















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
par eXeMple! schreef:Harm schreef:195/60 R15 inderdaad…
Nope, het is 195/65 R15 (of 205/60 R15)
Congrats overigens! Die kleur had ik nog nooit gezien.
Ik neem aan dat je nog wel op zoek gaat naar een vervanging voor die achterste wieldoppen?
De tweeliter serie I stond fabriek-af op 195/60-15, de V6 idd op 205/60.
Gr Martijn
Ok prima
Hij staat nu rondom op 195/60/15 all season banden.




Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Nog twee tips voor ene dealer/specialist.
ik heb zelf erg goede ervaringen met Brons uit Heiligerlee en Blikwerk in Drachten.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Ik zou me kapot moeten schamen ops:
ops: , was helemaal vergeten dat Brons natuurlijk een Citroen Dealer is.
Tja dat krijg je als je bijna 3 jaar niet meer in de regio groningen hebt gewoont.
Dank je wel !!
Re: Mijn eerste XM
eXpelliarMus schreef:ArieVisker schreef:Vering deed het ook prima. Bij het starten ging eerst de voorkant omhoog daarna de achterkant. Bij het uitschakelen van de motor viel het me op hoe snel hij weer zakte.
Gaaf kleurtje!!
Het veerysteem zou ik toch maar even na lopen als ik jou was, dat snel weer inzakken kan duiden op een lege voorraadbol, alle (dus ook de hydractiefbollen midden onder de XM en achter het hitteschiltje van de middedempert) bollen even op druk laten testen en nieuwe lhm of spoelolie er in kan echt geen kwaat en het veersysteem is dan weer even uptodate.
Ik kreeg in een ander topic te horen dat mn XM TCT uit ‘94 gewoon ‘moest’ zakken en dat voorraadbollen pas na 95 zijn gekomen ?
Ouwe mopperkont




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Voorraadbollen hebben ze toch allemaal? En dat niet of wel inzakken heeft toch vooral met dat anti zink systeem te maken? (klinkt erg logisch) En de voorraadbol is toch net zoiets als de lekzak bij een DS bijvoorbeeld? Of ben ik nu gek
Denk dat je gelijk hebt met de zink bollen en dat ik de verkeerde term gebruik, maar dat neemt nog niet weg dat zijn ‘90er hoogt hoort te staan en mijn ‘94er weer niet. Ik nie snap nie
Ouwe mopperkont
Voorraadbollen hebben ze toch allemaal? En dat niet of wel inzakken heeft toch vooral met dat anti zink systeem te maken? (klinkt erg logisch) En de voorraadbol is toch net zoiets als de lekzak bij een DS bijvoorbeeld? Of ben ik nu gek
Het antizinksysteem zorgt ervoor dat een XM bij langere stilstand niet inzakt. Vanaf 1997 ofzo dacht ik.
Een voorraadbol is een veerbol met een groter gat, dat dient om een constante druk aan het systeem te kunnen leveren. Is dus compleet anders dan een lekzak….























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Matthijs309 schreef:Denk dat je gelijk hebt met de zink bollen en dat ik de verkeerde term gebruik, maar dat neemt nog niet weg dat zijn ‘90er hoogt hoort te staan en mijn ‘94er weer niet. Ik nie snap nie
De antizinkbol kwam pas op de XM uit ‘95 type 2 modellen (eind ‘95 meen ik)
De voorraadbol zit op alle hydropneumaten.
Een Xm uit ‘90 zal of het nou benzie, diesel of een v6 is gewoon in zakken , alle typen 1 dus.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
nope…. juni 94 en ook gezegend met dat extra bollukuh
gompy58 schreef:nope…. juni 94 en ook gezegend met dat extra bollukuh
Bwa, gezegend… Ik weet niet hoor Ik vind het wel tof dat je auto gaat liggen
eXpelliarMus schreef:Matthijs309 schreef:Denk dat je gelijk hebt met de zink bollen en dat ik de verkeerde term gebruik, maar dat neemt nog niet weg dat zijn ‘90er hoogt hoort te staan en mijn ‘94er weer niet. Ik nie snap nie
De antizinkbol kwam pas op de XM uit ‘95 type 2 modellen (eind ‘95 meen ik)
De voorraadbol zit op alle hydropneumaten.
Een Xm uit ‘90 zal of het nou benzie, diesel of een v6 is gewoon in zakken , alle typen 1 dus.
k heb een type 2 uit ‘94, overgangsmodel wellicht? Of bedoel je met “alle type 1”, dat sowieso alle type 1’s het hebben en alle type 2’s voor +- 95?
Ouwe mopperkont




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Hmm ik heb een 96’er, maar mijn vrouwtje ligt toch vrij snel weer op de straat, voornamelijk achter. Vanochtend 15 km, ‘s middags was achter bijna helemaal laag, voor nog wel redelijk op hoogte.
Wat is een lekzak dan? Misschien beetje off topic, maar ben wel benieuwd waar het dan voor dient
En als ik het nou goed begrijp dan zit de voorraadbol gewoon altijd en overal op een hydraulisch geveerde Citroën en de antizink bol op type 2’s vanaf 94 zoals Gomp schrijft..?
jongens.. type 1 zakt, type 1 overgangsmodel ‘93/94 zakt dus oude gril twee spakig stuur. type 2 zakken alleen de eerste modellen van 1994 of 95-ers die laat op kenteken zijn gezet.
of andersom late 94-ers die wel blijven staan of de anti daal rommel werkt niet goed of is kapot en wat te denken van een orga nummer? als je een kenteken van bijv. 1996 hebt hoeft de auto niet perse uit 1996 te komen.
even weer on topic gefeli met je nieuwe xm ! ben benieuwd naar de foto’s
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Matthijs309 schreef:eXpelliarMus schreef:Matthijs309 schreef:Denk dat je gelijk hebt met de zink bollen en dat ik de verkeerde term gebruik, maar dat neemt nog niet weg dat zijn ‘90er hoogt hoort te staan en mijn ‘94er weer niet. Ik nie snap nie
De antizinkbol kwam pas op de XM uit ‘95 type 2 modellen (eind ‘95 meen ik)
De voorraadbol zit op alle hydropneumaten.
Een Xm uit ‘90 zal of het nou benzie, diesel of een v6 is gewoon in zakken , alle typen 1 dus.
k heb een type 2 uit ‘94, overgangsmodel wellicht? Of bedoel je met “alle type 1”, dat sowieso alle type 1’s het hebben en alle type 2’s voor +- 95?
Idd, alle xm type 1 hebben GEEN anti-inzak-bol.
Er zijn idd type 2 XM’s die wel inzakken en dat zijn idd de overgangs modellen ‘94/‘95 ( die hebben ook nog het type 1 veersysteem + debiedregelaar.) (bij de XM diesel zijn ze nog langer door gegaan met het monteren van het type 1 veersysteem ik meen tot halverwegen ‘96)
En het schijnt nog gekker te kunnen een XM zonder hydractive type 2 heeft weer wel een anti-inzak-bol!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “