




















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Kan het niet de krukaskeering distributiezijde zijn ?
Bij mij was het trouwens beide….daags na vervangen keerring en distributie knalde de koppakking eruit (XM) ......
Krukas keerring zit veel lager en we praten hier over een TU motoren, in de XM liggen (echte) XU motoren en uiteraard de V6en
Het natte plekje linksvoor is echt in 99,99% van de gevallen de rubberen afdichting linksvoor in de koppakking. Door uitzetten en het weer inkrimpen van het onderblok en kop, krijg je een wrijving waardoor het rubber op een gegeven moment (10jaar/100K) niet meer goed afdicht.





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
ZX1.4i schreef:Krukas keerring zit veel lager en we praten hier over een TU motoren, in de XM liggen (echte) XU motoren en uiteraard de V6en
Het natte plekje linksvoor is echt in 99,99% van de gevallen de rubberen afdichting linksvoor in de koppakking. Door uitzetten en het weer inkrimpen van het onderblok en kop, krijg je een wrijving waardoor het rubber op een gegeven moment (10jaar/100K) niet meer goed afdicht.
En dat natte plekje linksvoor komt in meerder XU, TU en wat voor meer U’s voor ? Ik kan me geen Citroen herinneren die geen olie lekte, maar met deze Xm was het pas echt menens….
even een update..
Inmiddels zijn we ruime een half jaar verder dan de topicstart.
km stand is nu 164000.
Ik heb de koppakking niet vervangen. Wel lekt er nog steeds een klein beetje olie.. Elke morgen liggen er wel een paar druppels. Overigens alleen onder het welbekende linkerhoekje.
Nu viel mij afgelopen weekend op dat die druppels niet meer helder waren maar bruinig van kleur. Ook zit er nu onder de olievuldop een klein beetje mayonaise.. Maar het is maar weinig. (veel minder dan sommige fotos in het BX gedeelte op dit forum laten zien).
Ik heb voor de zekerheid de koelvloeistof bijgevuld tot Max. (Dit was in een half jaar tijd 2 streepjes gedaald. niet veel lijkt me).
De olietemperatuur blijft prima op 90 graden staan. Ook tijdens snelwegrit. En er komt geen witte rook uit de uitlaat.
Nu las ik dat de sludge ook kan komen door korte ritjes. En die maken we nogal veel.
Maar de vraag is: moet ik mij zorgen gaan maken?
Ik heb namelijk geen zin om de koppakking te vervangen aangezien ik over een paar maanden een andere auto heb waarschijnlijk.
ps: Ik heb een bus motorreiniger gekocht bij halfords. Het blok ingespoten, en daarna voorzichtig proberen af te spoelen met water. Maar dat lukt niet echt. Aangezien ik er niet met een tuinslang o.i.d. bijkan. Iemand nog tips? Kan ik de spullen uit een wasbox hiervoor gebruiken?












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Andre27 schreef:Ik heb de koppakking niet vervangen. Wel lekt er nog steeds een klein beetje olie.. Elke morgen liggen er wel een paar druppels. Overigens alleen onder het welbekende linkerhoekje.
Linker hoekje? Of bedoel je als je voor de auto staat?
Laten we maar zeggen bijrijders kant.
Schoonmaken heeft denk ik weinig zin, na 1000 km ben je weer terug bij af vermoed ik…
Zeker niet met de HD spuit aan de gang gaan, er zit teveel elektronica wat daar niet vrolijk van wordt..
Ja bijrijderskant ja..
Maar moet ik me nu zorgen gaan maken?












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja dat ligt eraan hoe snel je oliepeil zakt denk ik..
Laatst knipperde het olielampje en toen moets ik ongeveer 1,5 liter bijvullen..
Dat was na ong 4500km..
Maar dat is ff uit mn hoofd.. Is dat veel?
Andre27 schreef:Laatst knipperde het olielampje en toen moets ik ongeveer 1,5 liter bijvullen..
Dat was na ong 4500km..Maar dat is ff uit mn hoofd.. Is dat veel?
Niet zo schrikbarend…












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is voor een Xsara niet geheel normaal
Normaal gesproken hoef je niet bij te vullen tussen een beurt van 20.000 km door.
Maar er zijn genoeg auto’s die 1 liter op 1500 km nodig hebben
Late reactie, maar inmiddels is het mij gelukt om het motorblok schoon te maken.
En inderdaad. De olielekkage bevind zich op het plekje linksvoor.
Het is maar weinig, de auto geeft geen witte pluimen, de smurrie onder de vuldop is verdwenen en de koelvloeistof is nog steeds op hetzelfde niveau. Maar het ziet er wel viesbruin uit..
Maaruh.. valt mee dus denk ik?





















Totaal aantal Berichten: 2779
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mijn BX (TU 1.4) lekt al sinds de aanschaf, ongeveer 4 jaar geleden, olie op het bekende hoekje. Sindsdien heb ik er zo’n 50.000 km mee gereden en is het niet merkbaar veel erger geworden. Ze heeft nu net over de 2 ton gedraaid.
In tussentijd wel al eens gedacht dat de koppakking flink lek was maar de verschijnselen bleken te komen door een brakke radiator. Ze heeft sinds de vervanging geen merkbaar koelvloeistofgebruik meer. Wel wat sludgevorming bij koud weer.
Na doorspoelen en verversen van de vloeistoffen knapte ze erg op, dus dat zou ik jou ook aan willen raden.
En een beetje dikkere olie (15W40 ipv 10W40) vindt mijn Bea’tje fijner.
Er moet ongeveer een halve liter per 1000 km bij. Dat vul ik per tankbeurt aan, juist om te voorkomen dat er lampjes gaan branden. Op zo’n moment ben je nml aardig aan de late kant.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Mijn Xsara(1.6 i 2000 N2) lekt koelvloeistof in plaats van olie.
Het is op een ander hoekje, namelijk rechtsvoor(bestuurderskant)
Daar zit een soort groene aanslag, net mos. Ik dacht dat het corossie was, maar het is koelvloeistof. Het werd steeds een beetje meer.
Nadat ik het heb schoongemaakt werd het, na een rit, weer een beetje vochtig. Er zit op die plek een soort inkeping in de kop, waardoor je de koppakking kunt zien zitten. Net ernaast loopt ook een naad, verticaal. Dat is een soort blok waar de bovenste koelwaterslang op aangesloten zit. De olie bevat geen smurrie en hij zuipt niet veel koelvloeistof. Wel een beetje, maar er zijn ook andere slangetjes die een beetje lekken. (de aftakkingen naar de gasinstallatie)
Betekent dit een lekke koppakking, of is het iets anders.
Andre27 schreef:Maar het ziet er wel viesbruin uit..
Maaruh.. valt mee dus denk ik?
Viesbruin betekend olie in je koelvloeistof, de koppakking is dus ook naar binnen doorgeslagen, van het oliekanaaltje naar een koelkanaal. De olie vreet je koelslangen en de afdichting van de koelwaterpomp op, kleine koelkanalen kunnen verstopt raken.