Hallo allemaal..
Sinds een tijdje heeft de ds een beetje moeite met opstarten.
Starten gaat prima en als de motor warm is rijd het ook goed.
Alleen als de motor net aan staat met een beetje choke erbij natuurlijk dan komt er een punt dat de motor soms bijna of gewoon helemaal uitvalt voordat die op temperatuur is zegmaar..
Nu weet ik niet hoe lang dit normaal hoort te duren maar het verschilt wel eens. gemiddeld ben ik een kilometer of 5 onderweg en dan loopt de toeren met choke weer op en kan ik hem uitzetten zonder dat de motor uitvalt.
In de tussentijd kom ik wel eens een been te kort omdat ik gas moet geven, remmen en de koppeling intrappen. Dit omdat de motor met een beetje choke, maakt niet uit welke stand, uitvalt.
Wat is dit? kan het misschien de bobine zijn?
Groeten,
Nick












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. Eerder verzuipen doordat je choke’d Alles verder ok? bougies, ontsteking enz?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik weet het niet 100%. Nieuwe contactpunten en condensator. Bougiekabels en de verdeler zijn een jaar oud en de bougie’s, geen NGK maar Equem of hoe je het ook schrijft, zijn nu ongeveer 2 maanden oud.
Als de motor dus goed warm is dan kan hij de helft van de choke wel hebben. Misschien is er dus iets mis met de carburateur?





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij uittrekken van de chokekabel wordt ook de gasklep een beetje opengezet. (anders verzuiptie heel snel). Het kan zijn dat de afstelling hiervan niet meer klopt. Moet in het WPH of de revue technique te vinden zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de motor goed warm is moet ie de choke helemaal niet nodig hebben. Eerst de carb maar eens goed checken. Schoonmaken en afstellen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Loopt ie ook onregelmatig?
Bij mij vaak dat als de motor onregelmatig loopt dat je carberateur schoon gemaakt moet worden. Als je bijvoorbeeld bij een stoplicht staat dan loopt ie gewoon stationair, en op een paar tellen later zakt ie weg en valt ie uit.
Nee de motor loopt niet onregelmatig maar voordat de choke uit kan hapert het wel eens, vooral bij het afremmen, terugschakelen en dan weer optrekken. De ene keer kan de choke eerder uit dan de andere keer. Dat is wel eens vervelend.
Eerst de Solex maar even schoonmaken dus. Heb hem wel eens gedeeltelijk uit elkaar gehad om wat te vervangen maar met dat afstellen heb ik overigens nog geen ervaring.. Zou wel eens willen weten hoe dat allemaal werkt












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eerste les: NIET aan de afstelling van de gasklep draaien. DIe is af fabriek ingesteld. Verder: RTFM!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Oké dankjewel.. ik ga the f*cking manual even opzoeken
Carburateur schoonmaken
Ik ben nu bezig met de carburateur schoonmaken en heb de solex carburateurpagina’s van het reparatieboek erbij..
Er zit een soort sproeier aan de buitenkant naar binnen met een gat erin. Hij staat aangegeven met de letter g en heet Idling Jet.
Ik heb het idee dat die lucht van buiten moet pakken ofzo omdat er een gat in zit van buiten naar binnen maar ik krijg er geen lucht doorheen. Klopt het dat deze gewoon dicht hoort te zitten voor lucht?






























Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mss moet je even een scan van het schema plaatsen. In ieder geval is Idling Jet de Engelse term voor stationairsproeier.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Inmiddels zit de carburateur er alweer op.. Alles is schoon. De stationairsproeier heb ik gewoon weer terug gedaan. Er zat een gat in maar die liep dood zegmaar.. ik heb besloten om niet door metaal heen proberen te prikken
Nog best een complex apparaatje.
Ik heb nu eerder het idee dat het door het weer komt dat hij niet zo snel op temperatuur komt en/of iets met de ontsteking
Groeten,
Nick















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Smakman schreef:Ik heb nu eerder het idee dat het door het weer komt dat hij niet zo snel op temperatuur komt en/of iets met de ontsteking
Groeten,
Nick
Via mijn thermometer kwam ik er 2 jaar terug bij aanvang van het DS seizoen (nog steeds frisjes buiten maar wel ruim boven 0 graden) achter dat na behoorlijk wat kilometers, de motor toch niet warmer werd als 50 graden (en ik had de meter reeds gecalibreerd). Het euvel was gauw gevonden, een defecte thermostaat die open bleef staan in de volledig open positie. Overigens merkte ik niet iets vreemds met rijden, alleen via de thermometer kwam ik erachter. Wellicht merk je met de huidige temperaturen wel dat je koelsysteem te goed werkt.
Misschien heb je hier wat aan ? Je kunt wellicht na een rit eens de temperatuur van de koelvloeistof meten.
Groetjes en succes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Re: Carburateur schoonmaken
Smakman schreef:
Er zit een soort sproeier aan de buitenkant naar binnen met een gat erin. Hij staat aangegeven met de letter g en heet Idling Jet.
Dat is dus de stationair sproeier.
Gat aan buitenkant is voor het ingewikkelde boor werk en is dicht gestopt.
Als je de carburateur goed bekijkt zal je meerdere gaten tegen komen, waar ook weer een propje in zit. Allemaal om ingewikkelde kanalen te kunnen boren.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bedankt Bartjes en Egbert! Ik ga het even uittesten met de thermometer.
Toevallig heb ik 2 weken terug een extra kachelunit erin gebouwd. Dat werkt op zich heel goed alleen het resultaat qua warmte had ik even wat overschat denk ik.
Misschien is het wel iets met de thermostaat inderdaad..
Ik las in een draadje van DriverD dat hij een af en toe haperende motor had wat door de contactpunten kwam die bijna niet open gingen.. dat herken ik wel. Vooral als je achter een auto rijdt die net 50 km rijdt en de motor is niet genoeg op temperatuur dat de choke uit kan. Dan hapert ze wel eens en op de snelweg af en toe boven de 100km..
Het gekke is dat ik er vanmorgen wel last van had en gister helemaal niet. Alleen stond ze afgelopen nacht buiten en de nacht ervoor niet












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eerst de basis goed zetten. Bougies en puntjes, kabels enz. Kleppen stellen. dan verder kijken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>