Forum deelnemers,
Ruim een half jaar heb ik nu lekkage maar de definitieve oorzaak is maar niet te vinden. Ondertussen is door de garage al 4 maal getracht de lekkage te verhelpen, stuurkolom vervangen, hoge drukleiding na pomp aangedraaid, O-ringen vervangen etc. De lekkage heeft kennelijk plaats rijdens het rijden, er ligt geen plasje LHM op de vloer na het parkeren. lekkage is nu ca. 1 liter per maand. iemand suggesties?
het betreft een 23 ie hydrauliek uit 1973.
H. Looman
23ie

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
De LHM moet wel ergens blijven….als het onder het rijden verdwijnt moet het toch ergens het voertuig verlaten en daar moeten sporen van te vinden zijn.
Je zegt dat er geen plasje LHM onder de auto ligt, maar als zelfs dat niet zo is, hoe moeten wij dan een oordeel vellen?
Geef eens wat meer info…
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Goed kijken waar het nat is van de LHM.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
dat is nou juist het probleem, ook de garage heeft diverese malen gezocht naar lekkagesporen, de aangetroffen druppels hebben steeds geleid tot een actie zoals vervangen stuurhuis, maar de grote lekkage is nog steeds niet boven water. Het lijkt alsof dit onder het rijden gebeurd waarbij er niet een duidelijk spoor wordt achtergelaten.
23ie
Als je haar na het rijden wegzet ontstaat er dus een kleine lekplek op het diepste punt?
Is het motor compartiment schoon? of kun je daar door de olie-bomen het olielek-bos niet zien?
Als je dat enig wat schoon hebt (gemaakt), en je rijdt alleen door t dorp, dan zou je een ’ nieuw’ spoor moeten treffen. en ook kunnen achterhalen of het links/ rechts zit. etc.
maar zoals gezegd, het is goed kijken en dat kan niet vanaf hier
groet!
.komma
ik sta Dirkman ff mee bij.
Maak je motor compartiment schoon, en check ALLE aansluitingen van hydraulische organen en kritische punten.
Zijn er druppels te vinden aan lekleidingen ?
Is je onderplaat chassis nat van de LHM ?
Kan het zijn dat LHM ‘verbrand’ wordt ? Je koppelingsregelaar kan ook wel wat verliezen, en het staat gemonteerd boven je uitlaat collecteur..
Heb je rookontwikkeling in motorruimte ?
1L per maand is veel, over welke afstand ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
retourleidingkjes komen daar ook samen in een koppelstuk.. misschien dat eens nakijken. Die lekken enkel als je rijdt en kort na het rijden..
zal komende week de aandacht eens op het retoursysteem richten
23ie
hi,
heb hetzelfde probleempje als hier door hlooman beschreven met mn ‘74 23 ie
Als ik een stukje gereden heb en daarna de auto wegzet is er na enige tijd lekkage.
Heb alles es schoon gemaakt en heb nu gezien dat het uit een kleine
( + /- 2mm doorsnee) plastic leiding komt.
Dit leidinkje komt uit onder de remklauw aan de bestuurderskant en hangt los naar beneden. Er zit een kleine verdikking op aan het uiteinde en het lijkt erop aslof dat ergens in hoort te zitten.Ik kan niet zien of het ergens in hoort en zo ja….. waar het in hoort.
bedankt alvast voor aanwijzingen of tips.
groet
Joost
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Bij mij komt er uit het slangetje vanaf de carburateur ,een hoeveelheid benzine gedruppeld vermoed ik.Zelf een krant op de vloer gelegd en wanneer ik de wagen stil zet ,dan ontstaat er een plek wat volgens mij benzine moet zijn.
Iemand het zelfde probleem of is dit normaal.
Remservo al bekeken, die lekt tijdens het rijden (remmen) en druppeld bijna direct de straat op, dus zie je niet meteen
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een Ds heeft geen remservo zoals een ID
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nou dan is het iig niet je remservo,.......kun je dat wegstrepen
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Is de mat aan bestuurderskant niet nat van de LHM , hoofdremcilinder wil nog wel eens lekken , veerpoten erg versleten , zie je ook geen LHM maar het is wel weg
@ jan D super 1971 : Nee natuurlijk hoort dat niet , motor laten draaien en goed kijken waar ie lekt , preventief de benzineslangen vervangen en normale slangenklemmen gebruiken met een rubberbandje tussen de klem en de slang , niet die rare klemmen die je te vast draait waardoor de slang beschadigd
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
lhm lekage
hallo
heb je de versnbak olie al eens gecontroleerd
de schakelcylinders zitten in de bak
als die lekken stijgt je olie niveau in de bak en vind je dus geen lhm/sporen aan de buiten kant
succes