2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
van DY3 naar DX4 en nu naar DX2
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 mei 2008 02:03 AM
  [ # 16 ]
Andries schreef:

Nee, het is geen injectie, maar met carburateur. Ik moet nog uitzoeken waarom hij niet op benzine wil lopen, juist met een gereviseerd blok is het beter de eerste 1000 km op benzine te rijden.

Een DX5 is een injectiemotor. Die heeft links geen gat voor de benzinepompbediening (een DX3 heeft dat tenminste niet). Of hebben ze die erin gemaakt??

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 31 mei 2008 11:15 AM
  [ # 17 ]

Een DX5 met losse (accessoire-)benzinepomp…

knuffel

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 04 januari 2009 02:02 AM
  [ # 18 ]

Dit topic heeft tot nu toe geen eindconclusie gehad, met name waarom de motor niet op benzine liep. De carburateur bleek verstopt. Een nacht in de azijn en het probleem was opgelost. Er was vervolgens nog een probleem met volgas geven op benzine. De motor hield dan even in, en pakte vervolgens hortend en stotend op. Dit is verholpen door het monteren van een ander LPG mengstuk (daar loopt een ander draadje over).

Helaas, en daar heb ik nog niet over geschreven, verliest de auto koelvloeistof. Ik heb geconstateerd dat er een scheurtje van +/- 4 centimeter in het onderblok zit, aan de rechterkant, net boven de startmotor. Balen, want ik heb deze motor helemaal uit elkaar gehad en alles vervangen wat versleten was. De scheur is me toen niet opgevallen. Zoekende op dit forum heb ik nog geen oplossing voor dit probleem kunnen vinden.

Bestaat er een coating of iets anders om een scheurtje in het carter te dichten, of moet ik het hele carter vervangen???? (dat is nu trouwens geen optie, dan gooi ik liever af en toe wat koelvloeistof bij).

Ik heb gelezen dat lassen niet werkt, maar ik kan me voorstellen dat er wel een 2-componenten-prutje op de markt is om de scheur te dichten. Wie heeft hier ervaring mee ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 januari 2009 01:03 PM
  [ # 19 ]

als het alleen maar zweet kan je een pil proberen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 04 januari 2009 01:28 PM
  [ # 20 ]

heb in m’n bx ook eens een gat gehad in het blok waardoor het koelwater eruit liep…. Sad  heb toen Bison 2 componenten radiator “klei” gebruikt en heeft het prima gehouden. dit zijn 2 reepjes “klei” welke je
inelkaar moet kneden. was iets van een geel en groen reepje.
ongeveer 8 cm lang…...................is alweer een tijdje geleden.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 januari 2009 01:31 PM
  [ # 21 ]

Het scheuren van de blokken is helaas een heel veel voorkomend DS probleem. Vreemgenoeg heeft een cx 2000-2200-2400-2500 er totaal geen last meer van, terwijl dit in feite een ds onderblok is….

Ik heb het nu 3 keer in een eigen auto meegemaakt, waarvan 2 keer NA het vervangen van ee cilinderkoppakking. Ik heb geen ervaring met reparatie van dit soort scheuren, ik heb er destijds voor gekozen om een ander (kaal) blok te kopen en daar het draaiende gedeelte van de gescheurde motor in over te bouwen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 04 januari 2009 04:10 PM
  [ # 22 ]

ik heb het een keer opgelost door er inderdaad een prutje in te meren en dan er een aluminium plaatje op te lijmen. Dat werkte erg goed.

.komma

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 12 januari 2009 11:29 PM
  [ # 23 ]

Ik heb een flesje Wondarweld gekocht (gewoon bij de Brezan). Als ik de gebruiksaanwijzing lees krab ik me wel even achter de oren.
Koelvloeistof aftappen, en het systeem enorm doorspoelen met water. “wanneer nodig ontschalen” ???? (wat is dat ?)
Dan de slang van de kop naar de radiotor los, flesje leegkiepen in de kop
Slang terugplaatsen, radiator vullen met water.
Citaat: Herstellen van een uitwendige barst: Vul de waterlekken met staalwol (???) en laat de motor lopen tot het lekken is gestopt. Met Wondarweld in het koelcircuit kunt u de auto met matige snelheid gebruiken.

Na reparatie het systeem spoelen met schoon water, tot het niet meer rood kleurt.
Daarnaast staan er diverse waarschuwingen op:
Wondarweld is niet compatibel met antivries en koelvloeistof. Als zich contaminatie voordoet slaat de werkzame stof neer, blokkeert het koelcircuit en laat de waterpomp vastlopen. Daarom, giet Wondarweld uitsluitend in schoon water.

Ik begrijp uit het verhaal dat het goedje alleen werkt met water, en dat de gevolgen als het in aanraking komt met koelvloeistof en motorolie, desastreus zijn.

Ik ben van huis uit niet bang, maar misschien zijn de gevolgen van zo’n behandeling wel erger dan de huidige kwaal. Daarom ben ik erg benieuwd naar gebruikerservaringen. Ik wil graag weten of ik het circuit zo klein mogelijk moet houden (dus niet via de radiator, verwarming, verdamper, etc)

@AH1828 bedankt voor de tip !!

Ik heb de gebruiksaanwijzing gescand en die kan ik op verzoek naar de liefhebber mailen via PB.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 13 januari 2009 12:18 AM
  [ # 24 ]

Ik zou dit “wondarweld” maar bewaren als allerlaatste noodoplossing. Onder het motto als al het andere niet heeft gewerkt, dan dit maar. Blijkbaar moet je dus eerst uitermate overvloedig je hele systeem met water doorspoelen voordat je het kunt gaan gebruiken. Dat kan wel, maar 100% zeker ben je natuurlijk nooit.

Als je scheur van buitenaf te localiseren is, kun je dan die scheur niet openwerken met een slijpschijfje in een dremel o.i.d? Dan zou je die scheur na opruwen en zeer goed ontvetten kunnen vullen met de één of andere 2-componenten epoxyhars of een “vloeibaar” metaal of klei. Als je hem op die manier dicht kan krijgen is dat te verkiezen boven het “wondarweld”. Heb je een poreus gebied; dan zul je moeten gaan spoelen om de “wonderlas” haar werk te laten doen en ben je overgeleverd aan de goden….....of lievergezegd je godinnetje Wink

Circuit beperken zou zinnig zijn, maar dan moet je wel een extern pompsysteem maken om de pruttel door je blok te laten circuleren of je moet de motor steeds zeer kortstondig laten werken, zodat ze niet te heet wordt. Uiteraard moet je dan radiateur/kachelradiateur bypassen.

Ik wens je wijsheid, vindingrijkheid en vooral succes!

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 13 januari 2009 12:18 AM
  [ # 25 ]

Waarschijnlijk bedoelen ze met “ontschalen” het weghalen van kalkverontreinigingen (als je erbij kan komen natuurlijk).

Citroen!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 januari 2009 12:28 AM
  [ # 26 ]
DriverD schreef:

Waarschijnlijk bedoelen ze met “ontschalen” het weghalen van kalkverontreinigingen (als je erbij kan komen natuurlijk).

Slechte vertaling vanuit het engels: “descaling” = verwijderen ketelsteen

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
id20driver
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006

- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Gepost: 13 januari 2009 03:45 AM
  [ # 27 ]

Met Tunap radiatordicht heb ik zeer goede ervaring.Voordeel hiervan is dat het geen verstopping veroorzaakt in het koelsysteem. Kleitabletten doen dat wel. Er is ook een koelsyteemreiniger van Tunap.

http://www.tunap.nl/praden/NL_PI_03 242.pdf


http://www.tunap.nl/praden/NL_PI_03 343.pdf


http://www.tunap.nl/algemeen/frameset.html

Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 17 januari 2009 11:06 PM
  [ # 28 ]

@AH1828 (oftewel Timo ?): jouw kennis bij Corus bedoelde dus dus niet Wondarweld? In de gekopieerde tekst zie ik tenminste geen verwijzing naar dit produkt, wel naar Loctite of (via Leering) Diamant Metall Plastic.
Leering Hengelo zit op een steenworp afstand van mijn werk, dus ik zal daar eens mijn probleem voorleggen.
Ik had vandaag de stoute schoenen al aan om Wondarweld te gebruiken, maar ben toch een beetje huiverig. Ik heb nu alleen nog zwetend koelvloeistofverlies , en haal liever niet nogmaals het blok uit de auto vanwege ondoordachte akties. Dus de schoenen maar weer weggezet.

De Tunap produkten zegt me tot nu toe niks, daar zal ik me ook eens in verdiepen.

Gebruikerservaringen nog steeds welkom ......................

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 18 januari 2009 02:16 PM
  [ # 29 ]

van dy3 naar dx4

Gebruikservaringen met ‘Holts Wondarweld’ : als je even googlet krijg je een aanbod van mensen met gebruikservaringen in het algemeen met dit produkt.

Ik heb dit middel twee maal toegepast:
- de eerste keer, toen zat het middel in blauwe kunsstof flacons, heb ik het toegepast bij een DX motorblok waar koelvloeistof lekte door een scheur in het onderblok, uitlaatzijde, tussen eerste en tweede cylinder. De handeling conform gebruiksaanwijzing toegepast, en tot onze grote blijdschap is de scheur gedicht en nu, na vele jaren (6), nog steeds heel. Deze ds rijdt dagelijks.
-de tweede keer, en toen zat het middel in de verpakking waar het nu in geleverd wordt (grijs-zwarte flacons), ook bij een DX met identiek probleem, en ook conform gebruiksaanwijzing gehandeld, echter, het resultaat was teleurstellend. De scheur bleek niet te dichten. Deze ds rijdt nu rond met een ander gereviseerd onderblok (DY3 opgewaardeerd naar DX volgens specificaties (Hynekamp Revisie Wageningen)

Ik heb het vermoeden dat de samenstelling van Holts Wondarweld verandert is, en gebruik het niet meer. Je kunt het proberen, baat het niet, schaadt het niet. Lees wel heel goed de gebruiksaanwijzing!

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 18 januari 2009 11:21 PM
  [ # 30 ]

@Repelsteeltje:
Weet je nog hoeveel je erin hebt gegooid ??
Ik heb een flesje van 250 ml, dat zou genoeg zijn voor een systeem tot 8 liter.
Of zal ik er 500 ml in kiepen, onder het motto van: dubbel genaaid zit beter ??
Als ik alles goed op de rij heb, wil ik het als volgt gaan doen:

1. kachel op warm
2. koelvloeistof aftappen (radiateurkraantje en bout rechts op het blok)
3. hervullen met water, aftappen, nogmaals, nogmaals etc)
4. kachel op koud
5. Wondarweld bovenin de kop, water erbij, slang (met thermostaat erin) weer aansluiten. Radiateur afvullen.
6. Motor starten en warm laten worden, maar stopzetten voordat de thermostaat opent. Hierdoor voorkom ik hopelijk dat er wondarweld in de radiateur komt, want daar heb ik het niet nodig. Als de thermostaat dicht circuleert het toch alleen door het motorblok en waterpomp ??
7. Af laten koelen, uurtje wachten, herstarten.
8. Eventueel herhalen ??
9. Aftappen, water erin, spoelen, aftappen, water erin. Tijdje rijden met water in het systeem. Tenslotte weer koelvloeistof erin, en klaar is Jetje.

Toch? Confused:

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook