Plaatwerk moet voor de APK vastzitten met proplassen met een tussenafstand kleiner dan 2cm, of een onderbroken las met streepjes van 2cm en dan max 2cm onderbreking (ook van rustbusters site).
Origineel in de BX heb je 2 stukken plaatwerk die worden haaks gebogen en dan met puntlassen aan elkaar gemaakt. Dus in de vorm van een T met de bovenkant van de T als buitenkant vh plaatwerk (duidelijk he ) kijk anders maar eens even naar hoe de zijschermen achter in de koffer gepuntlast zitten.
Zou je dat nou willen vervangen dan boor je de puntlasjes uit, legt de nieuwe plaat erop, boor je ook weer de gaatjes, en maak je een “proplas” om de 2 delen samen te voegen.
Klopt dit heren Lassers?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Als je een volledig scherm oid vervangt: ja. Als je een nieuwe stukje plaat in moet lassen, dan slijp ik al de roest weg. Slijp daarna een vorm uit die makkelijk te fabriceren is en las dat eerst op een paar punten vast, om het vervolgens helemaal door te lassen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
ok weet ik dat ook weer. mocht ik ooit nog eens laswerk aan me auto moeten doen.
we zullen verder het topic van mighel niet vervuilen met praat over laswerk
In het algemene deel staat ook een plaatwerk-topic. En ik werk zelf mee aan deze vervuiling dus zo erg is het niet.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Mooi dat het ding iig weer rijdt. Het is best wel een aardige gti. Geniet ervan.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
De nieuwe aangepaste uitlaat net even eronder geklust, hij is nu die irritante roffel kwijt, en op de snelweg klinkt ie weer normaal.
Net ook maar even door de wasstraat getrokken, want toen ik hem de laatste keer wilde gaan wassen, hield ie er weer eens mee op.
Morgen nog even het chippie (als ie nog heel is) uit de oude ecu halen,
en omprikken naar de nieuwe want het verschil is toch wel merkbaar.
@koos;
Had jij nou laatst echt die grijze, 400 euro kostende 16v uit brabant gekocht?
idd een leuke Gti en genieten doe ik.
p.s. deze aardige Gti 8v ruilen tegen een 16v?
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Even een vraagje over de uitlaat. De nieuwe uitlaat geeft wat meer tegendruk, vooral bij hogere toeren merk ik dat hij wij minder snel doortrekt. maar het belangrijkste: op moment maakt de uitlaat bij het doorschakelen boven de 3500 t/m zo’n mooi rallygeluid als je de koppeling intrapt, dat geluid dat je bij de rally-auto’s ook hoort als ze doorschakelen. Is dat gezond, en waardoor wordt dat veroorzaakt?
Ik vindt het niet storend, zolang het niet slecht is. Ik denk zelf dat er wat onverbrande benzine in de uitlaat komt, al knalt het niet echt, maar het klinkt meer alsof hij even flink wat lucht eruit blaast (zoals bij carbidschieten, als je te lang wacht met aansteken).
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
De uitlaat is nu wel erg goedkoop geworden:
Net voor de 2e keer een complete uitlaat ontvangen. Het bedrijf gemailed dat ik al een complete uitlaat van hen ontvangen had, en dat ik hem nu 2x heb. Antwoord: Nee, dat is de voorpijp, de eerste lading was alleen het achterstuk. (hmm, wat hangt er nu onder mijn auto???)
Nog eens gemailed dat ik nu echt 2x de hele uitlaat heb. Antwoord; Nee, de voorpijp en achterstuk zijn los van elkaar verzonden. 1e pakket was alleen achterstuk, 2e pakket voorpijp
Dus nu dan maar in de verkoop.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
PLaatje en geluid?
Geen vlammendover waar normaal de kat zit?! Zal inderdaad een rally geluid geven, met een beetje blaaseffecten. Zijn die lassen meeverzinkt of niet?
Lassen zijn niet verzinkt of behandeld. Bij de uitlaat die ik eronder heb gehangen, heb ik die wel even ingespoten met zink-spray.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Vandaag begonnen met het vervangen van de weet-ik-hoe-oude distributieriem, spanrol en waterpomp.
Eerst alle onderdelen en gereedschap verzameld:
-db-riem
-spanrol
-waterpomp+pakking
E 115,-
Kvs
Bougies
momentsleutel
Pakking klepdeksel
E110,-
Net begonnen met alles loshalen, kapjes zijn eraf, HD en dynamo riem eraf, krukaspoelie is eraf, maandag nog de spanrol los, en de waterpomp eraf.
Nog tips betreft de spanrol losmaken? want het ziet er redelijk onmogelijk uit, omdat hij bijna tegen de motorsteun zit.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Welke spanrol zit er op die GTI?
Zo’n ronde met een vierkant gat waarmee he hem opspant? of een met zo’n driehoek en een veer?
In het laatste geval is ie iets moeilijker los te krijgen, en helemaal om te monteren.
Als je die driehoek hebt zou ik het blok ondersteunen met een garagekrik en de motorsteun eraf pakken, dat geeft iets meer ruimte, sowieso is dat wel handig want je kunt dan het blok iets optillen of laten zakken om bij de verschillende boutjes te komen. Het monteren van zo’n spanrol is ook erg leuk want je moet hem op zijn plek krijgen door de veer in te drukken en dat kan nogal wat moeite kosten. Toen ik laatst bij de Chic de spanrol monteerde heb ik de veer in een bankschroef ingedrukt en met binddraad vastgezet. Vervolgens de spanner gemonteerd en de draad kapotgeknipt en weggetrokken. Scheelt weer wat moeite.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik heb er eentje met zo’n driehoek en een veer. Ik was inderdaad al aan ‘t bedenken om de motorsteun even los te halen, want je hebt maar erg weinig ruimte voorin. Want ik vraag me ook af hoe je anders de waterpomp kunt vervangen. Wss even de motorsteun eraf en dan blokje aan distributiezijde laten zakken om meer ruimte te maken.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH