1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Hoe krik je een XM veilig op
keesenannetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29

Gepost: 26 februari 2009 08:21 PM

Ben redelijk nieuw hier dus vandaar deze vraag.

Hoe krik je een XM veilig op ?

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 26 februari 2009 08:30 PM
  [ # 1 ]

begin maar met een goede krik
en dan nog als die opgekrikt is er niet onder gaan

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 26 februari 2009 09:05 PM
  [ # 2 ]

Ik heb en rolkrikje, zon ding dat je koopt bij de halfords en gamma enzo samen met 2 assteunen.
Ik zet de krik altijd onder het SUBFRAME en niet onder die std blikken krikpunten. Ook de assteunen zet ik onder het subframe en laat de krik zakken.

Enige nadeel is van deze “techniek” is wanneer je de wagen in de laagste stand hebt krijg je hem er niet meer onder dus dan moet je ff met een slingerkrikje de cm’s vrijmaken. Ook als je krik er weer onder vandaan moet.

Ouwe mopperkont

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 26 februari 2009 10:16 PM
  [ # 3 ]
Matthijs309 schreef:

Ik heb en rolkrikje, zon ding dat je koopt bij de halfords en gamma enzo samen met 2 assteunen.
Ik zet de krik altijd onder het SUBFRAME en niet onder die std blikken krikpunten. Ook de assteunen zet ik onder het subframe en laat de krik zakken.

Enige nadeel is van deze “techniek” is wanneer je de wagen in de laagste stand hebt krijg je hem er niet meer onder dus dan moet je ff met een slingerkrikje de cm’s vrijmaken. Ook als je krik er weer onder vandaan moet.

Nadeel van het halfords krikje (en ik heb er zelf ook eentje) is dat ie vaak niet hoog of laag genoeg kan. Inderdaad auto in de laagste stand krijg je hem er niet onder. Maar hij kan ook niet hoog genoeg om van achteren de wielen van de grond te krijgen. Ik zet ‘m daar onder de trekhaak met een flinke steen ertussen.
Moet toch binnenkort eens een fatsoenlijke krik kopen. Zo duur zijn ze niet… Confused

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 26 februari 2009 10:23 PM
  [ # 4 ]

Ja ik wil nog wel een keer een echte 2 tons garagekrik. Scheelt een boel, maar alles met de tijd Wink Voor de niet-zo-vaak klusser is het meer dan toereikend. heb tot nu toe alle klussen er mee kunnen doen hoor Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 26 februari 2009 11:04 PM
  [ # 5 ]

Voor heel veel klussen heb je met een hydropneumaat niet eens een krik nodig of kun je gebruik maken van de standaard krik die in het reservewiel ligt. Voiture in de hoogste stand, krik er passend onder zwengelen en als ie stabiel staat gewoon de auto in een lagere rijstand. Pootje komt vanzelf omhoog. Als de krik er weer onder vandaan moet, motor even laten lopen en vering weer in de hoogste stand. Krik er onderuit en klaar.

NOOIT, maar dan ook NOOIT onder een auto gaan liggen die op een krik staat. Altijd extra assteunen en bokken plaatsen! Zorg ook dat je het liefst met zijn 2-en bent…....

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 281

Gepost: 27 februari 2009 01:42 AM
  [ # 6 ]

Ik sluit mij aan bij de vorige schrijvers.
Gewoon de krik gebruiken die in het reservewiel ligt en vervolgens een paar steunen plaatsen.
Ik gebruik altijd een paar betonblokken (die toch al overbodig in de tuin lagen) met een stukje hout.
En dus NOOIT alleen de krik gebruiken om er onder te komen.
LEVENS GEVAARLIJK!!!!!!!

Profiel  

xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 281

Gepost: 27 februari 2009 02:11 AM
  [ # 7 ]

LEVENSGEVAARLIJK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 27 februari 2009 12:46 PM
  [ # 8 ]

Wat ik heb begrepen zijn er ook een aantal die aan weerszijden iig een (reserve) wiel leggen. Mocht de auto van de krik/steun knallen dan heb je misschien koppijn, maar voorkomen die wielen iig dat er een jampotje gevult kan worden.

Profiel  

Robert & Marieke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290

- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gepost: 27 februari 2009 03:07 PM
  [ # 9 ]
gompy58 schreef:

Wat ik heb begrepen zijn er ook een aantal die aan weerszijden iig een (reserve) wiel leggen. Mocht de auto van de krik/steun knallen dan heb je misschien koppijn, maar voorkomen die wielen iig dat er een jampotje gevult kan worden.

Dan heb je hopelijk een hele brede slof als reservewiel.

Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project

En natuurlijk onze sleutelplek   http://www.sleuteltje-11.net  (We hebben nog plaats in de stalling)

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten

Gepost: 27 februari 2009 05:42 PM
  [ # 10 ]
robert & marieke schreef:
gompy58 schreef:

Toch is dit een goede tip! Inderdaad kan zo’n wiel het verschil maken…..
Beter kun je eens wat spaargeld uitgeven bij Rustbusters voor een goed “onder de auto” setje…..

Copain van DS-TT

Profiel  

tobe66
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16

Gepost: 27 februari 2009 09:21 PM
  [ # 11 ]

Waar plaatsen jullie dan de assteunen? las hier al ergens onder het subframe, maar waar onder het subframe?

Volgens mij is het zelfs met een garage krik niet mogelijk om aan de voorzijde onder de auto te gaan en dan de auto via het subframe op te krikken, krik is gewoon niet lang genoeg, althans die van rustbuster niet.

Dus waar krikken jullie de auto omhoog, en waar plaatsen jullie als de auto omhoog is de assteunen?

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 27 februari 2009 09:38 PM
  [ # 12 ]

Heb je een Haynes? Daar staat in waar je de krik en de assteunen kan plaatsen

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten

Gepost: 27 februari 2009 09:39 PM
  [ # 13 ]

Krik onder het subframe; voorzijde bij een aantal boutkoppen zo ongeveer onder het dashboard zeg maar. Dit kan links en rechts. De assteunen plaats je dan juist daarvoor.  Hier houdt ook ongeveer de bodemplaat op….

Aan de achterkant onder de dikke dwarspijp van het achterframe of op plaatsen waar je de rubbers ziet ziiten waar het subframe wordt afgesteund naar de carosserie. Krik kan goed onder een trekhaak.

Originele krik gewoon in de daarvoor bedoelde uitsparingen van de kokerbalken.

Copain van DS-TT

Profiel  

Robert & Marieke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290

- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gepost: 27 februari 2009 11:27 PM
  [ # 14 ]
GW-tje schreef:
robert & marieke schreef:
gompy58 schreef:

Toch is dit een goede tip! Inderdaad kan zo’n wiel het verschil maken…..
Beter kun je eens wat spaargeld uitgeven bij Rustbusters voor een goed “onder de auto” setje…..

Ik denk dat een reservewiel te dun is om in het geval dat de auto echt door z’n hoeven zakt het verschil te maken. Het geeft je een vorm van schijnveiligheid.
De tip om te investeren in een goed ‘onder de auto’ setje is goud waard.

Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project

En natuurlijk onze sleutelplek   http://www.sleuteltje-11.net  (We hebben nog plaats in de stalling)

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965

Gepost: 28 februari 2009 01:59 AM
  [ # 15 ]

Ik herinner mij van de laatste jaren dat er bij ons in de regio alleen al drie mensen zijn overleden met hun auto boven op zich, omdat ze de belangrijkste regel bij het sleutelen niet serieus hebben genomen. Een van hen was zelfs een rijschoolhouder, iemand met vele jaren ervaring.

Ik heb een professionele garagekrik en naast de XM heb ik een Jaguar van 1700 kg. In die Jag ligt een bouwmarktkrik, zo’n ding op wielen en dat is voor als ik onderweg wat krijg. Daarnaast heb ik een zware krik, zo’n schaarkrik en er ligt een 6 kg CO2 blusser en een paar assteunen in de koffer. Puur voor onderweg. Neem ook een paar stukken multiplex mee.

Een XM gaat zelf hoog genoeg om er onder te kunnen, maar gebruik altijd stevige assteunen. Als ik er onder moet zet ik de voor of achterkant ook nog op van die mini oprijbruggen. Eerst omhoog krikken en dan die bruggen onder de wielen, de een tenopzichte van de andere andersom, zodat hij er ook niet kan afrijden. Dan een paar assteunen onder het subframe en pas dan ga ik er onder kruipen.

Een ook aan een enorme zware garagekrik heb je weinig als hij niet op een stevige bodem rust, dus een echt sterk stuk multiplex er onder is geen overbodigheid.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook