Afstellen Bloc Hydraulique Opgelost!!
CitroJaap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 07 februari 2009 09:41 PM

Ik ben bezig met een totaal revisie van een DS 23ie Hydraulique. Ik heb het chassis in een kantelbrug gehangen. Geheel schoon gestraald en nieuwe delen ingelast waar nodig. Daarna de hele handel weer in de RX5, RX7 en RX10.

Ondertussen heb ik de motor geheel gereviseerd en ben ik de boel weer aan het opbouwen. Ik heb er een 5 bak BVH van Harry Martens ingehangen. Het blok loopt weer netjes dus is het nu tijd om de boel weer af te stellen.

Ik krijg de versnellingsbak echter alleen in de één, de andere versnellingen geven geen sjoege. Ik heb het vermoeden dat het bloc hydraulique niet goed staat afgesteld. Hij het opbouwen heb ik met een draadeindje 4 mm al het bloc hydraulique afgesteld conform het werkplaatshandboek blijkbaar is dat niet helemaal goed gegaan. Ik had de kap niet over de handel heen dus is het lastig precies te bepalen waar de één zit.

Heeft iemand een goede tip hoe je het bloc hydrauliqe goed kan instellen?

Citroentechniek is magnifiek!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 07 februari 2009 10:04 PM
  [ # 1 ]

Ik vraag me af of je zo’n BVH-5 wel conform het WPH moet afstellen. Lijkt me dat die bak zo anders is (dan de BVH-4), dat je beter aan Harry Martens kan vragen hoe die af te stellen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 07 februari 2009 10:54 PM
  [ # 2 ]

Helemaal eens met Brian.
Heb je wel je schakelcilinders afgesteld?
Zie ook WPH.

Profiel  
 
CitroJaap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 08 februari 2009 12:31 AM
  [ # 3 ]

Het ligt zeker niet aan de bak die is zeer vakkundig volledig gereviseerd. Het zit zeker in het bloc hydraulique die te vroeg in de één schiet. Wie heeft een handige praktische tip om dit af te stellen?

Citroentechniek is magnifiek!

Profiel  
 
CitroJaap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 25 februari 2009 12:14 AM
  [ # 4 ]

Vandaag even bij Herman Jansen geweest. Daar geleerd dat je de stel-pen op twee manieren in het bloc hydraulique kan invoeren.

Je doet dit met een boortje van 4 mm, deze is in werkelijkheid ongeveer 3,93 mm. Precies groot genoeg dus. Een draadeindje is te smal waardoor hij aan beide zijden goed in het gat valt. Het stelgat aan de verkeerde zijde is licht konisch daar past het boortje dus wel in, maar hij gaat er een cm in en komt vast te zitten.

Aan de goede zijde valt het boortje er verder in en kan je het boortje blijven draaien. Ik had de verbinding tussen de handel en het bloc hydraulique 180 graden verkeerd om gemonteerd. Hij lijkt dan te vroeg in zijn een te vallen, in werkelijkheid is dat dus niet het geval.

Ik heb de hele handel 180 graden gedraaid en nu schakeld hij goed!

Citroentechniek is magnifiek!

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 25 februari 2009 12:46 AM
  [ # 5 ]

het leven is mooi als het zo simpel is…en geen geld kost Smile

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 05 september 2012 12:03 AM
  [ # 6 ]

Aha, dus een 4 mm boortje is een alternatief voor gereedschap 2429-T.
Handig om te weten.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook