s in, veercomputer, hydrauliekleidingen, elektrokleppen, bollen,...
Bovendien, wil je dat wel? Dat hydractief blijft altijd tobben om het goed te laten werken.
Een XM zonder hydractief zou nooit stug mogen veren. Is dat wel zo, dan moeten ws de bollen gevuld/vervangen worden en het hydraulisch systeem gespoeld. Daarna zou ze weer heerlijk moeten zweven.

Hans01 schreef:

Na diverse andere auto’s bekeken te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat het gewoon een XM blijft, de rest valt gewoon tegen.
C5, leuk maar ik hoor iedereen die ik ken en zo’n ding heeft klaagt over de veel hogere onderhoudskosten. Er zijn er zelfs al die teruggaan naar een XM.

Mee eens! Laughing

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 25 december 2008 05:26 PM
  [ # 2 ]

Re: Maak ik het mezelf moeilijk

Hans01 schreef:

C5, leuk maar ik hoor iedereen die ik ken en zo’n ding heeft klaagt over de veel hogere onderhoudskosten. Er zijn er zelfs al die teruggaan naar een XM.

groet,
Hans

dan ken jij toch andere c5rijders dan ik… huh
lees het c5forum maar eens door, dan zie je dat het flink meevalt… Wink

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 25 december 2008 05:38 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij hoef je voor een break niet naar andere dingen te kijken dan bij een berline. Bij mij gaat het slot van de achterklep wel wat moeizaam. De knop blijft wel eens hangen. Het slotmechanisme kan ook wel eens moeilijk doen.
Ik heb er zelf airco inzitten, maar geen schuifdak. Kan niet beoordelen of je dat heel erg mist. In de zomer is airco best lekker. En een schuifdak maakt toch wel iets herrie bij hogere snelheden.
Om de koppeling te testen heb ik altijd geleerd om de auto in z’n twee te zetten, maar waarschijnlijk werkt in z’n achteruit ook wel.
De achterbank is wel aan te passen. Daar heb ik geen ervaring mee, maar dat wordt wel vaker gedaan.
Qua vering, kan me indenken dat er iets andere bollen op zitten. Sportstand overklussen lijkt me erg ingewikkeld.
Verder rijdt een break gewoon prima en veel ruimte.

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 26 december 2008 12:09 AM
  [ # 4 ]

Is dat die break van Vd Burg? Zit te twijfelen of een break voor m’n verhuizing naar Naaldwijk nuttig is

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 26 december 2008 01:09 AM
  [ # 5 ]

Koppeling kun je ten eerste aan het pedaalgevoel een beetje testen, heeft hij nog een goeie dode slag?
Verder in stilstand in de de 5 zetten met de handrem er op en vol wegtrekken, de motor moet dan binnen luttele seconden stil staan, of op de snelweg even volgas geven en eventueel de koppeling een fractie van een seconde intrappen en weer loslaten, ook dan mag hij niet door blijven slippen.

Dit alles is nog geen totale garantie, want ik ken iemand wiens koppeling tot de laatste snik niet slipte maar ineens op was Confused

Airco lijkt me in een break net zo belangrijk of onbelangrijk als in een berline.

Vering gewoon zo laten natuurlijk… Rolling Eyes

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 26 december 2008 01:25 AM
  [ # 6 ]

Wat die xenon lampen betreft bij die xenon store, die is absurd duur.

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 26 december 2008 03:34 AM
  [ # 7 ]

Hallo Hans,

Het testen van de koppeling gaat mijnsinziens het beste als je de auto in lage snelheid in z’n 4 zet en vervolgens gas geeft.
Als de auto gaat stoten is de koppeling nog niet versleten.
Uiteraard kan je ook aan het koppelingspedaal zelf voelen hoeveel vrije slag er is.
Koppeling van mijn XM 2.1 TD SX Break uit 1997 is wel erg zwaar te bedienen.
Maar dat heb ik meer gehoord dus lijkt mij dat geen probleem.
Wat vering betreft heb ik geen keuze op mijn XM en de wagen voldoet uitstekend en ga mee met Ries z’n advies.

Hans.

Profiel  
 
Hans01
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 29-12-2005

- C5 PT 180 Shine
Gepost: 26 december 2008 05:54 PM
  [ # 8 ]

@ Willem, is inderdaad die break van vd Burg, maar in de verste verte niet voor de prijs waarmee hij adverteert. Ben afgelopen week bij hem wezen babbelen. Distributie is oa 15000 km over tijd en rechterachterportier heeft parkeerschade. Door mijn connecties bij een Citroen specialist kan ik de auto up to dat laten maken technisch voor een sympathiek bedragje. Laat dan gelijk de remmerij vernieuwen. Kan maar gebeurt zijn. Heb de motor nog niet horen lopen, maar ga komende week even rijden. Ook omdat de auto voor de periode dat hij stilstaat erg laag staat achter, lijkt wel een type 1, zo diep is hij gezakt. Ook daar moet flink naar gekeken worden. 
Nu moet ik nadat een vrachtwagen over het front van mijn auto is gerost nog 2 nieuwe voorschermen plaatsen, ook de distributie over 10000 km vernieuwen en straks na de winterbanden nieuwe zomersloffen aanschaffen, da’s dus een goed moment om te gaan kijken naar wat anders en de lekkere dingen die overgeknutseld kunnen worden over te knutselen, als ik dan de tct voor een zacht prijsje wegdoe staat er toch een lekkere break voor de deur waar ik voorlopig geen kosten meer aan (hoop te) hebben.
Wordt trouwens wel weer een stukje mooier in Naaldwijk met wat extra XMs op straat Very Happy

Overbouwen van hydractief 2 moet je inderdaad niet aan beginnen ben ik ondertussen achter.

En om nog even op die C5 opmerking terug te komen. Natuurlijk zijn er veel blije rijders in een C5. Kan in de juiste kleur en uitvoering een hele mooie auto zijn. Echter van een man op 6 heb ik toch echt verhalen gehoord en onderhoudsrekeningen gezien waar ik toch behoorlijk van ben geschrokken, en dat niet eenmalig maar een paar jaar op rij ver over de 1000 euro kosten buiten regulier onderhoud en slijtagedelen als remmen, banden, accu vind ik toch wel buitensporig. En het betreft hier geen leasebakken maar priveauto’s van recente bouwjaren. Wegdoen van een 2005 C5 en teruggaan naar een 1999/2000 XM geeft toch te denken.

Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 26 december 2008 06:58 PM
  [ # 9 ]
Hans01 schreef:

Wegdoen van een 2005 C5 en teruggaan naar een 1999/2000 XM geeft toch te denken.

dat begrijp ik niet, echt niet..
mijn c5 van 2005 die ik onlangs heb ingeruild heeft mij buiten de beurten en banden niks gekost….

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 26 december 2008 07:10 PM
  [ # 10 ]

Echter van een man op 6 heb ik toch echt verhalen gehoord en onderhoudsrekeningen gezien waar ik toch behoorlijk van ben geschrokken, en dat niet eenmalig maar een paar jaar op rij ver over de 1000 euro kosten buiten regulier onderhoud en slijtagedelen als remmen, banden, accu vind ik toch wel buitensporig

Een C5 is dan ook een nieuwe auto, waar je zelf niet echt aan gaat sleutelen. Daar komt nog bij dat C5 rijders niks met auto’s hebben en zich alles door de dealer laten wijsmaken. Aan een XM kan (en moet) je zelf sleutelen, dat scheelt een hoop.

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 26 december 2008 07:11 PM
  [ # 11 ]

Mijn moeder heeft een jaar in een C5 V6 gereden, vond ze erg fijn rijden. En niets raars mee aan de hand buiten beurten. Maar heb ook wel anders gehoord over C5’s. Ouders van een vriend hadden die auto vaker bij de garage staan dan op de oprit.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 26 december 2008 07:19 PM
  [ # 12 ]
Harm schreef:

[Daar komt nog bij dat C5 rijders niks met auto’s hebben en zich alles door de dealer laten wijsmaken. .

nou nooit op c5club geweest,  Laughing  Laughing  wij hebben genoeg met onze auto hoor… Laughing

helaas is je tweede opmerking wel correct
vaker gezien dat mensen door bepaalde dealers een diagnose werd voorgesteld van een euro of 1500
en als puntje bij paaltje kwam was er eigenlijks niks aan de hand…

ik durf hier na 2.5 jaar c5club te stellen dat de c5 een vrij probleemloze auto is en weinig onderhoud nodig heeft..
enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk… Wink

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 26 december 2008 07:21 PM
  [ # 13 ]

nou nooit op c5club geweest,  wij hebben genoeg met onze auto hoor…

Dat kan ik me nou echt moeilijk voorstellen, dan kun je ook wel een Opel Vectraclub of een Ford Mondeoclub oprichten Wink

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 26 december 2008 07:25 PM
  [ # 14 ]
Harm schreef:

Dat kan ik me nou echt moeilijk voorstellen, dan kun je ook wel een Opel Vectraclub of een Ford Mondeoclub oprichten Wink

tja als je een mondeau of een spectra gaat vergelijken met een c5

Confused  Confused  Confused  gun

 

 

Wink

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 26 december 2008 07:55 PM
  [ # 15 ]

@ Harm: Wat is er nou weer mis met een C5? Laughing

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook