soms kleine eigenaardigheidjes van de koppeling
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 05 februari 2009 02:41 PM

de laatste tijd (de laatste 1000 kilometers eigenlijk) lijkt het of de koppeling soms een klein beetje de mist in gaat, ik bedoel als je van 1 naar 2 gaat, en je bij 1e redelijk gas gaf, en hij net naar 2e gaat schakelen, maar je de gas lost door een voorligger die twijfelt bijvoorbeeld, dan hebben we heel soms dat de auto schakelt naar 2 dus, maar met een harde ‘bonk’, exact zoals je bij het manueel schakelen de koppeling zou laten schieten ipv rustig loslaten, ook hebben we bij stilstand bij redelijk langzaam gasgeven soms het gevoel dat het met zeer lichtje schokjes gaat bij het vertrekken uit 1e, alsof er ‘ribbels’ op de koppelingsplaten zitten en er traag ontkoppelt wordt, nochtans trekt de auto toch goed op en niet met abnormale toerental, het is niet zo erg dat de auto schokt, het is alleen lichtjes voelbaar, het lijkt me geen groot probleem, de auto rijdt toch vlot en bij gewoon goed vertrekken heb je het niet, ook niet bij heel langzaam vertrekken, enkel bij ‘eerder langzaam’ vertrekken. Ik veronderstel dat het misschien typisch is aan de koppeling van onze auto en we het voordien nog niet echt gemerkt hebben, of is er iemand die er anders over denkt of heeft ervaren?

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 05 februari 2009 05:09 PM
  [ # 1 ]

Heb ik ook, al vanaf de eerste kmers. Ligt volgens mij gewoon aan de afregeling van de software. Het andere wat je aangeeft ivm die ribbels ervaar ik ook, maar dan in 2e en niet in 1e.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 05 februari 2009 11:42 PM
  [ # 2 ]

Re: soms kleine eigenaardigheidjes van de koppeling

Gunther schreef:

de laatste tijd (de laatste 1000 kilometers eigenlijk) lijkt het of de koppeling soms een klein beetje de mist in gaat, ik bedoel als je van 1 naar 2 gaat, en je bij 1e redelijk gas gaf, en hij net naar 2e gaat schakelen, maar je de gas lost door een voorligger die twijfelt bijvoorbeeld, dan hebben we heel soms dat de auto schakelt naar 2 dus, maar met een harde ‘bonk’, exact zoals je bij het manueel schakelen de koppeling zou laten schieten ipv rustig loslaten, ook hebben we bij stilstand bij redelijk langzaam gasgeven soms het gevoel dat het met zeer lichtje schokjes gaat bij het vertrekken uit 1e, alsof er ‘ribbels’ op de koppelingsplaten zitten en er traag ontkoppelt wordt, nochtans trekt de auto toch goed op en niet met abnormale toerental, het is niet zo erg dat de auto schokt, het is alleen lichtjes voelbaar, het lijkt me geen groot probleem, de auto rijdt toch vlot en bij gewoon goed vertrekken heb je het niet, ook niet bij heel langzaam vertrekken, enkel bij ‘eerder langzaam’ vertrekken.

Wauw! een zin van 180 woorden….zo rijdt mij C4P ook.

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  
 
Pablo Picasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 05-11-2008

Gepost: 06 februari 2009 12:38 AM
  [ # 3 ]

Re: soms kleine eigenaardigheidjes van de koppeling

Taco schreef:
Gunther schreef:

de laatste tijd (de laatste 1000 kilometers eigenlijk) lijkt het of de koppeling soms een klein beetje de mist in gaat, ik bedoel als je van 1 naar 2 gaat, en je bij 1e redelijk gas gaf, en hij net naar 2e gaat schakelen, maar je de gas lost door een voorligger die twijfelt bijvoorbeeld, dan hebben we heel soms dat de auto schakelt naar 2 dus, maar met een harde ‘bonk’, exact zoals je bij het manueel schakelen de koppeling zou laten schieten ipv rustig loslaten, ook hebben we bij stilstand bij redelijk langzaam gasgeven soms het gevoel dat het met zeer lichtje schokjes gaat bij het vertrekken uit 1e, alsof er ‘ribbels’ op de koppelingsplaten zitten en er traag ontkoppelt wordt, nochtans trekt de auto toch goed op en niet met abnormale toerental, het is niet zo erg dat de auto schokt, het is alleen lichtjes voelbaar, het lijkt me geen groot probleem, de auto rijdt toch vlot en bij gewoon goed vertrekken heb je het niet, ook niet bij heel langzaam vertrekken, enkel bij ‘eerder langzaam’ vertrekken.

Wauw! een zin van 180 woorden….zo rijdt mij C4P ook.

En dan nog winnen Belgen altijd bij “10 voor Taal”

Grand Picasso Exclusive 2.0 HDiF Automaat (geen EB6V). Pack Hifi, Panorama, Gris Fer, trekhaak.
(Vanaf Februari 2009 onderweg, inmiddels 90.000 probleemloze kilometers)

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 06 februari 2009 02:16 PM
  [ # 4 ]

tja ik ben geen taalwonder he , eerder een antwaarps dialecticus of zoiets Laughing .
Goed toch te horen dat er nog mensen zijn die het al hebben ervaren, gelukkig valt het weinig voor bij ons, ik blijf toch nog steeds een beetje die vrees hebben dat er iets kapot gaat aan de auto, al lijkt die tot nu toe grotendeels ongegrond, raar eigenlijk wat meer electronica in een auto met je doet huh Smile .

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 06 februari 2009 03:08 PM
  [ # 5 ]

Ik had en heb ook altijd wat schrik bij het minste dat ik abnormaal ervaar.
Maar mijn auto doet het sinds dag 1 en doet het nog altijd.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 07 februari 2009 01:35 AM
  [ # 6 ]
picassoke schreef:

Ik had en heb ook altijd wat schrik bij het minste dat ik abnormaal ervaar.
Maar mijn auto doet het sinds dag 1 en doet het nog altijd.

Misschien zijn we allemaal zo verliefd op onze Citroen dat we verlatingsangst hebben love6
:smt200
Laughing

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
willemevert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 02-10-2007

Gepost: 07 februari 2009 08:02 PM
  [ # 7 ]

Ik herken het probleem, ik heb het sinds gisteren. Mijn 2.0 GP reed altijd perfect, echter de laatste maanden erg bokkerig. Inmiddels een jaar oud, 41.000 op de teller.
Met deze melding is er een software update gedaan, maar ik heb het gevoel dat ik van de regen in de drup is geraakt….....
Misschien moet de bak weer even aan mij wennen maar tot nu toe is ben ik er niet blij van. Overigens is het bokken wel verbeterd…..

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 08 februari 2009 02:49 PM
  [ # 8 ]

tja, zo erg als bij jou, willemevert, is het hier niet, de auto bonkt niet continu, het is hooguit 2-3 keer voorgevallen dat de auto bonkt bij schakelen naar 2, het gevoel van de ribbels op de koppelingsplaten is er wel altijd op voorwaarde dat je dus vertrekt met een bepaalde traagheid, maar de auto ‘bonkt’ er niet van, dus het is toch nog anders.
Het enige is, dat bij dat laatste, ik zo’n beetje bang was dat de koppeling gemold wordt door te warm te worden, of dat het een teken is dat de koppelingsplaten op hun einde lopen, en dat zou wel heel erg vroeg zijn sinds het is opgemerkt (22000 km), zeker in de gedachte bij mijn eerste autootje (dat eigenlijk dan nog misbruikt is op dat gebied door vorige eigenaars), dat 250000 km op de teller had zonder vervanging van koppeling. Op die stand was het mogelijk nog niet gedaan, maar toen heb ik de focus gekocht, dus mogelijk is die nog langer meegegaan, zodoende is nog geen 10% daarvan wel heel erg weinig.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 08 februari 2009 03:38 PM
  [ # 9 ]

Dat trillen heb ik ook in 2e bij het optrekken aan een bepaalde snelheid. Het komt voor bij relatief traag optrekken. Dat snokken heb ik meestal nadat de software is vernieuwd. Zal bij het inleren van de bak horen denk ik, of bij het veranderen van een schakelprogramma.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook