2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Multiriem montage troubles -> en dieselpomp[dagboek][foto
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 12 februari 2009 01:34 PM
  [ # 16 ]

je houdt jezelf wel bezig geloof ik… Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 12 februari 2009 02:36 PM
  [ # 17 ]

t is nogal een klus Smile En ik draai me hand niet om voor een motorswap maar zowel de diesel als de XM zijn nog relatief nieuw voor me. En de ruimte (of het gebrek eraan) met zon 2.1TD blok in een XM neus is niet fijn werken (understatement)

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 12 februari 2009 04:01 PM
  [ # 18 ]

Dus nu nog de spanveer vervangen. Kijk goed naar het metaal waar de veer zelf op gemonteerd zit. Dit is vaak beschadigd door te lang doorrijden. Met een grote bout kun je de hele zaak eruit halen en goed bekijken, lager wil ook wel kapot, zelfs de bout breekt wel eens! Ik heb een keer alleen de veer vervangen, die vervolgens weer kapot ging door dat andere onderdeel… Uiteindelijk dus maar alles vervangen, nu is het goed. Lekker klusje trouwens….

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 12 februari 2009 04:06 PM
  [ # 19 ]

De veer is wel goed, maar de rol niet meer, ik denk dat al zn lagers er zowat uit liggen. De as door de rol heen blijft redelijk op de plek terwijl de rol loopt te vibreren.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 12 februari 2009 05:00 PM
  [ # 20 ]

De rol waar de riem over loopt bedoel je? Dat komt niet vaak voor, is geloof ik ook niet los te bestellen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7344
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 12 februari 2009 05:05 PM
  [ # 21 ]
Matthijs309 schreef:

mn dieselpomp heb ik vervangen. Dat was ene beste klus.

vorige week ook voor het eerst gedaan: vond het wel meevallen max. 4 uurtjes werk. Meende 3 maar laat het 4 wezen…......

Ik heb de Lucas EPIC pomp niet op tijd gezet met een paspen zoals dat eigenlijk hoort, maar min of meer op tijd met waar de oude bouten zaten in de hoop dat de ecu het wel bijregelt met de needle lift sensor. Of ben ik nu iets te goedgelovig ? Wink

Zo heb ik het ook gedaan: loopt stationair beter (constanter) en reageerd ook beter op het gas. niks te klagen dus: wellicht loopt hij mooier waneer je de pomp aan de hand van de 3 bouten iets verdraaid.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 12 februari 2009 05:13 PM
  [ # 22 ]

Matthijs,

als je de spanrol bedoelt, ik weet geen andere rol met een veer, dan heb ik die nog voor je liggen.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 12 februari 2009 05:22 PM
  [ # 23 ]

@pietje & bouke:

@citroen23:
heb je toen ook de hele d-riem vervangen enzo? Ik was er niet zo behendig in.. het hele blok kan ik dr wel met 4 uur naast de auto hebben maar die pomp had teveel vervelende boutjes, net zoals de d-riem als je de waterpomp en rollen meeneemt ;P
Had dus ook de verstuivers meegenomen en alles mooi schoon gemaakt. Heeft nu ook weer nieuwe multiriem en zn beurt gehad.
Ach Smile volgende keer gaat vast weer sneller. Straks nog wel ff de pomp netjes op tijd zetten, en dat dat voor de pen zit weer net voor de HD pomp Crying or Very sad

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 13 februari 2009 11:31 AM
  [ # 24 ]

Ok, hier de foto’s:

HEt rubber uit de krukaspoulie. Ik heb het uiteindelijk gewoon weggesneden omdat aan de andere kant geen haarscheuren te zien waren en het wandelen van de riem niet uit de poulie gekomen is.

Kaalig blok:


Egr afdoppen:




Dieselpomp op tijd zetten. Normaal heb je hiervoor een 1.5mm prikker nodig, ik heb een 1.6mm las electrode gepakt en deze licht geschuurd.



En het brakke is is dat mn looprol dus niet stuk was, maar de demper is afgebroken Sad

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 13 februari 2009 02:04 PM
  [ # 25 ]

het ligt aan mij, ik weet het zeker, maar ik heb werkelijk geen idee welke rol dat nou is op de laatste foto.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7344
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 13 februari 2009 02:19 PM
  [ # 26 ]
Matthijs309 schreef:

@citroen23:
heb je toen ook de hele d-riem vervangen enzo? Ik was er niet zo behendig in.. het hele blok kan ik dr wel met 4 uur naast de auto hebben maar die pomp had teveel vervelende boutjes, net zoals de d-riem als je de waterpomp en rollen meeneemt ;P

Nee, die db-riem had ik een maandje eerder vervangen en daarbij kwam ik tot de constatering dat de pomp lekte in het midden….. Crying or Very sad en probeer s’middags nog maar eens een lucas epic pomp te vinden. dus de ene dag de db-riem vervangen en een andere dag de pomp (pomp zit maar met 4 moertjes vast….maar ook hier geld: goed gereedschap is het halve werk)
En dat goede gereedschap heb ik wel zo’n beetje….......... Very Happy vandaar wellicht die 4 uurtjes.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 13 februari 2009 02:35 PM
  [ # 27 ]

Ja, na 2 gebroken handen heb ik nu ook wel door hoe je ze het beste kan loshalen haha Razz Gister met de pomp op tijd zetten was het peanuts om ff de moeren los te krijgen als je eenmaal weet hoe jeje sleutels er onderdoor moet krijgen.


Malle pietje:
Als je op de 1e pagina kijkt, is het de PUL rol

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 13 februari 2009 03:02 PM
  [ # 28 ]

Dus toch de spanner, alles vervangen en het loopt weer als een zonnetje neem ik aan!
Je kunt op je krukaspouli ook nog een streep van binnen naar buiten zetten, als je dan de motor even laat lopen kun je zien of hij verlopen is.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 13 februari 2009 04:04 PM
  [ # 29 ]

De demper kan ik straks pas ophalen en misschien morgen monteren.

Ik moest even denken over je streep, maar je bedoelt vanaf het hart naar de rand toe. En dan na een x aantal km’s kijken of deze verloop?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 14 februari 2009 01:07 AM
  [ # 30 ]

2 euro voor een dopje is niet duur Laughing
Ga zo door Matthijs309, ik volg met hoge mate van intresse jou bevindingen en vorderingen.
Ik heb dezelfde klus voor de boeg.
Nu alleen de HD-pomp maar de D-riem moet ook over 20.000km dus laat ik nu alles maar tegelijk doen.

Succes.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook